Sivu 90/291

Re: Turun projektit

Lähetetty: 20.07.11 01:19
Kirjoittaja Kantti
Rakennus on entinen Rettigin askitehdas, teki tupakka askeja. Lopettanut toimintansa vuosikymmeniä sitten askitehtaana. Tämän jälkeen siellä on ollut monenlaista toimistoa ja kurssitilaa. Mitä taloon nyt on rakentumassa, siitä ei ole tietoa. Aikanaan tein threadin, Loft asuntoja, jossa aloitin juuri tästä askitehtaasta
http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=445

Luultavasti tähän ei kuitenkaan tule asuntoja vaan toimistotiloja? Huonekorkeus on kohtalainen koska on entisestä tehdastilasta kyse, ainakin ratkaisut olisivat huomattavasti normista poikkeavia ja hinnassahan se näkyy. Alue on kyllä muutenkin kallista sijaintinsa vuoksi!

Re: Turun projektit

Lähetetty: 20.07.11 12:09
Kirjoittaja Kantti
bitterfly kirjoitti:Turun kaupunki on laittanut kehityskohteitaan googleen
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2127 ... 4,0.154324
Erinomainen idea Turun kaupungilta laittaa kohteita googlen mappiin!

Re: Turun projektit

Lähetetty: 21.07.11 20:55
Kirjoittaja Hemppa
Kantti kirjoitti:Rakennus on entinen Rettigin askitehdas, teki tupakka askeja. Lopettanut toimintansa vuosikymmeniä sitten askitehtaana. Tämän jälkeen siellä on ollut monenlaista toimistoa ja kurssitilaa. Mitä taloon nyt on rakentumassa, siitä ei ole tietoa. Aikanaan tein threadin, Loft asuntoja, jossa aloitin juuri tästä askitehtaasta
http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=445
Tuota en tiennytkään, että rakennus oli ennen Rettigin askitehdas. Kiitos tiedosta! Mielenkiintoista verrata tuosta Loft-threadista löytyviä vanhoja kuvia rakennukseen kun se aikanaan valmistuu. Itseäni tämä kiinnostaa kun asun tässä ihan kulmilla.

Tuossa ihan askitehtaan vieressä on vanha Triumphin talo, jossa on myös toimistotiloja vapaana. Ymmärtääkseni vapaata tilaa on melkoisesti, kun talossa majaillut mainostoimistokin muutti muualle. Joten en tiedä tulisiko samalla tontille vielä lisää toimistotiloja. No, mysteeri selviää varmaan joskus...

Re: Turun projektit

Lähetetty: 31.07.11 21:19
Kirjoittaja Kantti
Entinen Wärtsilän telakka alue Aurajokisuistossa on vähitellen muuttumassa. Alueen rakentaminen tulee kestämään pitkään ja telakkarannasta tulee varmasti kaikinpuolin laadukas kokonaisuus. Muuta ei voi ajatella!

Tällä hetkellä alueelta on purettu siellä olleita huonokuntoisia rakennuksia, suurin osa on jo raivattu. Aikanaan kaksikerroksinen pukuhuone ja toimistorakennus on betonisen alaosan muodossa vielä näkyvissä.

Kuva
Tässä kuva Boren kannella olevasta Navigare kahvilan ulkopöydästä. Suosittelen muuten Navigarea, sieltä on hyvät näkymät telakkarannalle ja jokiliikenteen seuraamiseen, jos ne nyt kiinnostavat. On se muutenkin ihan kiva paikka käydä kahvilla jos liikkuu niillä nurkilla :)

Re: Turun projektit

Lähetetty: 05.08.11 14:42
Kirjoittaja Luukie
Ettei tule tuplapostausta mistä viimeksi sain varoutuksen niin pistetään tähän vanhaan viestiin kuvat.
Eli korppoolaismäen rakennus melkein valmis.
Kuva

Kuva

Kuva

Tähän tehdään 2 rakennusta. Hitaasti etenee. Tällä hetkellä siis 2 rakenteilla, 4 rakennusta tohon tietääkseni tulee yhteensä.
Kuva

Niinkuin myös tämäkin projekti.
Kuva

Kuva

Kuva

Tähän tulee kolmas Kupittaanpuiston rakennuksista.

Kuva

Kuva

Kuva

Edit: Tietääkö kukaan mitä tuo punainen aine on myllysillan päällä? Ja nuo kahden 14 ja 15 kerroksisen lähettyvillä olevat projektit. Sisin jaa 5 kerrokseen niin paljon kerroksia tulee toiseen?
Luulin että siihen tulee vaan tuo toinen, mutta hyvä näin.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 11.08.11 22:37
Kirjoittaja Valdéz
Viking Line sai luvan Turun terminaalin laajennukselle

Turun Sanomat 11.8 2011 17:56:59

Viking Linen Turun terminaalin laajennus sai sinetin rakennuslautakunnassa torstaina. Vielä kaksi viikkoa sitten Viking Line veti keskeneräisen rakennuslupahakemuksensa pois lautakunnan käsittelystä.

Rakennuslautakunta hyväksyi lupahakemuksen tietyin ehdoin. Viking Linen on esitettävä rakennusvalvontaviranomaiselle ennen jokaista työvaihetta rakenne-, salaoja-, vesi- ja viemäri-, ilmanvaihto-, savunpoisto- sekä turva- ja merkkivalosuunnitelmat.

Myönnetyn rakennusluvan perusteella Viking Linen on aloitettava rakennustyöt kolmen vuoden kuluessa luvan myöntämisestä. Terminaalin laajentaminen saa kestää enintään viisi vuotta, mikäli sen voimassaoloaikaa ei pidennetä.

Käytännössä laajennuksen pitäisi olla valmis alkuvuodesta 2013. Silloin STX:n Turun telakalta tilatun uuden laivan on määrä aloittaa liikennöinti.

Terminaalin laajennus on käytännössä välttämätön, sillä uusi alus edellyttää lisää tilaa matkustajille terminaaliin.

Laajennus koskee terminaalirakennuksen itäpäädyn laajentamista kahteen kerrokseen ja pohjoispäätyä laajennetaan kahvilan kohdalla.
No mutta tämähän on positiivinen asia. Kyllä Turussakin - ainakin näennäisesti - jotain kasvavaa tapahtuu. Ja hyvä niin.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 11.08.11 22:44
Kirjoittaja Luukie
Mikä ihme tossa, iso satamakaupungi silti ja siljan ja vikingin terminaalit ovat todella pienet. Kyllä se kaupungi kasvaa.
On meillä paljon projekteja, mitä paikallinen ei välttämättä tajua, ymmärrä että kyllä kaupunki kasvaa.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 12.08.11 10:12
Kirjoittaja Tehari
No eipä sillä nyt ole suoranaisesti yhteyttä että jos kaupunki kasvaa niin terminaali kasvaa. Se terminaali kasvaa sen vuoksi että on tilattu uusi laiva johon mahtuu 400 matkustajaa enemmän. Lisäksi todennäköisesti viikkari tilaa vielä toisen laivan. Suuri osa matkustajista tulee muualta kuin Turusta tai edes turunseudulta. Moni tulee Hämeenlinnasta tai Tampereelta. Sitten tietysti tuolta Porin suunnaltakin. Joten kaupunki ja terminaali ei oikein tässä kohtaa mee käsikädessä.
Eipä ne terminaalit ole mitenkään isommat täällä Helsingissä kuin siellä. Samallaisia rötisköjä. Eiköhän tarkoituksena ole myös kohentaa viikkarin imagoa..

Re: Turun projektit

Lähetetty: 12.08.11 15:43
Kirjoittaja bitterfly
No eihän väkiluvun ja kaupungin fyysisen koon tarvitse läheskään aina korreloida keskenään. Eihän esim. väkiluvun laskiessa ainakaan kovin pian aleta taloja purkamaan. Eikä uusien kerrostalojen takia pureta vanhaa, vaikka monet muuttavat uusiin. Eikä kaupunki pienene oikeasti, jos ihmiset muuttavat naapurikuntaa, mutta pysyvät talousalueella. Ja tosiaan Turun fyysiseen kokoon vaikuttaa myös muut kaupunkiseudut, joita Turku palvelee omilla eduillaan.

Kun tuijotellaan pelkkää väkilukua, unohdetaan monesti se, että myös rajojen sisällä on vipinää. Jotkut kaupunginosat kasvavat ja kehittyvät, kun toiset kuihtuvat. Se tarkoittaa rakentamista ja uusia taloja, vaikka itse kaupungin väkiluku ei muuttuisi lainkaan.

Omakotitaloihin perustuvan kasvun ei tarvitse näkyä lainkaan keskustassa. Tavallaan siis 300 000 asukkaan kaupunki ja 200 000 asukkaan kaupunki voivat olla ulkopuolisen silmään täysin samankokoisia. Myös kulttuuri vaikuttaa kokoon. Jos ihmiset nyhjöttää kotona, ei keskusta luonnollisesti voi olla kovin iso, mutta jos ihmiset ovat aktiivisia syntyy paljon toiminnallista kaupunkitilaa ja kaupunki on suurempi ja elävämpi.

Toki ihmismäärä näkyy aina jossain, kuten pk-seudulla täpötäysinä kauppakeskuksina, joita elättää lähinnä paikallinen väestö, kun taas keskustan kauppoja voi jossain kaupungeissa pitää pystyssä pelkkä turismi, joka sekin siis vaikuttaa kaupungin "kokoon".

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 07:56
Kirjoittaja Tehari
Ja liitty tohon terminaaliin ?? Niinpä ei tasan mitenkään. Mut ihan hyvä postaus! Kyllä se Turku on todella pieni mesta..
bitterfly kirjoitti:Toki ihmismäärä näkyy aina jossain, kuten pk-seudulla täpötäysinä kauppakeskuksina, joita elättää lähinnä paikallinen väestö, kun taas keskustan kauppoja voi jossain kaupungeissa pitää pystyssä pelkkä turismi, joka sekin siis vaikuttaa kaupungin "kokoon".
Huomaa ettet hirveesti ole käyny stadissa. Huomattava osa kauppakeskuksien asiakkaista on ulkomaalaisia. Suurin osa heistä on venäläisiä, sitten on aasiasta ja sen jälkee sitte ympäri maailman. Ilman turisteja/ulkomaalaisia ei helsingin kauppakeskukset pysyis pystyssä.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 16:13
Kirjoittaja bitterfly
^ Mistäköhän nyt oikein valitat? Kyllä se nyt on ihan tilastollinen fakta, että pk-seudun kauppakeskukset ovat täpötäysiä. Keskusteluni liittyi siihen pohdiskeluun liittyykö rakentaminen kaupungin kokoon vai ei. Pk-seutu oli tässä yleispätevänä esimerkkinä eikä minkäänlaisena kannanottona, koska pk-seudulla on eniten kauppakeskuksia ja siellä kehäasumisen ilmiö on kaiken selkeimmin havaittavissa seutukunnan koon takia. Näinkö paljon maailmankaupunki-keskustelusta vedettiin hernerokkaa syvälle sieraimiin? Minä en halua jälkipuida sitä joka ketjussa.

Ja tasan Suomeen ei tule turisteja, jotta he pääsisivät kaiken maailman Jumboja ja Myllyjä kiertämään. Vai väitätkö, että juuri turismi elättää Hesingin kehien kauppaa?

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 17:17
Kirjoittaja tae
bitterfly kirjoitti:Ja tasan Suomeen ei tule turisteja, jotta he pääsisivät kaiken maailman Jumboja ja Myllyjä kiertämään.
Et ole Lappeenrannassa viime vuosina käynyt? Yli miljoona venäläistä shoppailuturistia joka vuosi.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 19:40
Kirjoittaja Purkki^
bitterfly kirjoitti: Ja tasan Suomeen ei tule turisteja, jotta he pääsisivät kaiken maailman Jumboja ja Myllyjä kiertämään.
Jumbo ainkin usein täynnä turisteja johtuen lentokentän läheisyydestä. Tietenkään se ei ole Suomeen tulemisen syy mutta kuitenkin.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 19:48
Kirjoittaja Luukie
Nämä viestit varmaan poistetaan, mut miks on pakko puhua offtopicia kun on sellanen topicci jo tehty.
Sama vaikka turistit kävisivät Ivalossa, ei liity meidän projekteihin mitenkään.

Re: Turun projektit

Lähetetty: 13.08.11 20:47
Kirjoittaja bitterfly
taevii kirjoitti:
bitterfly kirjoitti:Ja tasan Suomeen ei tule turisteja, jotta he pääsisivät kaiken maailman Jumboja ja Myllyjä kiertämään.
Et ole Lappeenrannassa viime vuosina käynyt? Yli miljoona venäläistä shoppailuturistia joka vuosi.
No juu.. venäläiset muodostavat poikkeuksen, heillä on hyvä syy harrastaa nimen omaan shoppailuturismia, eli matkustelua ostosten vuoksi. Mutta se ei ollut asian pointti, koska alunperin tarkoitin tekstissäni lomakohdekaupunkien keskustoja, joiden kokoon vaikuttaa lähinnä turismi. Luulen, että Tehari nyt ylipäätänsäkin lähti virheellisesti tulkitsemaan kirjoitustani joksikin piilohaistatteluksi pk-seutua kohtaan. Kun hän kysyi miten keskusteluni liittyi terminaaliin, niin voin kertoa ettei sen enempää kuin Helsinki-keskusteluunkaan, vaan oli puhtaasti jatkoa tuohon koko-, kasvu- ja väkiluku-keskustelun pohdintoihin.