Re: Suomen Turku
Lähetetty: 08.01.15 15:14
Aurajoki oli viekä 1930-luvulla vilkas satama ja kuljetusväylä.

postikorttikuva lähetetty Kannuksesta

postikorttikuva lähetetty Kannuksesta

Ravintola Samppalinnahttp://www.geocaching.com/geocache/GC16 ... amppalinna
Samppalinnan ravintola on aloittanut toimintansa vuonna 1865. Sen sveitsiläis-huvilatyyppisen rakennuksen on suunnitellut silloinen kaupunginarkkitehti C. J. von Heideken. Ravintolan rakennutti kauppaneuvos Pehr Cerelius Rettig Samppalinnanpuistoon silloisen Aurajoen Ylemmän höyrylaivasataman vierelle, sen matkustajapaviljongiksi. Paviljongissa toimineen ravintolan tuotoilla perustettiin Samppalinnanrahasto, joka myönsi varoja ravintolaa ympäröivien mäen ja jokirannan kaunistamiseen.
Auransilta oli vuoteen 1940 asti Aurajoen alin silta, joten laivat pääsivät vapaasti nousemaan jokea tänne asti. Höyrylaivasatamaa vastapäätä sijaitsi Saaristolaisvenesatama ja sen alapuolella Halkosatama. Toiminta siis oli hyvin vilkasta. Siltojen virkaa alajuoksulla hoitelivat ylempi ja alempi Föri.
1900-luvun alussa ravintolan edustalle rakennettiin musiikkipaviljonki ja terassialue. Paviljongissa soitetaan kesäisin musiikkia, lauletaan ja näytellään. Ravintola on suosittu hää- yms. tilaisuuksien pitopaikkana. Alue kokonaisuudessaan on nykyään suojelukohde.
Ennen seuraavan jokilaivapolven ilmestymistä Turun katukuvaan Samppalinna oli ainoita jokivarren terasseja, joihin kesäkuumalla saattoi hakeutua virkistystä saamaan.





















Kantti kirjoitti:Turku tänään +10 asteen kevätlämmössä.Rautatiesillan 60 senttiä leveällä (vähän liioitellen) jalankulkukaistalella ulkoilijat menivät yhdessä tiuhassa jonossa yhteen suuntaan ja toisessa toiseen, ja kakskerros-IC:t viuhui korvan vierestä. En ottanut kuvaa, mutta jos oisin ottanu, niitä sitä vois käyttää uuden kevyen liikenteen sillan lobbaamiseen.
hmikko kirjoitti:Rautatiesillan 60 senttiä leveällä (vähän liioitellen) jalankulkukaistalella ulkoilijat menivät yhdessä tiuhassa jonossa yhteen suuntaan ja toisessa toiseen, ja kakskerros-IC:t viuhui korvan vierestä. En ottanut kuvaa, mutta jos oisin ottanu, niitä sitä vois käyttää uuden kevyen liikenteen sillan lobbaamiseen.Ahdas rännihän se on. Ennen rautatiesillan korjaamista (noin 4 vuotta sitten?) molemmin puolin siltaa oli samanlainen ränni jalankulkijoille, korjauksen jälkeen jätettiin vain yläjuoksun puolelle. Ellen väärin muista nämä jalankulut piti poistaa totaalisti rautatiesillalta, mutta ankaran vastustuksen jälkeen se toinen sinne jäi? Käyttöä rännillä on ollut! Tätä kevyen liikeneteen siltaa aina tämän tästä heitetään syötiksi Tehtaankadun Kasarminkadun paikkeille jokea. Ei ole kuitenkaan ottaanut tulta vaikka varmaan hyvää käyttöä olisi.
Kantti kirjoitti:Ennen rautatiesillan korjaamista (noin 4 vuotta sitten?) molemmin puolin siltaa oli samanlainen ränni jalankulkijoille, korjauksen jälkeen jätettiin vain yläjuoksun puolelle.Ai? Itselläni ei ole mitään mielikuvaa eteläpuolen rännistä, ja olen käyttänyt reittiä kohta parikymmentä vuotta. Olen voinut unohtaa, mutta siitä olen suht varma, että välittömästi remppaa edeltäneenä kautena toista ränniä ei ollut, tai se ei ainakaan ollut auki jalankulkijoille. Rempassa siltaa hieman levennettiin, millä saatiin rännille vähän leveyttä lisää ja vähän lisää hajurakoa juniin.




