Ratikan rakennustöitä on nyt tehty muutama kuukausi, lähinnä Hervannan valtaväylän varrella. Viime viikoilla työt ovat alkaneet myös Kalevassa ja Itsenäisyydenkadulla sekä Pirkankadulla.
Hervannassa Insinöörinkadun varrelta on kaadettu puita. Näkymät eivät juuri eroa normaalista syys- tai kevätpäivästä kun koivuissa ei ole lehtiä.
Hervannan valtaväylällä maisema on jo ehtinyt muuttua enemmän puiden kaatamisenkin johdosta.
Hervannan valtaväylällä ratikkakiskot täytyy mahduttaa useammankin sillan alta ilman että siltoja tarvitsee pidentää tai purkaa ja rakentaa uudestaan. Vuohenojan alikulkusillan (Jyväskylän rata) ja Vuohenojan risteyssillan (Messukyläntie) alitse täytyy mahtua kiskojen lisäksi jalkakäytävä+pyörätie. Molemmissa silloissa kiskot vedetään aukosta, jossa aiemmin kulki vain jk+pp. Etelästä katsottuna vasemmalla kulkee jalkakäytävä+pyörätie käsittääkseni lähes entisellä tasollaan ja oikealla ratikkakiskot lähes Hervannan valtaväylän tasossa.
Vuohenojan risteyssillan pohjoispuolella rakennetaan tukiseinää Vuohenkujan viimeisen pihan suojaksi. Tässäkin jalkakäytävä+pyörätie kulkee vasemmalla ylempänä ja ratikkakiskot oikealla Hervannan valtaväylän tasossa.
Rieväkadulla kiskot kulkevat vasemmalla ja ajorata on oikealla.
Sammonaukiolla ja Itsenäisyydenkadulla aloitellaan.
Myös Pirkankadulla on aloiteltu.
