Sivu 8/17
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 14:05
Kirjoittaja ÄmJii
Tää rakennus on mun mieleen joka suhteessa. Massiivisuus ja massoittelu luo asenteeltaan röyhkeän ja anteeksipyyntelemättömän yleisilmeen, ei sorru suomalaiselle rakentamiselle tyypilliseen geneerisyyteen tai mittakaavan pienuuteen. Riittävän omaperäinen ja laadukkaasti toteutettu. Luo suuremman kaupungin tuntua. Muutenkin Tikkurila on kyllä käymässä läpi ihan hyvää tason nostoa siitä mitään sanomattomasta läävästä, mikä se on tähän asti ollut. Tietysti paljon on vielä tekemistä, mutta suunta on oikea.
Keskuksen naurettava teinikielinen nimi "Dixi" on tietysti poikkeus edellä sanottuun, en todellakaan assosioisi tuon rakennuksen ominaisuuksia nimen luomaan mielikuvaan. Nimi on siis huono.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 15:14
Kirjoittaja järvellä nukkuva
ÄmJii kirjoitti:Tää rakennus on mun mieleen joka suhteessa. Massiivisuus ja massoittelu luo asenteeltaan röyhkeän ja anteeksipyyntelemättömän yleisilmeen, ei sorru suomalaiselle rakentamiselle tyypilliseen geneerisyyteen tai mittakaavan pienuuteen.
Huono juttu tässä on se, että joutuu junamatkallaan totuttelemaan "ai tämä ei ollutkaan vielä Kouvola" -tyyppisiin väärinkäsityksiin, kun katsoo tokkurassa ikkunasta ulos...
Noin ison kauppakeskuksen rakentaminen tuntuu myös vähän ikävältä, varsinkin jos siellä on taas samat ketjuliikkeet missä muuallakin. Onneksi muuten Tikkurila näyttäisi kehittyvän hyvään suuntaan, siitä olen samaa mieltä.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 17:24
Kirjoittaja Purkki^
järvellä nukkuva kirjoitti:Noin ison kauppakeskuksen rakentaminen tuntuu myös vähän ikävältä, varsinkin jos siellä on taas samat ketjuliikkeet missä muuallakin.
Ei tuo kauppakeskuksena mikään iso ole. Suurin osa tiloista on muussa käytössä. Liiketiloja tulee noin 50, mutta ei ole isoa Citymarkettia tai Prismaa. Varmasti on paljon samoja ketjuja kuin muuallakin, mutta sellaista se tässä maassa on.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 17:45
Kirjoittaja Purkki^
rakentaja kirjoitti:Jättääköhän ne noi ritilät laittamatta ton seinän oikeisiin ala- ja ylänurkkiin.
Käsittääkseni niihin kulmiin tulee valotaulut
rakentaja kirjoitti:ps. miksi tossa yhdessä kohdassa on punaiset ritilät?
Öö? No tuskin tuolla mitään syvällistä tarkoitusta on. Toimii tehosteena ja tuo vähän vaihtelua massaan.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 20:45
Kirjoittaja ÄmJii
järvellä nukkuva kirjoitti:Huono juttu tässä on se, että joutuu junamatkallaan totuttelemaan "ai tämä ei ollutkaan vielä Kouvola" -tyyppisiin väärinkäsityksiin, kun katsoo tokkurassa ikkunasta ulos...
Noin ison kauppakeskuksen rakentaminen tuntuu myös vähän ikävältä, varsinkin jos siellä on taas samat ketjuliikkeet missä muuallakin. Onneksi muuten Tikkurila näyttäisi kehittyvän hyvään suuntaan, siitä olen samaa mieltä.
Mikä tää Kouvola-juttu on, avaatko vähän? En nimittäin näe
minkäänlaista yhtäläisyyttä, vaikka käyttäisin vähän enemmänkin mielikuvitusta. Ihan mielenkiinnon vuoksi haluaisin tietää, hämmentävä vertaus. Sitäkään en ymmärrä, että mitä ikävää on Tikkurilan palvelujen paranemisessa ja palvelujen keskittämisessä ihmisliikenteen solmukohtaan. Ja mitään massiivista kauppakeskusta en ole minäkään käsittänyt tuohon tulevan.
Purkki^ kirjoitti:Varmasti on paljon samoja ketjuja kuin muuallakin, mutta sellaista se tässä maassa on.
Sellaista se on ihan missä tahansa maassa.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 30.03.14 21:20
Kirjoittaja järvellä nukkuva
Mulle vaan tuli noista kuvista heti mieleen kouvolalaista virastotalobrutalismia (muistumia lukemattomilta junamatkoilta):
Mutta en nyt oikeasti ole näin pessimistinen. Lahdelma & Mahlamäki ovat sellaisia arkkitehteja, joista olen ainakin itse saanut hyvän vaikutelman (esim. Kotkan merikeskus), joten luotan että tuohon julkisivuunkin tulee vielä piristäviä yksityiskohtia.
Ja toki jos kauppakeskuksia pitää johonkin rakentaa, niin tuo on erittäin hyvä paikka, parhaimpia Suomessa. En vain muuten välitä kauppakeskuksista, koska ne eivät yleensä luo kovin hyvää kaupunkiympäristöä läheisyyteensä (ja ne pahimmillaan yksipuolistavat palvelutarjontaa). Esimerkiksi Vantaan toinen keskus Myyrmäki olisi paljon mukavampi paikka, jos siellä olisi elämää myös Myyrmannin ulkopuolella. Pienemmät, kaupunkiympäristöön integroidut ostarit tyyppiä Myllypuro tai Ruoholahti kyllä kelpaisivat, samoin metro- tai juna-asemien pienimuotoiset lippuhalli/asematunneli"ostarit".
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 31.03.14 21:26
Kirjoittaja RV
Pakko sanoa että mun silmään noi on aivan helvetin siistejä!
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 31.03.14 23:59
Kirjoittaja Kantti
Noita Kouvolan toimistokolosseja kun on pari kertaa paikan päällä käynyt katsomassa, niin aivan sairaan rumaa ja raskasta hirviömäistä betonitaloa, etenkin tämä Virastot -rakennus! Ei paljon muuta tule mieleen kuin sotilastarkoituksiin tehty neukkurakentaminen. Cosy. Apuaaaaaaaaaaaaa....

Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 01.04.14 14:41
Kirjoittaja RV
Kantti kirjoitti:Noita Kouvolan toimistokolosseja kun on pari kertaa paikan päällä käynyt katsomassa, niin aivan sairaan rumaa ja raskasta hirviömäistä betonitaloa, etenkin tämä Virastot -rakennus! Ei paljon muuta tule mieleen kuin sotilastarkoituksiin tehty neukkurakentaminen. Cosy. Apuaaaaaaaaaaaaa.... 
Sehän niissä siistiä onkin! Se valtavuus ja konstailemattomuus, jolla ne on toteutettu, ne ei piilottele itseään. Myös tornit ovat aikansa huipputasoa, ja kaupungintalo on kansainvälisestikin hyvin arvostettu kohde. Paljon ennemmin tuollaista katselisin kuin Rheinin varren pikkukylää... jonne sitten palaisin illalla kotiin

Tuosta Pohjolan talosta kyllä tulee mieleen USA/brittiläinen brutalismi, joka oli huomattavasti yleisempää kuin itärajan puolella, jossa pyrittiin uusklassismiin tai halpaan sarjatuotantoon (asunnot).
Itse matkakeskushankkeesta: muuten ylitti lopulta odotukseni, mutta ikkunoista olisi saanut tulla pystysuunnasta huomattavasti leveämmät, "vähemmän nauhaikkunamaiset", vaikka ritilä tekeekin tuon suhteen paljon. Ehkä se ei ollut teknisesti mahdollista...
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 04.04.14 14:05
Kirjoittaja Bernheart
http://www.vantaa.fi/ajankohtaista-arki ... ostajaisia
Tikkurilassa juhlittiin Dixin harjannostajaisia
Toimisto- ja liikekeskus Dixin harjannostajaisia juhlittiin 3.4. Tikkurilassa. Dixi tulee olemaan 350 metriä pitkä, korkeimmillaan 12 kerroksinen keskus, josta tulevat löytymään päivittäistavarakauppa, liikkeitä, ravintoloita, kahviloita sekä toimistotilaa.
Keskus tulee olemaan tärkeä osa uudistuvaa Tikkurilaa. Keskustasta tulee kaupunkimaisempi palvelujen lisääntyessä, liikenneyhteyksien parantuessa entisestään sekä talojen kerroslukujen kasvaessa. - Dixi on omaleimaisuudellaan Tikkurilan uusi maamerkki. Tikkurilasta tulee entistä vilkkaampi keskus, kaupunginjohtaja Kari Nenonen huomioi tilaisuudessa pitämässään puheessa.
Tikkurilasta Suomen toiseksi vilkkain asema
Kehäradan valmistumisen myötä Tikkurilasta on arvioitu kasvavan Suomen toiseksi vilkkaimmaksi asemaksi. Dixi tulee myös osaltaan tukemaan alueen liikenneyhteyksiä. Keskuksen alakertaan valmistuu bussiterminaali, ja paria kerrosta ylempää tulee löytymään 500 parkkipaikkaa yksityisautoille.
Dixin toteutetaan useassa eri vaiheessa. Ensimmäinen vaihe valmistuu lokakuussa 2014 ja toisen vaiheen rakentaminen alkaa arviolta vuoden 2015 aikana.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 19.04.14 14:54
Kirjoittaja Purkki^
19.4 varjossa +17

Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 03.05.14 11:50
Kirjoittaja Purkki^
2.5

Tuo katon kalteva osa tulee näyttämään ihan hauskalta kun viherkatto valmistuu. En muista onko aikaisemmin täällä mainittu, mutta Dixin katolle tulee siis Suomen suurin viherkatto. Yli 6000 neliömetriä maksaruohoa.

Rappuset lasikuution sisällä on ihan tyylikäs valinta.
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 08.05.14 14:29
Kirjoittaja Purkki^
Tiksin Dixi kiinnostaa vuokralaisia

YIT
Moni keskukseen muuttavista yrityksistä toimii jo nyt Tikkurilassa.
Tikkurilan toimisto- ja liikekeskus Dixi on YIT:n mukaan houkutellut hyvin vuokralaisia. Rakennuttajan projektipäällikkö Janna Nieminen kertoo, että valtaosa ensimmäisen rakennusvaiheen liiketiloista varattiin suhteellisen nopeasti, kun niitä alettiin vuokrata 2,5 vuotta sitten.
– Vielä 10 prosenttia on vuokraamatta, hän sanoo.
Liiketiloja on loppuvuodesta valmistuvassa ykkösvaiheessa 32. Ne sijaitsevat Dixin 1.–3. kerroksessa. Ykkösvaiheen toimistotilatkin varattiin melko pian vuokrauksen käynnistyttyä vuosi sitten.
– Vapaana on vielä yksi 247:n ja yksi 433 neliön tila, selvittää YIT:n myyntijohtaja Tuula Klemetti .
Toimistotilat sijoittuvat 4.–11. kerroksiin. Niiden pääkäyttäjiksi tulevat henkilöstö- ja ulkoistuspalveluja tarjoava Barona, Hus, Suomen Terveystalo Oy ja konsulttiyhtiö Niras Finland Oy.
Vain murto-osa liiketilojen vuokralaisista paljastaa nimensä tässä vaiheessa. Nämä ovat S-market, VR:n lipunmyynti ja Vantaan yhteispalvelupiste. Lisäksi keskukseen tulee erikoisliikkeitä ja ravintolamaailma. Muiden vuokralaisten salamyhkäisyyteen on syynsä.
– Monet asemakeskukseen muuttavista yrityksistä toimivat nyt muualla Tikkurilassa. Ne eivät halua vielä tulla julkisuuteen, Nieminen sanoo.
– Vuokralaisissa on myös yrityksiä, jotka eivät ole Vantaalla toimineet, hän lisää.
2015 käynnistyvän kakkosvaiheen liiketilojen vuokraus on juuri alkanut. Liikepaikoista on vuokrattu nyt kuusi ja toimistotiloista 16 prosenttia. Dixi rakennetaan neljässä vaiheessa, ja se valmistuu tavoitteen mukaan 2019.
– Kolmannen vaiheen käynnistyminen riippuu siitä, miten tilojen vuokraamisessa onnistutaan. Kaupungin kannalta olisi toivottavaa, että prosessi jatkuu saumattomasti neljännen vaiheen loppuun, sanoo Vantaan aluearkkitehti Asta Tirkkonen .
Dixi valmis 2019
- YIT rakentaa Tikkurilan toimisto- ja liikekeskus Dixin aseman yhteyteen neljässä vaiheessa.
- Keskuksessa on 12 kerrosta. Liiketilat ovat 1.–3. ja toimistotilat 4.–11. kerroksissa.
- Ykkösvaihe valmistuu loppuvuodesta 2014. Siinä on 14 000 neliötä, josta puolet toimisto- ja puolet liiketilaa. Samalla valmistuvat 500 auton pysäköintitalo ja bussiterminaali.
- 2. vaiheen rakentaminen alkanee alkuvuodesta 2015. Siinä on liiketilaa 5 200 ja toimistotilaa 4 000 neliötä. 3. ja 4. vaiheeseen on suunniteltu hotellia.
- Valmistuessaan 2019 Dixi on laajuudeltaan 35 000 neliötä.
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... okralaisia
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 28.06.14 20:06
Kirjoittaja Purkki^
Re: Tikkurilan matkakeskus
Lähetetty: 05.10.14 21:29
Kirjoittaja Janne_H
Dixi muutama tunti sitten:
