Sivu 8/9
Oulun matkakeskus
Lähetetty: 10.03.14 10:28
Kirjoittaja eskimo
Asemakaavan muutos käynnissä! Matkakeskuksesta on tulossa huomattavasti korkeampi ja asuntopainotteisempi kuin nykyisessä asemakaavassa osoitettiin.
Arkkitehtuuritoimisto Juha Paldaniuksen uusin suunnitelma, 16 kerroksisia asuintorneja. Tornien arkkitehtuuri on kuvassa kovin totista, taitaa suunnittelijaa jännittää suuren talon piirtäminen.
Matkakeskuksen tilat käsittävät lähinnä lippuautomaatit ala-aulassa.
Kuva Kaleva / ark. J Paldanius
Tässähän lähestytään alkuperäistä matkakeskussuunnitelmaan vuodelta 1992, 15-kerroksisia hotelli-, asuin- ja toimistotorneja.
Vielä jos saataisiin Raksilan puolelle samaa volyymia, kaupungin liikenteellinen ydin kohoaisi sille kuuluvaan arvoon.
kuva Arkkitehtistudio EMP Oy
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 21.11.14 18:22
Kirjoittaja sam
Matkakeskuksen uusi kaava on tulossa yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn ensi tiistaina. Kaavatyössä Matkakeskuksen tornit kutistuivat 12-kerroksisiksi ja pohjoisin torni katosi suunnitelmista, koska kontrasti vanhojen asemarakennusten ja uudisrakennusten välillä olisi ollut liian suuri.
Näkymä idästä. Raksilan puolelle sopisi hyvin vaikka ja mitä.
Yksi torneista on tällätty kivasti Pakkahuoneenkadun päähän.
Itse asemarakennus päättää leveän Hallituskadun.
Asema-aukio näyttää aika lailla samalta kuin aiemmissakin suunnitelmissa.
Paloportaat ja rappukäytävän ikkunat tuovat vähän eloa julkisivuun. Toivottavasti ne myös toteutetaan havainnekuvan kaltaisina.

Oulun matkakeskus
Lähetetty: 10.01.15 11:46
Kirjoittaja eskimo
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 30.07.15 23:28
Kirjoittaja Tuliniemi
Forum24 kirjoitti:
Päätös ehkä jo syksyllä. Hanke valmis aikaisintaan vuonna 2021

Matkakeskukseen tulisi kolme tornirakennusta ja niihin 265 asuntoa. (Kuva: Arkkitehtitoimisto Juha Paldanius)
Oulun yhdyskuntalautakunta hyväksyi kesäkuussa uusimman Oulun matkakeskusta koskevan asemakaavamuutoksen ja asetti sen nähtäville 27. elokuuta asti.
Hanke niin sanotusta matkakeskuksesta Oulun rautatienaseman seudulle on ollut vireillä pari vuosikymmentä ja sitä koskevaa asemakaavaa on muutettu useita kertoja.
Uusimmassa muutoksessa poistettiin aiemmassa kaavassa ollut asuinrakennuksia koskenut enintään 20 prosentin rajaus.
Lautakunnan hyväksymässä muutoksessa eri käyttötarkoitusten suhdetta määrittelevästä prosenttiluvusta luovuttiin kokonaan.
Myös Rautatienkadun alle suunniteltu varaus maanalaisesta pysäköintilaitoksesta on poistettu kaavasta.
Asemakaavan muutoksen pohjaksi laaditun korttelisuunnitelman mukaan hanke käsittää edelleen 265 asuntoa, jotka tulisivat arviolta noin 400 asukkaalle.
Liike- ja toimistotilojen yhteenlaskettu määrä on koko hankkeesta runsas viidennes eli 4 700 kerrosalaneliötä, josta 400 neliötä voi olla elintarvikemyymälää.
Asemakaavasta päättää aikanaan Oulun kaupunginvaltuusto.
Arvotontit tyhjillään
Mikäli nyt nähtävillä oleva asemakaavaehdotus hyväksytään kaupunginvaltuustossa, eikä siitä valiteta, asemakaava tulee voimaan tämän syksyn aikana, arvioi Oulun asemakaavapäällikkö Mikko Törmänen.
Asemakaavan muutoksen yhteydessä solmitaan maankäyttösopimus.
Törmäsen mukaan valmisteilla olevan sopimuksen mukaan matkakeskushankkeen kokonaisuus toteutuisi kolmessa vaiheessa.
– Tavoite on, että 1. vaihe (matkakeskus) valmistuu viimeistään kolmen vuoden kuluttua asemakaavan voimaantulosta, toinen vaihe viiden ja kolmas vaihe kuuden vuoden kuluttua.
Kokonaan valmista olisi aikaisintaan vuonna 2021.
Hakemuksen asemakaavan muuttamiseksi tehneen Lemminkäinen Talo Oy:n tavoite on käynnistää hanke välittömästi asemakaavan voimaantulon jälkeen.
Milloin käytännön töihin ryhdytään, Lemminkäinen Talo Oy:n aluejohtaja Marko Palonen?
– Me informoimme hankkeesta, kun asemakaava ja rakennuslupa ovat saaneet lainvoiman, Palonen vastaa.
Matkakeskus on yksi suurimmista Oulun keskustaan kaavailluista rakennushankkeista myös asuntojensa määrällä mitaten.
Lemminkäisellä on rahaa kiinni rautatieaseman seudun tyhjissä tonteissa.
Aluejohtaja Palonen on aiemminkin vakuuttanut, että arvoalue ei ole yhtiölle ongelma, enemmänkin mahdollisuus.
http://www.forum24.fi/sivut/artikkeli/7 ... uonna-2021
Hitaasti hyvä tulee?
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 31.07.15 16:25
Kirjoittaja sam
Semmoista. Lomilta palatessaan asemakaavoituksen ja lautakunnan jengi voisi tutustua esimerkiksi Jeff Speckin
luentoon ja funtsia, miten 200 metrin mittainen parkkihallin seinä toimii käveltävyyden ja hyvän kaupunkiympäristön näkökulmasta. Rakennuttaja määrää ja lautakunta leimaa?
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 13.08.15 18:41
Kirjoittaja Purkki^
Kaleva: Oulun matkakeskus viivästyy
Oulun matkakeskuksen rakentaminen viivästyy ensi vuosikymmenelle. Asiasta kertoi ensimmäisen Kaleva.
Uuden rautatieaseman eli matkakeskuksen rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2021.
Alkuperäinen sopimus on joulukuulta 2007, jolloin Oulun kaupunki ja VR-Yhtymä tekivät maankäyttösopimuksen matkakeskuksesta. Tammikuussa 2011 VR-Yhtymä kuitenkin myi rautatieaseman ympäristön Lemminkäinen Talolle perustettujen yhtiöiden lukuun.
Uuden sopimuksen mukaan matkakeskuksen alueelle rakennetaan kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäiseksi rakennetaan aseman seudun eteläisimmälle tontille 12-kerroksinen asuintalo. Toisena alueelle nousee toinen 12-kerroksinen asuintalo ja kolmantena vielä yksi 12-kerroksinen asuintalo ja uusi matkakeskus.
Aikaa ensimmäisen vaiheen osalta on kolme vuotta siitä, kun uusi kaava valmistuu. Toisen vaiheen aikaraja on viisi vuotta ja kolmannen kuusi vuotta. Uusi sopimus on edennyt yhdyskyntalautakunnasta kaupunginhallitukseen.
http://www.rakennuslehti.fi/2015/08/kal ... viivastyy/
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 13.08.15 20:08
Kirjoittaja pejotu
Ei kai tuohon mitään matkakeskusta ole tulossa, VR ilmoitti asemakaavan lausunnossa, että sitoumusta siitä ei ole. Paikka, ja parempi sellainen, lie Raksilan puolella linja-autoaseman yhteydessä?
Saataisiinkohan tyhjänä seisovalle alueelle mielekästä käyttöä, muuta kuin levällään olevaa työmaakenttää? Esimerkiksi tehokas ja turvallinen pyöräparkki onnistuisi puretun punatiilisen talon paikallaan olevan laatan päälle.
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 13.08.15 20:11
Kirjoittaja atr
Purkki^ kirjoitti:Kaleva: Oulun matkakeskus viivästyy
Oulun matkakeskuksen rakentaminen viivästyy ensi vuosikymmenelle. Asiasta kertoi ensimmäisen Kaleva.
Uuden rautatieaseman eli matkakeskuksen rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2021.
Alkuperäinen sopimus on joulukuulta 2007, jolloin Oulun kaupunki ja VR-Yhtymä tekivät maankäyttösopimuksen matkakeskuksesta. Tammikuussa 2011 VR-Yhtymä kuitenkin myi rautatieaseman ympäristön Lemminkäinen Talolle perustettujen yhtiöiden lukuun.
Uuden sopimuksen mukaan matkakeskuksen alueelle rakennetaan kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäiseksi rakennetaan aseman seudun eteläisimmälle tontille 12-kerroksinen asuintalo. Toisena alueelle nousee toinen 12-kerroksinen asuintalo ja kolmantena vielä yksi 12-kerroksinen asuintalo ja uusi matkakeskus.
Aikaa ensimmäisen vaiheen osalta on kolme vuotta siitä, kun uusi kaava valmistuu. Toisen vaiheen aikaraja on viisi vuotta ja kolmannen kuusi vuotta. Uusi sopimus on edennyt yhdyskyntalautakunnasta kaupunginhallitukseen.
http://www.rakennuslehti.fi/2015/08/kal ... viivastyy/
Kumpi on oikeassa?
Kalevan mukaan matkakeskusvaiheen
toteutukseen on kaavan voimaantulosta
6 vuotta aikaa. Siis jos kaava tulee tänä syksynä voimaan, matkakeskusvaiheen on oltava valmis syksyllä 2021.
Rakennuslehden mukaan matkakeskusvaiheen rakennustyöt saa aloittaa aikaisintaan
6 vuoden kuluttua kaavan voimaantulosta.

Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 13.08.15 20:35
Kirjoittaja pejotu
Kalevan mukaisesti, ja ymmärtäisin samoin Rakennuslehden, lukee sopimuksen kohdassa 10:
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/ktpr ... &version=1
20 000 € sakko / vuosi ei tosin ole tuossa mittakaavassa kovin suuri, vastaa 4-5 m2 myytävää asuntoalaa... Lisäksi lopuksi on tietysti ehto, että suhdanteiden valossa sakostakin voidaan luopua, ja se kai onnistuu liki aina... etenkin jos vaikka VR:n luomat "suhdanteet" ovat sellaiset, että se ei tuohon asemakeskusta halua, tai ehditään vaikka pistää uusi asemakaavamuutos vireille tuosta korttelin pohjoisosasta...
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 02.02.16 10:09
Kirjoittaja Tuliniemi
Ikuisuusprojekti etenee! Enää vain ikuisuus jäljellä!
Kaleva kirjoitti:
Matkakeskuskaava hyväksyttiin ilman tietoa matkakeskuksesta

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Oulun asemanseudun eli matkakeskuksen uusitun asemakaavan.
Vaikka kaavan nimi on matkakeskuskaava ja sitä on sellaisena kohta kymmenen vuotta kaupungin päätöksenteossa pyöritelty, ei Lemminkäisellä ja VR:llä ole tällä hetkellä sellaisia sopimuksia, jotka automaattisesti tarkoittaisivat uuden matkakeskuksen toteutumista.
Uudessa asemakaavassa matkakeskuksen alueelle voidaan rakentaa aikaisempaa enemmän asuntoja. Korttelisuunnitelman mukaan asuntoja mahtuu kolmeen 12-kerroksiseen asuintorniin kaikkiaan 265.
Matkakeskukselle on varattu matala kolmikerroksinen tila pohjoiseen päätyyn.
Kaavamuutos tehtiin Lemminkäinen Talo Oy:n hakemuksesta. Kaavassa luovutaan ajatuksesta rakentaa asemalle kauppakeskus.
Lue lisää tämän päivän Kalevasta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/matka ... ta/719023/
Ylellä on vähän enemmän tietoja.
– Tämä on alku laajemmalle kehittämiselle asemanseudulla. Meillä käynnistyy kevään aikana arkkitehtuurikilpailu myös Raksilan puolen asemakeskuksen osalta. Sinne tulee merkittävä määrä kaupallista ja palvelurakentamista, mutta myös asumista. Sen rakentaminen tapahtuu aikanaan kolmessa vaiheessa, samalla tavalla kuin tämä rautatieaseman puolikin.
Iggyn ehdotuksen mukaisesti Raksilan puolelle saisi kaavoittaa kauppakeskuksen ja markettien tilalle voisi kaavoittaa umpikorttelin ja/tai torneja.
Työt alkavat tänä vuonna ellei valituksia taas ilmaannu
Eiköhän joku keksi valittaa jostain.
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 02.02.16 11:59
Kirjoittaja sam
Vau! Moneskohan alueelle laadittu kaava tuo oli 15 vuoden sisään? Kolmas? Neljäs? Valituskierrosten jälkeen päästäänkin sitten laatimaan taas uutta suunnitelmaa...
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 10.03.17 16:56
Kirjoittaja atr
Kaleva: Oulun Matkakeskus -asemakaava sai lainvoiman
Lemminkäisen asemakorttelikaavasta tehty valitus meni nurin Pohjois-Suomen hallinto-oikeudessa. Yksityishenkilön tekemän valituksen aiheena oli ilmeisesti radan itäpuolisen alueen kuulumattomuus suunnitteluun (?). Eli siis se alue, josta viime vuonna järjestettiin arkkitehtikilpailu ja jonka voittajaksi Tervatynnyrit-ehdotus valittiin. Valituksen käsittelyssä kesti noin 14 kuukautta.
Lemminkäisen suunnitelmahan näyttää tältä. 3-kerroksisesta asemaosasta ei ilmeisesti ole tehty mitään sopimuksia. Pidän todennäköisempänä (ja järkevämpänä), että vain asuintornit rakentuvat tuollaisenaan ja asemaosan tilalle tulee jotain Tervatynnyrit-ehdotuksen pohjalta suunniteltua. Rakentaminen on muutenkin tarkoitus aloittaa eteläisestä tornista.

Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 17.02.22 23:22
Kirjoittaja sam
Asemakeskuksen asemakaavaluonnos tulee tiistaina yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn. Luonnos on jalostettu arkkitehtuurikilpailun voittaneen Tervatynnyrit-ehdotuksen pohjalta ja viitesuunnitelmat ovat edelleen Lahdelma & Mahlamäen käsialaa. Kokonaisuus vaikuttaa pikaisesti vilkaistuna toimivalta ja järkevältä, vaikka sijainti onkin "väärällä" puolella rataa. Alueella luulisi riittävän pöhinää, jos viereisiin kortteleihin suunnitellut monitoimiareena ja yliopiston keskustakampus toteutuvat.
Kattomuodoissa löytyy jos jonkinmoista harjaa ja hyperbeliä kontrastina ympäristön budjettikuutioihin. YIT:n tuleva toimistorakennus Hallituskadun päädyssä blokkaa harmillisesti näkymiä keskustasta ja estää mahdollisuuden linjata asematunneli kilpailuehdotuksen mukaisesti.
Näkymä asemalaitureilta.
Ratakadun vartta.
1. kerroksen pohjapiirros. Asemahalli sijaitsee asematunnelin päätteenä bussiterminaalin vieressä, eli vaihdot kulkuvälineestä toiseen sujuvat kätevästi. Yläkerroksiin on sijoitettu toimistoja, asumista ja varaus hotellille. Kompleksin eteläpuolelle suunnitellaan kahta asuntovaltaista umpikorttelia. Kokonaisuuteen sisältyy yli 700 asuntoa, joten liiketiloillekin lienee kysyntää.
Suunnitelmassa tuodaan keskustamaista mittakaavaa ja eloa nykyisellään väsähtäneeseen ja keskeneräiseen ympäristöön.

Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 19.02.22 19:52
Kirjoittaja DFox
Pysäköinnistä ei liene mitään tietoa ja parkkitaloja ei tässä suunnitelmassa ole, joten maanalle mennään?
Paras ratkaisu olisi tietenkin kivisydämmen laajennus aseman alle ja muutama uusi ajoliuska.
Re: Oulun matkakeskus
Lähetetty: 20.02.22 10:04
Kirjoittaja sam
^ Kyllä, pysäköinti on kahdessa kerroksessa maan alla. Kivisydämen laajennus aseman suuntaan olisi hyvä uudistus, mutta varmasti kallis sellainen. Parasta olisi, jos rampit olisi alusta alkaen pystytty viemään lähemmäs sisääntulokatuja eli vaikka tuonne Raksilaan.