Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99526
Turun Matkakeskus -hanke näyttää yli vuosikymmenen väännön ja ihmettelyn jälkeen lähtevän vihdoin tosissaan liikkeelle, kun kuun alussa kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto saa eteensä kaupunginjohtaja Minna Arven ehdotuksen, jossa Matkakeskus asetetaan strategiseksi hankkeeksi. Tavoitteeksi asetetaan että Matkakeskus otetaan käyttöön vuoteen 2029 mennessä. Tämä hanke nivoutuu tiukasti Tunnin juna -hankkeeseen ja ratapihan uudelleenjärjestelyyn, ja on ehdottoman tärkeä Aninkaisten alueen kehittämiselle.
Turun Matkakeskus -nimisen strategisen hankkeen käynnistäminen ja tavoitteiden asettaminen

Tiivistelmä:
Matkakeskus-hanke on olennainen osa kokonaisvaltaista Aninkaisten alueen sekä liikennejärjestelmän kehittämistä. Alueelle tavoitellaan viihtyisää ja toiminnoiltaan monipuolista myös merkittävästi asumista mahdollistavaa tulevaisuutta. Kokonaisuuden ytimeen kuuluu kansainvälistä, valtakunnallista ja seudullista liikennettä integroiva yhteisterminaali monipuolisine palveluineen. Hankkeella tavoitellaan kaupunkikeskustan elinvoiman vahvistamista. Sisällöltään palvelukokonaisuuden ei siten tule muodostaa uhkaa nykyisen uudistumassa olevan kaupallisen keskustan elinvoimalle. Sujuvien matkaketjujen mahdollistaminen sekä viihtyisän, esteettömän ja turvallisen matkustusympäristön tarjoaminen edistävät Turun kaupunkiseudun ja Turun kaupungin keskustan saavutettavuutta ja kestävien kulkumuotojen osuuden kasvattamista kaupungin ilmastotavoitteiden mukaisesti.

– –

Helsinki-Turku nopean junayhteyteen liittyvän Väyläviraston Kupittaa-Turku -kaksoisraide -ratasuunnitelman tekniset ratkaisut ovat lähes valmiita ja Turun ratapihan toimintojen uudelleenjärjestelyistä on syntymässä ratkaisu. Ratasuunnitelmissa junaliikenteen matkustajalaiturit sijoittuvat Logomon ja Aninkaistensillan väliselle alueelle. Suunnitelmat luovat valmiuksia paikallisjunaliikenteen kehittämiseen tulevaisuudessa ja mahdollistavat matkustajaraiteen rakentamisen uuteen Linnanniemen kaksoisterminaaliin Iso-Heikkilän ja Vienolan välistä. Toisiaan tukevien toimintojen sekä synergiahyötyjen optimoimisen näkökulmasta Helsinki - Turku nopea junayhteys, ratapihatoimintojen uudelleenjärjestelyt ja Matkakeskus-hanke edesauttavat toistensa toteutumista.

– –

Sisääntuloväylien liikenteelliseen solmukohtaan sijoittuva, arkkitehtonisesti ja kaupunkikuvallisesti korkeatasoisesti toteutettava Matkakeskus antaa kaupunkiin saapuville ensivaikutelman ja näköiskuvan Turusta. Onnistuneesti toteutettuna ja tunnistettavana rakennuksena se kasvattaa kaupungin tunnettavuutta ja positiivista imagoa. Matkakeskus palvelee Turkuun suuntautuvia matkoja ja antaa herätteitä jäädä Turkuun, jotta läpikulkeva matkailija vähintään pysähtyy Turkuun asioimaan. Matkakeskuksen kytkeytyy koko matkailualueen kokonaissaavutettavuuteen ja se on osa sujuvia matkaketjuja esim. saaristoon.

– –

Hankeen toteutettavuutta kartoittaneiden toiminnallisten tarkastelujen ja selvitysten pohjalta on todettu, että Matkakeskuksen toteuttaminen vaatii kalliita infrainvestointeja, jotka kohdistuvat ratapihan toimintojen parantamiseen ja muuttamiseen, katuverkon kehittämiseen, rakennusten pohjatöihin sekä mahdollisen ratapihan ylittävän kansirakenteen rakentamiseen. Näiden kulujen rahoittamisen on katsottu kaupungin puolesta olevan mahdollista vain rakennusoikeuksien myynnistä saatavien tulojen kautta. Aiemmin tehdyissä laskelmissa on arvioitu, että matkakeskuksen alueen rakennusoikeuden tulisi olla vähintään 100 000 k-m2, jotta hankkeesta saatavat tulot kattaisivat kulut.

– –

Hankekehityskilpailu nojaa edellä esitettyihin tavoitteisiin. Hankekehityskilpailun järjestämisestä päättää kaupunginhallitus. Hankekehityskilpailun tulokset ovat hyödynnettävissä hankealueen asemakaavaa laadittaessa.
Tavoitteellisesti Matkakeskus otetaan käyttöön vuoteen 2029 mennessä.

Kaupunkikehitysjaoston esitys kokonaisuudessaan
hmikko, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#99544
Minerva Bost alkaa olla muuttoa vaille valmis. Hyvän näköinen talo tästä tuli. Omasta mielestä.

Kuva

Katujulkisivu.
Kuva

Naapurin, entisen Linnan kasarmin pihalta.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tästä lähdettiin liikkeelle pari vuotta sitten.
Kuva

Kuva

Asunnot ovat menneet nopeasti, muutama hippasen yli 70 neliön asuntoa on vielä vapaana. Vapaita autopaikkoja on enemmän.
https://jatke.fi/asunnot/minerva/
Pyöröovi, hmikko, Raimo Miettinen ja 3 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#99560
Kerrassaan ajattoman komea rakennus, josta suunnittelijat, rakentajat ja rakennuttaja voivat olla ylpeitä. Valitettavasti kiva ei jatku sisätiloihin saakka. Normikerroksen 14 asunnosta vain kolme on kooltaan yli 30-neliöisiä, loput ovat miniyksiöitä. Tuttu tauti on näköjään levinnyt myös Turkuun.
tekijänä Läntinen pitkä
#99566
Myös muutaman sadan metrin päässä MInerva Bost:ista sijaitsevat Linnankadun kaakeli(torni?)talot ovat kokemassa muodonmuutosta. Matalaa toimistorakennusta talojen ja Linnankadun välistä ollaan tällä hetkellä saneeraamassa asunnoiksi, tästä on tainnut ainakin Kantin toimesta pyöriä täälläkin kuvia. Sen lisäksi taloyhtiöllä on haussa kaavamuutos joka sallisi viidennen samankokoisen kerrostalon rakentamisen kaupungin puoleiselle pöheikköalueelle, kuvassa oikealla. Tarvetta lisärakennusoikeudelle varmasti onkin sillä vuoden alussa käyntiin lähti 17 miljoonan euron remppa jossa rakennusten ulkopinnat uusitaan täysin. Mielenkiintoista nähdä minkälainen lopputulos on, toivotaan parasta sillä nämä tönöt ovat kyllä äärimmäisen näkyvällä paikalla eikä nykykuosi ainakaan itsessäni ole mitän hurraahuutoja herättänyt.
Kuva
hmikko, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Viekas
#99567
Läntinen pitkä kirjoitti: 08.02.20 11:08 Myös muutaman sadan metrin päässä MInerva Bost:ista sijaitsevat Linnankadun kaakeli(torni?)talot ovat kokemassa muodonmuutosta. Matalaa toimistorakennusta talojen ja Linnankadun välistä ollaan tällä hetkellä saneeraamassa asunnoiksi, tästä on tainnut ainakin Kantin toimesta pyöriä täälläkin kuvia. Sen lisäksi taloyhtiöllä on haussa kaavamuutos joka sallisi viidennen samankokoisen kerrostalon rakentamisen kaupungin puoleiselle pöheikköalueelle, kuvassa oikealla. Tarvetta lisärakennusoikeudelle varmasti onkin sillä vuoden alussa käyntiin lähti 17 miljoonan euron remppa jossa rakennusten ulkopinnat uusitaan täysin. Mielenkiintoista nähdä minkälainen lopputulos on, toivotaan parasta sillä nämä tönöt ovat kyllä äärimmäisen näkyvällä paikalla eikä nykykuosi ainakaan itsessäni ole mitän hurraahuutoja herättänyt.
Kuva
Kaavan työnimi: Linnanrinne
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Linnanrinne: http://ah.turku.fi/kylk/2020/0211003l/4025452.htm
Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#99570
Toivottavasti komeita taloja ei "ajanmukaisteta" eli tärvellä lämpörappauksella tai muulla vastaavalla materiaalilla.
tekijänä hmikko
#99571
MindW kirjoitti: 08.02.20 20:36 Toivottavasti komeita taloja ei "ajanmukaisteta" eli tärvellä lämpörappauksella tai muulla vastaavalla materiaalilla.
Ite pelkään pahoin, että noihin laitetaan tämmöisiä julkisivulevyjä (StreetView Vähä Hämeenkatu), joilla nykyään näköjään kuorrutetaan kaikki vanhat kerrostalot.
Avatar
tekijänä Kantti
#99573
Jos julkisivurempan tarkoituksena on myös energiansäästö ja kasvattaa eristepaksuutta seinissä, vaihtoehtoja taitanee olla vähänlaisesti? Lämpörappaus ja erillinen villojen eteen tehtävä seinäelementti. Näitä seinäelementtejä kuitenkin on monenlaisia. Kolmisen vuotta sitten Jyrkkälän vuokralähiötä peruskunnostettiin isolla kädellä. Siellä ainakin oli näkyvissä pari selvästi Vähä-Hämeenkadun ja Hämeenkadun esimerkistä poikkeavaa toteutusta, innovatiivisimpana oli rakennuksen päädyn verhoilu aurinkosähköpaneeleilla! Samalla seinällä harmaa kivijalkaosuus näytti aidolta kiveltä - en kylläkään tarkastellut sen tarkemmin.
Kuva

Kuva

Erään toisen rakennuksen päätyä verhoiltiin corten teräskaseteilla. Pitänee käydä katsomassa miltä se nyt näyttää?
Kuva

Fabriikin talojen hyvinkin aidon näköinen tiilielementti - itse asiassa aitoa tiiltä se onkin - näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta tämäntapaisissa korjauksissa.
Kuva

Erilaisia mahdollisuuksia varmasti on koko ajan tullut lisää. Tummanan arvelen takennusten klinkkeriosien pysyvän jatkossakin? Järisyttävä arkkitehtooninen ilmeenmuutos joku lämpörappaus taloissa olisi.

Porraskirjainten merkintä oli Jyrkkälässä niin ikään innovatiivinen ja taideteoksen omainen, joskaan ei aivan selkeimmästä päästä. Parin talon pääty. :)

Kuva
hmikko, Tlahti, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99586
Läntinen pitkä kirjoitti: 08.02.20 11:08Sen lisäksi taloyhtiöllä on haussa kaavamuutos joka sallisi viidennen samankokoisen kerrostalon rakentamisen kaupungin puoleiselle pöheikköalueelle, kuvassa oikealla. Tarvetta lisärakennusoikeudelle varmasti onkin sillä vuoden alussa käyntiin lähti 17 miljoonan euron remppa jossa rakennusten ulkopinnat uusitaan täysin. Mielenkiintoista nähdä minkälainen lopputulos on, toivotaan parasta sillä nämä tönöt ovat kyllä äärimmäisen näkyvällä paikalla eikä nykykuosi ainakaan itsessäni ole mitän hurraahuutoja herättänyt.
Ei saanut tämä idea kannatusta kaupungin puolelta. Tyrmäys jo ensimmäisessä erässä luvuin 12-0.
Linnanrinteen uudelle tornille täystyrmäys – 1700-luvun koepuutarhan paikalle ei sallita rakentamista

Kuva

Kakolan juuressa Linnankatu 49–55:ssä komeilevat kerrostalot eivät saa seuraa. Asunto Oy Linnanrinne jätti vuonna 2015 aloitteen, jossa neljän 11-kerroksisen tornitalon itäpuolelle olisi asemakaavoitettu viides. 6 300 kerrosalaneliön uudisrakennus olisi yhtä korkea kuin tontin nykyrakennukset.

Turun kaupunkiympäristölautakunnalle tuotiin kaksi viikkoa sitten virkamiesesitys Linnanrinteen asemakaavamuutoksen tavoitteiksi. Nuo tavoitteet sisälsivät uuden tornitalon. Asia jäi tuolloin pöydälle.

Ratkaisu tehtiin tiistain kokouksessa. Lautakunta poisti tornin tavoitteista äänin 12–0. Varapuheenjohtaja Olli A. Manni (kok) äänesti tyhjää.

Puheenjohtaja Saara Ilvessalo (vihr) perusteli voittoisaa muutosesitystään sillä, että "lisärakennus tuhoaisi alueen puustoa sekä kulttuurihistoriallisia arvoja eikä sopisi kaupunkikuvaan". Tavoitteeksi tulee sen sijaan vaalia alueen vehreyttä sekä selvittää tontin rakentamattoman osan entisen puutarhan kulttuurihistorialliset arvot.

Nykytalojen itäpuolella sijaitsi 1700-luvun lopulla osa Turun akatemian professorin Pehr Gaddin koepuutarhaa. Gadd tutki muun muassa perunan, tupakan, hampun ja hedelmäpuiden menestystä Turun seudun oloissa.

Nykyiset tornitalot ovat vuodelta 1966. Niiden edessä sijaitsee kolmekerroksinen toimistotalo, joka muuttuu kovaa kyytiä asuinrakennukseksi. Poikkeamispäätöksen sallima muutostyö valmistuu ensi kesänä.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... kentamista
Avatar
tekijänä Kantti
#99819
Kuva

Kuva
TurkuCubed, hmikko, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#99824
Kupittaalle, Pohjola Sairaalan viereen, rakennetaan toimistokiiinteistö. Kela vuokraa kiinteistöstä puolet käyttöönsä. Talo rakentuu Pohjola Sairaalan pihakannelle.

Kuva
Joukahaisenkadulle uusi toimistokiinteistö – pääkäyttäjäksi tulee Kela

Kuva
Havainnekuva uudesta toimistokiinteistöstä. Kuva Lemminkäisenkadun suunnasta. Vasemmalla EduCity ja oikealla Pohjola Sairaala.

Turun Kupittaalle osoitteeseen Joukahaisenkatu 9 C ja D nousee kiinteistö, jonka kerrosala on noin 8500 neliömetriä ja se sijoittuu samalle tontille vuonna 2018 valmistuneen Pohjola Sairaalan kanssa. Kela vuokraa kahdeksankerroksisesta rakennuksesta neljä kerrosta eli noin puolet.

Turun Teknologiakiinteistöt ja Kansaneläkelaitos ovat solmineet 15 vuoden vuokrasopimuksen koskien noin 4200 neliömetrin toimistotiloja, jotka toteutetaan Turun Tiedepuistoon rakennettavaan uuteen toimistorakennukseen. Kelan asiakaspalvelu jää Turun keskustaan yhteisiin tiloihin Turun kaupungin kanssa. Kiinteistöön tulevat sijoittumaan Kelan Turussa tehtävät tukitoiminnot.

– Kelan tulo asiakkaaksemme on erinomaista jatkoa tammikuussa allekirjoitetulle Turku Energian sopimukselle. Se on osoitus Teknologiakiinteistöjen konseptin ja Turun Tiedepuiston alueen toimivuudesta. Positiivista on myös se, että kiinteistön myötä pystymme tarjoamaan tiloja uusille toimijoille, mikä on tilanpuutteen vuoksi ollut viimeisten vuosien aikana hankalaa. Hankkeen jälkeen Tiedepuiston vanha puoli alkaa olla käytännössä rakennettu ja on aika siirtää katse moottoritien yli, uuden Tiedepuiston ja alueet yhdistävän Tiedepuiston kannen rakentamiseen, sanoo Teknologiakiinteistöjen toimitusjohtaja Mikko Lehtinen.

Tavoitteena on, että rakentamaan päästään viimeistään elokuussa 2020 ja kiinteistö valmistuu toukokuussa 2022. Rakennuksen suunnittelee Aihio Arkkitehdit, ja sen kehittämisestä ja toteuttamisesta vastaa Skanska.

Rakennus toteutetaan LEED-ympäristösertifikaatin neljännen version Gold-tason mukaisesti, mikä tarkoittaa, että kiinteistön aiheuttama ympäristökuormitus ja energiankulutus pyritään minimoimaan koko sen elinkaaren ajan.

Taasen Kelan toimitilat Turussa Eerikinkadulla saavat uuden omistajan Conficap Oy:stä. Conficap ostaa Kansaneläkelaitoksen omistaman toimistokiinteistön Turun ydinkeskustasta. Kiinteistön vuokrattava pinta-ala on 5 600 m2. Kiinteistö on rakennettu Kelan käyttöön vuonna 1971 ja on ollut sen omassa käytössä siitä lähtien.

Alkuvuonna 2019 Conficap Oy osti Turun torin laidalla Yliopistokadulla sijaitsevan Torinkulman kiinteistön, josta se tarjoaa liike- ja toimitiloja. Viime vuosina Conficap on hankkinut keskeisillä sijainneilla sijaitsevia toimistotiloja myös muun muassa Raision ja Helsingin keskustoista.

Kela jatkaa kiinteistössä vuokralaisena syksyyn 2022 saakka, jolloin se siirtyy uusiin toimitiloihin Turun Kupittaalle. Kiinteistön vapauduttua Conficap saneeraa neliöt toimistotiloiksi, jotka luovutetaan uusille käyttäjille loppuvuoden 2023 aikana.

Uutista päivitetty Conficapin Kelan toimistokiinteistön oston osalta.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... GuQVOYo1NU

Pohjola Sairaalan värillinen velipoika. Istuu mielestäni hyvin paikalleen.
TurkuCubed, hmikko, Gascal tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99827
Helsinki ui Aurajokeen – Kaarna-kulttuurijokilautan kaavakonsultti ja toteuttajat pääkaupungista

Kuva

Aurajokeen, Turun Myllysillan kupeeseen kilpailutetun Kaarna-kulttuurijokilautan kaavan valmistelu on helsinkiläisissä käsissä. Turku on ulkoistanut työn pääkaupunkiin, arkkitehti Kristina Karlssonille. Turun päässä kaavasta vastaa arkkitehti Katja Tyni-Kylliö.

– Ulkopuolisen arkkitehdin käyttö kaavan valmistelussa on hyvin yleistä, mutta itse kaavoituksesta vastaa kuitenkin edelleen kaupunki. Kaava tehdään yhteistyössä kaupungin kanssa, Karlsson huomauttaa.

Ulkopuolisen käyttö on levinnyt suuriin kaupunkeihin pienistä kunnista, joissa ei ole kaavoitukseen omia resursseja.

Kuva

Karlssonilla on puitesopimus Turun kanssa. Hän on ehtinyt kaavoittaa muun muassa Linnankadun vartta.

– Ulkopuolisen silmät ovat kaavoituksessa hyvä asia, liian tuttu asia saattaa sulkea silmät.

Karlssonin mukaan jokilautta on kaavahankkeena erityinen.

–  Tämä tulee veden päälle Aurajokeen, arvokkaaseen ympäristöön. Kyseessä on iso rakennelma, joka herättää ristiriitaisia tuntemuksia, Karlsson pohtii työnsä haasteita.

Jokilautan kaavaa rytmittää Itäisen Rantakadun muuttuvat liikennejärjestelyt. Varsinainen pyörätie on tarkoitus nostaa rannasta ajotien tasalle, mutta tuoda rampilla Myllysillan alitse.

– Juuri nyt mietitään, miten liikennejärjestelyt saadaan yhdistettyä jokilautalle tulevaan liikenteeseen ja huoltoon, miten arvokas puurivistö kadun varrella säilytetään. Ympäristö ja vaikutus maisemakuvaan ovat kaavoituksen lähtökohtia. Sitäkin on pohdittava, miten veden pinnan korkeuden vaihtelu otetaan suunnittelussa huomioon. Kaikesta huolimatta kaavan pitää olla joustava, sillä tällainen kohde elää kysynnän mukaan.

Karlsson arvostaa myös kaavoitusvaiheessa saatavia mielipiteitä.

– Kun ne otetaan huomioon, valmis kaava ei välttämättä johda valituksiin.

Kaarnan kaava valmistuu, kunhan yleissuunnitelma kevyestä liikenteestä on valmis. Karlssonin mukaan kaavaehdotus saadaan nähtäville aikaisintaan syksyllä

Jokilautan projektipäällikön, maankäyttöinsinööri Essi Korpelan mukaan valmiiseen lauttaan on matkaa vielä useampi vuosi. Kaikesta huolimatta mahdollisille valituksillekin on laskettava aikansa.

Kaarnan toteuttaa helsinkiläinen Töölö Urbanista nimensä Nordic Urbaniksi muuttanut kaupunkikulttuurinen toimija. Sen kehitysjohtaja Marianne Mäkelä kertoo, että kansalaisten mielipidettä tulevasta kohtaamispaikasta on kyselty muun muassa turkulaisilla messuilla.

– Aika paljon saimme erilaisia mielipieteitä. Kysyttyä näyttäisi olevan pienimuotoinen kulttuuritarjonta, sellainen, joka kertoisi, että kaupunki on kutsuva kaikille ryhmille.

Tähän toiveeseen liittyy Mäkelän mukaan se, etteivät kaikki lautan tapahtumat aikanaan voi olla maksullisia.

– Erilaiset ryhmät, muun muassa nuoret ja opiskelijat, eivät kaipaa juhlallisia puitteita. Kun saaristolaiskulttuuri on varmasti osa lauttaa, sekin pärjää ilman juhlallista alustaa. Ajatus on, että jokilautalla voi uida ja istuskella ilman, että tarvitsee välttämättä ostaa mitään. Tarjoamme oleilumestaa, Mäkelä tiivistää.

– Helsingissä olemme saaneet kokemuksia muun muassa siitä, että pukuhuoneita pitää olla riittävästi. Kävijäkunta tarvitsee myös erilaisia pääsylippuja, sitäkin asiaa jalostamme.

Mäkelä ei ota kantaa Aurajoen uimalan avausajankohtaan.

– Tällainen paikka pitää avata keväällä. Me etenemme vauhdikkaasti, kunhan kaava on valmis, Mäkelä lupaa.

Kuva

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... aupungista
Kantti, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99831
Uutisia Turun kaupunkiympäristölautakunnasta:

Kaskenkatu 3:n [Streetview] kaavamuutos jäi toista kertaa pöydälle; ehdotuksessa erittäin huonoon kuntoon päässeet vanhat rakennukset suojellaan ja kunnostetaan ja sisäpihalle rakennetaan pieni kerrostalo.
Kuva

Parkinkentän [Streetview] asemakaava äänestettiin eteenpäin, kuitenkin sillä ehdolla että ''jatkovalmistelussa tulee tutkia uudisrakennusten kattomuotoja, esimerkiksi mansardikattomaista räystäslinjan laskemista ylimmän kerroksen alapuolelle.''
Kuva

''Raunistulan silta ja pyörätie'' [Streetview] kaavamuutos äänestettiin myös läpi lisätyllä ehdolla ''Rakennusten tulee väritykseltään ja tyyliltään sopeutua naapurirakennustensa ympäristöön. Rakennusten julkisivuissa ei saa olla näkyviä elementtisaumoja''. Kaavassa on menossa purkuun reilu 80-vuotias ns. Sokan varikko, joka on selvityksissä todettu huonokuntoiseksi ja epäsopivaksi jopa esim. autotalliksi. Turun museokeskus vastustaa purkua, jota perustellaan ''Rakennuksen kellarikerroksessa on lattia- ja seinärakenteissa laajalti PAH-yhdistepitoisia bitumisivelyjä. Lisäksi rakennuksesta löytyy haitta-aineisia rakennusmateriaaleja (asbesti, orgaaninen hiili (DOC)). Kellarissa on myös kosteusvauriojälkiä. Kellarissa on hyvin voimakasta mikrobiperäistä hajua, joka pääsee leviämään portaikkoon ja oleskelutiloihin.'' Kaavaan sisältyy uusi kevyenliikenteen silta sekä uusi Tunnin junan vaatima rautatiesilta Aurajoen yli.
Kuva

Telakkarannan/Korppolaismäen ja Hirvensalon väliin (Pitkäsalmeen) kaavoitettu kevyenliikenteen kääntö-/läppäsillan toteutus on ottanut ensimmäisen askeleen kun lautakunta hyväksyi sillan hankesuunnitelman. Sen mukaan sillasta tulisi teräsrakenteinen läppämekanismilla varustetulla putkipalkkisilta.
Kuva
Kuva
Kantti, hmikko, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#99855
Momentum Kupittaalla on ulkonaisesti lähes valmiin näköinen jo. Kierretään paikka Itäiseltä Pitkäkadulta alkaen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
  • 1
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 286