- 31.01.20 13:39
#99526
Turun Matkakeskus -hanke näyttää yli vuosikymmenen väännön ja ihmettelyn jälkeen lähtevän vihdoin tosissaan liikkeelle, kun kuun alussa kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto saa eteensä kaupunginjohtaja Minna Arven ehdotuksen, jossa Matkakeskus asetetaan strategiseksi hankkeeksi. Tavoitteeksi asetetaan että Matkakeskus otetaan käyttöön vuoteen 2029 mennessä. Tämä hanke nivoutuu tiukasti Tunnin juna -hankkeeseen ja ratapihan uudelleenjärjestelyyn, ja on ehdottoman tärkeä Aninkaisten alueen kehittämiselle.
Turun Matkakeskus -nimisen strategisen hankkeen käynnistäminen ja tavoitteiden asettaminen
Tiivistelmä:
Matkakeskus-hanke on olennainen osa kokonaisvaltaista Aninkaisten alueen sekä liikennejärjestelmän kehittämistä. Alueelle tavoitellaan viihtyisää ja toiminnoiltaan monipuolista myös merkittävästi asumista mahdollistavaa tulevaisuutta. Kokonaisuuden ytimeen kuuluu kansainvälistä, valtakunnallista ja seudullista liikennettä integroiva yhteisterminaali monipuolisine palveluineen. Hankkeella tavoitellaan kaupunkikeskustan elinvoiman vahvistamista. Sisällöltään palvelukokonaisuuden ei siten tule muodostaa uhkaa nykyisen uudistumassa olevan kaupallisen keskustan elinvoimalle. Sujuvien matkaketjujen mahdollistaminen sekä viihtyisän, esteettömän ja turvallisen matkustusympäristön tarjoaminen edistävät Turun kaupunkiseudun ja Turun kaupungin keskustan saavutettavuutta ja kestävien kulkumuotojen osuuden kasvattamista kaupungin ilmastotavoitteiden mukaisesti.
– –
Helsinki-Turku nopean junayhteyteen liittyvän Väyläviraston Kupittaa-Turku -kaksoisraide -ratasuunnitelman tekniset ratkaisut ovat lähes valmiita ja Turun ratapihan toimintojen uudelleenjärjestelyistä on syntymässä ratkaisu. Ratasuunnitelmissa junaliikenteen matkustajalaiturit sijoittuvat Logomon ja Aninkaistensillan väliselle alueelle. Suunnitelmat luovat valmiuksia paikallisjunaliikenteen kehittämiseen tulevaisuudessa ja mahdollistavat matkustajaraiteen rakentamisen uuteen Linnanniemen kaksoisterminaaliin Iso-Heikkilän ja Vienolan välistä. Toisiaan tukevien toimintojen sekä synergiahyötyjen optimoimisen näkökulmasta Helsinki - Turku nopea junayhteys, ratapihatoimintojen uudelleenjärjestelyt ja Matkakeskus-hanke edesauttavat toistensa toteutumista.
– –
Sisääntuloväylien liikenteelliseen solmukohtaan sijoittuva, arkkitehtonisesti ja kaupunkikuvallisesti korkeatasoisesti toteutettava Matkakeskus antaa kaupunkiin saapuville ensivaikutelman ja näköiskuvan Turusta. Onnistuneesti toteutettuna ja tunnistettavana rakennuksena se kasvattaa kaupungin tunnettavuutta ja positiivista imagoa. Matkakeskus palvelee Turkuun suuntautuvia matkoja ja antaa herätteitä jäädä Turkuun, jotta läpikulkeva matkailija vähintään pysähtyy Turkuun asioimaan. Matkakeskuksen kytkeytyy koko matkailualueen kokonaissaavutettavuuteen ja se on osa sujuvia matkaketjuja esim. saaristoon.
– –
Hankeen toteutettavuutta kartoittaneiden toiminnallisten tarkastelujen ja selvitysten pohjalta on todettu, että Matkakeskuksen toteuttaminen vaatii kalliita infrainvestointeja, jotka kohdistuvat ratapihan toimintojen parantamiseen ja muuttamiseen, katuverkon kehittämiseen, rakennusten pohjatöihin sekä mahdollisen ratapihan ylittävän kansirakenteen rakentamiseen. Näiden kulujen rahoittamisen on katsottu kaupungin puolesta olevan mahdollista vain rakennusoikeuksien myynnistä saatavien tulojen kautta. Aiemmin tehdyissä laskelmissa on arvioitu, että matkakeskuksen alueen rakennusoikeuden tulisi olla vähintään 100 000 k-m2, jotta hankkeesta saatavat tulot kattaisivat kulut.
– –
Hankekehityskilpailu nojaa edellä esitettyihin tavoitteisiin. Hankekehityskilpailun järjestämisestä päättää kaupunginhallitus. Hankekehityskilpailun tulokset ovat hyödynnettävissä hankealueen asemakaavaa laadittaessa.
Tavoitteellisesti Matkakeskus otetaan käyttöön vuoteen 2029 mennessä.
Kaupunkikehitysjaoston esitys kokonaisuudessaan
Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei miehestä