Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#99508
Älyföri ottaa pienen askeleen eteenpäin – tutkimusvaiheessa dataa kerätään Föriin asennettavilla sensoreilla

Kuva
Turun kaupunkivesiliikenteen kehittäminen etenee tällä vuosikymmenellä. Ilman kuljettajaa toimiva autonominen jokilautta älyföri on välähdellyt kaupungin hankkeissa ja päättäjien huulilla useasti 2010-luvun aikana.

Autonomiseen teknologiaan liittyy kuitenkin vielä niin paljon epävarmuuksia, että tarvitaan tutkimusvaihe ennen todellisia investointipäätöksiä.

Ensi viikolla Turun kaupunki esittelee Älyföri-tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa tulevaisuuden jokilautan investoinnin perustaksi.

Käytännössä hanke kartoittaa tietoa joen alajuoksun kulkijoista Föriin asennettavilla sensoreilla.

Föriä käytetään tekoälyn oppimisjärjestelmän testialustana. Kerättyä tietoa käytetään nopeuttamaan varsinaisen autonomisen lautan kehitystyötä, jos sellainen päädytään Turkuun myöhemmin rakentamaan.

Viime vuonna käynnistyneen Smart and Wise Turku -kärkihankeprojektin lopputuloksena todettiin, että paras sijainti ilman kuljettajaa toimivalle jokilautalle olisi Aurajoen alajuoksu Varvintorin ja Forum Marinumin alueella. Autonominen jokilautta yhdistäisi alueen kehittyvän Telakkarannan alueen kanssa. Mikäli älylautta päädytään toteuttamaan, tehtäisiin se 2020-luvulla.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ensoreilla
Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Clepe
#99514
TurkuCubed kirjoitti: 23.08.19 11:44 Onko ensimmäinen kokeilu Suomessa kaupunkiliikenteessä?
Ei, itse asiassa Suomen ensimmäiset säännöllisessä liikenteessä olleet kaupunkibussit olivat kaksikerroksisia, jo vuonna 1920 Tampereella. Silloinkin ja sielläkin vastakkain olivat bussi ja ratikka.
#99669
Ei tässä ihan huomenna olla ratikkalla ajelemassa. Tulossa 2.3. kaupunginhallituksen käsittelyyn, toivottavasti ei jää pöydälle pyörimään kovin pitkästi.
Kaupunginjohtaja ehdottaa Turun raitiotien suuntaamista satamaan

Kuva

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ehdottaa raitiotien jatkosuunnittelua. Kyseessä olisi kaksi linjaa.

Varissuolta Itäharjun Tiedepuiston kautta kauppatorille kulkevan linjan lisäksi uudeksi vaihtoehdoksi tulisi kauppatorilta matkakeskuksen ja Linnakaupungin asuinalueen kautta satamaan suuntautuva reitti.

Viime keväänä toisena vaihtoehtona oli Länsikeskuksen ja Raision suuntaan kulkeva linjaus. Arven mielestä Tiedepuiston ja sataman linjat kytkevät kaupungin merkittävät kehittämiskohteet toisiinsa. Ne edistävät Turun kasvua ja houkuttelevuutta.

Tässä vaiheessa kahden linjan alustava kustannusarvio on noin 284 miljoonaa euroa. VTT:n arvion mukaan kaupungin on mahdollista maksaa osuutensa raitiotieinvestoinnista tonttien myynnillä, maankäyttömaksuilla ja rakennushankkeiden tuottamilla tuloilla.

Seuraavaksi Itäharjun reitistä on tarkoitus laatia toteutussuunnitelma ja sataman reitistä yleissuunnitelma, jotka matkaavat kaupunginhallitukseen ja edelleen valtuustokäsittelyyn.

Suunnitelmien valmistumisen jälkeen valtuusto voisi tehdä päätöksen raitiotien rakentamisesta arviolta vuonna 2024. Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen kestäisi viisi vuotta. Näin ollen linjat olisivat valmiit noin vuonna 2029.

https://yle.fi/uutiset/3-11230182
tekijänä James
#99670
TurkuCubed kirjoitti: 27.02.20 13:09 Ei tässä ihan huomenna olla ratikkalla ajelemassa. Tulossa 2.3. kaupunginhallituksen käsittelyyn, toivottavasti ei jää pöydälle pyörimään kovin pitkästi.
Kerran tai kaksi ainakin jää pöydälle ihan taatusti, kuten tapana on. Mutta kyllä itsekin toivon homman etenevän pikkuhiljaa, alkaa nuoremmallakin eläkeikä lähestyä ennen kuin Turussa saadaan päätöksiä aikaan.
tekijänä hmikko
#99672
Tässä vielä tuo esitetty reitti tälle päivälle päivätystä PowerPointista. Linnakaupungin ja ratapihan/matkakeskuksen suhteen tuo todellakin näköjään panostaa tulevaan. Tämän päivän näkövinkkelistä reitin tuommoinen kieppuminen Kauppatorilla ja Puutorilla ei ole kovin tolkullista. Matka satamasta Kauppatorille on puolitoista kilometriä pidempi kuin suora reitti Linnankatua.

Vaikuttaa melkein siltä, että kaupunginisät ja -äidit jättäisivät mieluusti Varissuonkin pois ja laittaisivat retin menemään vain kiiltävien kehittämiskohteiden kautta.

Kuva
grendy tykkää tästä
#99674
hmikko kirjoitti: 27.02.20 16:25 Tässä vielä tuo esitetty reitti tälle päivälle päivätystä PowerPointista. Linnakaupungin ja ratapihan/matkakeskuksen suhteen tuo todellakin näköjään panostaa tulevaan. Tämän päivän näkövinkkelistä reitin tuommoinen kieppuminen Kauppatorilla ja Puutorilla ei ole kovin tolkullista. Matka satamasta Kauppatorille on puolitoista kilometriä pidempi kuin suora reitti Linnankatua.

Vaikuttaa melkein siltä, että kaupunginisät ja -äidit jättäisivät mieluusti Varissuonkin pois ja laittaisivat retin menemään vain kiiltävien kehittämiskohteiden kautta.
Niin sehän tässä näkyy että matkakeskus on aika väärässä paikassa, toimivampi ratkaisu olisi elämyskeskuksen yhteydessä kiskojen päällä. Tosin en tiedä miten bussiliikenne saataisiin siihen mahdutettua ja mitä kautta. Otin Turun Sanomien sivuilta tarkemman kuvan ja piirtelin siihen pari vaihtoehtoista linjausta, yksi Tuomiokirkkosillan ja toinen Auransillan kautta. Näillä saavutettaisiin lyhyemmät ja huomattavasti suoraviivaisemmat raiteet vähemmillä käännöksillä. Auransillan vaihtoehdossa olisi erittäin perusteltua rauhoittaa silta joukkoliikenteelle ja Tuomiokirkkosilta jäisi toriparkkiin ajaville ja muille busseille. Vastaan näissä tietysti matkakeskuksen lisäksi hankaa se että Torin ympäristö on suunniteltu siten että ratikka kulkee Kauppiaskatua.

Sinänsä linjaus Kristinpuiston ja Herttuankulman kautta on mielestäni hyvä, sillä ne on uusia alueita, joiden suunnittelussa on jätetty varaus ratikalle. Linjaus Linnankatua pitkin palvelisi mielestäni pienempää ryhmää kuin ehdotettu ratkaisu.

Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#99675
Raitsikkareitin linjaus Varissuolta on kaikin puolin selvää Itäharjun ison potentiaalin vuoksi. Nämä uudet kiemurat matkakeskukselle ja ratapihan taakse, on linjattu jo rakenteilla vahvasti olevan Fabriikin ja tulevan Pukkilan alueen ja tietenkin matkakeskuksen itsensä tulevat matkustajamäärät huomioiden. Kirstinpuistossa reitti kulkee alkuperäisen satamalinjauksen mukaan. Raitsikkareitti voi puhaltaa henkeä nyt seisovaan Vaasanpuiston rakentamiseen, joka voidaan hinnoitella raidekertoimella. puolet Herttuanpuistosta ja Harppuunakortteli jäivät tässä mielessä rahastamatta, siellä rakentaminen on täydessä käynnissä ja tonteista on jäänyt rahastamatta raitsikkavaikutus. Linnanniemi voidaan myydä raidekertoimella kokonaisuudessaan.

Etanan vauhtia edetään , nyt kuitenkin kun liikutaan keskustan alueella jossa valmiiksi on suuret matkustajamassat odottelemassa, ehkä kokomuksen ja demarien kiinnostus terävöityy koska rakennusliikkeet todennäköisesti laskevat raitsikkareitin varren rakentamisen houkuttelevuutta ja kiinnostuvat tonteista sen vaikutusalueella.

Raisiossa näyttäisi olevan melko suuri vastustus raitsikkaan ja linjaus on siksi epävarmemmalla pohjalla. Mikäli Raisio irtaantuu tästä, Raision suuntaan ei kannata vielä lähteä raiteita vetämään. Uudessa linjauksessa kortit ovat kaikki Turun omissa käsissä ja Raisio voi hyvinkin nopeasti innostua raitsikasta, kunhan näkee sen Turussa toiminnassa?

Nykyisessa tilanteessa pitäisin tätä Minna Arven ehdotusta askeleena eteenpäin.

Täällä vanha satamalinjaus suunnitteluajankohdan kustannusarvioineen.
https://www.turku.fi/sites/default/file ... arviot.pdf

Alkuperäinen keskusta-alueen reittikartta
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#99689
Turun kaupunginhallitukselle esitetään Tiedepuiston ja Sataman linjojen raitiotiesuunnittelun käynnistämistä
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve esittää maanantaina 2.3. kokoontuvalle kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuustolle esitettäisiin raitiotiehankkeen ensimmäisen vaiheen käynnistämistä aloittamalla kahden raitiotielinjan yleis- ja toteutussuunnittelu. Suunniteltavat linjat olisivat Tiedepuiston linja ja Sataman linja.

https://www.turku.fi/uutinen/2020-02-27 ... n-linjojen
#99705
James kirjoitti: 27.02.20 14:28
TurkuCubed kirjoitti: 27.02.20 13:09 Ei tässä ihan huomenna olla ratikkalla ajelemassa. Tulossa 2.3. kaupunginhallituksen käsittelyyn, toivottavasti ei jää pöydälle pyörimään kovin pitkästi.
Kerran tai kaksi ainakin jää pöydälle ihan taatusti, kuten tapana on. Mutta kyllä itsekin toivon homman etenevän pikkuhiljaa, alkaa nuoremmallakin eläkeikä lähestyä ennen kuin Turussa saadaan päätöksiä aikaan.
Vaan eipä jäänyt edes pöydälle! Tulossa siis julkiseen keskusteluun kaupunginvaltuustoon parin viikon päästä 16.3. Kokoomuslaisen Sini Ruohosen päivityksen mukaan ehdotus meni kaupunginhallituksesta lähes yksimielisesti läpi [Edit: hylkyä esitti Keskustan Jarmo Laivoranta, mutta jäi ilman muiden kannatusta]. Päätökseen kuitenkin edelleen lisättiin seuraava muutos:
''Ehdotus hyväksyttiin siten kaupunginjohtaja Minna Arven täydentämänä, että esitykseen lisättiin seuraavat kohdat:
-raitiotietä varten suunniteltavat asemakaavat valmistellaan niin, että reittiä voi liikennöidä myös sähkölinja-autolla
-edellytyksenä mahdollisen investointipäätöksen tekemiseen on vähintään 30 prosentin valtion tai muun kolmannen osapuolen rahoitusosuus.''


Kuva
hmikko, Tlahti, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#99709
Pieni yllätys oli että ehdotus meni suoraan läpi! Näyttää vihdoin hyvinkin lupaavalta.

"Kaupunginvaltuusto päättää, että

se hyväksyy Turun raitiotien Liitteen 1 mukaisen yleissuunnitelman tarkennuksen jatkosuunnittelun pohjaksi,
raitiotien toteutussuunnitelmat laaditaan välille Varissuo-Tiedepuisto-Kauppatori ja raitiotien hankesuunnitelmatasoinen yleissuunnitelma välille Kauppatori-Matkakeskus-Linnakaupunki-satama,
kaupunginhallitus oikeutetaan päättämään yleissuunnitelman jälkeen toteutussuunnittelun käynnistämisestä välille Kauppatori-Matkakeskus-Linnakaupunki-satama,
pyydetään Raision kaupungilta kanta Matkakeskus-Raisio raitiolinjan toteuttamissuunnitelman laatimisaikataulusta,
valtion kanssa laaditaan raitiotien suunnittelusta aiesopimus ja valtuutetaan kaupunginhallitus hyväksymään aiesopimus,
yleis- ja toteutussuunnitteluvaiheen käynnistämisen edellytyksenä on valtion osallistuminen hankkeen suunnittelukustannuksiin erikseen laadittavan aiesopimuksen mukaisesti,
kaupunki käynnistää hankkeen edellyttämät asemakaavamuutokset,
raitiotietä varten suunniteltavat asemakaavat valmistellaan niin, että raitiotiereittiä voi liikennöidä myös linja-autolla,
kaupunginhallitus oikeutetaan perustamaan hankkeen toteuttamista varten hankeyhtiö ja kohdentamaan sille tarvittavat resurssit,
hankeyhtiö valtuutetaan päättämään hankintamenettelystä ja suunnitelmien laatimisesta,
yleis- ja toteutussuunnittelun rahoitus huomioidaan seuraavan osavuosikatsauksen sekä vuoden 2021 talousarvion hyväksymisen yhteydessä ja,
kaupunginvaltuusto tekee lopullisen investointipäätöksen raitiotien toteutussuunnitelman ja vahvistuneen kustannusarvion perusteella."

http://ah.turku.fi/kh/2020/0302005l/4049167.htm


Arven raitsikkaesitys kelpaa poliitikoille – keskustan hylkyvaatimus ei saanut muilta tukea Turun hallituksessa

Kuva
Raitiotie näyttäisi Uudenmaankadun varrella tällaiselta.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... muokP9_hQs
hmikko, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#99711
^ Kiitoksia linkkaamisesta. Ehkä tuulen suunta oikeasti on kääntymässä Turussa. Valtuustokeskustelu tulee varmaankin vetämään vertoja Tampereen vastaavalle, mistä tilaisuudesta Sanna M ponnisti pääministeriksi.

Kantti kirjoitti: 03.03.20 00:55
Raitiotie näyttäisi Uudenmaankadun varrella tällaiselta.
Raitiotie varmaan, mutta Brahenpuisto on kylläkin tullut tietokoneesta tuohon kuvaan. Tosielämässä se näyttää tältä, enkä ole siellä koskaan nähnyt pikkulapsia leikkimässä. Vanhat lehtipuut ilmeisesti täytyy uusia jossain vaiheessa, jolloin valoisuus muuttuu, mutta silti.
Avatar
tekijänä veka
#99720
Mainio uutinen , mutta pikkuinen alaviitekysymys: kutsutaanko näitä kulkupelejä Aurajoen suunnalla tosiaan 'raitsikoiksi'. 'Ratikka' on täällä Suomen navassa eli Hesassa nykyään käytetympi ilmaisu. Säästyy kaksi kirjainta.
Avatar
tekijänä Kantti
#99722
veka kirjoitti: 03.03.20 21:47 Mainio uutinen , mutta pikkuinen alaviitekysymys: kutsutaanko näitä kulkupelejä Aurajoen suunnalla tosiaan 'raitsikoiksi'. 'Ratikka' on täällä Suomen navassa eli Hesassa nykyään käytetympi ilmaisu. Säästyy kaksi kirjainta.
Raitsikka on Turussa ollut perinteinen termi raitiovaunusta suurimmaksi osaksi. Ratikkaa on myös käytetty, omasta mielestäni selvä vähemmistö kyllä. Tästä nimityksestä täällä välillä väännetään kättä. Raitsikka on omasta mielestä juuri oikea sana välineelle! :)
Avatar
tekijänä Kantti
#99803
Muutama päivä sitten ajelin Naantalintietä Härkämäen liittymästä Pernon liittymään jossa on menossa tienparannus urakka. Ihalan liittymään on tulossa liitäntä sekä Naantalin suuntaan että Naantalistä päin tullessa. Ihalan ja Pernon liitttymän välille tulee lisäkaista. Kevyen liikenteen väylä myös näyttäisi olevan tulossa tien parannuksen mukana.

Kuva
hmikko tykkää tästä
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 61