Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä veka
#99518
Kaupunki kertoo aloittavansa torin tarkemman suunnittelun kilpailun voittajan eli Konkretin kanssa. Se on hyvä uutinen, sillä voittoisa suunnitelma on upea runsaudensarvi varsinkin verrattuna kaupungin viimeaikaisiin saavutuksiin tällä rintamalla. Hyvin hienostunut lasipaviljonki, suihkulähde, talvella luistelukenttä... Pieni pelko kuitenkin hiipii korvien väliin, kun lukee linkatun uutisen takaa löytyvää kaupungin infoa:

Jatkosuunnittelussa kehitetään voittajatyössä esitettyjä ideoita ja hiotaan toteutusratkaisuja. Jatkosuunnittelun aikana selviää torin muutosten laajuus. Samalla selvitetään, mitä kilpailutyössä esitettyjä ideoita voitaisiin kokeilla nopealla aikataululla.

– Erityisesti kauppahallin ratkaisut vaativat vielä tutkimista. Voisiko rakennusta vielä keventää ja millainen toiminnallinen konsepti olisi taloudellisesti toimiva? Voittajatyön kokonaisratkaisu ei kuitenkaan ole riippuvainen hallin toteutumisesta, toimialajohtaja Mikko Aho sanoo.
Ts. tori voidaan aluksi vaikka toteuttaa myös ilman paviljonkia. Kauppahallit ovat jo menneen ajan juttu, eihän nykyisiinkään tahdo löytyä kauppiaita eikä tarpeeksi asiakkaita. Eiköhän tässä pärjätä nykyisillä kojuilla, joille sentään saadaan paremmat olot. Eikä kai kukaan tosissaan usko suihkulähteeseen tai luistelukenttään Töölöntorilla? Entäs ne uudet penkit? Parasta pultata muutama metallinen ahterinjäädytin maahan pysyvästi, samaan tapaan kuin Roban kävelykadulla. Ei tartte miettiä ilkivaltaa eikä laittaa kenenkään hommaksi niistä huolehtimista. Joten menkööt penkitkin. Esikuvaksi voi sitten ottaa Erottajanaukion, josta kaikki ovat pitäneet kun ei ole valiteltu.

Omalla toivomuslistallani on yksi ehdotus lisää. Ent. Tykistönkadun puoleisella reunalla pitäisi ravintoloille ja kuppiloille tarjota mahdollisuus levittäytyä torialueelle mahdollisimman laajasti. Nyt suunnitelmassa on vain pari pöytäriviä nykyisen jalkakäytänän kohdalla. Mallia voisi ottaa mm. Ranskan ja Italian toreilla ja kävelykaduilla suosituista lämmitettävistä isoista telttakatoksista, joiden seinät voi kääriä syrjään hyvillä keleillä.
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä hmikko
#99519
veka kirjoitti: 30.01.20 23:00 Kauppahallit ovat jo menneen ajan juttu, eihän nykyisiinkään tahdo löytyä kauppiaita eikä tarpeeksi asiakkaita.
Hakaniemen kokemusten perusteella ei ihan noinkaan. Ilmeisesti kysyntää on, jos osutaan oikeanlaisella hallilla oikeaan paikkaan. Hakaniemen väliaikainen on näemmä osoittautunut toimivammaksi ja houkuttelevammaksi kuin vanha, mikä ei ehkä ole niinkään suuri kummastus. Modernissa suunnittelussa on kumminkin ihan käytännön puolensa tilan, valon ja toimivuuden suhteen verrattuna yli satavuotiaaseen halliin. Mun ymmärtääkseni Etelärannan kauppahalli myöskin porskuttaa, mutta toki enempi turistirysänä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99525
hmikko kirjoitti: 31.01.20 00:25
veka kirjoitti: 30.01.20 23:00 Kauppahallit ovat jo menneen ajan juttu, eihän nykyisiinkään tahdo löytyä kauppiaita eikä tarpeeksi asiakkaita.
Hakaniemen kokemusten perusteella ei ihan noinkaan.
Peukutukseni kanssa luulin vekan viestin olevan ironiaa. Mielestäni nykyaikaisiin kauppahallitiloihin pitäisi nimenomaan panostaa hyvien yhteyksien äärellä, sillä Helsingin ruokakulttuuri elää nousukautta.
tekijänä tissot
#99527
arkkinikkari kirjoitti: 31.01.20 12:04 Myös Hietalahden halli on ravintolahallina varsin eloisa.
En itse ainakaan hallia kyllä eloisaksi kutsuisi Hietalahden kauppahallin aivan vieressä 4 vuotta asuneena. Ellei joitain mullistuksia ole tapahtunut viimeisen ~18kk aikana, joka toki on mahdollista ja toivottavaa.
Kuollut paikka iltaisin, jossa jonkinnäköistä liikennettä piti yllä viikonloppuisin Roslund, joka lähti 2018 pois. Trattoria Corretto veti ihan ok ihmisiä ja on edelleen paikalla. Pohjoinen pääty tyhjillään vuokralaisten osalta.
Avatar
tekijänä veka
#99531
En oikeastaan käsitä, miksi edes ajatellaan Töölöntorin toteuttamista ilman ehdotettua kauppahallia. Sehän on voittosuunnitelman tärkein elementti, oikeastaan ainoa tärkeä. Kaikki muu on hienosäätöä. Jos halutaan jotain muuta, olisi pitänyt valita toinen voittaja. Muissa kilpailutöissä on upeita visioita joka makuun, kevyttä ja raskaampaa.

Huomasin ehdotuksesta yhden detaljin, josta pitäisi ainakin keskustella etukäteen: penkit. Yhdessä kuvassa istuskellaan vissiin kivisellä paadella kauppahallin edustalla. Onko se penkki? Jos on, niin kaupungin väki ja muut suunnittelijat voisivat kokeilla istumista semmoisella puolisen tuntia. Suomen oloissa ainoa hyvä penkin materiaali on puu, muut ovat liian kylmiä. Lisäksi penkissä tulee olla hyvin muotoiltu selkänoja.
Avatar
tekijänä veka
#104989
Töölöntorin remppa on nyt asemakaavavaiheessa. Kaavaehdotus on nähtävänä, ja sitä esitellään kaupunkilaisille verkkotilaisuudessa 10.11. Arkkitehtitoimisto Konkretin suunnitelmassa torin sydämenä oleva kauppahalli on viilautunut hyvin hienostuneen tuntuiseksi lasipaviljongiksi. Autoja ei edelleenkään näy missään, hyvä! Lisäksi on varauduttu jo Topeliuksenkadulle menevän länsiratikan tuloon, ja löytyypä varaus myös Pisararadan maanalaiselle asemalle.

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=HEL%202022-011488

Kuva

Kuva

Kuva
Maeeeq tykkää tästä
#104990
Edellisistä piirustuksista onkin vierähtänyt jo pienoinen tovi, mutta onneksi tärkeä projekti etenee. Nykyisellään "tori" on hyvin ankea ja oikeastaan mammuttimainen kooltaan. Toivottavasti valaistus, materiaalit, penkit ja puusto sijoitellaan huolella kävelijää ajatellen. Suihkulähde on ainakin kiva lisä, jos se joskus on mahdollista käynnistää. Portaat myös mukavasti estävät autoilijoita eksymästä väärään paikkaan.
tekijänä bonk
#104992
Hyvä kun edetty tässä asiassa. Tulevan Länsi-Helsingin raitiotie maininnan lisäksi tuossa Töölöntorin viitesuunnitelmassa mainitaan myös Töölön metro tai maanalainen pikaraitiotie.

Satuinkin juuri pari päivää sitten törmäämään Helsingin kaupungin sivuilla 'raideliikenteen verkostoselvitys 3' julkaisuun, missä on ideointia Töölö-metrosta ja pikaratikan tunneloinnista töölössä.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... -13-21.pdf
Avatar
tekijänä veka
#105052
Tulevan tiistain iso asia kymppilautakunnassa on kävelykeskustan laajentamiskokeilu Espan ja sen eteläpuolisten katujen alueella. Alue jatkuisi Espalta Kasarmikadulle sekä Korkeavuorenkadun ja Erottajankadun kautta Design-museon aukiolle saakka. Iso muutos olisi yhden autokaistan poistaminen kummaltakin Esplanadilta, muista kaduista on jo tietoa aikaisemmista kesäkatukokeiluista. Asia oli lautakunnassa viime tiistaina, mutta pantiin pöydälle.

Tämä päätös ei vaikuta Aleksanterinkatuun eikä Keskuskatuun. Käynnistyneessä vilkkaassa keskustelussa on kuitenkin ehdoteltu mm. Keskuskadun kattamista mannermaiseen tyyliin. Lisäksi on muistutettu, että Espalla on jo nyt hyvät kävelyolot (neljä jalkakäytävää ja iso keskikäytävä). Sen sijaan Aleksanterinkatua pidetään kolkkona paikkana, jolla kauppaliikkeet eivät enää pärjää. Syntipukkina mainitaan ratikkaliikenne, joka tulisi ohjata pois Aleksilta. Silloin kadun saisi koko leveydeltään jalankulkijoiden käyttöön.
tekijänä hmikko
#105054
^Aleksanterinkadulla menee neljä raitiolinjaa, vitosta lukuun ottamatta kaikki vilkkaimmasta päästä. Käytännössä linjoja ei voi poistaa Aleksanterinkadulta ilman, että niille rakennetaan joku muu reitti. Kaivokatu on jo täynnä ja sinne pitäisi vielä mahduttaa Laajasalon ratikka. Espalle ei parane mennä, kun se juuri todettiin samassa hengenvedossa hyväksi kävelijöille. Tietysti raitioliikenteen voi poistaa Katajanokalta, Etelärannasta ja Kruununhaasta, jolloin Aleksanterinkadun raiteita ei tarvita. Lievää itkua tulisi ehkä siitäkin.
Avatar
tekijänä veka
#105055
^Menee ehkä vähän sivupolulle, kun lautakuntaan menevässä ehdotuksessa pääasia kuitenkin on se Espa. Mutta Aleksin ja Espan ahkerana kulkijana tunnistan itsekin Aleksin ahdingon. Siksi yritän suhtautua avoimin mielin kaikkiin ratkaisuihin Aleksin tilanteen parantamiseksi.

Jos ei nyt mennä keskustan ratikkalinjojen siirtämiseen osittain maan alle, niin onhan siellä mahdollisuuksia. Aleksilla kulkevat kakkonen ja nelonen sekä seiska, joka tulee Kaivokadun kautta. Jos myös 2 ja 4 siirretään kulkemaan Kaivokadun kautta Mikonkadulle jne., vapautuu Aleksin länsipää + Kolmen sepän aukio. Isompi remontti olisi siirtää nämä kaikki menemään Mikonkadulta torille Yliopistonkadun ja Fabianinkadun kautta. Kaivokadulle tarvittaisiin yksi kiskopari lisää, mutta sehän jo osataan niiltä ajoilta, jolloin sinne oltiin laittamassa pikaratikan päätepysäkkiä.
tekijänä bonk
#105057
Lueskelin tuota esityslistalla olevaa 'Elämyksellinen ydinkeskusta, ydinkeskustan maankäytön kehityskuva 2032'.
En ymmärrä miten ei siellä ole mitään mainintaa kaisaniemenpuiston ja siltasaaren välisestä kevyenliikenteen sillasta. Puhutaan pitkänsillan parannuksesta, mutta ei siihen sillalle vaan mahdu kaikkea. Hyvin epämiellyttävä kävelyreitti. Vilkas väylä - autoja, busseja, sporia, pyörilijöitä ja kävelijöitä - kaikki kilpailevat samasta tilasta. Silta on vaan liian kapea! Vilkas kevyenliikenteen reitti kaisaniemen puiston läpi rauhottaisi sitä ja toisi toivottua sosiaalista kontrollia alueelle.

Tämä on nyt se dokumentti, joka ohjaisi kävely-ympäristön kehitystä keskustassa. Ei taida olla siltaa tulossa sitten ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen....

Hienoa oli kuitenkin nähdä maininta Helsingin yliopiston metroaseman uudesta pohjoisesta sisäänkäynnistä!

https://www.hel.fi/static/public/hela/K ... /Liite.pdf