Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#84252
zeizei kirjoitti:Ehdottomasti olisi sopinut korkeammat torniosat, ja jos ei muuta niin ihan vain muutamankin kerroksen ympäristöä korkeampana.
Mutta viime viikolla nuo talot nähneenä olen hieman pettynyt. Laatoitus ja kokonaisuus on sekava, jopa ruma./quote]

Perusongelma on liian suuri kokonaisuus samalta rakennuttajalta ja arkkitehdiltä. Rakennuttaja on vaatinut samaa perusratkaisua kaikkiin taloihin, ja koska arkkitehti ei ole halunnut tehdä pelkkää yhtä monotonista möhkälettä, kokonaisuutta on yritetty rikkoa erilaisilla tehosteilla. Tehosteet ei vaan riitä, vaan monotonisuus paistaa läpi ja tehosteet näyttävät irrallisilta.

Pieninä (tai siis normaalin kokoisina) annoksina kaikki käytetyt aiheet ovat hyviä, mutta liian paljon samaa nyt vaan on huono ratkaisu.
tekijänä hmikko
#87365
LKH-ryhmästä osui silmiin kuvia siltojen rakentamisesta. Foto Kari Hakli. Alueen liittyminen Itä-Pasilaan on tietysti oleellista, mutta aika erillisiä linnakkeitahan nuo ovat siltojen valmistuttuakin. Teollisuuskatu ei ihan käden käänteessä muutu Helsingin "uuden keskustan" pääkaduksi.

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä MindW
#90452
Teollisuuskadun tunnelin tilanne tiistaina
Kuva
Kuva
Kuva
hezyzz, hmikko, lepanen ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#91561
NCC:n sivuilla Helsingin kaupungin projektijohtaja Niina Puumalainen hehkuttaa mannermaiseen tyyliin: "Tämä rakennetaan maailman kauneimman kadun kulmaukseen. Pidän korttelin uuden ja vanhan yhdistelmästä. Tämä hanke keskustelee alueen kanssa hyvin." Aikoinaan tuolla töissä ollessani tallasin Aleksis Kiven katua päivittäin päästä päähän. Hyvä tunnelma, mutta että "maailman kaunein katu"...

https://www.ncc.fi/media/ajankohtaista/ ... rkeudessa/
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä hmikko
#91565
^ :o On vissiin Puumalaisen matkailut rajoittuneet Kehä kolmosen sisäpuolelle... Mutta voishan ajatusta mennä tarjoilemaan vaikka italialaisille.
Avatar
tekijänä Urbaani
#99469
22.1.2020

Vuosikymmenen rakenteilla ollut Kärmes harjassa!

Kuva

Kuva

Kuva

Näkymä Teollisuuskadun ylittävälle jalankulkusillalle ihan tyylikäs. Ollakseen massiivisen talon "loppuhuipennus" olisin kerroksia kuitenkin laittanut tähän muutaman lisää. ;)
wab, hmikko, veka ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99471
Henkilökohtaisesti pidän tätä aivan kammottavana otuksena. Vaakatasossa kiemurteleva tiilijulkisivu on paitsi luotaantyöntävän massiivinen, myös hyvin hankalasti navigoitavissa jalankulkijalle. Olisivat rakentaneet samalla tyylillä pari tehokasta ja korkeaa korttelia vierekkäin, eikä mitään suunnatonta tetris-peliä. Kummallista, ettei alkuperäisen Konepajan tyylistä osata ottaa muuta kuin vain punaista tiiltä.
Risumies, Biosphere, Clepe tykkää tästä
tekijänä hmikko
#99473
Pyöröovi kirjoitti: 23.01.20 09:34 Kummallista, ettei alkuperäisen Konepajan tyylistä osata ottaa muuta kuin vain punaista tiiltä.
No kummallista se nimenomaan ei ole, Suomessa - näinhän teollisuusalueita, joissa on yksi vanha punatiilinen rakennus, on juurikin muutettu asumiseen pitkin valtakuntaa. Sinänsä hyvä että edes oikea punatiili, eikä tiililaattapintainen elementti, mikä on ollut se tavallisempi tapaus.

Käärmetalon tiilimuurissa on kylläkin keskellä läpikulku, ja toisaalta Teollisuukadussa ei ole suojateitä sen enempää, eli estevaikutus tulisi siitä joka tapauksessa. Tietty tässä taas näkyy kaavoittamisen pitkä viive. Teollisuuskadusta kaavaillaan 'uuden keskustan' pääkatua, mutta se ei tainnut olla ajatuksena silloin, kun Konepajan kaava hyväksyttiin. Tiilimuurin ideanä nähtävästi on suojata sisäpihaa liikenteeltä, eikä avautua uudelle pääkadulle.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#99474
Konepajan alueesta kieltämättä huokuu 2000-luvun alun trendit kaupunkisuunnittelussa. Urbanismin näkökulmasta kaikki on vähän "sinnepäin" sivultaan avoimine kortteleineen. Tahtotila/uskallus ei vain riittänyt tuolloin oikean kantakaupungin rakentamiseen, vaan Konepajakin nähtiin hyvin tyypillisesti "asuinalueena", mikä näkyy myös liiketilojen puutteena.

Mikäli aluetta oltaisiin rakentamassa vasta nyt, uskoisin tyylin olevan pitkälti samaa, kuin Sompasaaressa umpikortteleineen ja pikkutorneineen. Samaa rouheaa "Brooklyn-fiilistä" molemmissa kun on haettu. Sijainti pienehkön mittakaavan Alppilan ja massiivisen Teollisuuskadun välissä ei luonnollisestikaan ole ollut helpoin alue kaavoittaa, mutta vähän hukattuna mahdollisuutena Töölönlahden tapaan Konepaja tulee näyttäytymään tulevat vuosikymmenet.

Korostan vielä, että merkittävä syy kritiikilleni on Konepajan sijainti tukevasti kantakaupungissa. Jossain Vuosaaressa tai Pohjois-Leppävaarassa ei valittu linja häiritsisi paljoakaan, mutta ihan kaupungin ytimessä, Kallion ja Pasilan kainalossa olisin suonut tehokkaamman ja monella tapaa näyttävämmän ratkaisun.
peelasuks tykkää tästä
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17