- 28.10.19 16:24
#98782
Metropolitan kirjoitti: ↑26.10.19 13:44 Katsoin karttaa ja pohdin, miksi Tripla voisi menestyä paremmin kuin Redi. Redi on metron varressa, ratikoita sinne ei vielä mene. Toisessa suunnassa kilpailijana on Helsingin keskusta, toisessa Itis, joka on huomattavasti Rediä suurempi. Kätevällä kävelyetäisyydellä ei asu vielä montaa tuhatta asukasta. Redistä itään on Kulosaari, jossa asuu pienen kunnan verran väkeä. Herttoniemestä on jo sama matka Itikseen kuin Rediin. Länsipuolelta Kallion seudulta metromatka on lyhyt, mutta kevyelle liikenteelle keskustan sisääntuloväylät luovat estevaikutusta. Muut suunnat kuin Redi ovat Kalliosta katsoen miellyttävämpiä kuljettavaksi. Ja onko Kallion väki kuitenkin enemmän sellaista, joka elää ja tekee ostoksensa korttelikaupungissa, verrattuna esimerkiksi radanvarsien lähiöiden väen elämäntapaan.Joukkoliikenteen kannalta näiden asemat ovat myös ihan erilaiset. Rediin oikeastaan pitää tulla tarkoituksella, kovin harvoille se on luonteva paikka vaihtaa tai kulkea läpi. Ainoat läpikulkevat reitit ovat oikeastaan juuri noita keskustaan, Triplaan tai Itikseen meneviä reittejä. Tripla on sen sijaan ihan erilaisessa asemassa. Esimerkiksi itselle Taka-Töölöstä päin todella moneen suuntaan menevät reitit menevät vaihdolla Triplassa tai sitten ohi niin, että Tripla on kätevin isompi ostospaikka. Töölö-Meilahti-alueelta tulee siis iso potentiaalinen asiakasryhmä, jolle Tripla on käytännössä toinen vaihtoehto keskustan kanssa.
Pienenä havaintona myöhäisillan ekskursiollani totesin, että Triplan suunnittelijoilta on jäänyt huomioimatta tai priorisoimatta kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen jalankulku juna-asemalta Prismaan, joka siis on auki kellon ympäri. Lyhyin reitti on mutkikas eikä lainkaan intuitiivinen. Se kulkee juna-aseman alla olevan tunnelin kautta Veturitielle, sieltä liikenneympyrän suojatielle, sitten takaisin kompleksin alle, mutta toisella puolella Veturitietä, jossa on ovi ensimmäisen kerroksen käytävälle. Opasteita ei näkynyt. Muita pidempiä reittejä kulkee Firdonkadun sisäänkäynnin kautta tai kiertämällä Pasilansillan kautta Pasilankadun sisäänkäynnille Länsi-Pasilan puolelle. Tänne helposti päätyy, jos yrittää ensin löytää reitin kauppakeskuksen sisältä asemahallin kautta. Autolla automarkettiin pääsee tavalliseen tapaan parkkihallista. Pääsyn suljettuun osaan kauppakeskusta esti ainoastaan siirrettävien tolppien välissä oleva nauha liukuportaiden edessä, joten osa hämmentyneistä asiakkaista näytti oikaisevan suljettujen kerrosten läpi.Tosin asemahallissa on 24h auki olevat K-Market ja Alepa. Jos juna-asemalta on tulossa, nämä todennäköisesti riittävät mainiosti, koska kovin isoja kertaostoksia silloin on tekemässä. Näiden lienee ajatelluin palvelevan juuri kulkuvälineen vaihtajia kauppakeskuksen suljettua.
Metropolitan tykkää tästä