Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Etika
#98782
Metropolitan kirjoitti: 26.10.19 13:44 Katsoin karttaa ja pohdin, miksi Tripla voisi menestyä paremmin kuin Redi. Redi on metron varressa, ratikoita sinne ei vielä mene. Toisessa suunnassa kilpailijana on Helsingin keskusta, toisessa Itis, joka on huomattavasti Rediä suurempi. Kätevällä kävelyetäisyydellä ei asu vielä montaa tuhatta asukasta. Redistä itään on Kulosaari, jossa asuu pienen kunnan verran väkeä. Herttoniemestä on jo sama matka Itikseen kuin Rediin. Länsipuolelta Kallion seudulta metromatka on lyhyt, mutta kevyelle liikenteelle keskustan sisääntuloväylät luovat estevaikutusta. Muut suunnat kuin Redi ovat Kalliosta katsoen miellyttävämpiä kuljettavaksi. Ja onko Kallion väki kuitenkin enemmän sellaista, joka elää ja tekee ostoksensa korttelikaupungissa, verrattuna esimerkiksi radanvarsien lähiöiden väen elämäntapaan.
Joukkoliikenteen kannalta näiden asemat ovat myös ihan erilaiset. Rediin oikeastaan pitää tulla tarkoituksella, kovin harvoille se on luonteva paikka vaihtaa tai kulkea läpi. Ainoat läpikulkevat reitit ovat oikeastaan juuri noita keskustaan, Triplaan tai Itikseen meneviä reittejä. Tripla on sen sijaan ihan erilaisessa asemassa. Esimerkiksi itselle Taka-Töölöstä päin todella moneen suuntaan menevät reitit menevät vaihdolla Triplassa tai sitten ohi niin, että Tripla on kätevin isompi ostospaikka. Töölö-Meilahti-alueelta tulee siis iso potentiaalinen asiakasryhmä, jolle Tripla on käytännössä toinen vaihtoehto keskustan kanssa.
Pienenä havaintona myöhäisillan ekskursiollani totesin, että Triplan suunnittelijoilta on jäänyt huomioimatta tai priorisoimatta kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen jalankulku juna-asemalta Prismaan, joka siis on auki kellon ympäri. Lyhyin reitti on mutkikas eikä lainkaan intuitiivinen. Se kulkee juna-aseman alla olevan tunnelin kautta Veturitielle, sieltä liikenneympyrän suojatielle, sitten takaisin kompleksin alle, mutta toisella puolella Veturitietä, jossa on ovi ensimmäisen kerroksen käytävälle. Opasteita ei näkynyt. Muita pidempiä reittejä kulkee Firdonkadun sisäänkäynnin kautta tai kiertämällä Pasilansillan kautta Pasilankadun sisäänkäynnille Länsi-Pasilan puolelle. Tänne helposti päätyy, jos yrittää ensin löytää reitin kauppakeskuksen sisältä asemahallin kautta. Autolla automarkettiin pääsee tavalliseen tapaan parkkihallista. Pääsyn suljettuun osaan kauppakeskusta esti ainoastaan siirrettävien tolppien välissä oleva nauha liukuportaiden edessä, joten osa hämmentyneistä asiakkaista näytti oikaisevan suljettujen kerrosten läpi.
Tosin asemahallissa on 24h auki olevat K-Market ja Alepa. Jos juna-asemalta on tulossa, nämä todennäköisesti riittävät mainiosti, koska kovin isoja kertaostoksia silloin on tekemässä. Näiden lienee ajatelluin palvelevan juuri kulkuvälineen vaihtajia kauppakeskuksen suljettua.
Metropolitan tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#98783
MindW kirjoitti: 28.10.19 13:46 Tuulikaapista kun päsee asemarakennukseen on tilan avaruus ensimmäinen vaikutelma. Tässä osassa asemahallia on tarpeeksi tilaa ihmismassojen liikkua eri suuntiin. Detaljeiltaan ja kattorakenteiden muodolta uusi asema jää selkeästi vanhaa huonommaksi. Tämä on vain tylsä laatikko, edellisessä oli herkkyyttä ja luonnonvaloa oli käytetty hienosti hyväksi.

Siirryttäessä kohti laitureille meneviä liukuportaita käy ilmi, että edellisen aseman huonoja puolia ei ole korjattu. Aula-/käytävätila liukuportaiden edustalla on liian ahdas. Liukuportaiden edustalle ei ole ahtaasta tilasta johtuen mahtunut kuin pieniä tv-näyttöjä kertomaan junien lähtöaikoja. Tähän olisi selkeästi kaivannut avaraa hallia. Ahdasta tilavaikutelmaa pahentavat liiketilojen seinät yms. Laiturille vievien tavallisten portaiden seinät ovat umpinaisia ja osaan menemistä rajoittaa vieläpä toiselle sivulle tehty liiketila. Tuntuu, että tässä on maksimoitu kaupallinen pinta-ala aseman toimivuuden kustannuksella.
Samaa mieltä siitä, että vanha asema oli erittäin hieno oman aikansa luomus. Vanha asema oli mielestäni erittäin toimiva sille ihmismäärälle, mikä Pasilassa tuolloin liikkui, mutta nyt alueen palvelutarjonta on tietysti siirtynyt kertaheitolla toiselle tasolle. Viikonloppuna Triplassa käydessäni ihmisiä oli tosiaan erittäin paljon ja paikka oli varsin tukkoisen oloinen. Vanhaan asemaan verrattuna avointa tilaakin oli hieman vähemmän kuin aiemmin, sillä keskellä asemahallia olivat ne sinänsä hauskannäköiset tötterökahvilat.

Mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy kun toisaalta alkuhuuma tästä laantuu ja toisaalta uudet palvelut ja toiminnot (hotelli, toimistot, asunnot) valmistuvat. Luultavasti tulee olemaan kuhinaa.

Yleisesti ottaen Triplan arkkitehtuuri oli mielestäni hienoa tekno-arkkitehtuuria, vähän Blade Runner -vibat tuli. Sisätilojen yksityiskohdatkin olivat harkitun oloisia ja tyylikkäitä. Ensi tuntumalta iso rakennus oli toki vähän hankala navigoida, mutta ei alkanut missään vaiheessa naurattaa samalla tavalla kuin Redissä ympyrää pyöriessä. Sijainnin taju säilyi koko ajan.
tekijänä bonk
#98784
Harjussa asuvalle Tripla on erittäin otollinen ostopaikka logistisesti. Nyt kun bussien runkolinjat 500 ja 510 siirtyivät aleksis kiven kadulle menee ikkunani alta ruuhka-aikaan bussi pasilan asemalle alle kolmen minuutin välein. 21 bussia tunnissa on hurja määrä.

Kävin tänään alakerran lidlissä ostoksilla, reitti oli hiukan mutkikas ekalla kerralla, mutta jälkikäteen pohjakuvasta tarkastettuna olin valinnut optimaalisen reitin. Keskus on siis helposti navigoitava ja intuitiivinen uudellekkin kävijälle. Mittakaavat on vaan niin hurjia. Kuitenkin kummassakaan pääässä en joutunut odottamaan bussia yli minuuttia ja koska runkolinjan busseihin voi mennä myös keskiovista, onnistui matka hyvin myös kauppakassin kanssa. Menen siis uudestaankin ostamaan päivittäistavaraa triplasta.
markusvalo tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99085
Sekalainen kasa kuvia Triplasta, kun piti uutta kameraa käydä testaamassa :)

KuvaDSC08618 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08623 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08626 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08627 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08630 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08639 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08652 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08640 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08642 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08646 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08648 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08650 by TurkuCubed, on Flickr

Sisältä myös muutama

KuvaDSC08633 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08634 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08635 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08636 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC08637 by TurkuCubed, on Flickr
Tlahti, Purkki^, Janne_H ja 12 muuta tykkää tästä
tekijänä hmikko
#99087
^ Kiitoksia kuvaamisesta. Tässä vaiheessa todella vaikea kuvitella, miten Fredikanterassissa saadaan yhtään viihtyisä, mutta toki se on kesken ja nyt on talvi.
Avatar
tekijänä Kantti
#99088
Mimmone kamera? Siistit kuvat! Suht kattava laajakantti...

Itse asiassa selvisikin jo exsif tiedoista. Barry Haines? :D Kova päivitys vanhaan! Täyskennosella on kiva nappailla laatukuvia, vähän tosin jouduit raottamaan kukkaroa? :) Laatuoptiikkaa mukana näemmä!

Näyttää hyvältä.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99161
Pasilaan suunnitellut tornit venyvät: korkeimpaan torniin yli 50 kerrosta ja 200 metriä korkeutta

Kuva
PASILAAN tornitalohanke on kohoamassa aikaisemmin kerrottua korkeammaksi.

Kauppakeskus Triplan eteen suunnitellun Trigoni-hankkeen kaksi korkeinta tornia ovat kasvaneet asemakaavan teon aikana. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäen suunnitteleman tornitalokompleksin korkeimman talon kerrottiin aikaisemmin kohoavan 51 kerroksen korkuisena 180 metriin. Nyt korkeimmasta tornista on tulossa 200-metrinen.

Korkeimpaan torniin on tällä hetkellä tulossa muutama kerros lisää, tornialueen asemakaavoituksesta vastaava Helsingin kaupungin arkkitehti Ville Purma kertoo. Ylen mukaan tornien korotus on tehty rakennuttajana toimivan YIT:n toiveesta.

TORNIEN korkeutta kasvattaa Purman mukaan pääasiassa kuitenkin talon kerroksien korkeuden lisääminen niin kutsutun muuntojoustavuuden eli tilojen muunneltavuuden takia.

”Eli jos niiden käyttötarkoitus muuttuu esimerkiksi asumisesta toimistokäyttöön, niin se on mahdollista kun yksittäiset kerrokset ovat riittävän korkeita.”

Korkeimpaan torniin on suunnitteilla hotelli, asuntoja sekä näköalaravintola. Korkeimman tornitalon viereen nousee myös toinen torni, johon on suunnitteilla toimistoja ja asuntoja. Tornien jalustaan tulee kaupallisia tiloja, myymälöitä sekä pysäköintipaikkoja.

Kuva

Toiseksi korkeimman tornin korkeudeksi kerrottiin aikaisemmin noin 140 metriä 40 kerroksessa. Myös tämä torni tulee Purman mukaan kasvamaan muutamalla kerroksella.

Kahden tornin korottaminen ei Purman mukaan ole maisemallisesti kovin suuri muutos.

”Ne sopeutuvat yhtä hyvin kaukomaisemaan kuin ne vähän matalammat”, hän sanoo.

Tällä hetkellä kaavoitettavana olevan, viidestä talosta koostuvan hankkeen länsialueen kolmea muuta taloa ei Purman mukaan olla tällä hetkellä korottamassa.

TRIPLAN eteläpuolelle sijoittuvan tornitaloalueen suunnitelmaa etsittiin valtion Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin kaupungin järjestämässä kilpailussa.

Tornitalohankkeen asemakaavaehdotus esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle alkuvuodesta 2020. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa joko vuonna 2020 tai 2021, HS kertoi lokakuussa 2018.

Kaikkiaan YIT:n hankkeeseen kuuluu yhdeksän kerrostaloa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006340776.html
hmikko, apollonkatu, JiiWee ja 4 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99165
Vaikka yleensä olen ollut aika tiukasti kopioituja torniklustereita vastaan, Trigonissa on aika hyvin onnistuttu kolmioiden avulla luomaan omalaatuisia julkisivuja. Kyse ei ole pelkästä huvittavasta värisävyn vaihtamisesta, kuten Majakasta Loistoon Kalasatamassa, vaan jokaiselta tornilta vaikuttaa havainnekuvassa löytyvän ihan omaa tyylittelyä. En edelleenkään kannata tämän kokoluokan torneja Helsingissä, mutta sentään kaupungin ulkomuotoa dramaattisesti muuttavien pilvenpiirtäjien tyylikkyyttä on mietitty kestävällä tavalla.
Avatar
tekijänä veka
#99167
200 metriä on 200 metriä, siis ihan eri asia kuin vaikka 199 tai 190 metriä. Hyvä että tämä on sisäistetty tässä vaiheessa, jolloin arvokasta valttia voidaan käyttää tulevissa väännöissä, jotka näyttäisivät alkavan jo ensi keväänä. Yli 200 metrillä päästään eurooppalaisittain raskaaseen sarjaan, suurkaupunkien joukkoon.

Onnistumisen suurin este henkisen kynnyksen eli päätöksenteon jälkeen on mielestäni aloitus. Rohkeneeko YIT kumppaneineen ottamaan ison askeleen? En ollenkaaan epäile kokeneen pörssifirman kykyjä rakentamisessa ja jättiprojektin junailemisessa. Suurimmat kysymykset lienevät taas kerran rahoitus, lainarahan tarve ja rahan hinta sekä riskinottokyky ja -halu.
Domo, Urbaani, AQ tykkää tästä
tekijänä Domo
#99169
Hieno uutinen! ja eräänlainenen kasvutarina, jos lähtökohtana pidetään Cino Zucchin viitesuunnitelmaa jostain 15v takaa. Tuossa suunnitelmassa oli muistaakseni 9 "tornia" 11 - 22 krs, joista korkein 80-90 m korkea. Tuolloin tuskailtiin milloin 100m raja Suomessa rikotaan ja rohkeimmat arviot olivat, että 2018 se voisi toteutua- ei huono arvio. Luullakseni YIT on tosissaan tämän hankkeen kanssa, kun ovat halunneet muutaman lisäkerroksen molempiin aloitusalueen torneihin ja näin ollen niistä tulee yli 152,4 m (500 ft) korkeampia todellisia pilvepiirtäjiä ja korkeampi puhkoo 200 m rajan.
Urbaani tykkää tästä
tekijänä töntsö
#99185
^Toisaalta Göteborgiin rakennetaan tällä hetkellä 250-metristä taloa, joka lienee valmis kun tätä ruvetaan rakentamaan, olettaen siis ettei sitä päätetä madaltaa jossain vaiheessa. Muistaakseni Pasilassa tuon itse tornin rakentaminen alkaa joskus 2023 tai 2024, sen jälkeen kun jalustaosa on valmis. Joten hetken saa vielä odotella, ehkä Keilaniemeenkin on jo siihen mennessä yksi torni ehditty rakentaa
tekijänä JamoL
#99188
Nämä Cino Zucchin tornit eivät tässä kuvassa edes näkyisi Triplan takaa :?
Kuva

Mutta komeita kyllä ovat noin muuten, mutta varmaan kaikille oli jo silloin 2004 selvää etteivät nuo tuollaisena toteutuisi:
Kuva
tekijänä Domo
#99197
JamoL:n postaamat kuvat ovat jo myöhemmät ja paljon korotetut verrattuna ensimmäisiin vuodelta 2004. Nuohan ovat jo korkeita.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 106