Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#98534
Ongelma tulee yleensä siitä, kuinka syvärunkoiseen rakennukseen saadaan maksimaalinen määrä pieniä asuntoja hankalissa paikoissa olevien porrashuoneiden varaan. Luksusasunnot joissa voi olla paljonkin "hukkatilaa" ovat paljon helpompi lähtökohta.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#98537
Ylen tarunhohteinen Kesäkatu 2 on varmaan hankalin mahdollinen rakennus rempata konttoreista asunnoiksi fiksusti. Oletteko joskus käyneet siellä? Pidempiä suoria käytäviä kuin vissiin yhdessäkään näkemässäni hotellissa. Kasarmitunnelmaa. Tämä on omiaan tuottamaan valtavan määrän pieniä asuntoja, ja katolle tunnelmaa parantamaan joitakin isoja luksuskämppiä. Hanketta vetävä Auratum on kuitenkin tunnettu hienosti toteutetuista asuintaloiksi muutetuista rakennuksistaan. Odotan suurella jännityksellä, mitä he saavat aikaan näin haastavassa kohteessa.
tekijänä hmikko
#98540
^ Jos rakennuttaja laskee, että kannattaa ruveta puhkomaan runkoon uusia porraskuiluja, ja ehkä jopa valokuiluja, niin luulis, että se helpottaa suunnittelua oleellisesti. Tuolla paikalla neliöhinnat ovat sen verran kovat, että niillä kattaa vähän tyyriimmänkin muutoksen. Ongelmallisemmat vanhat toimistotalot taitavat sijaita Espoon lähiöissä ja vastaavissa. Samat ongelmat, mutta lopputuotteesta ei voi pyytää Töölön hintoja.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98549
Eiranrantaan suunnitteilla tilapäinen koulurakennus

20.09.2019 10:15
Helsingin kaupunki suunnittelee tilapäistä koulurakennusta, joka on tarkoitus rakentaa Merikadun ja Eiranrannan väliselle pysäköintialueelle. Rakennus palvelee ensin Tehtaankadun ala-asteelaisia, sitten Grundskola Norsenin Cygnaeus-toimipaikan oppilaita koulurakennusten perusparannustöiden ajan, arviolta vuoden 2023 loppuun asti.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiy ... SrvReVfaPI
Kuva

Varsin mielenkiintoinen uutinen. Kyseinen alue on toiminut vuosikymmenet lähinnä joutomaana, pysäköintikenttänä ja veneiden säilytyspaikkana.

Nyt kun peli on avattu, toivosin kaupungin aloittavan todelliset suunnitelmat alueen kehittämiseksi. Sijainti on loistava -merenranta ihan edessä ja kyljessä kohta rakentumaan alkava Hernesaari. Nämä faktat huomioiden on jopa outoa, ettei kaupunki ole vielä kaavaillut Merisatamaan merkittävää täydennysrakentamista. Koko alue tunnutaan vähän kuin unohtaneen.

Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Tehokkaita asuintaloja kivijalkaliiketiloineen, merinäköalahotelli, rantabulevardi ravintoloineen ja baareineen ja miksei vaikka jokin näyttävä kulttuurirakennus. Jokunen Eiran arvotaloissa asuva iäkkäämpi kansalainen varmasti pahoittaisi mielensä, mutta tämä ei saa olla riittävä syy jättää näinkin suuri alue joutomaaksi hamaan tulevaisuuteen.
Keane, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#98552
Mun on ihan hirveän vaikea nähdä tuossa mitään merkittävän kokoista lisärakentamista. Korkeatasoinen puisto jossa paviljonkimaisia palvelurakennuksia joo, hotelli, ei. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että veneiden talvisäilytykseen tuo on vihoviimeinen paikka.

Ne isot tehot tehdään viereen Hernesaareen, ja hyvä niin.

Eira on ihan aidosti ainutlaatuinen asuinalue koko Suomessa ja maailmankin mittakaavassa poikkeuksellisen hieno kokonaisuus, ja näkymät merelle ovat erottamaton osa sen luonnetta. On silläkin aika iso arvo.
veka, James tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#98553
Enpä pitäisi Merisataman alueen kehittämisessä suurempaa kiirettä, vastahan sinne saatiin nurmikkoa entisten junaraiteiden paikalle.... Eli vakavammin, vanha Eira on koko Helsingin hienoin ja yhtenäisin kaupunginosa, koko maailman mitassakin ainutlaatuinen. Ei Helsingissäkään ole tämän tason kaupunkiperintöä yhtään liikaa eikä muualla Suomessa senkään vertaa. Jos nyt ensin vaikka odotettaisiin Hernesaaren valmistuvan ja sinne kulkevan kuutosen ratikkalinjan vaikutusta myös Eiran tunnelmaan. Ne talviparkissa olevat veneet olivat aikaisemmin sen nurmikon sijoilla ja niitä oli paljon enemmän. Ne sentään kuuluivat jo vanhastaan alueen ilmeeseen. Jäitä hattuun täällä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98554
^Paikalliset heräävät vastustukseen. Kyllä täällä saa heitellä ehdotuksia jatkokehitykselle, mikään Helsingin aukio/nurmikko/venesäilytyspaikka ei saisi olla liian pyhä pohdinnalle vaihtoehdoista. Etenkin juuri vekan mainitsema nurmikko, jolla veneet sijaitsivat aikaisemmin on aivan järjettömän suuri alue tällä hetkellä ilman kummoisempaa tarkoitusta. Lättänä nurmi on lähes aina tyhjillään, joten alueelle kannattaisi ehdottomasti rakennuttaa jonkinlainen korkeatasoinen puisto paviljonkeineen, kuten arkkinikkari ylempänä ehdotti. Rannan tuntumaan tuskin on mieltä rakentaa mitään massiivista, mutta yhteyksiä ja palveluita olisi syytä miettiä hyödyntämään muitakin kuin vain Helsingin eliittiä.
Avatar
tekijänä veka
#98563
Pyöröovi kirjoitti: 21.09.19 14:49 ^Paikalliset heräävät vastustukseen. Kyllä täällä saa heitellä ehdotuksia jatkokehitykselle, mikään Helsingin aukio/nurmikko/venesäilytyspaikka ei saisi olla liian pyhä pohdinnalle vaihtoehdoista. Etenkin juuri vekan mainitsema nurmikko, jolla veneet sijaitsivat aikaisemmin on aivan järjettömän suuri alue tällä hetkellä ilman kummoisempaa tarkoitusta. Lättänä nurmi on lähes aina tyhjillään, joten alueelle kannattaisi ehdottomasti rakennuttaa jonkinlainen korkeatasoinen puisto paviljonkeineen, kuten arkkinikkari ylempänä ehdotti. Rannan tuntumaan tuskin on mieltä rakentaa mitään massiivista, mutta yhteyksiä ja palveluita olisi syytä miettiä hyödyntämään muitakin kuin vain Helsingin eliittiä.
Olen toki tasan samaa mieltä siitä valtaisasta nurmikentästä Merikadun ja rannan välissä. Se kertoo oikein hyvin Helsingin nykyjohdon kyvyttömyydestä, kun ideoita ei oikein ole. Samaan tapaan siis kuin vaikka Töölönlahden alueella. Hyvä puoli vihreän värin lisäksi on lisäksi se, ettei mitään peruuttamatonta mutta vaatimatontakaan ole tuonne laitettu, vaan seuraavat polvet pääsevät yrittämään vuorollaan. Ymmärrän toisaalta aika hyvin myös varovaisuuden sen nurmikon alueella. Merikadun talorivi nurmikon takana on Helsingin ikonisia kansallismaisemia. Tuo nurmikko ei kuitenkaan ole enää Eiraa, vaan pikemminkin Ullanlinnaa, ja vanhan Eiran kannalta on lähes samantekevää, mitä sivummalla tehdään. Uusi koulu sen sijaan on vanhaa Eiraa vastapäätä kadun toisella puolella.

Edelleen haluan kuitenkin puolustaa veneiden perinteistä talvisäilytystä. Se on kuulunut tämän alueen kulttuuriin ja ilmeeseen aikojen alusta lähtien. Eivät nuo tuon tilapäisen (?) koulun alle jäävät talvisäilytyspaikat sitä paitsi ole mitään varakkaiden veneilijöiden paatteja. Sellaisia nostetaan mm. Sirpalesaareen sen näyttävän valkoisen nosturin avulla. Suurin osa Helsingin ja tuonkin alueen veneilijöistä on tavallisia pulliaisia pienehköine veneineen. En yhtään tiedä, minne Helsinki on osoittanut heidän talvisäilytyspaikkansa. Ehkä takaisin vähän sen nurmikon puolelle tai vaikka Hernesaareen?
Eeros tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#98565
arkkinikkari kirjoitti: 20.09.19 21:42Eira on ihan aidosti ainutlaatuinen asuinalue koko Suomessa ja maailmankin mittakaavassa poikkeuksellisen hieno kokonaisuus, ja näkymät merelle ovat erottamaton osa sen luonnetta. On silläkin aika iso arvo.
Ei ne merinäköalat minnekkään häviä, siirtyvät vain toisiin kämppiin. Kaupungin kehitys ei voi perustua siihen, että maisemat pysyvät ikuisesti samanlaisena. Se on poissulkevaa kehityksen kanssa.
Eeros tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#98566
Tilaa koululle olisi varmaan noilla seuduilla hieman muuallakin?
Toivottavasti "väliaikaisista" ratkaisuista ei tule ihan hirveitä latoja.
Muutenkin tuhlaamista tuollaiset "väliaikaisuudet" usein.

Veneet ja niiden säilytysalueet kuuluvat Helsingin merelliseen historiaan olennaisesti, eivätkä ole mitään "jättöalueita".
Kaikenlaiset veneet - tyyriit ja vaatimattomammatkin.
Osa aitoa alueen elämää.

Totta myös sekin ettei kaupunki voi jumittua muutaman harvan historiallisen "merinäköalan" suojelun vuoksi paikalleen. Uutta tulee ja hyvä niin.
Pitää -kuitenkin- tehdä arvokasta historiaa kunnioittaen ja tyylillä - eikä mitään harmaapasilaa joka rannalle.
Mutta epäilyttää nuo väliaikaiset söhräämiset.
Mieluiten harkiten, laadulla ja kestävää.

Lentokoneotos (ja osan rajaus) alueelta kesältä 2019:

Kuva

Kuva
Janne_H, Jary, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98567
Kummallista, että veneen omistusoikeus on jokin syy jättää tuo alue kehittämättä. Helsingin rantojen ei kuulukaan muistuttaa pienen kyläyhteisön elämää, vaan nykyaikaisen pääkaupungin vilskettä. Jos on halua päästä kokemaan paikallisempaa meininkiä, Lauttasaaren pitäisi olla tarpeeksi hyvä vaihtoehto. Vastaan voi väittää, ettei rantaelämä saisi sulkea pois perinteistä veneilyä, mutta jokainen voi nähdä Eeroksen tarkoista ilmakuvista valtavan hukkatilan yhdellä Helsingin kalleimmista sijainneista. Mielestäni on suorastaan epäreilua väittää vähemmistössä olevien veneilijöiden kärsivän, kun suuri massa rannan käyttäjistä joutuu päivittäin kiertämään valtavaa parkkialuetta. Tämä on valitettavaa paitsi paikallisille, mutta myös alueella liikkuville turisteille, jotka hyötyisivät paremmista yhteyksistä Hernesaaresta Eiran kukkulalle.
Avatar
tekijänä Eeros
#98569
Pyöröovi kirjoitti: 22.09.19 19:42 Kummallista, että veneen omistusoikeus on jokin syy jättää tuo alue kehittämättä. Helsingin rantojen ei kuulukaan muistuttaa pienen kyläyhteisön elämää, vaan nykyaikaisen pääkaupungin vilskettä. Jos on halua päästä kokemaan paikallisempaa meininkiä, Lauttasaaren pitäisi olla tarpeeksi hyvä vaihtoehto. Vastaan voi väittää, ettei rantaelämä saisi sulkea pois perinteistä veneilyä, mutta jokainen voi nähdä Eeroksen tarkoista ilmakuvista valtavan hukkatilan yhdellä Helsingin kalleimmista sijainneista. Mielestäni on suorastaan epäreilua väittää vähemmistössä olevien veneilijöiden kärsivän, kun suuri massa rannan käyttäjistä joutuu päivittäin kiertämään valtavaa parkkialuetta. Tämä on valitettavaa paitsi paikallisille, mutta myös alueella liikkuville turisteille, jotka hyötyisivät paremmista yhteyksistä Hernesaaresta Eiran kukkulalle.
En minäkään ole sitä mieltä että tuo on mikään hyvä veneiden säilytyspaikka.
Mutta yli 50 vuotta Stadissa veneillä liikkuneena pidän sitä lähinnä peruskulkuneuvona, josta tehdään yhä pienemmän piirin harraste (ja "rikkaiden") jos jatkuvasti hävitetään sille varattuja alueita osoittamatta uusia tilalle.
Minulle ei elitismiä vaan normaalia elämäntapaa - kuten monille useamman polven helsinkiläisille on laita yhä.
Meille duunareillekin...

Helsingissä on yhä hyvin tilaa niin veneille, kouluille, melko "suurille massoille", turisteille ja rantabulevardien merimaisemillekin.

Muutama pikku vene tuskin kaupunkia pilaa.
Päinvastoin ovat monien mielestä kivan näköisiä ja osoitus siitä että jotain perinteistä ja tervettä toimintaakin yhä on.

Mutta paikkoja on melkein kaikelle tärkeälle ja tolkulliselle yhä - kunhan on älyä ja näkemystä suunnitella ja toteuttaa.

Pienlentokone toiminta on jo päätetty tuhota ja seuraavaksi pienveneilykin?
Hy hyi...

Edit: Ja tuolle paikalle koulun tekeminen (varsinkin jotain halpis väliaikais-navetta/sikala/kanala -rakennustyylistä miljöösaastetta) on oikeastaan outo idea. Sen verran "arvokkaan" tyylinen sijainti, kuitenkin. Tällä hetkellä tuntuu jopa typerältä ja sopimattomalta sijainnilta noille suunnitelmille. Katselisivat vaikka hieman ilmakuvia niin jo löytyisi lähistöltä sopivampaakin tyyssijaa.
Voi olla että oma mielipidekin muuttuu.
Olkaamme dynaamisia :)
Avatar
tekijänä Jary
#98570
Älkääs nyt, sitä ei kuule tiedä kuinka onnistunut "tilapäinen" ratkaisu siitä tulee. Itse odotan mielenkiinnolla tulevaa arkkitehtonista taidonnäytettä esim. tyyliin Hakaniemen väliaikainen kauppahalli. Rumaa joutomaatahan se on ollut, jokunen kulunut paatti siellä täällä.

Kuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98579
Hotellibuumi jatkuu: HS: Jätkäsaareen suunnitellaan taidehotellia
Hotellin on määrä nousta Välimerenkadun ja Livornonkadun kulmaukseen. Helsingin kaupungin ympäristö- ja lupajaoston asiakirjojen mukaan uuden hotellin sisäänkäynnin yläpuolelle on suunniteltu ”mittavaa veistosta”. Lisäksi vastaanottotilojen yhteyteen aiotaan rakentaa 160 paikkainen galleriaravintola. Hotellin ensimmäisestä kerroksesta on määrä tulla väljä ja korkea, jotta tilaan voidaan tuoda mahdollisimman monipuolisesti taidetta, asiakirjassa kerrotaan.

Huonepaikkoja hotelliin on tulossa 173. Niistä 10 on suunnitelman mukaan esteettömiä.

Osa huoneiden sisustuksesta aiotaan toteuttaa taiteilijoiden kanssa. Taiteilijoiden on määrä olla mukana suunnittelemassa myös uuden hotellin metallista ulkoseinää ja sen valaistusta.

Hotellille on nyt haettu rakennuslupaa. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto käsittelee asiaa tämän viikon kokouksessaan.
Kuva
Tästä taisi olla puhetta joskus aiemmin, nyt suunnitelmat ovat nähtävästi tarkentuneet. Saa nähdä, kuinka jatkuvasti koventuvilla majoitusmarkkinoilla pärjää pääosin taidepiireihin vetoava hotelli.
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 207