Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#98496
Tänään julkaistujen selvitysten perusteella on vaikea käsittää, miten kukaan virkamies voisi antaa keskustatunnelille päätösehdotuksen, jossa suositellaan hyväksymään suunnittelun jatkaminen tältä pohjalta.

Selvityksessä tunnelin hyödyiksi lasketaan n. 400 miljoonaa euroa mukaan lukien aikasäästöstä saatava leikkiraha, ja kustannusarvioksi n. 1 400 miljoonaa. Eli siis tunnelin hyötysuhde on huonoin mitä oikein millekään liikenneinvestoinnille on pitkään aikaan laskettu, jonka lisäksi tunnelin vaikutukset autoliikenteen ja päästöjen määrään ovat selvityksen mukaan täysin aikaisemmin päätetyn kaupungin strategian vastaisia.

Tämän rinnalla absurdi länsimetrofarssi näyttää kaikin puolin järkipäätökseltä.
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#98497
Yleensä heikosti kannattavia hankkeita voi nostaa kannattavaksi laskemalla maankäyttöhyödytkin, mutta nykykaavoituksella täyteen rakennetussa (rakentuvassa) keskustassa niitä ei ole. Paitsi ehkä jossain Espoossa Länsiväylän parantuneen saavutettavuuden myötä.

Ja jos keskustan kaavoitusta höllentää ja vaikka rouheasti tuplaa potentiaaliset kerrosneliöt... sen voisi tehdä ilmankin keskustatunnelia. Kyllä sitä kysyntää riittäisi melko pitkäksi ajaksi vaikka liikenneinfraan ei juuri koskettaisikaan.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98498
Nyt mitataan Vapaavuoren kannatuksen voima. Miljardin euron autolonkerot porautuisivat Helsingin ytimeen ja auttaisivat lähinnä espoolaisia kaahaamaan keskustaan. Toivon todella demareiden ryhdistävän rivinsä, sillä tunnelihanke vain kannustaa autoilemaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden kustannuksella.
Avatar
tekijänä tae
#98499
Todella ärsyttävä asia olla jotain mieltä. Tässä ollaan laittamassa *kirosanoja* pari miljardia autoiluun. Sillähän saisi toisen metrolinjan! Mutta mutta, jos se, että autojunttikansa saa eurooppalaisen kävelykeskustan vaatii autojunttikansalle *kirosanoja* parin miljardin tunnelin, niin kaipa se *kirosanoja* tunneli voisi sitten tulla.
tekijänä hmikko
#98501
Soininvaara: Keskustatunneli olisi niin kallis, ettei halukasta maksajaa löydy

Keskustatunnelilla on käyttäjiä suunnilleen yhtä paljon kuin ennustetaan Kruunusiltojen käyttäjämääräksi. Kruunusillat lyhentävät matka-aikoja enemmän kuin tämä tunneli. Tunneli kuitenkin maksaa neljä kertaa enemmän. Tähän verrattuna kruunusillat ovat siis halpa investointi.

Tai verrataan toiseen kalliina pidettyyn investointiin, fillaritunneliin ratapihan ali. Se säästää käyttäjien aikaa suunnilleen yhtä paljon kuin keskustatunneli. Keskustatunnelilla on käyttäjiä neljä kertaa enemmän mutta se maksaa 70 kertaa enemmän.
Sinänsä vähän ihmettelen Vapaavuoren leirin ideaa lähteä ajamaan huomattavasti pidempää ja lonkeroliittymineen massiivisempaa ja kalliimpaa versiota tunnelista. Ilmeisesti tähän haluttiin leipoa satamien liikenne, mitä aiempi keskustatunnelin versio ei olisi auttanut juuri mitenkään. Silti, tämä esitetty laitos näyttää tosiaan ilmiselvästi tolkuttoman kalliilta ja monellakin tapaa väärältä ratkaisulta.
Avatar
tekijänä veka
#98504
Kun ajattelen hanketta vain omalta kannaltani, tunneli on erinomainen ratkaisu. Keskustassa asuvana kuljen kaupungilla melkein vain jalkaisin ja ratikalla. Tunneli siirtää läpiajoliikenteen sekä parkkihalleihin ja laivoihin menijät maan alle ja vähentää autojen määrää keskustan kaduilla. Sen ansiosta voidaan laajentaa keskustan kävelyalueita. Sanomattakin on selvää, että kannatan hanketta. Yleisten syiden puolella arvelen, että elinvoimainen ja kasvava kaupunki tarvitsee toimivan autoliikenteen, Tukholman malliin. Ainakin toistaiseksi. En pidä esitettyä hintaa erityisen pahana, kun sitä vertaa vaikkapa mainittuun Kruunusiltojen ratikkalinjaan. Jos tinkiä pitää, muutaman vain katuverkkoon liittyvän lonkeron voi poistaa.
Avatar
tekijänä Klazu
#98508
Lienee itsestään selvää että esitetty tunneli olisi varustettu tullipuomeilla mutta mahtaisiko tuo silloinkaan maksaa itseään ikinä takaisin? Tuollaista maanalaista liittymien ja yhdystunneleiden järjestelmää ei liene missään sillä esimerkiksi Tukholman Södra Lännen on huomattavasti yksinkertaisempi. Hintalappu tulee olemaan toteutuessa useita miljardeja nyt väitetyn sijaan.
grendy tykkää tästä
tekijänä hmikko
#98509
Linkatuissa selvityksissä ja myös Soininvaaran blogissa on esitetty tietulliasiaa. Hankkeen oma arvio on, että tunnelin itsensä tietullilla olisi mahdollista kerätä joitakin miljoonia euroja vuodessa, mahdollisesti kahdeksan. Se ei kata edes tunnelin käyttökustannuksia, puhumattakaan investoinnin rahoittamisesta. Maksu olisi todella pieni per ajokerta, alle euron. Se on arvioitu maksu, joka voidaan kerätä ilman, että se leikkaa käyttäjien määrää. Olisi tietysti järjetöntä tehdä kallis tunneli ja sitten hinnoitella käyttäjät siitä ulos.

Soininvaara heittää myös ajatuksen tunnelin rahoittamisesta yleisellä tietullilla, joka koskisi kaikkea autoliikennettä keskustaan, ei vaan tunnelia. Soininvaaran hihasta vedetyssä laskelmassa maksu olisi luokkaa neljä euroa niemen raja ylitettäessä keskustaan päin. Sillä ilmeisesti voisi oikeasti kattaa jonkun tuntuvan osan tunneli-investoinnista jossain ajassa, mutta Soininvaara epäilee, että tuon kokoinen maksu myös leikkaisi liikennettä, eli tuotto olisi vähemmän kuin nykymäärillä laskien. Itselleni tulee mieleen, että tuommoinen leikkaisi läpiajoa pinnalla sen verran, että liikennemäärien puolesta tunnelille ei enää olisi sitäkään tarvetta, mitä nyt on esitetty. Joka tapauksessa, tunnelia ajava Kokoomus ym. porukka heittäytyisi arvatenkin neliraajajarrutukseen yleistä tietullia vastaan.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#98586
"Sdp:n ryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma kertoo, että tunneli on liian kallis. Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 1,3–1,4 miljardia euroa.

Sdp haluaa selvittää, miten kävelykeskustaa edistetään ilman keskustatunnelia. Sdp katsoo, että kävelykeskusta on osa liikenteen kokonaisratkaisua ja se tulee irrottaa tunnelihankkeesta."


HS: Helsingin keskusta­tunnelille tyrmäys: Sdp ei kannata miljardi­hanketta
Avatar
tekijänä Krio
#98587
TurkuCubed kirjoitti: 25.09.19 23:03 "Sdp:n ryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma kertoo, että tunneli on liian kallis. Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 1,3–1,4 miljardia euroa.

Sdp haluaa selvittää, miten kävelykeskustaa edistetään ilman keskustatunnelia. Sdp katsoo, että kävelykeskusta on osa liikenteen kokonaisratkaisua ja se tulee irrottaa tunnelihankkeesta."


HS: Helsingin keskusta­tunnelille tyrmäys: Sdp ei kannata miljardi­hanketta
Demarit tietty vastustavat, kuten Lipponen Hesarissa tänään kaikkea, kun investoinneilla ei voida myydä palaa suomalaisuutta ulkomaille.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#102503
Onko Helsingin keskustatunnelissa vähän samaa kuin Turun toriparkissa; kiistanalainen projekti joka tuodaan uudelleen käsiteltäväksi niin monta kertaa kunnes se hyväksytään?

HS: ”Ilman muuta” – Helsingin keskustatunneli on taas palaamassa kuolleista, valtuuston enemmistö lähellä

Helsingin todennäköinen tuleva pormestari Juhana Vartiainen ja kokoomuksen ääniharava Elina Valtonen sanoivat maanantaina HS:lle kannattavansa selvitystä, jossa kartoitettaisiin keskustatunnelin rakentamiskustannuksia.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10