Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä RV
#7818
Oho, tuo massiivinen eritasoliittymä on aika hieno. Itse kannatan moottoriteiden rakentamista suurien kaupunkien välille ja niiden ympäri, sillä aina jää ihmisiä jotka käyttää autoa. Lahti on sitäpaitsi n. 100 000 asukkaan kaupunki, joten ei sinne mitään 1+1- kaistaisia teitä ainakaan ole järkevää rakentaa.
tekijänä Joka
#7867
Minut nakitettiin hiljattain Lahteen, ja satuin lukemaan Etelä Suomen Sanomia jossain vaiheessa. Siinä oli jotain juttua Lahden linjaautoasemman uudelleenkehityksestä, ja projektin saamat valitukset saivat minut naureskelemaan itseksekseni lehteä lukiessani.

Tämän tyylisiä helmiä löytyi: "Parkkipaikkaa ei saa muuttaa asuintaloksi koska turismi kärsii" "Lahteen ei kaivata Etelä-Euroopan ja Amerikan tyylisiä 9-kerroksisia tornitaloja maisemia pilaamaan"

Toivottavasti Lahti kuitenkin selviää NIMBY:jen hyökkäyksestä. Itse en ole vielä paljon ehtinyt kierellä Lahtien katuja, kerran kävin Aleksanterin kadulla piipahtamassa se näytti oikein edustavalta. Patsaita huomasin myös suteellisen paljon.
Avatar
tekijänä satama
#7942
Ihanan iloisia uutisia tarjolla... ainakin minulle. Muutama kuukausi sitten informoin kuinka Lahden ydinkeskustaan tullaan kaavoittamaan lisää asuinrakennuksia. Mitään sen tarkempaa tietoa kaupungin nettisivuilla ei ollut silloin tarjota, mutta nytpä on! :P
ESS kirjoitti:Lahdessa on valmisteltu kaksi asemakaavamuutosta, jotka mahdollistavat noin sadan uuden asunnon rakentamisen ydinkeskustaan. Toinen kaava-alue rajautuu etelässä Vapaudenkatuun ja pohjoisessa Kirkkokatuun.
Vapaudenkatu 20:n kohdalla sijaitsee yksikerroksinen liikesiipi, jonka julkisivut ovat pääosin lasia. Siipi todennäköisesti puretaan ja tilalle rakennetaan kuusikerroksinen rakennus. Vastapäätä Kirkkokadun puolelle voidaan rakentaa 7,5 kerroksinen rakennus. Toisesta kerroksesta ylöspäin talo voidaan toteuttaa asuin-, liike- tai toimistotiloina. Uudisrakennusten väliin jää etäisyyttä viitisenkymmentä metriä. Kahteen rakennukseen arvioidaan tulevan yhteensä noin seitsemänkymmentä asuntoa. Kaavamuutosta ovat hakeneet asuntoyhtiöt Vapaudenkatu 20 ja Vesijärvenkatu 26.
KuvaKuva
Tämä Vaparin kadunpätkä on kaupunkikuvallisesti yksi hirveimmistä paikoista Lahdessa. Viereinen parkkitalo on onneksi jo historiaa ja muutaman vuoden päästä siinä kohoaa YIT:n rakentama vapaa-ajankeskus. Saapa nähdä millainen pömpeli siitä nyt sitten tulee.

Kuten kuvasta huomaa on Vapaudenkatu tyypillinen 70-luvun sillisalaatti. Matalaa ja korkeaa rakennuskantaa sekaisin ja siihen päälle vielä kaksi kadunvarresta sisään vedettyä pistetaloa.
Tuon Unto Ojolan suunnitteleman rakennuskompleksin yksikerroksista liiketasoa on hankala poistaa, mutta onneksi sen vieressä oleva yhden kerroksen ihme (nykyinen Teerenpeli) on nyt purku-uhan alla. Vapaudenkadusta ei varmaankaan tule yhtenäistä seinämää tuosta pistetalosta johtuen, mutta on kiva tietää että se katukuva sentään tiivistyy.


Kuva
Ja tuohonkin vielä toinen mokoma.

Valtion kiinteistösijoitusyhtiö Kapiteeli haluaa korottaa Hämeenkadun ja Mariankadun kulmataloa. Kapiteeli on jättänyt kaupungille esityksen ko. korotuksesta asemakaavan muuttamista varten. 1-kerroksisen liikeosan päälle aiotaan rakentaa 5-6 kerrosta asuntoja. Tontin Hämeenkadun ja Mariankadun kulmassa on kaksikerroksinen liikesiipi. Todennäköisesti toinen kerros rakennuksesta puretaan. Lisärakentaminen toteutetaan niin, että Mariankadun varrelle tulee kuusi ja Hämeenkadun puolelle viisi kerrosta. Uusia asuntoja on mahdollisuus rakentaa kaikkiaan kolmisenkymmentä. Asunnoille tarvittavat leikki- ja oleskelualueet saadaan ensimmäisen tai toisen kerroksen liiketilan päälle. Autopaikat saadaan pääosin nykyisiin kellaritiloihin.
Kaavamuutosta on hakenut Kapiteeli Oy.
Asemakaavan muutosta ei olla vielä hyväksytty, mutta en näe mitään estettä sille miksi sitä ei hyväksyttäisi. Toinen iloinen uutinen on se että Hämeenkatu menee lähiaikoina saaneeraukseen joten tuo yleinen kulahtanut ilme on kohta historiaa.

Kuva Kuva


ESS kirjoitti:Asuntorahaston tilat Lahden keskustaan

Asuntorahastolle kaavaillaan tiloja aivan Lahden keskustasta.
Kaupunginjohtaja Tarmo Pipatti kertoo, että sijoituspaikaksi on tarjottu suunnitteilla olevaa taloa, joka on tarkoitus rakentaa Aleksanterinkatu 24:n vierellä olevalle tyhjälle tontille.
Tontti on YIT:n projektivastuulla eli yksityisessä omistuksessa. Rakennuksen päävuokralaiseksi kaavaillaan asuntorahastoa ja muiksi vuokralaisiksi mm. kehitysyhtiö Lakesia ja pieneltä osaltaan myöskin Lahden kaupunkia. Aleksanterinkadun ja Kauppakadun kulmassa olevalle tontille on ollut alustava rakennussuunnitelma olemassa jo useita vuosia. Kaupunginjohtaja Pipatin mukaan nyt, kun päävuokralaiseksi ollaan saamassa rakentamisen asiantuntija eli Valtion asuntorahasto, suunnitelmia varmasti vielä päivitetään ja räätälöidään vuokralaisen tarpeiden mukaisiksi. Kaikki on kuitenkin Pipatin mukaan varmasti valmista, kun asuntorahasto saapuu Lahteen.
Ympäristöministeriö esittää Valtion asuntorahaston sijoittamista Lahteen vuonna 2008.

21.06.2005 12:50
Catella kertoi (2006), että uusi toimistorakennus (n. 2.000 m²) saatetaan rakentaa myös HTC-alueelle radan varteen.

Kuva

Tuohon betonimonttuun rakentuisi (mahdollisesti) se Asuntorahaston toimisto.






Sitten kohde jota olen esitellyt jo miljoona kertaa aikaisemminkin... :)
ESS kirjoitti: Myös Aleksi 17 halutaan korottaa Lahden keskustassa


Omistajayhtiö tutkii myös sisäpihan kattamista
Vanhojen kiinteistöjen korotusbuumi jatkuu Lahdessa. Uusin kaavamuutos koskee Aleksi 17:ää, jonka Vaahdon veljekset ostivat vuoden 2002 alussa eläkevakuutusyhtiö Ilmariselta.
Tekniselle ja ympäristötoimelle jätetyssä kaavamuutoshakemuksessa esitetään, että tontti osoitetaan asuin-, liike- ja toimistokäyttöön. Omistajat toivovat myös rakennuksen kerrosluvun nostamista Rautatienkadun puolella sekä sisäpihalla. Rakennusoikeutta toivotaan lisää 2 000 neliötä, mikä nostaisi kokonaisrakennusoikeuden 6 300 neliöön. Nykyinen rakennusoikeus on kaikki käytetty.
Rakennuksen omistavan Gicadry Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vaahto kertoo keskustelua käydyn kiinteistön mahdollisesta kehittämisestä niin, että sisäpiha katettaisiin.
Kate poistaisi ongelmia
- Nämä ovat täysin detaljiasteella ja asiat selviävät jossain vaiheessa. Kattamisesta on keskusteltu sekä arkkitehdin että kaupungin kanssa.
Sisäpihajärjestelyillä päästäisiin eroon nykyisistä sadevesi- ja lumiongelmista. Nyt kansi vuotaa, Vaahto kertoo.
Rakennuksen korottaminen Rautatienkadun puolella samaan korkeuteen naapuritalon kanssa kiinnostaa myös. Alustavissa luonnoksissa on hahmoteltu, miten Mandatumin talo jatkuisi mäkeä alaspäin.
- Ei se pahalta näyttäisi kaupunkikuvallisesti, Vaahto arvelee.
Millaiseen käyttöön lisätilat tulisivat, ei ole Vaahdon mukaan vielä selvillä.
- Asuntoja tai toimistoja. Arkkitehdin kanssa on mietittävä, mitä sinne saa, Vaahto sanoo.
Asemakaava-arkkitehti Pekka Päivärinteen mukaan on rakennusoikeuden lisäyksen kannalta olennaista, miten lisäautopaikkojen tarve pystytään täyttämään.
Parkkitilaa on
Pysäköintiasiat ovat Vaahdon mukaan hallinnassa. Talon alla on iso parkkihalli, jonka lisäksi käyttöön on ostettu kymmenkunta paikkaa ulkopuolelta.
- En tiedä monta taloa keskustassa, jossa on yhtä isot autohallit. Keskustan kehittäminen ei voi jäädä autopaikoista kiinni. On vain sovittava viranomaisten kanssa, mistä ne hankitaan.

07.12.2005 02:32

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=7 ... ion=108943&
Lahden teknisen viraston internettiin julkaistua osallistumis ja arviointisuunnitelmaa on viimeksi päivitetty 18.4.2006 .

Kuva

Tätä kaavamuutosta jännitän henkeä pidättäen. Toivon hartaasti että tuo Rautatienkadun alkupään aukko täytettäisiin.






Pistetään nyt tämäkin vielä tänne vaikka kohde vaikuttaa jo aika toivottomalta kun kaavamuutos ei ole edennyt sitten 2004.
Siltapuiston liiketaloa halutaan korottaa
Päijät-Hämeen Osuuspankki haluaa korottaa Siltapuiston liikerakennustaan kolmella uudella kerroksella. Lisätiloihin tulisi toimistoja ja asuntoja. Asiaa koskeva asemakaavan muutos on vireillä.

Kuva
tekijänä Aboa
#7943
Lahdessa on näemmä ihan positiivinen draivi päällä. Trendi jonka soisi nopeasti yleistyvän muuallakin Suomessa on juuri noiden 1-2 kerroksisten liikerakennuksien/siipien posauttaminen kaupunkien keskustoista maan tasalle. ASAP.
Avatar
tekijänä satama
#8346
Kuva
Tilaa löytyy vielä rakentamiselle. Keksivät nyt kuitenkin jotain hitusen mielenkiintoisempaa
tähän lopulle tyhjälle hiekkakentälle punavalkoisten pistetalojen sijaan. (taitaa olla liikaa pyydetty...)
...vai onko?

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=119958&main=21


Ankkurin parkkitontti puhdistetaan keväällä

Sibeliustaloa vastapäätä oleva parkkialueen eli tulevan hotellitontin maaperän puhdistus siirtyy Lahdessa ensi kevääseen.

Alueelta edellytetään samanlaista puhdistamisen tasoa kuin muuallakin Ankkurissa. Uusia alempia ohjearvoja ei puhdistamisessa voida soveltaa.
- Uutta asetusta ei ole annettu. Se tulee aikaisintaan kevättalvella. Asetuksessa todetaan, että sitä ennen vireille tulleet hoidetaan vanhan kaavan mukaan, perustelee diplomi-insinööri Olli Valo Hämeen ympäristökeskuksesta.
Maaperästä on löydetty kloorifenoleja, dioksiineja, furaaneja, PAH-yhdisteitä ja raskasmetalleja. Pilaantuneita maita on arviolta 9 200 tonnia sekä betoni- ja puujätettä 3 300 kuutiometriä.
Ankkurinkadun, Vesijärvenkadun ja Massinpuiston rajaama alue on entistä Rauma-Repolan sahan aluetta. Osa siitä kunnostettiin 1990-luvun alussa ja osalla kompostoitiin alueelta poistettuja kloorifenolipitoisia maita.
Alueella oli sahan varsinainen kyllästyspaikka. Kyllästyspaikka on Ankkurinkadun ja Vesijärvenkadun kulmassa, johon on kaavailtu aukiota. Alue on ykkösluokan pohjavesialuetta.

22.11.2006 21:57

Paikalle rakennettaisiin korkeatasoinen hotelli, sillä tämän artikkelin mukaan Lahdessa on jo selvää ylitarjontaa kolmen tähden hotelleista.

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=5 ... sion=85604&



"Lahti menettää suuren luokan kokouksia"

Sibeliustalolla ja Lahti Travelilla on tarjota käytännössä ei-oota vaativille hotelliasiakkaille
Lahti on menettänyt merkittäviä kansainvälisen luokan kokouksia ja yritysmatkoja, koska hotellitarjonta ei täytä vaativimpien asiakkaiden toiveita. Tätä mieltä ovat sekä Lahti Travel että Sibeliustalon johto.
Tuorein tappio oli Matkailun edistämiskeskuksen MEKin ensi toukokuussa järjestämän kansainvälisen esittelyviikonlopun lipuminen Hämeenlinnaan.
- Toki syitä paikkavalinnalle on muitakin, mutta korkeatasoisen hotellin puuttuminen oli yksi tärkeimmistä kriteereistä, Sibeliustalon johtaja Antti Vihinen sanoo.
- Sama nähtiin viime talvena, kun EU-väkeä kävi tutustumassa syksyn 2006 ministerikokouksien mahdollisiin pitopaikkoihin. He olivat hyvin tyytyväisiä Sibeliustaloon, mutta hotellitarjonta ei täyttänyt vaatimuksia.
Sekä ministerikokouksessa että MEKin tapahtumassa puhutaan useista sadoista vieraista.

Kolmea tähteä

Lahti Travel, Sibeliustalo ja Lahden alueen kehittämisyhtiö Lakes ovat keskustelleet jo pitkään kaupungin hotellitilanteesta.
Pulmana on, että huonekapasiteettia riittää liiaksikin asti, mutta tarjonta on liian samanlaista.
- Meillä on käytännössä vain keskisektoria, kolmea tähteä ja hieman yli ja alle. Erittäin korkeaan tasoon tottuneille kansainvälisille bisnes-, urheilu-, kulttuuri- ja kokousmatkaajille se ei riitä, Lahti Travelin toimitusjohtaja Essi Alaluukas sanoo.
- Tällaisessa joukossa on aina niitä, jotka haluavat ehdottoman parasta.
Lahden hotelleissa käyttöaste on vain 35 prosentin luokkaa, kun se koko maassa on vajaat 50 prosenttia. Helsingin hotellit sekä suosituimmat kylpylähotellit pääsevät jopa 70-80 prosenttiin.
Huonevalikoimaansa vastikään uusineen Sokos Hotel Seurahuoneen johtaja Marja Riitta Kinos epäileekin huippuhotellihaaveiden järkevyyttä.
- Meillä on yöpynyt korkea-arvoisia vieraita kuninkaallisista lähtien, eikä kukaan ole moittinut hotellin tasoa. Totuus on, että kysynnän rakenne säätelee tarjontaa. Lahdessa erittäin kovan luokan hotelli tuskin kannattaisi, Kinos sanoo.

Sviiteillä kysyntää

Varsinaisia viiden tähden hotelleja on Suomessa vain yksi, Helsingin Kämp. Muut Helsingin kärkihotellit tulevat heti kannoilla.
Lahden hotellit suuntautuvat matkailuvaikuttajien mielestä lähinnä keskivertomatkaajille. Sviittejä ja korkeamman tason huoneita on, mutta ei paljon - eikä kansainvälisen mittapuun mukaisia.
- Meidän asiakaskuntamme on ollut kiinnostunut usein juuri sviiteistä, Antti Vihinen toteaa. - Näen ja kuulen valitettavasti lähes päivittäin, että Sibeliustalo ja samalla koko Lahti menettää rahaa tilanteen vuoksi.
Lahti Travelin hallituksessa ja Lakesin matkailuryhmässä toimiva Jukka Oresto korostaa, että Sibeliustalo on saanut valtavan positiivista palautetta kansainvälisiltä vierailta. Sen takia onkin kummallista, että kokonaiskonsepti on jäänyt kaupungissa kesken.
- Varmasti nykyiset hotellimme ovat hyviä omassa konseptissaan. Mutta korkeamman luokan kysyntää ei voi myöskään syntyä laajassa mitassa, ellei ole tarjontaa.


ESS Hanna Miestamo
22.08.2005 02:32
Avatar
tekijänä satama
#8561
Radalle!

Tuleekohan näistä ratapihojen ehostamisista se seuraava juttu, joka toteutetaan jokaisessa "itseäänkunnioittavassa" kaupungissa. Vähän samaan tapaan kuin vanhojen satamien uudelleenkaavoitus asuinalueiksi sekä vanhohen punatiilisten tehtaiden muuttaminen kulttuurikäyttöön. Jyväskylään suunnitellaan, Turussakin oli jotain kaavoitusta menneillään radanvarrelle, Tampereesta en nyt satu muistamaan - Helsingissä on tietysti se Keski-Pasila, joka on sitten jo hieman oma lukunsa.
VR-yhtymä haluaa tavararatapihan uuteen käyttöön

Kuva

VR-yhtymä haluaa muuttaa radan ja Mannerheiminkadun välisen alueen Mytäjäisissä asumiseen ja toimitiloiksi.
Yhtiö on jättänyt Lahden kaupungille esityksen rautatieaseman länsipuolella olevan alueen asemakaavan muuttamiseksi.
Vajaan viiden hehtaarin alue olisi yhtiön esityksen mukaan kaavoitettavissa rautatietoimintojen loppuessa keskustaa palvelevaan käyttöön eli asumiseen ja toimitiloiksi.
- Aluetta on katseltu kaavoittajan kanssa alustavasti ja luonnoksia tehty. Rakennusoikeuksista on ennenaikaista sanoa mitään. Alue on laaja, joten sille tavoitellaan useita kymmeniä tuhansia neliötä, kertoo kiinteistökehityspäällikkö Markku Iivanainen VR-yhtymästä.
Toimitilarakentaminen voisi Iivanaisen mielestä sijoittua alueen kapeimpaan osaan aseman jatkoksi ja asuminen leveämpään osaan.
Pistoraiteita on alueella vielä käytössä. Tavararatapihan toiminnot on tarkoitus siirtää Sopenkorpeen. Aikataulu on avoin ja asia kiinni Ratahallintokeskuksen rahoitusmahdollisuuksista.
- Koetamme katsoa yhdessä järkeviä ratkaisuja. Asiasta vallitsee yhteisymmärrys. Avoinna on, mihin ajankohtaan se saadaan sopimaan.
Kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilaisen mukaan alue on merkitty Lahden yleiskaavassa palvelujen ja työpaikkojen alueeksi.

02.12.2006 17:33

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=121650
Kuva
^ Ilmakuva itse alueesta. Pystyn jo päässäni kuvittelemaan kuinka kaavoitusarkkitehti haluaa alueelle tylsiä valkoisia 7-kerroksisia elementtijulkisivuisia pistetaloja. Noh, onhan se tietysti sillä tavalla positiivista, että keskustaan rakennetaan lisää asuntoja. HTC-puoli, eli kartan oikeassa reunassa oleva alue on vieläkin jäissä. Ensin suunniteltiin lisää toimistorakennuksia, sitten kerrostaloja - nyt ei ole pitkään aikaan kuulunut yhtikäs mitään alueen tulevaisuudesta. Toisaalta, jos tässä on kyseessä sellainen pitempiaikainen projekti (5-7 vuotta) niin tämä nykyinen surkea arkkitehtuuripolitiikka on saattanut kehittyä siinä ajassa jo parempaan suuntaan.


...tai huonompaan, mistä sitä tietää.



Lahteen saadaan kait uusi paloasema, näitä rakennuksia ei niin usein näe rakennettavan - luonnollisista syistä. Pahoin kuitenkin pelkään, että rakennuksesta tulee tavallinen peltilaatikko.
Ovet kolisten ajoon ahtaalta asemalta

Lahden paloasema on ollut 1950-luvulta lähtien väliaikaisesti nykyisissä tiloissaan. Ahtialantien aseman ahtaus on sitä luokkaa, että hälytysajolle lähdettäessä naarmuttuneet autojen ovet kolisevat usein toisiaan tai hallin tukipylväitä vasten.
Nyt Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella ollaan aiempaa toiveikkaampia, että Lahteen saadaan uusi paloasema. Yksityinen konsultti on syksyn aikana tehnyt tilaselvitystä, jossa arvioidaan tilantarvetta ja käyttäjien toiveita. Myös kaupungin arkkitehdit ovat olleet mukana selvitystyössä.
Palomestari Kari Sipilä kertoo, että kaupungin vuokralaisena Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella on oikeus vaatia asianmukaisia tiloja, eikä nykyinen Ahtialantien asema vastaa vaatimuksia. Neliöitä on riittävästi, mutta ne eivät sovellu pelastuslaitoksen tarpeisiin.
Lue lisää maanantain Etlarista.
Kuva
Ahtialantien ahtaalla paloasemalla ovet kolisevat ja autojen peilejäkin on mennyt uusiksi. ESS / Katja Luoma

26.11.2006 21:00

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=120542
En ehtinyt tiistaina muuta kuin pikaisesti silmäilemään kyseisen artikkelin itse lehdestä ja jotain siinä mainittiin myös toisen aseman rakentamisesta - olisiko ollut öljyntorjuntayksikkö?


Tässä nykyinen asema.
Kuva






R.I.P. Majakka - tulee ihan lapsuudenmuistot mieleen kun ajattelee tätä rakennusta.
Kuva
1990-luvun alussa rakennettu Majakka tullaan purkamaan. Entisen huoltamokiinteistön viereen on jo ajettu maamassoja uusia rakennuksia varten. ESS / Katja Luoma
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=120924
Kuten jo tuossa valtatie 12-viestissä mainitsin, tuo nykyinen Launeen hypermarket & erikoistavarakaupan keskittymä laajenee kovalla vauhdilla kohti Renkomäkeä. Tästä varaavat tonttinsa luultavasti Bauhaus (vajaa 20 000 neliötä) ja Plantagen - muita en osaa arvata.
Viimeksi muokannut satama, 07.01.07 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä satama
#8684
Kuva
http://194.188.93.116/cgi-bin/mediaweb5#

Lähde:

Päijät-Hämeen Viikkouutiset
Keskiviikko 6.12.2006



--------------------------
Tuo mahdollinen kävelysilta Vesijärvenkadun yli Sokoksesta Siltapuistoon kuulostaa täysin hullulta. Jos löydän sopivan kuvan niin voisin photarilla yrittää valottaa muillekin tuon suunnitelman outoutta.
--------------------------
Avatar
tekijänä satama
#9051
No pistetään nyt vihdoin ja viimein tämä tänne. Laiturin piti valmistua jo marraskuussa, mutta eihän se ole vieläkään valmis...

Kuva

Kuva
Nuo seinämät ja siinä kiinni olevat penkit päällystetään puulla, aivan samalla tavalla kuin tuolle katolle on tehty.

Kuva
Alikulkutunnelit ovat jo valmiit.

Kuva

Kuva
Rautatieaseman uudisrakennus ei ole vielä lähehkään valmis. Tuo on muuten aito tiiliseinä. (noh, pakkohan se on mainita kun sellaisia harvemmin nykään rakennetaan)

Kuva
Aseman ympärillä oleviin bussikatoksiin (4) on asennettu näytöt.

Kuva




Sitten jotain aivan muuta.

Kuva
Historiallinen museo on puolen vuoden odottelun jälkeen saanut torninsa takaisin. Se jouduttiin rakentamaan uudelleen koska vanha oli vaarassa sortua. Museo maalattiin aikoinaan muovimaalilla joka ei tunnetusti hengitä ja nykyään rakennus onkin "läpimätä". Talo on nyt suuren rempan alla ja muutaman vuoden kuluttua koko rakennus saa alkuperäisen värityksensä (joka on siis sama kuin tuossa uudessa tornissa).
Avatar
tekijänä satama
#9752
Kiitos sam !

Muistin nimittäin juuri että viime vuoden lokakuussa ilmoitettiin, että Vapaudenkadun suunnitelma laitetaan kaupunkilaisten nähtäväksi 4.1.2007. Olin jo aivan unohtanut koko asian, mutta tuo sinun Oulun Aleksanterinkadusta postaama suunnitelma pisti herätyskellot soimaan. Hyvä niin, sillä nämä esitykset vissiinkin häviävät yleisön nähtäviltä 18. päivä.


Suunnitelma on muuten aivan F A B U L O U S - siis verrattuna siihen millainen katu se on nykyisellään. Itse olisin kuitenkin halunnut nähdä koko kadun nupula- ja noppakivitettävän, aivan kuten (Lahden) Aleksanterinkadulle tehtiin aikoinaan.

http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/B ... 5C0031E54E

Vapaudenkadun koko osuudelle tulee:

Jalkakäytävä (asfaltti+pieniä kiviraitoja) - Koko kadun pituuden kulkeva kiviraita (erottamaa jalkakäytävä visuaalisesti pp.tiestä) - Polkupyörätie (asfaltti) - Puu istutus + reunakivetys (punainen noppakivi)

Kaikki suojatiet päällystetään harmaalla noppakivellä.
Katuosuudelle lisätään polkupyörä- ja moottoripyöräpaikoituksia.




Kadun osuudet:


Bussiasema-Alatori
Kuva

Alatori-Tori-Torikatu
Kuva

Torikatu-Rautatienkatu
Kuva

Rutatienkatu-Vesijärvenkatu
Kuva


Vapaudenkadulla ei nykyisellään ole pyörätietä eikä istutuksia.
Kävelykatukin on niin perhanan kapea, ettei siellä kehtaa pyöräillä.
Parkkipaikat häviävät - rakennetaanko ne tulevaisuudessa torin alle...
Kuva


Kuva
Samalla kadulla rakentuva vapaa-ajankeskus on vihdoin ja viimein saavuttanut katutason. Hulppeat 3 kerrosta tehty, enää vaivaiset 7 jäljellä.
Avatar
tekijänä sam
#9764
satama kirjoitti:Kiitos sam !

Eipä mittään. ;) Kiitos kun postasit tuon suunnitelman tänne.

Leveistä yksisuuntaisista voi kevyesti napsaista tilaa kevyelle liikenteelle ja puuriveille ja elävöittää huomattavasti ympäristöä. Suunnitelmassa kiveyksen puuttuminen suurelta osalta matkaa voi ehkä johtua bussiliikenteestä (vrt. Helsingin linja 20 Bulevardilla :bounce: ), mutta pinnoitteesta huolimatta miljöö vaikuttaa kohentuvan merkittävästi 60-luvun autokaupunkiympäristöstä kävelypainotteisempaan suuntaan. Vinoparkkeeraus katualueella on kyllä melkoinen kaupunkikuvarosvo... onko torin alle tai muualle keskustaan tulevasta pysäköintilaitoksesta olemassa suunnitelmia tai mitään? Eilisessä Hesarissa oli jutunpätkää Turun ja Oulun vastaavista maanalaisen pysäköinnin hankkeista, ja muistaakseni ainakin Kuopiossa on suunniteltu toriparkin laajentamista.
tekijänä jusa-masa
#9828
On kyllä aikakin rakentaa eteläinen kehätie lahteen. Olen kiroillut joka ikinen viikko kun tampereelta, kouvolaan tai lappeenrantaan ajelen, että helv.... rakentaisivat kiertävän moottoritien ja noista vaihtoehdoista launeen vaihtoehto on parempi.

Nytkin jo mieluusti kierrän keskustan renkomäen tietä pitkin moottoritielle ja liityn uusiks kouvolan tielle siitä.
tekijänä jusa-masa
#9829
satama kirjoitti:Radalle!

Tuleekohan näistä ratapihojen ehostamisista se seuraava juttu, joka toteutetaan jokaisessa "itseäänkunnioittavassa" kaupungissa. Vähän samaan tapaan kuin vanhojen satamien uudelleenkaavoitus asuinalueiksi sekä vanhohen punatiilisten tehtaiden muuttaminen kulttuurikäyttöön. Jyväskylään suunnitellaan, Turussakin oli jotain kaavoitusta menneillään radanvarrelle, Tampereesta en nyt satu muistamaan - Helsingissä on tietysti se Keski-Pasila, joka on sitten jo hieman oma lukunsa.
VR-yhtymä haluaa tavararatapihan uuteen käyttöön

Kuva
Tampereella ollaan remontoimassa Radisson SAS:n käyttöön toista vanhoista veturitalleista ja toinen jää kaupungin käyttöön.
Lisäksi on suunniteltu, että tampereen eteleläinen tavarapiha siirrettäisiin pirkkalaan lentokentän läheisyyteen ja sinne rakennettaisiin "logistiikka keskus" ja samalla varmaan Transpoint siirtyisi sinne ratapihan tuntumasta viinikan liikenteen sekoittajasta, johon toivon tampereelta eritaso liittymää jouduttamaan aivan täysin tukossa liikenteestä olevaa risteystä.
Sitten missä tampereen eteläinen ratapiha nyt on niin sinne rakennettaisiin toinen matkustaja asema ettei jyväskylän suuntaan menevien junien tarvitsis "peruutella" nykyiseltä liian ahtaalta pääasemalta jyväskylän suuntaan.
Tällä eteläisen tavararatapihan muutolla saataisiin tamperetta kasvamaan useita kilometrejä etelän suuntaan ja saamaan elinvoimaisemmaksi ja ennen kaikkea siistimmäksi kyseistä seutua. Ratapiha kun ylettyy aina Tampereen Kehä I saakka aivan suunnitellun 141 metrisen hotelli Tähtitornin juurelle.

Tosin ratapihan muutos on ollut keskusteluvaiheessa tähän mennessä, mutta epäilen, että tähän muutokseen ei pitäisi olla kenelläkään Nimbyllä valittamista ja tampereen kaupungillakin kiinnostusta muuttaa ko seutu kannattavaksi asumis- ja liikerakentamiseksi nopeassakin tahdissa.

Lisäksi otetaan huomioon, että Hatanpään autoliikkeistä suurin osa tulee muuttamaan Pirkkalaan kun sinne valmistuu lähivuosina yli 100 000 neliön autokauppa keskittymä. Autokaupoilta vapautunut alue on myös erittäin arvokas tampereen kehittymisen kannalta. Tosin mihin siltä alueelta laitetaisiin sitten tällaiset liikkeet kuin GNT Finland(pohjoismaiden suurin kulutuselektroniikan tukkuliike) sekä John Deeren traktoreiden suunnittelu ja kokoamis osasto?? Kyseiset firmat kun ovat kasvaneet vuosien mittaan räjähdysmäisesti ja tälläkin hetkellä John Deerellä näyttää olevan laajentaminen käynnissä.

Tulipas siinä paljon asiaa kirjoitettua. :D Tämähän nyt ei lahteen liity muuten kuin ratapihojen ehostamisen kautta ja lisäksi kuuluisi jo tän paasauksen takia sekalaisia tampereen projekteja osioon, mut pitää tänne ainakin linkki jättää jos tämä sinne siirretään. 8)
Viimeksi muokannut jusa-masa, 09.01.07 23:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#9830
Olisi kyllä muuten aika järkevää. Jos Lahden ympäri rakennetaan 3 + 3-kaistainen (näin alkuun 2 + 2 riittäisi) kehätie autot kiertäisivät keskustan läpi ajamisen sijaan. Näin myös Lahteen voisi saada ihan kivan kävelykeskustankin.
Avatar
tekijänä satama
#9907
Rantakartanon suunnitelma on menossa pieleen ja PAHASTI

ESS kirjoitti: Ranta-Kartanon kaavasuunnitelmiin muutoksia

Teknisen viraston virkamiehet esittävät saatujen kommenttien perusteella Lahden Ranta-Kartanon kaavasuunnitelmiin muutoksia. Alueelle suunniteltujen kerrostalojen määrää on vähennetty, ja niiden sijoittumista muutettu väljemmäksi. Näköyhteyttä Fellmannin puistosta Vesijärvelle halutaan avata.
Myös liikennejärjestelyihin esitetään muutoksia. Kartanonkadusta suunnitellaan nyt nelikaistaista.
Jalkarannantien eteläpään liikenneympyrän sijainti tutkittaisiin uudestaan.
Ammattikorkeakoulun ja urheilukeskuksen paikoitustarve on tarkoitus ratkaista rakenteellisilla ratkaisuilla, ja suurtapahtumien yhteydessä joukkokuljetusten avulla.
Kaavarunkoluonnos asetettiin nähtäväksi syyskuussa. Siitä esitettiin 20 lausuntoa tai mielipidettä.
Lahden tekninen lautakunta käsittelee uusia suunnitelmia ensi viikolla.

12.01.2007 17:40

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=127377
Nyt on taas sellainen tunne, että tekisi mieli takoa ihmisille järkeä päähän vaikka sanoja ei löydy eikä mielipidettään osaa pukea järkeviksi lauseiksi. Tämän projektin alussa leikin mielikuvalla, että eihän tämä projekti tule koskaan toteutumaan tälläisenään - ei Lahdessa. Saisimmme korkeintaan uuden Paavolan keskustan itälaidalle. Ja jos joku nyt ei tiedä mikä Paavolan kaupunginosa on niin minäpä kerron. Paavola oli ennen vanhaan tiivisti rakennettu 20-luvun ihanteiden mukainen omakotialue kaupungin läsilaidalla. "Puu-Paavolaksi" sitä kutsuttiin. No 70-luvulla haluttiin sijoitaa uudet kulttuurikeskukset ja virastot (kirjasto, teatteri, opisto, kela, työkkäri) juuri Paavolaan. Tuloksena oli matalasti rakennettujen avokortteleiden, parkkipaikkojen ja harvakseltaan sijoitettujen pistetalojen täyttämä kaupunginosa joka on Lahden keskustan häpeäpilkku. Jos 20 ihmistä on ilmaissut kaavasta mielipiteensä ja haluavat säilyttää näköyhteyden Veskulle, niin tehkää alueesta puisto. Tuskin kellään on mitään puistoa vastaan, varsinkin kun se sijaitsisi hienon ja vanhan Fellmanin kartanon vieressä. Mutta miksi ihmeessä on meidän verorahoillamme järjestetty arkkitehtikilpailu jos siihen ei mitenkään sitouduta? Olisiko kenties ollut hiukan järkevämpää kysyä ensin jokaiselta asiasta kiinnostuneelta kaupunkilaisilta millaisen alueen he Kartanosta haluavat ja näiden toiveiden perusteella oltaisiin pidetty arkkitehtikilpailu. Onko tätä nyt niin helvetin vaikea aikuisten ihmisten käsittää! Nyt olemme jamassa jossa arkkitehdin visiota ei kunnioiteta ja kaupunkilaiset pelkäävät että korkeat rakennukset tulevat pilaamaan heidän rakkaan ympäröivän luontonsa. Olisiko nyt hyvä aika aika painaa jarrua ja pitää hetken miettimistauko, ennenkuin lähdemme rakentamaan aluetta joka ei tosiasiassa miellytä juuri ketään?


Kuva
Tässä vielä muistoksi ajoista jolloin homma tehtiin tyylillä. Suora ja tiivis katu luontaisesti kiinnittää kävelijän katseen kohti horisonttia. Leveän bulevardin päässä kimaltelee Vesijärvi. Vesijärveä voi ihailla rannan läheisyyteen sijoitetulla piazzalla.

sam kirjoitti: onko torin alle tai muualle keskustaan tulevasta pysäköintilaitoksesta olemassa suunnitelmia tai mitään?
Suunnitelmia on kyllä ollut jo monta vuotta, mutta päättäjien tahto ja rahoitus ratkaisee. Seuraavasta linkistä löytyy 28.2.2006 julkaistu alustava suunnitelma. Varoituksen sana: tuo pdf tiedosto on aika perhanan raskas joten en suosittele adobe acrobat readerin käyttöä
http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/5 ... portti.pdf
Avatar
tekijänä satama
#9938
YLE lähetys: Kaupunginarkkitehti Ranta-Kartanon kulmilla

Tapani Ripatti tutkaili aluetta ja muutossuunnitelmia paikan päällä 8. marraskuuta. Alkuun kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen haarukoi alueen suuruutta neliömäärin ja asukasluvuin:

Kuva

Kuuntele lähetys
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19