- 30.07.19 00:36
#98188
^ Rakennusyhtiöiden mainoslauseet nyt tietysti ovat vaan mainostamista. Ite en ota niitä vakavasti hetkeäkään. Käsitettä "uusi keskusta" on sitten kylläkin viljelty myös kaupungin taholta jo 70-luvulta alkaen, kun Itä-Pasilaa rakennettiin.
Tässä pitäis varmaan tarkistaa hieman oletuksia siitä, mikä on keskusta ja miten ihmiset nyky-Suomessa kaupungissa elelevät. Musta näyttää aika voimakkaasti siltä, että suomalainen systeemi ei enää pysty tuottamaan esim. Aleksanterinkadun kaltaista keskustan ostoskatua uudelle alueelle vaikka miten yritettäis. Korttelityyppiä voidaan ulkokohtaisesti matkia ja kivijalkaan määrätä kaavassa liiketiloja, mutta vastaavalla tavalla elävää keskustaa ei synny. Samaan aikaan kaupan itsensä rakenne on muuttumassa, ja sillä alkuperäiselläkin Aleksanterinkadulla on sinänsä menestyneetkin liikkeet vaikeuksissa, kun vuokrataso on hilattu ylös.
Sanoisin, että "uusi keskusta" on myös väistämättä uudenlainen keskusta. Helsingissä on nyt rakennettu niin paljon isoja kauppakeskuksia, että niitä ja niiden vaikutuksia ei käytännössä voi välttää. Triplan kauppakeskus on neliöiltään kaksi kertaa Kampin keskuksen kokoinen. Jos sen liikkeet levitettäisiin pääostoskadun varteen Pasilaan (mikä katu se sitten olisikaan), niin määrän puolesta siitä tulisi kyllä kelpo kokoinen. Vaan kun ei levitetä. Käytännössä kaupat ovat kauppakeskuksen sisällä, ja se juna meni jo. Sama "uuden keskustan" toisessa navassa, Redissä.
Toinen juttu on sitten käveltävän ja hahmotettavan kaupunkirakenteen jatkuvuus. Pasilaa on sanottu erilliseksi saarekkeeksi. Nyt sen puoliskot ovat kasvamassa yhteen, ja vierestä kiinni Konepajan alue ja Ilmala. Tässä alkais jo olla jonkunlaista massaa keskustaksi, mutta käveltävyys ja hahmotettavuus ei ole lähelläkään vanhan keskustan tasoa. Osien välille jää edelleen erinäköisiä esteitä, tasoeroja ja Teollisuuskadun kaltaista autoväyläympäristöä. Ja se kaupallinen napa itse, Tripla, on tuommoinen eritasoseikkailu, joka ei ulospäin hahmotu lainkaan.
Kuinka suuri osa Helsingin 'keskustatoiminnoista' tulee vastaisuudessa olemaan Pasila-Kalasatama -akselilla? En nyt yllättyisi kovin suuresti, jos osuus jo aika lähitulevaisuudessa (luokkaa 15 v) olisi semmoinen, että voitaisiin puhua toisesta keskustasta. Siis ihmiset asioivat ja käyvät töissä niin kuin keskustassa tehdään, ja asukkaitakin on suhteellisen tiuhassa. Asiointi vaan tapahtuu kauppakeskuksissa ja katutila on huomattavasti kuolleempaa kuin vanhassa keskustassa, ja osin suorastaan ankeata. Ja em. osuus olisi varmaan edelleenkin selvästi pienempi kuin vanhassa keskustassa.
Tässä pitäis varmaan tarkistaa hieman oletuksia siitä, mikä on keskusta ja miten ihmiset nyky-Suomessa kaupungissa elelevät. Musta näyttää aika voimakkaasti siltä, että suomalainen systeemi ei enää pysty tuottamaan esim. Aleksanterinkadun kaltaista keskustan ostoskatua uudelle alueelle vaikka miten yritettäis. Korttelityyppiä voidaan ulkokohtaisesti matkia ja kivijalkaan määrätä kaavassa liiketiloja, mutta vastaavalla tavalla elävää keskustaa ei synny. Samaan aikaan kaupan itsensä rakenne on muuttumassa, ja sillä alkuperäiselläkin Aleksanterinkadulla on sinänsä menestyneetkin liikkeet vaikeuksissa, kun vuokrataso on hilattu ylös.
Sanoisin, että "uusi keskusta" on myös väistämättä uudenlainen keskusta. Helsingissä on nyt rakennettu niin paljon isoja kauppakeskuksia, että niitä ja niiden vaikutuksia ei käytännössä voi välttää. Triplan kauppakeskus on neliöiltään kaksi kertaa Kampin keskuksen kokoinen. Jos sen liikkeet levitettäisiin pääostoskadun varteen Pasilaan (mikä katu se sitten olisikaan), niin määrän puolesta siitä tulisi kyllä kelpo kokoinen. Vaan kun ei levitetä. Käytännössä kaupat ovat kauppakeskuksen sisällä, ja se juna meni jo. Sama "uuden keskustan" toisessa navassa, Redissä.
Toinen juttu on sitten käveltävän ja hahmotettavan kaupunkirakenteen jatkuvuus. Pasilaa on sanottu erilliseksi saarekkeeksi. Nyt sen puoliskot ovat kasvamassa yhteen, ja vierestä kiinni Konepajan alue ja Ilmala. Tässä alkais jo olla jonkunlaista massaa keskustaksi, mutta käveltävyys ja hahmotettavuus ei ole lähelläkään vanhan keskustan tasoa. Osien välille jää edelleen erinäköisiä esteitä, tasoeroja ja Teollisuuskadun kaltaista autoväyläympäristöä. Ja se kaupallinen napa itse, Tripla, on tuommoinen eritasoseikkailu, joka ei ulospäin hahmotu lainkaan.
Kuinka suuri osa Helsingin 'keskustatoiminnoista' tulee vastaisuudessa olemaan Pasila-Kalasatama -akselilla? En nyt yllättyisi kovin suuresti, jos osuus jo aika lähitulevaisuudessa (luokkaa 15 v) olisi semmoinen, että voitaisiin puhua toisesta keskustasta. Siis ihmiset asioivat ja käyvät töissä niin kuin keskustassa tehdään, ja asukkaitakin on suhteellisen tiuhassa. Asiointi vaan tapahtuu kauppakeskuksissa ja katutila on huomattavasti kuolleempaa kuin vanhassa keskustassa, ja osin suorastaan ankeata. Ja em. osuus olisi varmaan edelleenkin selvästi pienempi kuin vanhassa keskustassa.