Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Sam33
#97077
hmikko kirjoitti: Toki, kun Tripla on etuajassa. Saapi sitten nähdä, kun kauppakeskus aukeaa. Siinä ei liene sokkeloisuuden vikaa, mutta kauppakeskustarjontaa on nyt sen verran, että alku voi olla yhtä hankala kuin muilla.
No lähtökohta on silti aika erilainen. YIT on myös onnistunut siinä että kauppakeskuksen päälle tuleva rakentaminen on valmista lähes yhtä aikaa kauppakeskuksen kanssa. Lisäksi Pasila on jo valmiiksi tuhansien ihmisten pakollinen pysähtymispaikka, Kalasatama ei ole vieläkään kunnollinen joukkoliikenteen solmukohta.
tekijänä jusa-masa
#97079
Itse veikkaan, että Triplan kauppakeskuksella ei tule olemaan niin suuria ongelmia kuin esim. Redillä. Vaikka Redi onkin metrolinjan varrella ei se ole merkittävä vaihtopaikka. Tripla vuorostaan sijaitsee paikassa, jonka läpi menee suomen päärautatielinja Tampereen suuntaan ja muuallekin, vieressä on Hartwall-Areena, Messukeskus, ammatikorkeaa, jne...
Itse näen tällä enemmän potentiaalia sijaintinsa vuoksi ja myös tornit ovat bonuksena alueen tulevaisuutta ajatellen muuta kuin neliöitä vaikka itse pintamateriaali ei välttämättä olisikaan Wow luokkaa.
Avatar
tekijänä Eeros
#97081
Helevetin komeeta tornia pukkaa! Eläis niin kauan että valmiina näkis ;)

... Nättiä puistoakin siellä juurella - nuorten kuherrella...

Kyllä tulee Stadista komee!
Avatar
tekijänä Jary
#98148
Eeros kirjoitti: 13.02.19 21:08 Helevetin komeeta tornia pukkaa! Eläis niin kauan että valmiina näkis ;)
... Nättiä puistoakin siellä juurella - nuorten kuherrella...
Kyllä tulee Stadista komee!
No varmasti tulee parannusta entiseen verrattuna, mutta tuleeko "Stadista" koskaan komeeta?
60-luvun virheet kostautuu jälkipolvilla...?
Avatar
tekijänä Eeros
#98150
Jary kirjoitti: 24.07.19 08:37
Eeros kirjoitti: 13.02.19 21:08 Helevetin komeeta tornia pukkaa! Eläis niin kauan että valmiina näkis ;)
... Nättiä puistoakin siellä juurella - nuorten kuherrella...
Kyllä tulee Stadista komee!
No varmasti tulee parannusta entiseen verrattuna, mutta tuleeko "Stadista" koskaan komeeta?
60-luvun virheet kostautuu jälkipolvilla...?
* h u o k a u s *

"Pitää pyyhkiä lisää kun vieläkin valuu ironiaa"
- Iron Man
tekijänä Sam33
#98151
Helsingin Sanomissa juttua Triplan valmistumisesta ja kuvia sisätiloista. Valmistuu aikataulun mukaan ja koko kokonaisuus noin kaksi vuotta alkuperäistä aikataulua aiemmin. Ilmeisesti osa toimistoista ja asunnoista oli tarkoitus valmistua viimeistään vuonna 2022, mutta valmistuvat jo ensi vuoden alussa.

Uutisessa myös paljon vertailua Rediin, johon verrattuna Triplan alkutaival nähdään paljon valoisampana mm. sijainnin vuoksi.

Jutussa mainittuja numeroita.
- Liiketiloista vuokrattu 95%
- 430 asunnosta myyty noin puolet (ensimmäisenä valmistuvasta 90%)
- Toimistot varattu lähes täyteen ja myyty eteenpäin
- Vuoden 2020 alusta toimistoissa työskentelee 5000 ihmistä
Avatar
tekijänä Urbaani
#98152
Niin arkiselta kuin se kuulostaakin ja kovin suomalaiselta, uskon Prisman olevan jättimenestys tuolla paikalla. 24h aukiolo toivottavasti.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98174
Hohhoijjaa... Kirjoittaja koittaa istuttaa omat väsyneet ajatuksensa "kansan yleiseksi mielipiteeksi". Kaikilla luonnollisesti oikeus mielipiteeseen, mutta ainakin minusta Helsinkiä saa rakentaa ihan miljoonakaupungin tyyliin, eikä jokin 600 asukkaan kalastajakylä esikuvana.

Onneksi juna kuitenkin tämän kaverin osalta meni jo. -Pasilaan ja muille Helsingin alueille kohoaa ison mittakaavan tornitaloja.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98178
@Tande, tarkoittaako miljoonakaupungin tyyli suunnattomia harmaita laatikoita? Tarkoittaako miljoonakaupungin tyyli liki olematonta kilpailua ja kulissien takaista säätelyä? Tarkoittaako miljoonakaupungin tyyli tyystin olematonta neuvottelua paikallisten asukkaiden kanssa tulevaisuuden suunnasta? Minusta Tripla on kohonnut Helsingin keskelle hyvin kiistanalaisin keinoin, joita on syytä kritisoida saman välttämiseksi tulevaisuudessa. Vastaavaa kolossia olisi hyvin hankala kuvitella muihin Euroopan pääkaupunkeihin tärkeimpien raideyhteyksien risteyskohtiin. Triplan suunnittelussa asenteet ovat samat kuin 60-luvun modernismissa, jossa yksilö näkyi pelkkänä surkeana muurahaisena lujan betonin ja suorien kulmien ristipaineessa.

Olen eri mieltä hesarin toimittajan kanssa uusien kauppakeskusten suosion mahdollisesta romahtamisesta, mutta sitä huolestuttavampana ilmiönä kauppakeskukset ovat alistamassa pääkaupunkiseudun liiketoiminnan täysin jalkoihinsa. Nykyistä menoa "liikenteen solmukohtien" ympärillä toimivat pelkästään paikalliset parturi-kampaamot ja pitsayrittäjät. Helsingin, puhumattakaan Espoosta, olisi hyvä jo pian oppia säätelemään rakentamisen mittakaavoja tai suomalaisten sitkeät asenteet tiivistä asutusta kohtaan eivät koskaan muutu myönteisiksi.
tekijänä hmikko
#98181
Pyöröovi kirjoitti: 28.07.19 20:27 Tarkoittaako miljoonakaupungin tyyli tyystin olematonta neuvottelua paikallisten asukkaiden kanssa tulevaisuuden suunnasta?
Pasilan keskuskorttelin suunnittelukilpailu hoidettiin aivan selvästi huonosti ja loppua kohden ilmeisesti tarkoitushakuisesti, kun julkisuuteen tai edes lautakuntaan ei tuotu kuin yksi vaihtoehto. Toki vaihtoehto olisi ollut kivulias, kun kilpailu olisi käytännössä pitänyt aloittaa alusta, mikä olisi tiennyt lisäviivytyksiä, mutta tehtiin niin tornikorttelienkin osalta.

Jos tarkoitat, että Pasilan asukkailla pitäisi olla veto-oikeus ratapihan alueen rakentamiseen, niin olen vahvasti eri mieltä. Kaupunginvaltuusto on juurikin oikea päätöksenteon taso tämmöisessä asiassa, kun on kyse Helsingin kannalta merkittävästä strategisesta päätöksestä, siis sataman siirtämisestä ja vapautuvien ratapiha-alueiden rakentamisesta. Tämmöistä ei voi tehdä Pasilan asukkaiden huutoäänestyksenä. Valtuutetut on valittu edustamaan kaupunkilaisia, siis edustakoot. Toisesta päästä taas valtionhallinto on myöskin väärä taso, ja varsinkin joku valtion kiinteistöyhtiö, jolla ei vissiin ollut mitään omaa tilinpäätöstään laajempaa ajattelua asiassa. Paikka on Helsingin kehittämisen kannalta oleellinen, ja valtio ei näissä asioissa ole yleensä ollut kuin haitaksi. Tosin tässä ei taida olla ihan selvää, mikä Senaatin tai muiden valtion instanssien osuus Triplan muodostumisessa oli. Tuon Hesarin jutun väittämiä on myös nettikeskusteluissa kritisoitu. Helsingin kaupunginisät ovat ilmeisesti osin menneet valtion selän taakse, kun on haluttu tehdä moottoritietä ja isoa kompleksia.
sekovene tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98185
Missään nimessä en halua veto-oikeutta asukkaille, mutta nähdäkseni kaupungin on aina tärkeää luoda avointa keskustelua tulevaisuuden hankkeiden ympärille jo huomattavasti ennen niiden toteuttamista. Nyt valtava projekti pääsi läpi kansalaisten miltei huomaamatta ja varsinainen pohdiskelu tapahtuu aivan liian myöhään minkäänlaisten muutosten kannalta. Minusta Triplaa mainostavat sloganit "uudesta keskustasta" ovat hyvin irvokkaita, aivan kuin Rautatieaseman ympäristö olisi pelkkä kasa valtavan suuria rakennuksia. Keskusta on massojen rakastama, koska sen taustalla on rikas ja vetovoimainen kulttuuri. Triplasta löytyy ainoastaan samaa kuin jok'ikisesta Helsingin suuresta kauppakeskuksesta. Se saattaa seisoa hieman toisenlaisilla kivijaloilla, mutta vuosikymmenen kuluttua Helsingin "uusi keskus" tunnetaan vain Triplana, kuten Itis tai Kampin kauppakeskus nykyään. Parhaimmillaan se tarjoaa hyvät eväät ja palvelut matkalla kotiin tai keskustaan. Heikoimmillaan se saa kävijänsä vain turhautumaan ja muistelemaan menneitä hyviä aikoja. Helsingin keskeiselle sijainnille toivoisi huomattavasti välietappia luovempaa käyttöä.
tekijänä sekovene
#98186
Triplastahan tuli lopulta ihan siedettävän näköinen. Ei ole minusta mitenkään huonolla tavalla massiivinen. Plussaa myös siitä, ettei julkisivuja ole koitettu "elävöittää" millään koristeläiskillä tai ikkunaperseilyillä. Pohjoispuolen kivijalan rei'itetyt metallijutut ovat kyllä melko hölmön näköisiä.

Kuva
Aiheeseen liittyen bongasin YIT:n sivuilta tällaisen Konepajan alueen yläkerroksista/nosturista otetun kuvan, josta tuli heti mieleen, että tuonne Ratapihakorttelien alueelle (Triplan pohjoispuolella) olisi sopinut muutama vähän korkeampi (>100 m) tornitalo. Rikkoisivat hyvin tuota Triplan tasapaksua massaa ainakin joistain suunnista katsottuna. Nythän Ratapihakorttelien talot jäävät melko mataliksi (korkeimmat about 15-kerroksisia) ja kaava on muutenkin varsin tehoton. Kyseinen kaava on ehkäpä pahin hukattu mahdollisuus tonttimaan tehokkaan hyödyntämisen näkökulmasta tällä vuosituhannella. Eipä ole näkynyt kansalaiskeskustelua tai pohdiskelua siitäkään aiheesta.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 106