Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#93833
bonk kirjoitti:Onko aloite junanradan alittavaan kevytliikennetunneliin edennyt? Joukkotapahtumien aikaan, olisi hyvä antaa stadionilta poistuvien massojen jakautua kaikkiin eri suuntiin.
Joo, radan ylitys-/alituspaikkojen välimatkaksi tulee nyt reilu kilometri, joten ehkä siihen väliin olisi voinut yhden alikulun lyödä. Ainakin tuolla urheilupuistolla voisi olla käyttäjiä tuossa radan toisella puolellakin.

Lisää kortteleita:
KuvaSection003_pic26 by Vellu04, on Flickr

KuvaSection003_pic27 by Vellu04, on Flickr
TeppoTulppu, veka, lepanen ja 1 muuta tykkää tästä
#94287
Halvoon yliopistollinen sairaala on kaupungin suurin ja tärkein sairaala. Alueen vanhimmat rakennukset ovat 1800-luvun loppupuolelta ja ne ovat nykyään hallinto- ja opetustiloina. Päärakennus (jonka katolla on helikopterin laskeutumisalusta) on 1960-luvulta.

KuvaSection003_pic28 by Vellu04, on Flickr

KuvaSection003_pic29 by Vellu04, on Flickr

Karjalaitumen kirkko rakennettiin vuosina 1928-32. Kellotornin huippu kohoaa sadan metrin korkeuteen ja se oli kaupungin korkein rakennelma kolme vuosikymmentä.

KuvaSection003_pic30 by Vellu04, on Flickr

KuvaSection003_pic31 by Vellu04, on Flickr
Krio, veka, AQ ja 3 muuta tykkää tästä
#95886
Kolmas neliökilometri viimein valmiina.

Näkymä luoteesta.

Täysikokoinen kuva

KuvaSection003_pic35 by Vellu04, on Flickr

Näkymä koillisesta.

Täysikokoinen kuva

KuvaSection003_pic36 by Vellu04, on Flickr

Näkymä kaakosta.

Täysikokoinen kuva

KuvaSection003_pic37 by Vellu04, on Flickr

Näkymä lounaasta.

Täysikokoinen kuva

KuvaSection003_pic38 by Vellu04, on Flickr

Alttotorni on valmistunut. Se on 115 metriä korkea katolle mitattuna, mikä tekee siitä Halvoon viidenneksi korkeimman rakennuksen.

KuvaSection003_pic33 by Vellu04, on Flickr

Näkymä pohjoisesta.
KuvaSection003_pic34 by Vellu04, on Flickr

Tämänhetkinen siluetti kaakosta.
KuvaSection003_pic39 by Vellu04, on Flickr

Siluetti lounaasta.
KuvaSection003_pic40 by Vellu04, on Flickr
Kantti, Krio, TurkuCubed ja 4 muuta tykkää tästä
#97374
Työ jatkuu. Finanssitalo Ketun pääkonttori Uudenmaankadun ja Nikolainkadun kulmassa on vuonna 2006 valmistunut 98 metriä korkea tornitalo.

KuvaSection004_pic01 by Vellu04, on Flickr

KuvaSection004_pic02 by Vellu04, on Flickr

Edellinen Halvoon kirkko tuhoutui vuoden 1829 suurpalossa. Suunnitelman kaupungin ja myös kirkon jälleenrakentamiseksi teki kaupunkisuunnittelija ja arkkitehti Carl Olof Cederfelt 1830-luvun alkupuolella. Uusi kirkko valmistui 1838. Keskustorni kohoaa 45 metrin korkeuteen ja kirkko oli kaupungin siluettia hallitsevin rakennus koko 1800-luvun lopun. Sittemmin se on jäänyt huomattavasti korkeampien rakennusten varjoon eikä ole enää edes kaupungin korkein kirkko.

Kirkosta tuli myöhemmin Halvoon tuomiokirkko Halvoon hiippakunnan perustamisen yhteydessä.

KuvaSection004_pic03 by Vellu04, on Flickr

Etualalla oleva punatiilinen tornitalo on Uudenmaankatu 26, vuonna 1979 valmistunut 73 metriä korkea toimistorakennus.

KuvaSection004_pic04 by Vellu04, on Flickr
Krio, veka, TurkuCubed ja 3 muuta tykkää tästä
#97393
Aika paljon lisää on kaupunkia mallinnettu, mutta parkkikenttiä ei edelleenkään näy.

No leikki leikkinä, hienoa työtä edelleen.

Tosin tuo tuomiokirkko hämää varsin paljon. Tuon tyyliset ristikirkot alkoivat 1830-luvulla olla jo menossa pois muodista, ja useimmat tuohon aikaan rakennetut ristikirkot olivat lähinnä maaseutupitäjien pieniä kirkkoja, usein puusta, jo ihan budjettisyistä. Helsingin tuomiokirkko on tässä poikkeus, mutta senkin suunnitelmia rukattiin.

Kun Halvoon kirkko paloi olisi se ollut tuollaiselle kaupungille hirveä katastrofi ja rahoitus prameaan kirkkoon olisi saatu kasaan vaikka kerjäämällä. Aivan 100% varmasti kirkko olisi ollut kivestä rakennettu pitkäkirkko, todennäköisesti uusklassistinen, ja aivan helvetin korkealla tornilla. Ehkä jos jo tuolloin Halvoo oli arkkitehtuurisesti edistysmielinen, voisi se olla ehkä Suomen ensimmäinen suuri uusgoottilainen kirkko! Esim Vaasan kirkosta voi ottaa mallia. Tai miksei ulkomailtakin. Joka tapauksessa, tuollaista köyhän miehen pelkistettyä ristikirkkoa ei kaupungin valtaapitävät olisi hyväksyneet.
#97811
pakolaishallitus kirjoitti: 25.03.19 09:34 Tosin tuo tuomiokirkko hämää varsin paljon. Tuon tyyliset ristikirkot alkoivat 1830-luvulla olla jo menossa pois muodista, ja useimmat tuohon aikaan rakennetut ristikirkot olivat lähinnä maaseutupitäjien pieniä kirkkoja, usein puusta, jo ihan budjettisyistä. Helsingin tuomiokirkko on tässä poikkeus, mutta senkin suunnitelmia rukattiin.

Kun Halvoon kirkko paloi olisi se ollut tuollaiselle kaupungille hirveä katastrofi ja rahoitus prameaan kirkkoon olisi saatu kasaan vaikka kerjäämällä. Aivan 100% varmasti kirkko olisi ollut kivestä rakennettu pitkäkirkko, todennäköisesti uusklassistinen, ja aivan helvetin korkealla tornilla. Ehkä jos jo tuolloin Halvoo oli arkkitehtuurisesti edistysmielinen, voisi se olla ehkä Suomen ensimmäinen suuri uusgoottilainen kirkko! Esim Vaasan kirkosta voi ottaa mallia. Tai miksei ulkomailtakin. Joka tapauksessa, tuollaista köyhän miehen pelkistettyä ristikirkkoa ei kaupungin valtaapitävät olisi hyväksyneet.
Kiitos tiedosta! Enpä ole kovin hyvin Suomen kirkkoarkkitehtuurin historiaan perehtynyt, varsinkaan 1900-lukua edeltävään aikaan. Lähinnä Wikipedia-artikkelin verran, josta tuli ajatus, että tuon aikakauden kirkon pitäisi olla empire-tyylinen ristikirkko. Toisaalta se voi kyllä hyvinkin sopia Halvooseen, sillä se ei vielä ennen 1900-lukua ollut mitenkään merkittävä kaupunki Suomessa. Halvoon nopea kasvu alkoi vasta 1800- ja 1900-lukujen taitteessa.

Tässä pari Halvoon tunnetuimmista maamerkeistä. Ensimmäisenä päärautatieasema. Halvoon ensimmäinen rautatieasema 1890-luvulta alkoi käymään hyvin ahtaaksi Halvoon kasvaessa vauhdikkaasti 1910- ja 20-luvuilla. Sen korvaajaa alettiin suunnitella 1920-luvun puolessa välissä. Uuden aseman avaijaisseremoniaa vietettiin vuonna 1936.

KuvaSection004_pic05 by Vellu04, on Flickr

KuvaSection004_pic06 by Vellu04, on Flickr

Sitten Halvoontorni, Halvoon ensimmäinen todellinen pilvenpiirtäjä. Rakennus valmistui vuonna 2007 ja korkeutta sillä on 174 metriä katolle mitattuna (kokonaiskorkeus on 209 metriä katolla olevan maston kärkeen mitattuna). Se oli Halvoon korkein rakennus 2007-2015 ja on edelleen korkein kaupungin keskustan alueella, sekä toiseksi korkein koko kaupungissa. Halvoontornissa on sekä toimistoja, hotelli että asuntoja ylimmissä kerroksissa.

KuvaSection004_pic07 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Tuomiokirkon aukiolta.
KuvaSection004_pic08 by Vellu04, on Flickr

Näkymä etelästä.
KuvaSection004_pic09 by Vellu04, on Flickr
veka, TurkuCubed, Kantti ja 2 muuta tykkää tästä
#97859
syksy kirjoitti: 20.05.19 13:55 Olen mykistynyt tuon rautatieaseman upeudesta. Onko sille olemassa joku esikuva tosielämässä?
Kiitos! Mitään yksittäistä esikuvaa sille ei ole. Turun ja Tampereen rautatieasemista sain ajatuksen, että Halvoonkin asema voisi olla 1930-luvulta. Funkkis on myös yksi suosikkiarkkitehtuurisuuntauksistani, joten sekin vaikutti. Ajatus torniosan lisäämisestä tuli Michigan Central Station -rautatieasemasta Detroitissa (https://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Station). Yksi merkittävä tekijä oli ihan sekin, minkälaisia tekstuureja minulla oli kokoelmassani käytettävissä. Lopullinen muoto syntyi ihan vaan kokeilemalla ja muotoilemalla .
#98830
Ennen kuin rautatie ja Uudenmaankatu siltoineen rakennettiin sen läpi, Hernesaari oli pienen kalastajayhdyskunnan koti. Nykyään sen rantaa kiertävä kevyen liikenteen polku on Halvoon vapaa-ajan kalastajien suosiossa ja varsinkin kauniina kesäpäivinä saaren rannat ovat täynnä onkijoita ja virvelöitsijöitä.

KuvaSection004_pic10 by Vellu04, on Flickr

Meritorni on 65 metriä korkea asuintalo 1960-luvulta. Sen naapuri, 47 metriä korkea Ahtitorni, on 1920-luvulta.

KuvaSection004_pic11 by Vellu04, on Flickr

Matkalla keskustaan idästä.

KuvaSection004_pic12 by Vellu04, on Flickr
TurkuCubed, Kantti, AQ ja 2 muuta tykkää tästä
#98833
Just eilen mietin, että kai vielä puuhaat kaupunkisi parissa, niin mukava on seurata sen edistymistä. Etenkin nuo tornit ovat vaikuttavia kaikkine arkkitehtonisine aikakausineen ja historioineen. Tulee muuten aika paljon Berliini mieleen, koska tuolla on sen verran paljon korkeusvaihteluita verrattuna Suomen kaupunkeihin.
#99744
Pyöröovi kirjoitti: 03.11.19 19:55 Just eilen mietin, että kai vielä puuhaat kaupunkisi parissa, niin mukava on seurata sen edistymistä. Etenkin nuo tornit ovat vaikuttavia kaikkine arkkitehtonisine aikakausineen ja historioineen. Tulee muuten aika paljon Berliini mieleen, koska tuolla on sen verran paljon korkeusvaihteluita verrattuna Suomen kaupunkeihin.
Lontoo on ehkä ollut merkittävin inspiraation lähde, mutta kyllä Berliinikin on ollut yksi kaupunki, josta ideoita olen hakenut. Suurin vaikutin siihen, että tornien arkkitehtuuriskaala vaihtelee 1910-luvulta nykypäivään, ovat pohjoisamerikkalaiset kaupungit. Ne ovat omaan silmääni paljon mielenkiintoisempia kuin esim. Kiinan kaupungit, puhumattakaan esim. jostain Dubaista, joka näyttää enemmänkin joltain sekavalta futuristisen kaupungin elokuvakulissilta kuin oikealta kaupungilta.

Neljäs neliökilometri on nyt viimein valmiina. Näkymä koillisesta.
KuvaSection004_pic14 by Vellu04, on Flickr

Näkymä kaakosta.
KuvaSection004_pic15 by Vellu04, on Flickr

Näkymä lounaasta.
KuvaSection004_pic16 by Vellu04, on Flickr

Näkymä luoteesta.
KuvaSection004_pic17 by Vellu04, on Flickr
TurkuCubed, 16valve, veka ja 4 muuta tykkää tästä