Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#97741
"Sketch Design", eli suomalaisittain luonnossuunnittelu, voi tarkoittaa aika lailla mitä vain.

Perinteinen suunnittelun etenemismalli on hankesuunnittelu -> luonnossuunnittelu -> toteutussuunnittelu, jossa luonnossuunnittelun jälkeen suunnitelma on siinä pisteessä, että rakennuslupaa voidaan hakea. Luonnossuunnittelu jakautuu vielä perinteisesti L1 ja L2 suunnitteluvaiheisiin, joissa suunnitelma tarkentuu vaihe vaiheelta. Nykyään hankesuunnitelmiakin viedään usein niin pitkälle, että luonnossuunnitteluvaihe voi olla hyvin lyhyt. Vaihtoehtoisesti hankesuunnitelma voi olla pelkkä excel-taulukko, ja vasta luonnossuunnitelmavaiheessa tehdään kaikki rakennuksen ulkonäköön vaikuttavat ratkaisut. Joskus taas hyvin pitkälle viety hankesuunnitelma heitetään roskiin, ja luonnossuunnittelu aloitetaan tyhjästä.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#97742
^ Tuosta kyseisestä kompleksista on tähän mennessä vilahtanut rendereissä ainakin pari massoittelultaan aivan eri näköistä versiota. En tiedä sitten, onko Jätkäsaaren ja Hernesaaren laajempien suunnitelmien kuvitukseen vaan pistetty jotain laatikkoa paikkamerkiksi, vai perustuivatko kuvat johonkin suunnitelmaan. Jos perustuivat, niin sitten asiaa on ilmeisesti ajateltu ainakin niin paljon, että on syntynyt erilaisia versioita.
tekijänä Domo
#97753
Nyt alkaa olla mahdollisuus näyttäväänkin torniin, jos julkisivut tehdään oikeista materiaaleista, ettei käy niinkuin OAS:n Vallilan hotellihankkeelle. Räsymattoarkkitehtuuria näyttää pukkaavan tällä hetkellä ympäri pääkaupukiseutua joka puolelle. Alkaa olla heikki housussa, että tästäkin leivotaan sellainen. Ainakin hyvät puitteet sellaisellekin olisi tässä hankkeessa. Ihan vain läpällä miltäköhän näyttäisi Harmajan tasalta aamuauringossa pronssilasi, kupari, COR-TEN teräs julkisivu.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#97754
Pahoin pelkään, että palikat kummasti suoristuvat ja materiaalit haalistuvat toteutuksen lähestyessä, mutta tosiaan pitää tältä silti toivoa parasta. Jätkäsaaren rakennuskanta on saavuttamassa hyvin paljon vaihtelua verrattuna muuhun Helsinkiin, tulee kiva siluetti.
tekijänä hmikko
#97817
HS: Jätkäsaarta tukkivaan rekkaralliin helpotusta: Eckerö Linen uusi laiva alkaa kuljettaa konttiliikennettä Tallinnasta Vuosaareen

Ilmeisesti sataman uusi hinnoittelu Jätkäsaaren rahdille on purrut ainakin tuon verran, että Eckerön uusi laiva tulee Vuosaaren-reitille. Saa nähdä sitten, miten käy pidemmän päälle. Nykytilanteessa Jätkäsaaresta vapautuvalle kapasiteetille lienee muita ottajia, ja Tallink on luemma hankkimassa edelleen isoa alusta entiseen malliin matkustajille ja autoille.
Avatar
tekijänä veka
#97818
Juu, en itsekään usko autojen määrän vähenevän, mutta toki isoimpien ja kankeimpien siirtyminen Vuosaareen auttaa. Lisäksi liikennevaloja on vissiin rukattu fiksummiksi. Kun laivalta on tulossa autoja pahaksi ruuhkaksi asti, tämä suunta tuntuu saavan paljon aikaa (muiden kustannuksella). En osaa sanoa, onko käytössä jotain automatiikkaa vai onko valvomossa joku ohjaamassa tilannetta käsipelillä.
Avatar
tekijänä veka
#97826
Rambollin kopterikuvaaja ahkeroi kiitettävästi Jätkän taivaalla. Uusimman setin kuvat ovat toukokuulta. Nyt näkee jo selvästi, miten sorakasat ovat katoamassa Saukonlaiturin alueelta rantoja myöten, kun valmistaudutaan rakentamiseen Saukonkanavan länsipuolella. Sen sijaan etelämpänä Melkinlaiturin alueella kasat ovat vissiin jo kuuden kerroksen korkuisia. Korkein kohta on ihan rannassa, ja sieltä on oivalliset näkymät merelle ja saaren rakennustyömaidenkin suuntaan. Työmaa-aluetta ehkä, mutta viikonloppuisin sinne kehtaa kiivetä maisemia ihailemaan. Myös Ahdinallas Terminaali 2:n ja Atlantinkadun välissä on näköjään jo löytänyt muotonsa. Sitten vaan rakentamaan komeaa siltaa sen yli.

Kunpa joku ottaisi asiakseen toteuttaa samanlaiset kuvapankit myös Kalasataman ja Pasilan jättityömaista.

https://www.flickr.com/photos/140831694 ... 930374335/
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#97870

PUHEENAIHE
29.5.2019 06.30


Länsisatamaan suunnitteilla uusi matkustajaterminaali sekä Clarionin korkuinen hotelli – "Liikenne tulee muuttumaan paremmaksi"

Kuva
Jätkäsaaren uuden 2-kerroksisen terminaalin (viherkenttien kupeessa) yhteyteen suunnitellaan korkean toimistotalon ja hotellin rakentamista. Tietoa Finland Oy

Jätkäsaaren Länsisatamaan suunnitellaan uuden matkustajaterminaalin rakentamista.

Uusi terminaali rakennettaisiin vanhan tilalle, joka purettaisiin.

– Päätöksiä ei vielä ole, mutta näillä näkymin tulemme korvaamaan vanhan terminaalin, joka ei liikenteellisesti taivu nykyiseen eikä tulevaan käyttöön parhaalla mahdollisella tavalla, sanoo Helsingin Sataman tekninen johtaja Kari Noroviita.

Nykyinen terminaali on rakennettu vuonna 1939 satamavarastoksi. Rakentamisella ei ole vaikutusta vuonna 2017 valmistuneeseen terminaali 2:een.

Uusi terminaali olisi tarkoitettu ensisijaisesti Schengen-alueen ulkopuolelle suuntautuvaa matkustajaliikennettä eli Pietarin liikennettä varten.

Matkustaminen EU:n ulkopuolisiin maihin vaatii enemmän tulli- ja rajatarkastuksia, joten uudet tilat ja liikennejärjestelyt laaditaan paremmin tähän käyttöön soveltuviksi.

Tulevista matkustajamääristä Noroviita ei vielä osaa sanoa, mutta terminaalilla ei näyttäisi olevan suurta vaikutusta matkustajamääriin. Vanhan terminaalin kautta kulkee tällä hetkellä vuodessa 1,8 miljoonaa matkustajaa. Länsisataman kokonaisliikenne on 7,2 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

– Aivan ensimmäiseksi vuodenvaihteessa uusimme liikennejärjestelyitä ja järjestelemme raskaan liikenteen check in -toiminnot satama-alueen sisäpuolelle, Noroviita kertoo.

Satamalla on Jätkäsaaressa nykyisin rekkojen odotusalue, mutta maat tarvitaan alueen rakentamiseen.


Samaan rakennukseen kaksikerroksisen terminaalin kanssa on tulossa varaus myös 10-kerroksiselle toimistorakennukselle ja 16-kerroksisen hotellille.

– Hotellista on tulossa näillä näkymin korkea, suunnilleen Clarionin korkuinen, toteaa alueen arkkitehti Teo Tammivuori.

Autopaikkoja on 200. Rakentamisen kokonaisala on 44 000 kerrosneliömetriä.

Kaupunki on laatinut Jätkäsaaren matkustajaterminaalista osallistumis- ja arviointisuunnitelman, joka laaditaan keskustelun herättäjäksi aina ennen varsinaisen kaavaprosessin alkua. Kaavan yhteydessä punnitaan myös vanhan terminaalin rakennustaiteellisia arvoja.

– Kaava pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että ehdotus saataisiin syksyn aikana lautakuntaan ja voimaan ensi vuoden kesällä. Rakentamisaika on noin kolme vuotta, laskeskelee Tammivuori.

Jätkäsaareen suunnitellaan myös toista uutta hotellia. Ahdinaltaan asemakaavan laatiminen on parhaillaan käynnissä.

– Aikataulu on sama kuin satamassa. Ensimmäiseksi rakennetaan pysäköintilaitos, joka palvelee myös satamaa, Tammivuori jatkaa.

Ahdinaltaan kupeeseen suunnitellaan tapahtuma-areenaa, kylpylähotellia, liikuntatiloja, meriuimalaa, uimarantaa ja vesibussilaituria.


Liikenne on yksi pullonkaulaksi muuttuneen Jätkäsaaren suurimmista ongelmista. Tammivuori vakuuttaa, että tilanne tulee muuttumaan paremmaksi.

– Suhtaudumme liikennekysymykseen hyvin vakavasti. Meillä on tällä hetkellä monta varteenotettavaa vaihtoehtoa.

Yksi vaihtoehto on rampin rakentaminen Ruoholahden sillalle. Kaupunkiympäristölautakunta saanee asian käsiteltäväkseen syksyllä.



Uusi terminaali aikaisintaan vuonna 2023

Jätkäsaareen suunnitellaan uuden matkustajaterminaalin rakentamista. Vuonna 1939 valmistunut vanha terminaali purettaisiin. Terminaali voisi valmistua aikaisintaan vuonna 2023.

Kaupunki laatii parhaillaan alueen asemakaavaa. Kaava mahdollistaisi myös 10-kerroksisen toimistotalon ja 16-kerroksisen hotellin rakentamisen.

Vieressä sijaitsevan Ahdinaltaan ympäristön suunnitelmat etenevät samaan tahtiin.

Alueelle on suunnitelmissa tulossa tapahtuma-areena, kylpylähotelli, liikuntatiloja, meriuimala, uimaranta ja vesibussilaituri.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... -korkuinen
hmikko, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#97991
Royal Centerin (ja samalla koko Ahdinaltaan alueen) kaavoitus on etenemässä. Suunnitelma on parhaillaan esillä Huutokonttorin kirjastossa, ja huomenna tiistaina klo 17-18 on kirjastolla esittely- ja keskustelutilaisuus hankkeista. Tarkoitus on saada kaavaehdotus lautakuntaan jo ensi syksynä.

Royal Centerissä on neljä osaa sekä pysäköintirakennus. Eteläisessä pikkusiivessä on pienehkö kylpylä ja sen vieressä 24-kerroksinen hotelli. Keskirakennuksessa on alimpana kuntosali ja sen päällä monitoimiareena/liikuntakeskus (urheilu, messut, konsertit) jopa 3500-5000 kävijälle. Pohjoispuolen korkeampaan palloilurakennuksen on tulossa 7 sisätenniskenttää ja kaksi ulkokenttää, sekä kahdeksan kentän laajuinen padel-keskus. Pyöreä kookas pysäköintirakennus palvelee myös sataman liikennettä.

Kuva
Domo tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#97992
Todella positiivista, että hanke on etenemässä! Huikean kaupunkikuvallisen vaikutuksen lisäksi tuo Jätkäsaareen merkittävähkön läjän työpaikkoja ja on osaltaan tuomassa alueelle 24h actionia.
tekijänä Domo
#97993
Hotellin korkeus N2000 korkojärjestelmän mukaan on +116.30 mpy, joka on vain 0,9m vähemmän kuin Clarionin paikalle kaavailtu Kämp Tower +117.20, ehkä myös N2000.
tekijänä hmikko
#97998
^ Tuo alue on näköjään vielä vanhalla sataman asemakaavalla, eli tässä ei pitäisi tulla ainakaan samanlaista tilannetta kuin Kämp Towerin kanssa. Clarionin tontille oli jo kaavoittettu tornihotelli, johon sijoittaja haki muutosta korkeammaksi, eikä saanut. Olettaisin, että Royalille räätälöidään ehdotusta vastaavaa kaavaa alusta asti. Toki poliittiset päättäjät voivat sen halutessaan silti madaltaa.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 132