Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#97299
Siis tietäen Itiksen ongelmat, olikohan tuolle paikalle alkuunkaan kysyntää toiselle megakauppakeskukselle... Jos itse olisin päässyt suunnittelemaan aluetta, ratkaisuni olisi ollut tuttu muutama tehokas asuinkortteli tornitaloineen ja kivijalassa liiketilaa. Ei alkuunkaan realistista, mutta olisi varmasti toiminut.

Itäkeskuksen alueen "näivettymistä" on kyllä turhauttavaa seurata. Kaupungilla on tällä hetkellä paljon rautoja tulessa isojen hankkeiden suhteen, mutta jotain toivoisin silti tapahtuvan.
Naapurilähiö Myllypuro on onnistunut esimerkki täydennysrakentamisen positiivisesta efektistä, mutta miksi tätä ei ole tehty yhtään Puotinharjussa? Ja kun vielä puhutaan ihan metroaseman kävely-etäisyydestä. Edustanen radikaalia kantaa, mutta myös Puhoksen antaisin maistaa kauhakuormaajaa. -Tilalle tehokas asuinkortteli liiketiloineen. Turunlinnantie on jo itiksen sivulta mukavan kaupunkimainen, mutta toisella puolella olevat parkkikentät ja nuhjuinen ostari on masentava näky. Listaa voisi jatkaa sivukaupalla. Esim. Puotila on kokonaan unohtunut täydennysrakentamiselta, vaikka yhtä lailla kyseessä on metroaseman välitön lähiympäristö.

Joo. Mitä amatööriurbanistien on kiva fantasioida Google Earthilla lennellessä ei aina ole realistista tosi elämässä, mutta tietäen miten Helsinki on antanut ymmärtää, että raskasraideasemien ympäristöjä halutaan kehittää, ovat tulokset edelleen olleet vaisuja.
apollonkatu tykkää tästä
tekijänä hmikko
#97303
Tande kirjoitti: 11.03.19 14:40 Ei alkuunkaan realistista, mutta olisi varmasti toiminut.
No ei ehkä niinkään epärealistista. Noin olisi ihan hyvin voinut tapahtua, jos vanhan Sittarin kanssa olisi elelty esim. tähän asti, ja nyt kaavoitettaisiin uuden yleiskaavan ja kauppakeskusten ylitarjonnan aikana. Eastonin kaava on vuodelta 2011. Kaavaselostuksen mukaan silloisen Sittarin parkkipaikka oli asemakaavoittamatonta aluetta (!), ja kaupunki kaavoitti sen sitten Keskon aloitteesta kauppakeskukseksi. Ts. hommassa ei ollut mitään sen kummempaa ajatusta Itäkeskuksen kehittämisestä. Tänä päivänä toimittaisiin toisin, luulen ja toivon.
tekijänä hmikko
#97326
Itä-Helsingin keskustasta kansainvälinen ideakilpailu (STT)

Itäkeskuksen alueen ja Puotilan metroaseman seudun suunnitteluun etsitään innostavia, innovatiivisia ja ilmastonmuutoksen hillintää tukevia ehdotuksia ideakilpailulla.

Kuva

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Itä-Helsingin keskustasta kansainvälinen ideakilpailu

15.3.2019 11:17:34 EET | Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Jaa

Itäkeskuksen alueen ja Puotilan metroaseman seudun suunnitteluun etsitään innostavia, innovatiivisia ja ilmastonmuutoksen hillintää tukevia ehdotuksia ideakilpailulla.
Ideakilpailun alustava suunnittelualue kattaa Itäkeskuksen ympäristön ja Puotilan metroaseman seudun.
Ideakilpailun alustava suunnittelualue kattaa Itäkeskuksen ympäristön ja Puotilan metroaseman seudun.

– Tavoitteena on luoda lisää urbaania kaupunkia Itä-Helsingin tärkeimpään joukkoliikenne- ja palvelukeskittymään ja muuttaa alue läpikulkukeskuksesta aamusta yöhön eloisaksi kaupunkikeskustaksi. Tavoitteen voi tiivistää sloganiin ”Itäkeskuksesta Itä-Helsingin keskusta”, kertoo arkkitehti Mikko Näveri Helsingin kaupungilta.
[...]
Avatar
tekijänä Urbaani
#97327
Vaikuttaa varsin lupaavalta. Joskin toivoisin jotain konkreettistakin tapahtuvan jo ensi vuosikymmenellä. Itikseen kun on kaavailtu vaikka mitä koko kuluva vuosituhat, mutta vähän on ehtinyt realisoitua.
Avatar
tekijänä veka
#97727
En taida olla ainoa, joka hämmästelee rakennusten vaatimatonta korkeutta (ulkonäöstä puhumattakaan). Tuollaiselle liikennepaikalle ja yltäkylläisten palvelujen viereen tulisi vaan rakentaa monin verroin kunnianhimoisemmin. Mikähän näin kehnon suorituksen selittää?
Hipardus, Biosphere, apollonkatu ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#97728
Et todellakaan. Näitä pikku"torneja" kohoaa niin paljon, että tornitalofaninakin on vaikea pysyä laskuissa, vaikka HS otsikoi taloista komeasti "jopa" 12-kerroksisina. Vaikuttaakohan korttelin alta menevä metrorata, mutta ~25-30-kerrosta olisi pitänyt olla sijainti huomioiden mittakaava. Lasikattokin on alueella rikottu jo vuosikymmeniä sitten.
Eeros tykkää tästä
tekijänä pallo
#97761
Kävin tuossa yksi päivä Eastonissa kun olin Helsingissä ja vähän mietteitä nyt siitä. Suhteellisen erikoinen ratkaisu, jopa kauppakeskukseksi. Liiketilat kun ovat vasta kolmannessa kerroksessa ja kahdessa ensimmäisessä on vain pysäköintiä muutamaa kivijalkaliiketilaa lukuunottamatta. Kävellen lähiseudulta tulevat joutuvat siis vetämään kahdet rullaportaat ylös, että pääsevät lähikauppaan ja pääravintola-alueelle. Ilmeisesti ratkaisu on tehty siksi, että näin ollaan itiksen kanssa samassa tasossa. Mutta itiksestä on kävelyä sinne n.300 metriä ja...miksi kukaan menisi itiksestä sinne? Jokainen ostari sisältää nykyään käytännössä jo samat liikkeet. Muuten Eastonin puolen alue on hieman nuhjuista parkkikenttää ja 90-luvun liiketiloja puolityhjillään. Odottaakohan tuo alue sitten uudistusta? Kauppakeskus tuntuu olevan kaukaa autolla "isoon markettiin" tulevia varten, mutta sitä varten taasen itäkeskuksen alueella luulisi olevan tarjontaa?
tekijänä hmikko
#97763
pallo kirjoitti: 11.05.19 00:13 Odottaakohan tuo alue sitten uudistusta?
Juu, siis Eastoniin piti tulla kakkosvaihe, mutta se on käsittääkseni toistaiseksi jäissä. Kakkosvaihe olisi kävelyreitin varrella Itikseen, jolloin reitti ei olisi ihan niin kolho kuin nyt. Toki edelleen pitkä putki.
tekijänä bonk
#97768
Miten tallinnan aukio tullaan tähän yhdistämään. Yrittääkö ne muuttaa sen ravintoloiden ja baarien terassitilaksi vai? Jää tonne sisälle sumppuun vähän
Avatar
tekijänä hylje
#97773
bonk kirjoitti: 12.05.19 00:53 Miten tallinnan aukio tullaan tähän yhdistämään. Yrittääkö ne muuttaa sen ravintoloiden ja baarien terassitilaksi vai? Jää tonne sisälle sumppuun vähän
Uusi kortteli on jalankulkijalle läpikuljettava (ainakin liikkeiden aukioloaikoina) joten ei se sumppuunnu. Myös nykyinen joukkoliikenneterminaali jatkaa elämäänsä siellä, uuden ratikkapääteaseman kanssa. Toki toinen aukion avoimista päädyistä sulkeutuu, mutta se on lähinnä visuaalinen muutos.
tekijänä pallo
#97778
hylje kirjoitti: Uusi kortteli on jalankulkijalle läpikuljettava (ainakin liikkeiden aukioloaikoina) joten ei se sumppuunnu.
Ikävä kehityskulku tämä keskeisten julkisten tilojen ja kulkuväylien muuttuminen kaupalle alisteisiksi tiloiksi.
tekijänä hmikko
#97791
Lautakunta hyväksyi tiistaisessa kokouksessaan.

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle alueen varaamiseksi YIT Suomi Oy:lle ja Sato-Asunnot Oy:lle Jokerikorttelin toteutusedellytysten jatkoselvittämistä varten (Vartiokylä, Itäkeskuksen metroasema) (a-asia)

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus
Heinäluoma Eveliina + Rautava Risto
Jokerikorttelin jatkosuunnittelussa selvitetään HKL:n kanssa yhteistyössä HKL:n toimitilojen alueelle sijoittumisen mahdollisuuksia.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9