Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#937
Moolio kirjoitti:^ja mikäli jotain on koneessa vialla, niin miten siihen enää ympäröivien rakennusten korkeus vaikuttaa?
Juu. Pannaan saman tien naapurista pari taloakin matalaksi, kun kerran kone on jo rikki :) Normaalien laskeutumislinjojen lisäksi on kuitenkin pidettävä tyhjänä aika paljon varavaihtoehtoja.
Nyt en ihan ymmärtänyt mikä oli pointtisi. Jos tarkoitit että tämä varavaihtoehto on laskeutuminen Kehä III:lle niin en taida pitää ideaa kovin hyvänä, vaikka talot eivät sitten kovin korkeita siinä ympärillä olisikaan. :D Jos tarkoitit, että olen oikeassa, ja, että muitakin vaihtoehtoja kuin törmääminen torniin on, niin sitten olen toki samaa mieltä.

Korkeat rakennukset tuppaavat myös olemaan ns. tutkan signaalien edessä. Saattaa hieman vaikeuttaa lennonjohdon töitä ja koneiden yrityksiä löytää kiitoradoilleen.
Luulisin, että tuo on ongelma lähinnä korkeampien tornien kanssa. Eivät ne signaalit kuitenkaan lähde niin matalassa kulmassa, että joku alle 100m rakennus mitään estää. Koneet kuitenkin lentävät suhteellisen korkealla vielä kilometrinkin päässä kentästä, varsinkin jos ne kiertelevät vain kentän yllä odottaen vuoroaan laskeutua. Näiden suunniteltujen tornien suunnaltahan ei siis voi laskeutua, ellei ole valmistautunut pysäyttämään konetta kiitoradan leveyssuunnassa. ;)
Avatar
tekijänä H.C.
#940
Moolio kirjoitti:^
Kun luettelet kaiken tuollaisena yksityiskohtaisena listana, saa sellaisen kuvan kun sinne oltaisiin rakentamassa jotain Vantaan keskustaa, siis siinä mielessä kun Helsingillä tai vaikka Tampereella on keskusta. :)
Juu, keskusta joka yhdistää tämän laajan ja kahtia jakautuneen kaupungin on tässä tavoitteena. Kuuluuhan tähän visioon ajatus että tulevaisuudessa pk-seudulla on kaksi yhtä tärkeää keskustaa, nykyinen Helsingin keskusta ja Aviapolis. Jälkimmäinen tietenkin kansainvälinen yritys- ja työpaikka vetoinen. Ehkä suuruudenhullu ajatus, mutta parempi niin kuin että tavoiteltaisiin jotain "maanläheistä, hillittyä ja mukavaa pikku-vantaan asiaa".

Noista korkeuksista ja lentokoneista. Samaa mieltä olen Moolion kanssa, kyllä sinne korkeampiakin voisi ja pitäisi rakentaa. Suuret koneet joutuvat noudattamaan noita lentoreittejä tarkasti, mutta pinemmät toki saattavat kaarrella enemmän ja matalammalla. Mitä lähemmäs kenttää sen vähemmän sen pitäisi haitata, onhan tossa kentällä aivan terminaalien vieressä jo se Ilmailulaitoksen korkea torni. Luulisi että jos sinne todellinen maamerkki rakennettaisiin ja nykyisiä tutkia haittaisi niin eikö sen katolle voisi jotain tutkaa asentaa, ollaan kuitenkin niin lähellä kenttää.

Kuitenkin, kuten olen jo sanonut, niin nyt on vasta vähän suuntaa-antavasti hahmoteltu tota Kehä III:n kaupunkikuvaa ja se millaiseksi alue todellisuudessa lopulta rakentuu on vielä auki. Vielä on vuoskymmenet aikaa toivoa korkeampia rakennuksia sinne. Toi lista jonka Ober tossa laittoi näyttää melko pitkältä mutta todellisuudessa noi kohteet on melko hajanaisesti ripoteltu eri puolille valtavaa aluetta. Eikä tossa vielä ihan kaikkia hankkeita ollut - mileen tulee ainakin:
DHL Business Park (koko DHL:n toiminta Suomessa keskittyy sinne) YIT ja rakenteilla,
Nordean suuri autokauppakeskittymä Veholle Koivuhakaan Tuusulan motarin varteen toimistorakennuksineen, rakenteille tänä vuonna.
K&N:n joku varasto/toimisto rakennus harjakorkeudessa ja NCC sekä
Kaukokiidon Vantaan Maaliikennekeskus.

Ihan mukava toi sun "renderöinti" Ober, kyllä tosta jotain voi hahmotella :wink: . Tohon liittymän lounais-nurkkaan voit vielä lisätä neljännen kymmenkerroksisen tönön samaan riviin. Löysin Vantaan arkistoista lopulta koko sen "Kehä III:n kaupunkikuvallinen tarkastelu" - selvityksen, eipä siinä kummemin uusia korkeita rakennuksia ollut paitsi tietenkin APCity West End, ja nykyisten motonettien ja muiden matalien rumilusten tilalle kahdeksan kerroksista rakennuskantaa.
tekijänä late-
#942
P. Catani kirjoitti:...onhan tossa kentällä aivan terminaalien vieressä jo se Ilmailulaitoksen korkea torni.
Jep. Se vetikin Helsinki-Vantaan lähestymislaitteet pahasti solmuun. Tornin katolle vietiin sen takia laitteistoa, joka sieltä aika selvästi erottuu. Pääsääntöisesti esimerkiksi tutkia ei kai voi kovin montaa olla, jotta niistä saadaan parsittua järkevä kokonaiskuva. Saatan toki olla väärässäkin, kun en aihetta tarkemmin tunne.

Pitää kuitenkin muistaa, että lähestymislaitteiden ja tutkien signaalien olisi syytä kuulua matalallakin hätätilanteiden varalta. Samoin lentäjän voi olla vaikeaa tietää lähestyvänsä kenttää epähuomiossa poikittain, jos lähestymisjärjestelmä ei anna mitään tietoja edessä olevien talojen takia. Saattaa vaikuttaa epätodennäköiseltä, mutta ainakin kerran iso matkustajakone on vahingossa vakavasti yrittänyt Malmille, joten kaikenlaista voi tapahtua.

Lentoliikenteen turvallisuus perustuu poskettoman varovaiseen toimintaan joka tasolla.
Avatar
tekijänä H.C.
#946
Tottahan toi on, en itsekkään tiedä pahemmin näistä tutkista, mutta pistää miettimään näitä mahdollisuuksia. En kuitenkaan luulisi että kapea torni n. 1km päässä kentältä paljoa lohkaisisi tutkasta ja etteikö sitä palaa voitaisi jonkun apu-tutkan kanssa raktkaista, mutta tiedä häntä, saattaahan se tosiaan muodostaa liian suuren riskitekiän. Tiedustelin tätä korkeaa rakentamista alueelle Vantaan KALA:lta, ehkä se sieltä selviää jos saan vastauksen.
Avatar
tekijänä JR
#968
late- kirjoitti:Korkeat rakennukset tuppaavat myös olemaan ns. tutkan signaalien edessä. Saattaa hieman vaikeuttaa lennonjohdon töitä ja koneiden yrityksiä löytää kiitoradoilleen.
En usko, että tämä on suuri ongelma. Se riippuu tornien sijainnista ja lentokoneiden lentoreiteistä.

Tulee mieleen New York, jossa Newarkin lentokenttä on alle 7 km päässä Manhattanilta. Jos lentää Newarkille etelästä, niin koneen reitti kulkee usein aivan Manhattanin editse ja näkymät ovat aivan mahtavat.

Oikein sijoitettuna korkeat rakennukset eivät siis ole este lentokentän toiminnalle.
late- kirjoitti:Pääsääntöisesti esimerkiksi tutkia ei kai voi kovin montaa olla, jotta niistä saadaan parsittua järkevä kokonaiskuva. Saatan toki olla väärässäkin, kun en aihetta tarkemmin tunne.
Tutkasignaalien määrä ei itsessään ole mikään ongelma. Itseasiassa sen parempi, mitä useampia niitä on. Kaikkihan riippuu vain heijastuneen signaalin vastaanottamisesta (riippumatta sen lähteestä). Kunhan tutkat eivät siis lähetä signaalia suoraan toisiinsa.

Tarvittaessa useita erillisiä tutkia saadaan samanaikaisesti käyttöön käyttämällä eri taajuuksia.
Avatar
tekijänä H.C.
#971
Tuli aluearkkitehti Lea Varpaselta kyllä täysin ympäripyöreä vastaus kun kysyin tätä asiaa:
Yksiselitteisesti ei voida antaa mitään enimmäiskerroslukua koko
Aviapolisalueelle. Periaatteessa jokainen uusi hanke alueella ja erityisesti
Kehä III:n pohjoispuolella jossa on vielä paljon tyhjää, arvioidaan erikseen.
Ja kaikkea suunnittelua ohjaa Ilmailulaitoksen korkeusrajoitteet yhdistettynä
muutamaan muuhun muuttujaan. Periaatteessa on niin, että mitä lähempänä
kiitoteiden laskeutumis/nousureittejä ollaan, sen tarkempia ollaan korkeuksien
suhteen. Mutta korostan: jokainen tapaus tutkitaan omanaan periaatenormien
pohjalta.
Aha, vai niin, eli kunnon vastausta sieltä ei osattu antaa. Kysyin jo suoraan Ilmailulaitokselta heidän rajoitteista ja heiltä on vastattu toistaiseksi että asianomaista tahoa ilmailulaitoksella on pyydetty vastaamaan minulle...
Viimeksi muokannut H.C., 25.04.05 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä H.C.
#1375
^
...ja sitten ei mitään enää kuulunutkaan

MUTTA!

Kysäisin tänään Spondalta Sirius I/II hankkeesta ja sieltä vastasi herra nimeltä Markku Laitila:

"Sirius I/II hankkeelle ei ole määritelty tarkempaa aikataulua, emme nyt varsinaisesti odota kysynnän kasvua vaan teemme myös määrätietoisesti markkinointia täällä taustalla, "haarukoimme" kohteellemme sopivimpia asiakkaita.
Luonnossuunnitelmia on tehty, joitain markkinointiesitteitäkin, ei kuitenkaan lopullisia sellaisia.

Hankkeesta on tarkoitus tehdä tavanomaisesta poikkeavaa, asiallisen laadukasta ja edistyksellistä, todellista muuntojoustoa, ekologista ja elinkaariedullista."


Ikävä kyllä mitään luonnoksia ei voitu näyttää, kun eivät ole valmiita eikä Spondalla tahdota asiasta syntyvän väärinkäsityksiä josta mahdollisesti aiheutuisi turhaa haittaa projektille.

mutta kuitenkin,

"Hankkeemme tulee kuitenkin olemaan Vantaan parhaan ja näkyvimmän paikan arvoinen, eli enemmän kuin tavanomainen."[/i]
tekijänä Quu
#1557
HS kirjoitti:Hilton rakentaa hotellin Helsinki-Vantaan lentokentän viereen
Julkaistu 13:54

Helsinki. Hotelliketju Hilton International rakentaa hotellin aivan Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyyteen. Sopimus asiasta tehtiin Lentoasemakiinteistöt Oyj:n kanssa tiistaina.

Arviolta 40 miljoonan euron hanke valmistuu näillä näkymin syksyllä 2007. Rakentamisen aikana työllistyy 150-200 henkeä, ja valmiissa hotellissa tekee töitä noin sata ihmistä.
"Ilmailulaitoksen pääkonttorin viereen rakennettava seitsemänkerroksinen Hilton-hotelli on valmistuessaan lentokentän maamerkki. Hotellista avautuu näköala kiitorata-alueelle. Vajaan sadan metrin matkan ulkomaanterminaalista hotellin ovelle johtaa katettu käytävä", Suomen Hilton-hotelleja operoiva Scandic Hotels sanoi tiedotteessaan.

Suomessa on ennestään kaksi Hilton-hotellia, jotka molemmat sijaitsevat Helsingissä. Kaikkiaan Hiltoneita on yli 500 ympäri maailman.

STT
Jippii.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#1560
"Ilmailulaitoksen pääkonttorin viereen rakennettava seitsemänkerroksinen Hilton-hotelli on valmistuessaan lentokentän maamerkki"

Wtf? Miten ilmailulaitoksen viereen rakennettava matalampi rakennus voi olla lentokentän maamerkki? Kuvassa hotelli näyttää oikein hienolta, ei siinä mitään, mutta maamerkki? En ymmärrä.
Avatar
tekijänä H.C.
#1562
Se kuulostaa kyllä aika koomiselta :D mutta ehkä tossa viitataan lähinnä tohon kortteliin, ja vaikka se aika matala tohon torniin verrattuna on niin kyllä se sieltä hyvin tulee näkymään.

Hyvä lisä toi ehdottomasti lentokentälle on.
Avatar
tekijänä H.C.
#1873
Paskan maanantain pelastus:

http://www.airportcitywestend.com

käykää kuolaamassa!! :D

uusi design
korkein rakenus on 15-kerroksinen
toimistotilaan lisäksi myös liiketilaa ja neuvottelukeskus siältäen 740 henkilön auditorion
kohde rakennetaan valmiiksi vuosien 2006-2010 aikana! (eli missään ei korosteta sitä että rakennetaan vasta kun on vuokrattu valmiiksi!!)

"Airport City West End on alueeltaan kolmen Helsingin keskustakorttelin tai Kampin keskuksen kokoinen, mutta sijainniltaan keskustaa parempi."

Kuva
tekijänä qazwsx
#1874
Jumaliste, Vanduhan on tosissaan saamassa uutta ilmettä. :lol:
tekijänä SdeS
#1875
Näyttää upealta, pidän tornin oranssista väristä.
"Airport City West End on alueeltaan kolmen Helsingin keskustakorttelin tai Kampin keskuksen kokoinen, mutta sijainniltaan keskustaa parempi."
Tuon renderöinnin perusteella se näyttääkin paremmalta. 8)

Huh huh :)
Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#1876
Toinenkin hyvä uutinen Aviapoliksesta tälle päivälle:
Jumbo Parkin kaava tulee lopullisesti voimaan. Eli kukaan ei valittanut ja näin ollen rakentamiselle ei löydy esteitä. :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21