Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Sasu K
#9707
RV kirjoitti:Ajatelkaa näkymiä Ylöjärven suunnasta tultaessa: kaupungin silhuetissa erottuisivat hienosti Fenix Sirius, Espankulma, Amurinlinna, Hotelli Ilves, Radisson SAS, Hämeenpuiston commieblockit, Näsinneula ja hieman kauempana 40-kerroksinen Tähtitorni Tehtaanpiiput antaisivat oman eksoottisen lisänsä...
Niin, ei puutu kuin se tie Ylöjärven suunnalla, josta tuollainen näkymä olisi mahdollinen...
Avatar
tekijänä RV
#9709
Eikös tämä Paasikiven-Kekkosentie haaraudu sitten vähän matkaa keskustasta länteen Nokian ja Ylöjärven suuntaan? Itse ainakin olen käsittänyt niin, mutten tunne seutua erityisen hyvin, niin että jos joku tampereen suunnalta kotoisin oleva tarkentaisi.
tekijänä jusa-masa
#9711
RV kirjoitti:Eikös tämä Paasikiven-Kekkosentie haaraudu sitten vähän matkaa keskustasta länteen Nokian ja Ylöjärven suuntaan? Itse ainakin olen käsittänyt niin, mutten tunne seutua erityisen hyvin, niin että jos joku tampereen suunnalta kotoisin oleva tarkentaisi.
Jos tuon käsitin oikein hait rantatien ja nokian moottoritien risteystä jossa kyseinen tie "haarautuu". Sieltäpäin vain on vaikea kuvitella mitään näkymiä, koska edessä on maailman korkein soraharju nimeltään pyynikin harju.

Selostamasi talot tuossa järjestyksessä mitä sanoit näkyvät korkeintaan teiskosta, mutta sille puolelle rantaa kyseistä maisemaa saa mennä katselemaan jonkin mökkitien päähän jos jaksaa ajaa 30-60minuuttia suuntaansa tampereen keskustasta kiertäen ensiksi jyväskylän moottoritien kautta melkein koko järven. :D

Edes tampereen kehä I:ltä rajasalmensillan kohdalta on se tampereen kaupungin silhuetti mahdoton huomata, koska samainen harju tulee sielläkin maisemien eteen tosin muuten sieltä on todella hienot maisemat tampereesta.

Ainoa oikea suunta josta tampereen kaupunkia saa tosissaan ihailla on helsingin suunta ja sieltä ne komeimmat näkymät tampereen kaupungin silhuetista tarjoutuu. (lukuun ottamatta mautonta ratapihaa, joka pilaa maisemat)
Avatar
tekijänä huopa
#9714
Fenix siriuksen kotisivutkin on ilmeisesti poistettu yit:n nettisivuilta (tai ainakaan ne ei olleet enää siellä missä ennen..).. tämä viitannee siihen, että se torniprojekti on toistaiseksi haudattu. Aikoinaan kun kyselin tornin piirustuksia ja korkeustietoja niin minulle ilmoitettiin että torni tulee heti kun Tampereella on tarpeeksi vahva kysyntä kalliille toimistotiloille, mutta ne ovat olleet melko hiljaisella kysynnällä viime vuosina. Nekin pienet kysynnät mitä on ovat sulaneet noihin muutamiin Hermian uusiin rakennuksiin, siihen Hatanpään valtatien kolmiotaloon ja tuleviin Tulli Business Park & Pendolino toimistotaloihin. Eli, veikkaan ettei Siriusta nähdä Tampellassa ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen (jos ikinä).
tekijänä jusa-masa
#9717
Niinpä. Ei taida rakentua ikinä tai jos tosiaan rakentuu niin hamassa tulevaisuudessa. On huono paikka toimistoja sisältävälle tornille keskellä asutuin aluetta.
Avatar
tekijänä grendy
#9732
huopa kirjoitti:Fenix siriuksen kotisivutkin on ilmeisesti poistettu yit:n nettisivuilta (tai ainakaan ne ei olleet enää siellä missä ennen..).. tämä viitannee siihen, että se torniprojekti on toistaiseksi haudattu. Aikoinaan kun kyselin tornin piirustuksia ja korkeustietoja niin minulle ilmoitettiin että torni tulee heti kun Tampereella on tarpeeksi vahva kysyntä kalliille toimistotiloille, mutta ne ovat olleet melko hiljaisella kysynnällä viime vuosina. Nekin pienet kysynnät mitä on ovat sulaneet noihin muutamiin Hermian uusiin rakennuksiin, siihen Hatanpään valtatien kolmiotaloon ja tuleviin Tulli Business Park & Pendolino toimistotaloihin. Eli, veikkaan ettei Siriusta nähdä Tampellassa ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen (jos ikinä).
Mun käsittääkseni Treen sivuilla oli jossain vaiheessa joku kaavamuutoshakemus Tampellan alueelle joka vähän viittas mun mielestä siihen että Siriuksen tontin käyttötarkotusta muutettais asuntovaltaiseksi. Mitään tarkempaa selitystä siinä kaavamuutoksessa ei ollut mutta en muutakaan keksinyt. Eli jos näin on niin toivotaan että se menee samassa suhteessa kun Espankulma, eli korkeus pysyy samana, mutta kerroskorkeuden muuttuessa toimistotiloista->asuintiloiksi kerroksia tulee lisää. Jos Espankulman piti olla 10 kerroksinen toimistotalona ja nyt se on 12 kerroksinen asuintalo, niin 15 kerroksisen Sirius ois sitten 18 kerroksinen asuintalo.
Avatar
tekijänä RV
#9734
Oikeastaan tuo olisi aika järkevää, sillä muuten tornin rakentamista pitäisi odottaa ikuisuus. Lisäksi torni voisi jopa näyttää korkeammalta, jos siihen tulee lisää kerroksia.
Avatar
tekijänä grendy
#9735
RV kirjoitti:Oikeastaan tuo olisi aika järkevää, sillä muuten tornin rakentamista pitäisi odottaa ikuisuus. Lisäksi torni voisi jopa näyttää korkeammalta, jos siihen tulee lisää kerroksia.
Ja se näyttäisi korkeammalta! Ikkunoiden määrä ja niiden kokokin jopa vaikuttaa paljon siihen että kuinka korkeelta rakennus näyttää :).. Pienemmät ikkunatkin lisää illuusioo... ainakin allekirjoittaneen silmissä :?
Avatar
tekijänä Janne_H
#9736
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Oikeastaan tuo olisi aika järkevää, sillä muuten tornin rakentamista pitäisi odottaa ikuisuus. Lisäksi torni voisi jopa näyttää korkeammalta, jos siihen tulee lisää kerroksia.
Ja se näyttäisi korkeammalta! Ikkunoiden määrä ja niiden kokokin jopa vaikuttaa paljon siihen että kuinka korkeelta rakennus näyttää :).. Pienemmät ikkunatkin lisää illuusioo... ainakin allekirjoittaneen silmissä :?
Jep näinhän se menee. Esimerkiksi Cirrus näyttää reilusti Fortumia korkeammalta, vaikka ne käytännössä ovat yhtä korkeat. (muutaman metrin ero)
Avatar
tekijänä RV
#9737
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Oikeastaan tuo olisi aika järkevää, sillä muuten tornin rakentamista pitäisi odottaa ikuisuus. Lisäksi torni voisi jopa näyttää korkeammalta, jos siihen tulee lisää kerroksia.
Ja se näyttäisi korkeammalta! Ikkunoiden määrä ja niiden kokokin jopa vaikuttaa paljon siihen että kuinka korkeelta rakennus näyttää :).. Pienemmät ikkunatkin lisää illuusioo... ainakin allekirjoittaneen silmissä :?
Totta, kun talossa on hyvin monta pientä ikkunaa, talo näyttää paljon massiivisemmalta. Ja 30-kerroksinen 90-metrinen torni näyttää toki korkeammmalta kuin 15-kerroksinen 90-metrinen torni.
tekijänä Sasu K
#9753
grendy kirjoitti:Mun käsittääkseni Treen sivuilla oli jossain vaiheessa joku kaavamuutoshakemus Tampellan alueelle joka vähän viittas mun mielestä siihen että Siriuksen tontin käyttötarkotusta muutettais asuntovaltaiseksi. Mitään tarkempaa selitystä siinä kaavamuutoksessa ei ollut mutta en muutakaan keksinyt.
Ellei jotakin ihan uutta ole ilmaantunut, kyse on Tampellan keskuskortteleiden uudelleen järjestämisestä.

Asemakaavamuutokseen kuuluvat kaksi rakennusoikeudeltaan suurta tonttia sijaitsevat Tampellan esplanadin rakentamattomalla puolella, jossa nyt tehdään siis maanalaista pysäköintilaitosta ja Espankulmaa (yhdelle toisen tontin rakennuspaikoista). Sirius ei ole mukana tässä kaavamuutoksessa. Olen kysynyt asiaa YIT:ltä, eikä heillä ole aikomusta lähteä hakemaan Siriukselle kaavamuutosta. Asemakaavan sallima rakennus on malliltaan sellainen, että sen muuttaminen asuinkäyttöön olisi kuulemma hankalaa.

Espankulma on rakennettu poikkeusluvalla, mutta se on asemakaavamuutoksen mukainen. Voimassa oleva asemakaava sallii asuinneliöitä mainituille kahdelle tontille korkeintaan 50 % ja jakaa ne tasaisesti. Asuntojen osuutta aiotaan hieman nostaa. Lisäksi asunnot ryhmitellään Espankulman puoleiseen päähän. Toimistotilat ovat aukion puoleisessa päässä.
Avatar
tekijänä grendy
#9756
Sasu Karjalainen kirjoitti:
grendy kirjoitti:Mun käsittääkseni Treen sivuilla oli jossain vaiheessa joku kaavamuutoshakemus Tampellan alueelle joka vähän viittas mun mielestä siihen että Siriuksen tontin käyttötarkotusta muutettais asuntovaltaiseksi. Mitään tarkempaa selitystä siinä kaavamuutoksessa ei ollut mutta en muutakaan keksinyt.
Ellei jotakin ihan uutta ole ilmaantunut, kyse on Tampellan keskuskortteleiden uudelleen järjestämisestä.

Asemakaavamuutokseen kuuluvat kaksi rakennusoikeudeltaan suurta tonttia sijaitsevat Tampellan esplanadin rakentamattomalla puolella, jossa nyt tehdään siis maanalaista pysäköintilaitosta ja Espankulmaa (yhdelle toisen tontin rakennuspaikoista). Sirius ei ole mukana tässä kaavamuutoksessa. Olen kysynyt asiaa YIT:ltä, eikä heillä ole aikomusta lähteä hakemaan Siriukselle kaavamuutosta. Asemakaavan sallima rakennus on malliltaan sellainen, että sen muuttaminen asuinkäyttöön olisi kuulemma hankalaa.

Espankulma on rakennettu poikkeusluvalla, mutta se on asemakaavamuutoksen mukainen. Voimassa oleva asemakaava sallii asuinneliöitä mainituille kahdelle tontille korkeintaan 50 % ja jakaa ne tasaisesti. Asuntojen osuutta aiotaan hieman nostaa. Lisäksi asunnot ryhmitellään Espankulman puoleiseen päähän. Toimistotilat ovat aukion puoleisessa päässä.
Juurikin toi oli kyseessä. Okei eli fakta on sitten että Siriusta odotellessa..... vähän huono juttu kyllä, taitaa tontti olla tyhjillään vielä ties kuinka kauan.
tekijänä Sasu K
#9887
RV kirjoitti:Eikös tämä Paasikiven-Kekkosentie haaraudu sitten vähän matkaa keskustasta länteen Nokian ja Ylöjärven suuntaan? Itse ainakin olen käsittänyt niin, mutten tunne seutua erityisen hyvin, niin että jos joku tampereen suunnalta kotoisin oleva tarkentaisi.
Joo, haarautuuhan se, mutta Näsinneulaa lukuun ottamatta muita korkeita rakennuksia ei näistä suunnista näy. Nokian moottoritieltä näkyvät Pispalanharju ja sen takaa pilkottava Näsinneula. Ylöjärveltä päin Vaasantietä tultaessa näkyvät Pispalanharjun länsipää ja Näsinneula.

Tampereen pohjoispuolisen silhuetin näkee parhaiten Näsijärveltä. Jos ei omista venettä, paras paikka on Näsijärven länsiranta. Lähimpänä keskustaa on Lentävänniemi, josta näkyvät lännestä itään päin lukien mm. Pispalanharju, Näsinneula, Tampellan alue, Naistenlahden lämpövoimala ja Lapinniemi. Ja taitaa se Ilveksen yläosakin näkyä jostakin raosta.

Tampereen eteläpuolisen silhuetin näkee moottoritieltä Lakalaivan liittymän jälkeen. Maisemasta erottuvat Näsinneula, Ilves ja savupiiput. Hämeenpuiston kolme 12-14-kerroksista tornitaloa pilkottavat Näsinneulan suunnalla, jos osaa katsoa. Ne eivät kuitenkaan ole niin paljon muuta rakennuskantaa korkeampia, että erottuisivat mitenkään erityisesti.

Etelästä päin keskustaa voi silmäillä myös Pyhäjärven rannasta Hatanpäältä tai Härmälänsaaresta.
Avatar
tekijänä grendy
#10080
Toimikunta vauhdittaa rantatunnelia
23.01.2007
Pormestari Timo P. Nieminen aikoo perustaa työryhmän vauhdittamaan Paasikiven-Kekkosentien tunnelihanketta.

Työryhmän kokoonpanosta päätetään myöhemmin.

Kaupunki on jo käynnistänyt tunnelin suunnittelun sekä siihen liittyvien tie- ja kaavamuutosten valmistelun. Tunnelin toteutuminen ja aikataulu riippuvat nyt valtion päätöksistä.
Rantatunneli odottaa valtion rahaa
22.01.2007

Paasikiven-Kekkosentien tunneli odottaa valtion päätöksiä.

Tampereen kaupunki on jo käynnistänyt tunnelin suunnittelun sekä siihen liittyvien tie- ja kaavamuutosten laadinnan. Valmistelu on tarpeen, jotta lopullinen suunnittelu voi alkaa heti kun valtion osallistuminen tunnelihankkeeseen varmistuu.

Suunnittelutyö vienee pari vuotta. Tampereen rantatunnelin arvioidaan maksavan yli 100 miljoonaa euroa ja rakennustöiden kestävän noin neljä vuotta.
PS. Voisko joku muuttaa threadin vaikka jotenkin muotoon Tampellan Alue tms ;)
tekijänä Tyna
#10291
Espankulmahan on jo alkanut nousta komeasti (8 kerros meneillään), tosin eihän se mikään hirveän erikoisen näköinen ole. Hieman tavallista massiivisempi kerrostalo vain.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 24