Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!

Onko tämä aihe turha?

Kyllä, talkkareiden pitää poistaa välittömästi.
Ei ääniä
0%
Ei, antaa olla vaan ja katsellaan syntyykö jotain.
16
100%
tekijänä okl
#9648
Jos tästä joku muukin innostuisi kuin minä? :D (tämä ketju käsittelee urbaaneja hdr-kuvia, joten ei ollenkaan talo-offtopic ;) )

Elikkä kyseessä on valokuvausmuoto, joka tunnetaan yleisesti nimellä high dynamic range imaging. Se tapahtuu niin, että otetaan samasta kohteesta kuva, monella eri valotuksella peräkkäin. Ei valotus ajalla vaan +2/0/-2 (en tiedä tuon säädön virallista nimeä) on useimmissa kameroissa(?). Sen jälkeen kuvat yhdistetään joko ohjelmalla tai käsin. Ohjelmalla on luultavasti 10x helpompaa, en edes viitsinyt yrittää käsin. :D

Kuvaustavan ideana on, että voidaan kuvata myös kirkkaassa valossa. Se on maalauksellisen tunnelmansa ansiosta saanut osansa myös yökuvauksessa. Joku enemmän valokuvausta käsitellyt talon asiantuntija voinee kertoa enemmän? :D

Pikseli lehden pdf- artikkelit kuvauksesta ja ohjelmista. Tässävielä jonkun keskustelupalstan ohjeita.

Mutta tässä jotain esimerkkejä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Wikipedian englanninkielinen artikkeli hdr kuvauksesta, josta kuvatkin napsin(linkitin).

Loppuun vielä loistokas oma tekeleeni, joka on toinen ikinä. Näyttää silti paljolti normaalilta ylivalottuneelta ja heilahtaneelta kuvalta. Ensimmäistä en kehtaa tänne pistää. :oops: Mutta tässä toisessa on havaittavissa huomattavaa parannusta edelliseen, vaikkei tämäkään mikään täydellisyyden esimerkki ole, vielä pitää harjoitella. :D
Kuva

Ketjun idea: tänne voi kaikki postata omia urbaaneja hdr- kuviansa, myös keskustelu on sallittua. Toivottavasti en jää ainoaksi. ;)
tekijänä Hypno
#9650
Jalustahan on pakollinen tähän hommaan. Photomatixilla itse väsännyt nämä kuvat. Kamerana 350D, linssi Tokina 12-24mm.

Kuva
Klingendahl, Hämeenpuisto, Tampere

Kuva
Satakunnansillalta näkymä, Finlayson & Tampella, Tampere

Kuva
Satakunnansilta, Tampere

Kuva
Pyynikin näkötornista napsattu kuva, Tampere
- Tästä myös isompi kuva: Täältä.

(Edit 5.1.2007, klo 11:35: Kuvatekstit)
Viimeksi muokannut Hypno, 05.01.07 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä grendy
#9651
Niinkun jo ennenkin sanonut niin hypno toi Klingendahl-kuva on törkeen hieno :)
tekijänä okl
#9655
Tervetuloa taloon Hypno! Aloitit postaamisesi melko näyttävästi. :shock: Muille tämä homma on näemmä peruskauraa...
Hypno kirjoitti: Jalustahan on pakollinen tähän hommaan.
Jos photoshop cs2 käytttää niin ei ole aivan pakko, mutta hyvähän se on olla. Photoshopissa on semmoinen toiminto, että se kohdistaa kuvat automaattisesti vaikka ne olisivatkin ehkä pari senttiä sinne tänne otettu.

Itse en ihan vielä saa kuviin tuollaista ihmeellista tunnelmaa, mutta kai opin vielä joskus. ;)

Tässä vielä pari Helsinki hoodeeärrää.

Kuva
Kuva
Voisi pienentää muttaei jälkeenpäin jaksa.
tekijänä Hypno
#9658
Hypno kirjoitti: Jalustahan on pakollinen tähän hommaan.
okl kirjoitti:Jos photoshop cs2 käytttää niin ei ole aivan pakko, mutta hyvähän se on olla. Photoshopissa on semmoinen toiminto, että se kohdistaa kuvat automaattisesti vaikka ne olisivatkin ehkä pari senttiä sinne tänne otettu.
Jos pahasti menee pieleen tähtäys muihin kuviin, voi linssistä johtuvat vääristymät (esim. tynnyri- sellainen) olla vaikeita korjata jopa photoshopilla. Lankalaukaisin yökuvissa auttaa skarppeihin kuviin :). Tarvinee postata vähän muitakin taloja tänne, kun tuo grendy niin kovasti painostaa :D
Avatar
tekijänä Janne_H
#9660
HDR-kuvaus on minulle ainakin ihan uusi juttu. En ole koskaan ennen kuullut tämmösestä. "HDR" termi on kuitenkin tuttu tietokonepeleistä, jossa sitä käytetään valaistusefektinä.

Nyt ku tutustu tähän, niin täytyy myöntää, että täähän vaikuttaa mielenkiintoselta! Luultavasti laitan tänne joskus tulevaisuudessa omia tuotoksiani, kunhan saan uuden kameran. ;) Onko olemassa mitään ilmasta ohjelmaa noiden tekoon?

Hienoja kuvia Hypno!
tekijänä jusa-masa
#9661
Onneksi on ajankohtainen tuo kameran hankkiminen ja tämä vaan inspiroittaa ostamaan sellaisen kameran, jossa on valotusajan säätö ja laajemmat toiminnan kun kompakti digikameroissa kuten hypnon EOS350D canoni jota olen tässä kattellut ja haaveillut pidempään.
tekijänä Jape
#9663
Itse olen sen verran vanhoillinen, etten erityisesti innostu näistä digiajan tuomista uudenlaisista kuvatyypeistä. Yksi tai muutama HDR-kuva muiden joukossa toimii hyvänä virkistävänä vaihteluna, mutta jos joutuu katsomaan kymmeniä HDR-kuvia peräkkäin, tulee helposti sellainen fiilis kun olisi syönyt kilon karkkia tai juonut kaksi litraa Lidlin siideriä.

Tuo Hypnon Klingendahl-kuva on kyllä omasta mielestäni malliesimerkki toimivasta HDR-kuvasta, koska siinä on säilynyt melko realistinen värimaailma, eikä mikään osa kuvasta ole alivalottunut tukkoon tai palanut puhki.

Täältä löytää sitten HDR-ohjeet Photoshop CS2:seen ihan suomeksi: http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... ntent&id=5
tekijänä okl
#9665
Jape kirjoitti:Itse olen sen verran vanhoillinen, etten erityisesti innostu näistä digiajan tuomista uudenlaisista kuvatyypeistä. Yksi tai muutama HDR-kuva muiden joukossa toimii hyvänä virkistävänä vaihteluna, mutta jos joutuu katsomaan kymmeniä HDR-kuvia peräkkäin, tulee helposti sellainen fiilis kun olisi syönyt kilon karkkia tai juonut kaksi litraa Lidlin siideriä.
Hyvin kuvattu. :D Tätä ketjua sitten kaikki lueskelee ja virtuaalioksentelee samalla näppikselle. :D
Hypno kirjoitti:Jos pahasti menee pieleen tähtäys muihin kuviin, voi linssistä johtuvat vääristymät (esim. tynnyri- sellainen) olla vaikeita korjata jopa photoshopilla. Lankalaukaisin yökuvissa auttaa skarppeihin kuviin :) . Tarvinee postata vähän muitakin taloja tänne, kun tuo grendy niin kovasti painostaa :D
Omat kaikki kuvani on tähän mennessä otettu ixuksella ja ilman jalustaa (tosin eipä ne mitään malliesimerkkejä ole). Katsotaan jos joku päivä lähtis ihan Jyväskylästä jotain hdr kuvia kokeilemaan jalustan ja EOS 400D kanssa. 8) Hyvä vaan, että grendy painostaa. ;) Tampere ei ole ollut talossa pahemmin esillä. :(

Mutta tässä vielä jotain ixus kamaa a'la okl. Ilman jalustaa tietenkin, kestättekö enää? :D

Hakaniementori
Kuva
Kuva

Kaksi viimeistä ehkä paremmin onnistuneita, viimeinen omasta mielestäni paras. ;) Mutta autot ovat senkin menneet pilaamaan. :(
Kuva
Kuva

Tässä vielä kuva Sörkan Kurvista. Kuinka monessa muussa 500 000 asukkaan kaupungissa n.3km päästä keskustassa näyttää näinkin urbaanilta?
Kuva
Harmaassa talossa keltasilla markiiseilla varustettu Pizzeriaravintola sivuraide on suositeltava. Itse pidin siitä, enkä ainoastaan urbaanien ikkunanäkymien vuoksi. ;)
Avatar
tekijänä Janne_H
#9667
@okl

Jos kerran ixusella saa kanssa hdr-kuvia, olisi kiva jos pientä ohjetta jaksaisit heittää, miten se sillä onnistuu.

Btw okl, asutko Helsingissä vai Jyväskylässä?
tekijänä okl
#9672
Janne_H kirjoitti:Jos kerran ixusella saa kanssa hdr-kuvia, olisi kiva jos pientä ohjetta jaksaisit heittää, miten se sillä onnistuu.
En ole ihan varma onnistuuko kaikilla ixuksilla, mutta omallani ainakin (ixus 800IS). Se tapahtuu näin: valitaan kuvaustapa kiekosta asento M (manual). Kun kamera on siinä asennossa, painamalla func. set nappulaa tulee eräänlainen säätövalikko. Itselläni siinä sivussa ainakin on ikoni , jossa on perusasennossa 0. Asentoja on yhteensä kolmetoista -2:sta +2:teen. esimerkiksi + yksi ja yksikolmasosa tai + kaksikolmasosaa. Itse olen ottanut kuvat viidellä eri valotuksella. +2, +1, 0, -1, -2. Sen jälkeen yhdistäminen tapahtuu jollain ohjelmalla. Itse käytän photoshop CS2. Kysy jos jotain jäi epäselväksi. :D

Tässä vielä pari kuvaa, jotka yhdistin jälkeenpäin edellisestä postista.

Kuva

Kuka arvaa valtion? :D Kyseessä on Kontula. En kuitenkaan paikallisen fiiliksen hakemiseksi mitään ottanut. :D
Kuva
Janne_H kirjoitti:Btw okl, asutko Helsingissä vai Jyväskylässä?
Hmm... Olenko unohtanut pistää käyttäjätietoihin? :D

Jyväskylässä asun, ainakin minut Jyväskylän asukaslukuun tällähetkellä lasketaan. :) Helsinkikään ei minulle nyt kovin vieras paikka ole, vaikka en ole asunut siellä. Helsingissä tulee käytyä melko usein, eikä pelkästään sen takia, että VR laskee minut tilannettani katsoen halvalla matkustajiin. ;) HDR kuvia nyt on lähinnä Helsingistä, kun satuin juuri innostuksen alkaessa Helsingissä jonkin aikaa viettämään. Tarkoitus olisi jos tänään saisi jotain aikaan Jyväskylästäkin. Tavallisia kuvia tulee ehkä kumminkin enemmän otettua, kun ne on vähän vaivattomampia, mutta ihan kiva välillä hdr- tekniikkaakin kokeilla. :D

Ps. Olen juuri jotain tekstejäni lukiessa huomannut, että Ä:t ovat muuttuneet harmittavan usein A:ksi. Pahoittelen tekstissäni esiintyviä ajatuskatkoksista johtuvia virheita.
Avatar
tekijänä Kantti
#9673
Itselleni HDR- kuvaus on aivan tuntematon :!:.... Pitänee kokeilla, sen verran kiinnostavia kuvia.

Kovan tason otoksia Hypno todella heittäytynyt kehiin Talossa - hienot kuvat :)

Kameralla on merkitystä silloin kun aletaan vaatimaan kuvalta ominaisuuksia ja venyvyyttä tilanteisiin.
Hypno kirjoitti:Kamerana 350D, linssi Tokina 12-24mm.
mitä tämä polttoväli vastaa kinokoossa?
tekijänä Hypno
#9680
Kantti kirjoitti:Kovan tason otoksia Hypno todella heittäytynyt kehiin Talossa - hienot kuvat :)
Hypno kirjoitti:Kamerana 350D, linssi Tokina 12-24mm.
mitä tämä polttoväli vastaa kinokoossa?
Kiitos :). Kameran kennon croppikerroin on 1,6x eli about 19-38mm vastaa kinokoossa. Tosin tuo linssikin on suunniteltu näille APS-kennokoon kameroille eli ei voi käyttää täydenkoon kennoilla tai filkkareissa.
Avatar
tekijänä H.C.
#9684
Pakko tätäkin oli testata, sen verran upeita ja mielenkiintoisia kuvia tällä systeemillä saatu aikaan :). En tiedä tarkkaan teinkö kaiken oikein kun en koskaan jaksa ohjeita lueskella, mutta otin makuuhuoneen ikkunasta useita kuvia eri valotuksilla ja yhdistelin photomatixilla ja sitten vähän hienosäädin:
Kuva

Pitää kokeilla joskus jotain parempaa kohdetta. Vaikeaa välillä jopa jalustalla saada kamera pysymään ihan liikkumattomana kun pitää välissä aina muutta säätöjä.
tekijänä okl
#9699
H.C. kirjoitti: Vaikeaa välillä jopa jalustalla saada kamera pysymään ihan liikkumattomana kun pitää välissä aina muutta säätöjä.
Totta! Ainakin EOS:ni säätö on hankala, kun pitää painaa näytön puolelta nappia ja rullata samaan aikaan jäykkää rullaa laukaisimen vierestä, kuva heilahtaa melkein väkisinkin. Kuvassasi on muuten mielenkiintoinen värimaailma. :P Sehän se itseasiassa on hdr:n periaate.

Tulipa ensimmäinen hdr kokeilu tänään tehtyä 400D:n kanssa. Kohteena kuuluisa Palloilukeskus Hutunki, Hulluilukeskus Patonki. :D Ah, tätä ala-aste huumoria..
Kuva

Näyttää lähinnä normaalilta?! Pitää vielä koitella miten tähän saa sitä maalaustunnelmaa... :? Tai odottaa sopivaa keliä. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11