- 01.11.18 20:15
#96246
Miekin luulen, että markkinatalous hoitaa homman, jos vaan Helsingin kaupunki ja sen satama asettavat reunaehdot sopivasti, eli hinnoittelevat autoilun keskustan satamiin ja Vuosaareen suhteessa haittoihin. Laivakalusto uusiutuu omaa tahtiaan, ja yhtiöt hankkivat sitten semmoisia aluksia, jotka vastaavat tarpeita. Ei Länsisatama ja uusi terminaali varmastikaan tyhjäksi jäisi, mutta kumipyöräliikenteestä vaan suurempi osa ohjautuisi Vuosaareen. Kuten sataman johtaja Hesarin jutussa toteaa, sujuva rekkaliikenne on myös sataman etu, ts. Vuosaarella on myös vetovoimatekijä. Ja vastaavasti Muugalla, jos siellä päässä kapasiteetista huolehditaan.
Itsekin olen enempi kiinnostunut Linda Line -tyyppisestä palvelusta, eli junan kaltaisella istumapaikalla nopeasti keskustasta keskustaan ilman kaljarallia tai tax-free -myymälöitä. Sen konseptin ongelma on käsittääkseni luotettavuus, eli huonolla säällä alus ei kulje, ja nyt ei ole sopivan vehkeen puutteessa kulkenut ollenkaan. Luulis, että tämä on semmoinen asia, jonka insinöörit pystyvät ratkaisemaan, vaikka sitten vähän hitaammallakin aluksella. Ja ihan markkinaehtoisesti Linda Line on pyörinyt, siis silloin kun liikenne kulki, ja varsin kilpailukykyiseen hintaan. Ts. vaikka rekat ja kaljaralli poistuisivat keskustasta kokonaan (mitä nyt ei ole tapahtumassa), niin ihan kohtuuhintaista henkilöliikennettä Tallinnaan varmasti olisi kuitenkin.