Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#95638
Tande kirjoitti:Itse toivoisin kyllä, että kun homma on nyt kunnolla onnistuttu ryssimään, niin koitettaisiin nyt kerralla tehdä se, mitä tehtävissä on, vaikka hintalappu olisikin sadoissa miljoonissa.
Yhtälössä on semmoinenkin tekijä, että tuo sata milliä lähestyy jo M100-sarjan, eli Valmetin vanhojen metrojunien korvaamisen hintaa. Nuo vanhat junayksiköt oli se, mihin automatisointihanke kaatui. Siemens vakuutti pystyvänsä tuunaamaan ne, mitä HKL:n sisällä ei suorittavalla tasolla uskottu, ja lopulta homma kaatui muutostöiden hintaan. Kyseinen sarja on menossa käyttöikänsä toiseen peruskorjaukseen. Toisin sanoen yksi vaihtoehto voisi olla se, että M100-yksiköt ja mahdollisesti myös pienempi saksalaisperäinen M200-sarja poistetaan ja ostetaan tilalle uusia junia, jolloin koko kalustoa voi ajaa ilman kuljettajia. Säästyisi kääntöraiteen ja junien peruskorjauksen hinta, ja toisaalta tappiopuolella olisi luopuminen vanhoista junayksiköistä turhan aikaisin.
Viimeksi muokannut hmikko, 27.09.18 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#95639
Samoin junakaluston yhdenmukaistaminen helpottaisi laituriovien asentamista. Viime yrittämällä se ymmärtääkseni kaatui siihen, että sekalainen kalusto ei vain taipunut siihen vaadittuun toleranssiin, mitä laiturin ja vaunun välille haluttiin.

Toisaalta kaluston korvaaminen täysin M300 junilla poistaisi lopullisesti mahdollisuuden ajaa kuuden vaunun junia Helsingin pitkillä laitureilla, eli se teoreettinen vaihtoehto että itämetron kapasiteettiä parannettaisiin jättämällä pari vaunua Espoon puolella tunneliin ei enää olisikaan mahdollista.
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#95640
Kestävätkö Itä-Helsingin metrosillat muuten siis yhtään lisäpainolastia? Mikäli tätä ongelmaa ei olisi, pystyisi junien kapasiteettia lisäämään huomattavasti siirtämällä penkit pitkille sivuille ja totututtamalla suomalaiset siihen, että Metrossa tervejalkaiset matkustavat seisaaltaan. Tietysti tykkään, mikäli saan metrossa tai lähijunassa koko neljän/kuuden istumapaikan "loossin" itselleni, mutta oikea tungos on Helsingin metrossa vielä aika suhteellinen käsite.
tekijänä hmikko
#95641
arkkinikkari kirjoitti:Samoin junakaluston yhdenmukaistaminen helpottaisi laituriovien asentamista. Viime yrittämällä se ymmärtääkseni kaatui siihen, että sekalainen kalusto ei vain taipunut siihen vaadittuun toleranssiin, mitä laiturin ja vaunun välille haluttiin.
Juu, tuo oli kai yksi vanhojen junien automatisoinnin ongelmista. Valmetin 70-lukulaista junaa saa ohjattua Siemensin 2010-luvun elektroniikalla, mutta ei välttämättä pysähtymään kymmenen sentin toleransseihin kuorman määrästä riippumatta, noin yleistäen.
arkkinikkari kirjoitti:Toisaalta kaluston korvaaminen täysin M300 junilla poistaisi lopullisesti mahdollisuuden ajaa kuuden vaunun junia Helsingin pitkillä laitureilla, eli se teoreettinen vaihtoehto että itämetron kapasiteettiä parannettaisiin jättämällä pari vaunua Espoon puolella tunneliin ei enää olisikaan mahdollista.
Luulisin, että M300-yksiköistä saisi CAFilta kuuden vaunun pituisen version, ja siihen jatkuvan käytävän sisälle, joka voisi olla jopa parempi vaihtoehto lyhyellä asemalle tunneliin jäävän osan kannalta. Tosin joustavuutta ei olisi, eli kuuden vaunun yksikköä ei todennäköisesti voisi käytännön liikennöinnissä pätkiä tarpeen mukaan osiin, kuten vanhoilla M100- ja M200-sarjojen kahden vaunun yksiköistä koostuvilla junilla tehdään.
Avatar
tekijänä veka
#95642
Tuntematta reunaehtoja alkaisin lisäksi tutkia siirtymistä ajanoloon pitkiin juniin ja Espoon asemien pidentämistä, makso mitä makso ja vaikka kuinka olisi vanhaa ylpeyttä nieltäväksi vikapäätöksen takia. Jos nyt on jo tukkoista, niin kuinkas sitten, kun metroasemille suunnitellut kymmenet (joskus tulevaisuudessa sadat) tuhannet uudet asunnot ovat valmistuneet. Ynnä liityntäliikenne paahtaa täysillä. Ynnä sitä ja tätä muutakin.
apollonkatu tykkää tästä
tekijänä sekovene
#95644
Kuormitusongelma ratkeaa sillä, että palautetaan Länärin vanha täysipäiväinen seutubussilinjasto ainakin niille alueille, joita metro ei palvele ollenkaan. Se olisi joukkoliikenteen palvelutason kannalta parempi ratkaisu kuin kääntöraiteet tai asemien pidennykset, koska ne eivät poista liityntäliikenteen muita ongelmia. Dynaamiset vaikutukset (lipputulojen kehitys yms.) huomioon ottaen se olisi luultavasti myös kokonaistaloudellisesti paras käytettävissä oleva vaihtoehto.

Vieläköhän metrojehut aikovat jatkaa tätä menestystarinaa Saunalahteen, Kökkeliin ja Masalaan, kuten muutama vuosi sitten uhosivat.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#95645
Vaikka Tanden ja vekan jätti-investoinnit olisivat varmaan ihan järkeviä, Espoon päättäjät ovat täysin kyllästyneitä metron kustannuksiin. Monella on olo kuin liiallinen into rakentaa raiteita Helsingin tapaan on juuri syynä valtavaan velkaantumiseen. Nyt alkaa todennäköisesti halvan politiikan kulukuuri, joka vie suunnitelmat pidemmistä laitureista pölyttymään Parempien Aikojen hyllyille ja kirjoituttaa satukirjoihin kappaleen Tanden espoolaisesta raitiovaunuverkostosta. Poliitikot ovat hyviä retostelemaan onnistumisillaan, mutta äärimmäisen huonoja tunnustamaan virheitään.
Avatar
tekijänä Urbaani
#96388
Mukava nähdä vaihteeksi vähän positiivissävytteisempi juttu Länsimetrosta! Muistan monen uhkailleen vaihtavansa suoran bussimatkansa omaan autoon, mutta kuten artikkelista käy ilmi, ei tämä vielä ole Länsiväylää tukkinut.

Etelä Espoo on todellakin nyt henkisesti lähempänä Helsingin kantakaupunkia. Todettu miljoona kertaa, mutta muille kuin reitillä päivittäin pendelöiville on raideyhteys ja vaikka muutaman minuutin pidempi kävelymatka huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto, kuin alkaa selvittämään "sekavia" bussiyhteyksiä.

Yleinen mielipide on luonnollisesti edelleen pitkälti, että Länsimetro on ollut "katastrofi" ja tietyt asiat olisin itsekin tehnyt toisin, mutta asia ei ole niin mustavalkoinen, kuin näppis tulessa lehtien kommenttipalstoille kirjoittelevat asiantuntijat väittävät.
veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#96389
Tande kirjoitti: huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto, kuin alkaa selvittämään "sekavia" bussiyhteyksiä.
Espoon bussimetro Kamppiin asti vielä olikin suhteellisen helppo selvittää, mutta aika monet vaihdot sieltä melko hankalia (esim. lähijuniin). Ja kuten jutussakin todetaan, esim. idän opiskelija-asunnot ovat nyt oleellisesti helpommin saavutettavissa Otaniemestä käsin.

Saapi nähdä, miten kauan Länsiväylän vähentyneet liikennemäärät pitävät. Autoilla on taipumus täyttää kaupungissa niille annettu tila ennemmin tai myöhemmin, ja tietysti Etelä-Espooseen tulee myös lisää asukkaita ja autoja kaiken aikaa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#96394
hmikko kirjoitti:
Espoon bussimetro Kamppiin asti vielä olikin suhteellisen helppo selvittää, mutta aika monet vaihdot sieltä melko hankalia (esim. lähijuniin).
Täysin totta. Länsimetron vastustajat ovat aina verranneet matka-aikoja kotipysäkiltään nimenomaan vain Kampin keskukseen, vaikka aika harvan työ/koulumatka vielä siihen loppui.
Avatar
tekijänä veka
#96398
Länsiväylän suunnasta Hesan keskustaan tuleva joukkoliikenne oli toisaalta jo ennen metroa selkeää ja nopeaa. Suuri ongelma oli ja on poikittaisliikenne Helsingin keskustan laidoilla ja ulkopuolella. Edes Raide-Jokeri ei tätä taida suuremmin muuttaa. Tärkeä kuitenkin. Niin monille oman auton apuun turvautuminen on valitettavasti ainoa toimiva ratkaisu arjen pyörittämisessä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#96423
veka kirjoitti:Suuri ongelma oli ja on poikittaisliikenne Helsingin keskustan laidoilla ja ulkopuolella. Edes Raide-Jokeri ei tätä taida suuremmin muuttaa. Tärkeä kuitenkin. Niin monille oman auton apuun turvautuminen on valitettavasti ainoa toimiva ratkaisu arjen pyörittämisessä.
Mitenkään väheksymättä Helsingin ongelmia, merkittävimmät haasteet ovat nähdäkseni Espoon poikittaisliikenteen rakentamisessa. Suunnitelmat tiiviiden alueiden yhdistämiseksi ovat likimain olemattomalla tasolla Raidejokeria lukuunottamatta ja samalla kaupunki raivaa tilaa uusille metsälähiöille motarien vierestä. Ylipäänsä Espoossa korostuu, kuinka pääkaupunkiseutu vaatisi paljon enemmän koordinointia saavutettavuuden parantamiseksi ja elintärkeiden viheralueiden säästämiseksi. Kyseessä on Euroopan mittakaavassa lopulta kuitenkin aika pieni metropolialue.
Urbaani tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#96426
Samaa mieltä. Oikeastaan tarkoitinkin juuri aluetta, joka rajoittuu pohjoisessa jonnekin Kehä kolmosen taakse ja etelässä syvälle Helsingin sisälle kantakaupungin laidoille. Päivittäinen poikittaisliikenne omilla autoilla on massiivista varsinkin Pohjois-Helsingistä ja Vantaalta Espooseen ja takaisin. Kuten myös kuntien sisällä. Niin monenlaiset yksilölliset kulkemistarpeet tekevät tämän hoitamisesta julkisin kulkupelein lähes mahdottoman tehtävän. Keskustelua hallitsevat jostain syystä edelleen yhteydet Helsingin keskustaan, vaikka isoimmat ongelmat ovat poikittaisliikenteessä.
tekijänä hmikko
#99132
HS: Autoilun suosio kasvoi Espoossa länsimetron avautumisen jälkeen – ”Metron avautumista on katseltu ruusunpunaisilla laseilla”

HS kertoi koko seudun 15 kunnan liikkumistottumuksista viime viikolla. Kyselytutkimuksen mukaan autoilun tai joukkoliikenteen keskinäisissä kulkumuoto-osuuksissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta kävely ja pyöräily ovat kasvattaneet suosiotaan.

Kuntakohtaisessa vertailussa ilmenee kuitenkin, että Espoossa on tapahtunut merkittävä siirtymä joukkoliikenteen tappioksi.

Vuoden 2012 tutkimuksessa joukkoliikenteen ja henkilöautojen yhteenlasketusta matkamäärästä joukkoliikenteen osuus oli vajaa kolmannes eli 31 prosenttia. Uusimmassa kyselytutkimuksessa joukkoliikenteen osuus oli pudonnut kolmella pykälällä 28 prosenttiin.

Autoilu oli siis selättänyt joukkoliikennettä samalla aikavälillä, jolloin metroliikenne Espoon Matinkylästä Helsingin keskustaan avautui.
Tuon on siis kyselytutkimuksen tulos, ja Osmo Soininvaara ehti jo kritisoimaan sen metodeja reilu viikko sitten (silloin ei kylläkään ollut puhe Länsimetrosta).

Soininvaara: Onko joukkoliikenteen suosio Helsingissä vähentynyt?

Tässä kannattaa varmaan katsoa suoraan metron matkustajamääriä ja Länsiväylän automääriä, kun niitä varsin tarkasti mitataan, eikä luottaa kyselyihin. Tietysti kyselytutkimuksen tarkoitus oli saada laajempi kuva kuin vain Länsimetron vaikutus, eli kysyä kaikesta liikenteestä seudulla.
tissot tykkää tästä
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33