En nyt ihan saa kiinni ongelmasta. Ainakin Tapiolassa (Leimuniitty, Silkkiniitty) tuo on ihan perusratkaisu, että kevyen liikenteen pääreitti menee puiston läpi. Tapiolassa päällyste on toki asfaltin sijaan hiekka, eli siinä päällystemateriaalissako ongelma piilee?
Nähtävästi tuo Jätkäsaaren kevyen liikenteen reitti puiston läpi on merkitty jo osayleiskaavaan (2006):
https://kartta.hel.fi/link/5mkgZd Ratkaisusta voi toki olla montaa mieltä, mutta tuskinpa puisto pilalle sen takia menee. Kyseessä on tavallaan ulkosyöttöisen liikenneratkaisun ominaisuus. En ole fani, mutta tuon suhteen juna meni jo aikoja sitten.
"Ensisijaisesti fillareille" ja "vauhdikkaaseen menoon" lienevät jossain määrin omia tulkintojasi. Kyllä tuossa kävely näyttäisi onnistuvan siinä missä pyöräilykin. "Nopea pyörätie" on ihan perusteltu nimitys siinä mielessä, että tuolla ei tarvinne arpoa noudattavatko vierestä kääntyvät autot väistämisvelvollisuuttaan, vaan voi keskittyä juurikin edessä olevan tilan havainnointiin. Eli turvallisuusnäkökulmasta ratkaisu on oikein hyvä (jos siis jätetään huomioimatta nuo helvetin sillat, jotka luovat melko hasardia tilaa ympärilleen)