Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä pallo
#96110
hmikko kirjoitti: Juu, ei. "Metroasema Jätkäsaareen" ei ole mikään ehdotus. Metrolle pitäisi olla joku tolkullinen linjaus. Käytännössä se ei voi haarautua nykyisestä metroradasta keskustan alueella, koska kapasiteetista on jo tulossa pulaa muutenkin ja junia ei voi jakaa useammalla haaralle nykyiseltä yhteiseltä osuudelta. Tarvittaisiin kokonaan erillinen toinen metrolinja. SDP on nyt väläyttänyt Pisaran rahoittamista. Jos se etenee, niin perinteiset U-metron versiot saa varmasti unohtaa. Jäljelle jäävistä linjauksista Jätkän sisältävät ovat varsin poskettoman hintaisia.
Pasilan metron ulottaminen jätkänsaareen olisi mielestäni aika luonnollista, kuten näkee tämän keskustelun aiemmista kuvista. Pisara ei oikein auta jätkänsaaren liikenteeseen koska keskustasilmukka on rautatieaseman nurkilla. Ei vaikuta juurikaan rautatieasemasta etelään, eli sinne missä jätkänsaari sijaitsee. Kunnon U-metro vaikuttaisi.
tekijänä hmikko
#96111
pallo kirjoitti:Pisara ei oikein auta jätkänsaaren liikenteeseen koska keskustasilmukka on rautatieaseman nurkilla.
Ei niin. Pointti oli, että se käytännössä estää U-metron rahoittamisen.

Uudessa yleiskaavassa on merkitty Jätkä/Hernesaari-Töölö-Pasila-Viikki -runkolinja tunnelina (visio vuodelle 2050). Jos Viikin suunnan ratikka etenee bulevardisoinnin myötä, niin en usko, että metroa tehdään lisäksi sinne.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98021
Kaiken ehdotetun (+lisää) täydennysrakentamisen voi kyllä toteuttaa ilman uutta lähijunapysäkkiäkin. Itse asiassa Helsingin kaavoittajat tuntuvat vähän unohtaneen, kuinka paljon potentiaalisia joutomaakenttiä, ryteiköitä ja vajaasti rakennettuja tontteja riittää ihan kantakaupungissa. Luonnollisesti eivät ihan yhtä helppoja toteuttaa, kuin neitseelliset metsät, pellot ja entiset satama-alueet, mutta "outside the box"-ajattelu on toivottavaa, kun etsitään potentiaalisia paikkoja lisärakentamiselle.
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#98022
Keskustan laajamittaisessa täydennysrakentamisessa tarvitaan erilaista ajattelutapaa. Erityisesti liikennejärjestelmät edellä ei voi mennä, kuten viime vuosikymmeninä tähän päivään asti on tehty. Koska ei sinne lisää liikennejärjestelmiä oikein mahdu. Ehkä ratikka tai kaksi.

Kaupunkia voidaan kuitenkin rakentaa koskematta liikennejärjestelmään lainkaan. Se ruuhkautuu vähän lisää, mutta mitä sitten? Ihmiset sopeutuvat.
tekijänä pallo
#98024
Kyllähän tuohon aseman tosiaan voisi lätkäistä. Varsinkin kun toinen metrolinja tuntuu kituuttavan niin hitaasti eteenpäin. Ja se tiedetään mitä on ratikkaliikenne katuverkossa - ei jatkoon.
tekijänä Sam33
#98122
Laitetaan tänne kun täällä on ennenkin keskusteltu Vantaan ratikasta. Toukokuussa on julkaistu hyvin tarkat kuvat ratikan reitistä ja liikennejärjestelyistä sen varrella. Löytyy tämän linkin takaa sivun oikeasta palkista.

Päätös hankkeen jatkosuunnittelusta tehdään syksyllä, hinta on ilmeisesti noussut melko runsaastikin (tästä oli uutinen ainakin Vantaan Sanomissa), mutta syksyllä nähdään sitten varmasti kuinka paljon.
tekijänä hmikko
#98123
^ Jossain alkuvaiheessa julkisuuten lonkalta heitellyt kustannusarviot olivat suorastaa utopistisia, muistaakseni alle 150 milliä radan hinnaksi ym. Oli jo silloin selvää, että todellinen hinta on jotain ihan muuta. Alkuvaiheen kaavailuissa oli laskettu varsin huolettomasti olemassa olevien siltojen ja alikulkujen varaan. En jouda käymään noita kuvia läpi, mutta olettaisin, että siltatyömaita tulee.

Sikäli kyllä otollinen sauma arvioida kustannuksia, että maassa tällä hetkellä ihan oikeasti rakennetaan vastaavia raitiotiehankkeita, eli Tampereen raitiotietä ja Jokeria, joiden kustannukset ovat tiedossa. Uskoisin, että Vantaalle saadaa ihan realistiset numerot.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98127
Toivottavasti Vantaan päättäjillä riittää rohkeutta edetä hankkeen suhteen, eivätkä tyyliin jää odottelemaan Tampereen ratikan ja Raidejokerin tuomia kokemuksia... Ja yks kaks ollaan jo 2030-luvulla. Ei luonnollisestikaan edullinen hanke, mutta kaikin puolin kannatettava.
tekijänä metrolli
#98366
pallo kirjoitti: 20.10.18 15:44 Jätkänsaaren liikenteen puuroutuminen on virallisesti alkanut. Raitiovaunut hidastavat liikennettä ja liikenneyhteydet ovat riittämättömät, erityisesti matkustajalauttojen saapumisen aikaan. Asukkaita on vasta kolmasosa kaikista alueelle tulevista. Olisiko aika alkaa suunnitella metroyhteyttä jätkänsaareen?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005814462.html
Nyt olisi vaikuttamisen paikka:
https://kerrokantasi.hel.fi/lansilinkki

Arvon palstalaiset, mikä on teidän suosikkivaihtoehto ratikkalinjaukselle?
tekijänä hmikko
#98400
HS: Raitiovaunulinjoihin suunnitteilla isoja muutoksia Helsingissä: uusi rata Kampin ja Töölön läpi

Kuva
Fredrikinkadulta puuttuvaa 700 m pätkää on ehdotettu ja suunniteltu yli puoli vuosisataa ellei enemmän. Ei näytä järin kiireelliseltä aikataulu vieläkään ("20-luvun puolivälissä"), mutta hyvä jos etenee. Mannerheimintien kanssa rinnakkaisen kapasiteetin rakentaminen on välttämätöntäkin, jos ja kun bulevardit toteutuvat ja ratikkaliikennettä tulee lisää.
tekijänä hmikko
#98402
pallo kirjoitti: 02.09.19 16:23 Eikö jo jätettäisi nämä hidasraitiotiet historiaan ja aleta rakentamaan uusia metrolinjoja?
Anteeks nyt vaan, mutta eikö jo jätettäisi tämmöiset pölkkypäiset kommentit historiaan?

Helsingin kaupungilla ja HSL:llä on suht selvät suunnitelmat raideliikenteen kehittämisestä lähitulevaisuudessa. Uusia metrolinjoja ei Länsimetron kakkosvaiheen jälkeen ole piirustuslaudalla, eikä niitä sinne ole kovin vakavasti kukaan esittämässä. Seuraava raskasraidetunneli on mitä ilmeisimmin Pisara, jos siihen jostain löytyy rahat. Ja rahaa siihen menee sen verran, että metroa tuskin on Pisaran aikana tulossa budjetteihin. Uutta raitiotietä on jo päätettynä yli 35 km (Jokeri + Laajasalo), ja bulevardit tulossa päälle. Bulevardisoinnin ideaan kuuluu raitiotiet olennaisena osana. Niitä ei varmasti olla jättämässä pois, ellei sitten koko bulevardisointia yhtäkkiä peruta. Samoin Malmia suunnitellaan raitiotien varaan. Helsingin raitiotieverkko on siis jo tehdyillä päätöksillä tuplaantumassa pituudeltaan, ja luultavasti kasvamassa vielä tuntuvasti enemmänkin lähitulevaisuuden päätöksillä. Koettakaa kestää.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98404
Jes!!! Olen jo kauan toivonut, että Fredrikinkatua päästäisiin hyödyntämään koko pituudeltaan ja nyt asioita todella tapahtuu. Juuri näitä suoria linjoja Länsi-Helsingistä keskustaan on jo pitkään kaivattu kympin avuksi. Go Helsinki.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26