Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Jary
#95031
Mitenkähän mahtaa käydä Aallon asuntojen arvonkehitykselle ? Niitähän on kaupattu tosi huimaan hintaan eikä kaikkia ole saatu vieläkään kaupaksi ja nyt tulee vielä yleinen kirjastoalue viereen, joiden on tapana vetää kaikenlaista väkeä ympäristöönsä. Meinaan, mahtaakohan Alvar Allon kadun arvostus laskea Oodin myötä? Itse en nyt enää olisi kiinnostunut alueesta asunnon osto mielessä vaikka rahaa olisikin...

Ja laittakaahan lisää uusimpia kuvia tulemaan, niin me entiset helsinkiläisetkin pysytään kärryllä :D
tekijänä järvellä nukkuva
#95032
Me kuitenkin ollaan Suomessa ja luultavasti 99% ihmisistä mielestä julkinen kirjasto asunnon vieressä on hyvä asia. Eli vaikea nähdä, miten kirjasto ei olisi tuossa vetovoimatekijä, joka muutenkin elävöittää vielä hieman keskeneräistä aluetta. Eihän se toki ihan pelkkä perinteinen kirjasto olekaan, kun elokuva-arkiston näytökset siirtyvät sinne, ja ravintolaa ja kahvilaakin on sinne tulossa.
Avatar
tekijänä veka
#95901
Saas nähdä, kuinka valmiiksi ehtii avajaisiin mennessä. Hesarin kuvien perusteella ollaan joka suunnalla vielä vaiheessa, elleivät kuvat ole vanhoja. Oli miten oli, aivan mahtava arkkitehtuurivuosi menossa Helsingissä. Ensin Amos Rex ja nyt sitten Oodi. Jotain hyvää täytyy olla kulttuuri-ilmastossa juuri nyt, kun kaupungissa selvästi tapahtuu paljon ja laadukkaasti. Tästä kannattaa kaikkien pysähtyä ihmetellen nauttimaan. Onpas hienoa.

Jos oikein näin, makasiini on jo poistunut maisemasta.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#95909
Hesarin videoiden perusteella on mahdollista vihdoin antaa todellisuutta lähentelevää arviota valmiista kirjastosta. Pidän paljon alkuperäisestä ideasta rakentaa tärkeälle sijainnille keskuskirjasto, joka sekä edustaisi nyky-Suomen tärkeimpiä arvoja että antaisi helpon väylän kulttuurin pariin kaiken ikäisille. Valitettavasti lähtökohta suunnittelulle oli hankala, sillä Arkadianmäen maisemien suojelu pakottaa kirjaston väistämättä hieman hallimaiseen muotoon. Kun arkkitehdit halusivat vielä mutkikkaan kaaren mukaan, sisätiloihin saattaa muodostua pahimpina ruuhka-aikoina melko klaustrofobisia pisteitä.

Etenkin epäilen toisen kerroksen, "Nörttivintin", toimivuutta tilana. Havainnekuvissa katto on mukavan korkealla, mutta hesarin videolla kerros todella on vinttimäisen ahdas huonolla tavalla. Kyseessä on opiskelijakaupunki, joten kuviin voi helposti kuvitella satoja tuskastuneita nuoria etsimässä kunnollisia luku- tai työskentelypaikkoja. No, ehkä he oppivat valmistautumaan heidän tulevien työpaikkojensa avokonttorikaaosta varten.

Ylin kerros on sentään huomattavasti valoisampi ja katon kauniit laineet vetävät katseen puoleensa. Hesarin jutussa hehkutetaan lastenkirjojen sijoittamista samaan isoon tilaan aikuisten kirjojen kanssa, mutta itse vähän epäilisin leikkipaikan toimivuutta varttuneempien lukijoiden naapurissa.

Ylipäänsä Oodin sisätiloissa olisi voinut panostaa paljon enemmän rauhallisten lukupaikkojen suunnitteluun, sillä tiedän kokemuksesta niille olevan hyvin paljon kysyntää. Nyt uhrataan kirjaston olennaisista osista kauniiden muotojen ja kivojen temmellyspaikkojen saamiseksi. Tietty ymmärrän ajattelun takana: lapsia ja nuoria pitää houkutella kirjastoihin heitä kiinnostavilla asioilla, jotta he innostuisivat myös kirjoista. Lukeminen vaati kuitenkin keskittymistä ja perehtymistä, siihen ei totu pelkästään vilkuilemalla kirjojen selkämyksiä leikkien ja videopelien lomassa. Mielestäni kirjastot kaipaavat turhan monimutkaisten viritelmien sijaan tiloja, joissa olisi helppo asettua aloilleen, pysähtyä ja vain lukea ilman häiriötä. Kirjastoihin pitäisi tulla keskittymään, ei meuhkaamaan.

Yllä tuli annettua paljon kritiikkiä, mutta painotan vielä, että Oodi on jo pelkältä idealtaan poikkeuksellisen kaunis ja lämmin projekti. Maailmalla samanlaisia kukkasia on harvassa.
veka, Iggy.P tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#95920
Itsekin oikein hätkähdin siitä, miten klaustrofobiselta tuo näyttää verrattuna moneen muuhun rakennukseen. Iso rakennushan tuo on ja kerroksiakin vain kolme, että tuskin siellä pää kolisee kattoon samalla tavalla kuin rintamamiestalon vintillä, mutta reaktio kertonee lähinnä siitä miten paljon Oodi eroaa muista rakennuksista.

Avaruutta tuova valopihahan löytyy esimerkiksi JKMM:n paljon kehutusta Turun pääkirjastosta (arkkitehtuurikilpailun voitto 1998, valmistunut 2007) ja myös Oslon tulevasta uudesta pääkirjastosta, Nye Deichmanske Hovedbibliotekista (arkkitehtuurikilpailun voitto 2009, valmistunee 2020). Oodin arkkitehdit itse vaikuttavat olevan erittäin tyytyväisiä ratkaisuunsa:
”Yritimme löytää rakennukselle logiikan, joka kestää aikaa. Kirjasto muuttuu joka tapauksessa valtavasti”, Samuli Woolston sanoo.

Useissa suurissa kirjastoissa ja julkisissa rakennuksissa hallimaisesta ala-aulasta näkee muut kerrokset. Ala-arkkitehdit päätyivät ajatukseen, jossa kirjaston kolmella kerroksella on selvästi erilaiset tehtävät ja ne myös ovat selvästi erillään. Omaperäinen ratkaisu erotti sen useimmista kilpailuehdotuksista.

”Olemme tajunneet jälkikäteen, että tilojen eriyttäminen oli ehdotuksemme todellinen innovaatio”, Juho Grönholm sanoo.
Itse uskon, että kerrosten erotteleminen toisistaan ja hyvin erilaisten toiminnallisuuksien mahdollistaminen saman katon alla on luultavasti juuri oikea toimenpide tulevaisuutta ajatellen. Mikäli jonkin kerroksen huomattaisiinkin olevan vetovoimaltaan tai toiminnallisuudeltaan heikko, muutoksia on luultavasti helppo tehdä muuta toimintaa häiritsemättä. Muuntojoustava kirjasto muuntojoustavuutta vaativaan aikaan, heh. Ihmisten lukutottumukset muuttuvat vääjäämättä ja perinteisen mallin mukaan rakennettuja kirjastoja on kaupunki jo ennestään täynnä.
tekijänä hmikko
#95924
jfo kirjoitti: Avaruutta tuova valopihahan löytyy esimerkiksi JKMM:n paljon kehutusta Turun pääkirjastosta (arkkitehtuurikilpailun voitto 1998, valmistunut 2007) ja myös Oslon tulevasta uudesta pääkirjastosta, Nye Deichmanske Hovedbibliotekista (arkkitehtuurikilpailun voitto 2009, valmistunee 2020).
Turun kirjaston kilpailuohjelmassa taisi olla tuolloin 1998 Österbladin tontti, eli tontti kadun toisella puolella. JKMM sai kuitenkin pitää voittonsa ja suunnitella kirjaston, mutta suunnitelma taisi mennä paikan vaihtuessa aika uusiksi jo senkin takia, että uusi paikka on vanhan kirjaston seinänaapurina ja siihen yhdistyminen tietysti tuli mukaan.

Turun kirjastossa on lastenosasto on tuon valopihan pohjalla, mikä ainakin aluksi aiheutti juuri niitä meluongelmia, joista Oodia tässä epäiltiin. Ts. lasten leikki kuului suureen osaan uudisrakennusta. Itse en ole nyt käynytkään todella pitkään aikaan, enkä osaa sanoa nykytilanteesta. Rauhallisia ja avaria lukupaikkoja Turun kirjastossa on kyllä oikein kiitettävästi, ja ne ovat myös (lukio-)opiskelijoiden suosiossa. Yliopistoilla on tietysti omat kirjastonsa sekä Turussa että Helsingissä, sikäli minusta kaupunginkirjaston ei erityisesti tarvitsekaan varautua yliopisto-opiskelijoiden lukupaikkatarpeeseen.
Avatar
tekijänä Kantti
#95934
hmikko kirjoitti:
Turun kirjaston kilpailuohjelmassa taisi olla tuolloin 1998 Österbladin tontti, eli tontti kadun toisella puolella. JKMM sai kuitenkin pitää voittonsa ja suunnitella kirjaston, mutta suunnitelma taisi mennä paikan vaihtuessa aika uusiksi jo senkin takia, että uusi paikka on vanhan kirjaston seinänaapurina ja siihen yhdistyminen tietysti tuli mukaan.
Österbladin tontti oli ja on, Turun Sanomien omistuksessa. Kaupunki neuvotteli pitkään tontin lunastamisen, tai vuokraamisen ehdoista. Sopimukseen lopulta ei päästy ja uusi kirjasto suunniteltiin nykyiselle paikalleen, koska Turku omisti valmiiksi koko Sirius-korttelin. Hankalaa oli aluksi vain se, että siinä oli valmiiksi Turun Puhelinlaitoksen rakennus keskuksineen (joka edelleen on uuden pääkirjaston alapuolella). Keskusta ei uskallettu lähteä siirtämään mihinkään, epäonnistuminen olisi sekoittanut koko Turun sen aikaisen puhelinliikenteen ja samalla paljon muuta. Lasten kirjasto uudessa rakennuksessa on pohjakerroksessa, joten häiriöitä ei pääse tulemaan varsinaisen kirjaston ollessa osin yläkerrassa, osin vanhassa pääkirjastossa. Täällä juttua nimellä Chiaroscuro, valohämy, esiintyneestä Österbladin tontille suunnitellusta voittajaehdotuksesta.

Oodista puhuttaessa, se on täällä olleen materiaalin perusteella valmistuttuaan upea rakennus. Vaikea sanoa sen toimivuudesta kuitenkaan paljoakaan. Se nähdään sitten.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#95935
Kantti kirjoitti:Lasten kirjasto uudessa rakennuksessa on pohjakerroksessa, joten häiriöitä ei pääse tulemaan varsinaisen kirjaston ollessa osin yläkerrassa, osin vanhassa pääkirjastossa.
Siis olen mä itsekin ollut siellä niin, että lasten meluaminen kantautuu yläkerroksiin. Se lasten tila on avoinna ylöspäin valokuiluun/miksihäntänytnimitetään. Kirjaston alkuajoista varmaan on opittu paremmin ohjeistamaan vanhempia ja sijoittelemaan leikkipaikkoja ym.

Mutta juu, itsekin olen useimmiten päätynyt lukemaan jotain vanhan rakennuksen puolelle, koska itseäni kiinnostavat lehdet ym. ovat siellä.
Avatar
tekijänä Kantti
#95936
hmikko kirjoitti:Siis olen mä itsekin ollut siellä niin, että lasten meluaminen kantautuu yläkerroksiin. Se lasten tila on avoinna ylöspäin valokuiluun/miksihäntänytnimitetään. Kirjaston alkuajoista varmaan on opittu paremmin ohjeistamaan vanhempia ja sijoittelemaan leikkipaikkoja ym.

Mutta juu, itsekin olen useimmiten päätynyt lukemaan jotain vanhan rakennuksen puolelle, koska itseäni kiinnostavat lehdet ym. ovat siellä.
Joo, kyllähän siitä keskellä olevasta isosta aukosta alakerran ääniä pääsee tulemaan ylös, itse en kuitenkaan ole noteerannut sieltä oikein mitään, mutta tilanteet vaihtelee. Kyllä sieltä jotakin varmasti joskus kantautuu kirjastokerrokseenkin, ahkerassa käytössä koko pääkirjasto kun on. Itse olen toisen kerroksen parvella myös, ison seinäikkunan edessä, käynyt lukemassa siellä olevia lehtiä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#96579
Hesarin maksumuurin takana tyylikäs grafiikka, joka käy tarkemmin läpi kerrosten käyttötarkoituksia: https://dynamic.hs.fi/2018/oodi_esittel ... 1489743190

Paljon menoa ovat saaneet kyllä yhden laatikon sisälle. Saa sitten nähdä löytyykö kaikille alueille kunnolla käyttäjiä, vai kasautuuko porukka lähinnä lukemaan tai kahvittelemaan.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13