Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Avatar
tekijänä eskimo
#64349
...vielä SORTAVALA

Sortavalan lyseo vuodelta 1901, arkkitehti Johan Jakob Ahrenberg. Suomalaisilla oli varaa rakentaa komeasti.
Kuva

Kaupungin keskustaa v. 2007 .
Kuva

Ja suomalainen liikehuoneisto edelleen käytössä.
Kuva
Viimeksi muokannut eskimo, 02.02.14 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#64368
Viimeisessä kuvassa lukee "Vaatteita"... Kyllä ollaan todella Brezhneviläisellä tasolla, luultavasti tällaista on kaikkialla muuallakin Venäjällä muutaman suuren kaupungin ulkopuolella...
Avatar
tekijänä eskimo
#64557
.....SORTAVALA
Sortavalaan valmistui v. 1930 tyylikäs funkkisrakennus, Seurahuone.
Kuva

Seurahuoneen parvekkeelta näkymä uudelle sillalle, jonka suomalaiset räjäyttivät estääkseen miehittäjän pääsyä kaupunkiin.
Kuva

Suomalaiset tekivät alueesta tarkkoja teemakarttoja. Tässä seudun kivilajit. .
Kuva
lähde Kansalaisen Karttapaikka, julkaisuvapaat vanhat kartat
tekijänä magno
#64569
eskimo kirjoitti:...vielä SORTAVALA

Sortavalan lyseo noin 1910-luvulta. Suomalaisilla oli varaa rakentaa komeasti.
Kuva
Näyttää ihan Norssilta.
Avatar
tekijänä Kantti
#64572
magno kirjoitti:
eskimo kirjoitti:...vielä SORTAVALA

Sortavalan lyseo noin 1910-luvulta. Suomalaisilla oli varaa rakentaa komeasti.
https://fe1rfq.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1
Näyttää ihan Norssilta.
Näyttää selkeästi oman aikansa kouluarkkitehtuurilta. Eli hienolta!
Avatar
tekijänä eskimo
#64582
Sortavalan lukio on viipurilaisen arkkitehdin ja taiteilijan Jacob Ahrenbergin suunnittelema.
Hänen tuotantonsa oli monipuolista koko suomessa.
Kuvassa kaksi Ahrenbergin suunnitelmaa Sortavalaan, lukio 1901 ja tyttökoulu 1910.
Kuva
Kuva

Ahrenbergin tyylinäyte, Oulun tyttölyseo vuodelta 1901.
Kuva
Wikipedia
Avatar
tekijänä Janne_H
#64932
Vanhoja postikortteja rajan takaa entisestä Suomesta

Impilahti
Impilahden kirkko rakennettiin 1862. Kirkko on tuhoutunut sodan aikana tai sen jälkeen.
Kuva
Postikortin leima vuodelta 1912.

Kuva
Postikortin leima vuodelta 1911.

Kuva
Postikortin leima vuodelta 1912.

Kuolemanjärvi
Kuolemanjärven komea kirkko valmistui 1902. Suomalaiset räjäyttivät kirkon Talvisodan alussa 8.12.1939, jotta venäläiset eivät olisi voineet käyttää tornia tähystys- ja tulenjohtopaikkanaan.
Kuva
Postikortin leima vuodelta 1911.

Kuva
Postikortin leima vuodelta 1907.

Antrea
Kuva
Kortin leima vuodelta 1905.

Kaukjärvi
Kuva
Kortin leima vuodelta 1905.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#86425
Konevitsan luostari 

on Laatokan Konevitsan saarella sijaitseva ortodoksinen munkkiluostari. Luostarin perusti vuonna 1393 pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Luostarin toiminta oli Neuvostoliiton aikana pitkään lamaantuneena, mutta on sittemmin elpynyt Venäjän ortodoksisen kirkon luostarina.

Vuoden 1917 vallankumouksen jälkeen Neuvostoliiton johtaja V. I. Lenin erotti kirkon valtiosta ja koulun kirkosta. Perustuslailla säädettiin, että maassa vallitsee uskonnonvapaus ja ateistisen propagandan vapaus. Ateismia alettiin edistää valtion toimesta. Leninin mukaan bolsevikkien ei ollut tarkoituksenmukaista kehitellä järkiperusteita ateismin puolustukseksi, vaan massoihin oli pyrittävä vaikuttamaan tunteisiin vetoavalla propagandalla, joka on merkittävästi argumentteja tehokkaampaa.

Luostari kunnostettiin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Kunnostukseen osallistui mm. Kuopion kaupunki.
Kuva


Vuodesta 1921 Konevitsa kuului Suomen ortodoksisen kirkon alaisuuteen, vaikka veljestö valtaosin oli venäjänkielistä. Venäjän mullistuksien, vallankumouksen ja Neuvostoliiton syntymisen myötä siteet sinne kuitenkin heikkenivät ja toiveet menneestä taloudellisesta ja hengellisestä vauraudesta hiipuivat. Munkit alkoivat anoa Suomen kansalaisuutta ja vannoivat uskollisuuden valan Suomen hallitukselle juhlallisessa tilaisuudessa 29.5.1921. Luostari jäi kuitenkin myöhemmin Toisen maailmansodan tapahtumien myötä Neuvostoliiton haltuun joka antoi rakennusten rappeutua.

Luostarin maalauksia kunnostetaan:
Kuva


Bolševikit suhtautuivat uskontoon harmittomana taikauskona, joka vähitellen tieteen edetessä tulisi häviämään. Suhtautuminen kuitenkin muuttui ajanmyötä ja puolue omaksui uuden ”taistelevan ateismin” ja ”taistelevan materialismin” periaatteet, joiden perusteella aloitettiin laaja uskonnonvastainen propagandakampanja. Jumalattomien liitto (myöhemmin Taistelevien jumalattomien liitto) suoritti ateismin levitystyötä. Vuodesta 1926 vuoteen 1932 järjestön jäsenmäärä kasvoi tasaisesti 87 000:sta 5,6 miljoonaan jäseneen.


Kuva


Vuoden 1937 väestönlaskennan tuloksien perusteella 57 % neuvostoliittolaisista kuitenkin edelleen luokitteli itsensä uskovaisiksi. Tuloksen johdosta Stalin toimeenpani Jumalattomien liitossa käyntiin laajat puhdistukset liian hitaan uskonnon hävittämisen vuoksi. Toisen maailmansodan aikana erityisesti ortodoksinen kirkko otettiin mukaan Saksan vastaiseen sotaponnistukseen, ja uskontojen vaino laimeni. Vuonna 1943 toimintansa lopettaneen Taistelevien jumalattomien liiton työn jatkajaksi perustettiin vuonna 1947 Poliittisen ja tieteellisen tiedon levittämisyhdistys eli Znanie (ven. Знание, suom. Tieto).

Uskonvainojen lisäksi Neuvostoliitossa toteutettiin myös maailmanhistorian laajimmat ja verisimmät tiedevainot.


Kuva


Edvard Radzinski (2002) ihmettelee Stalin-elämänkerrassaan, miten oppineiden turhamaisuus saa heidät uhraamaan totuuden oman henkilökohtaisen etunsa takia: Stalin tunsi liiankin hyvin intellektuellien säälittävän heikkouden – turhamaisuuden – voiman. Se oli syötti, johon he kaikki tarttuivat hämmästyttävän yksituumaisesti ja ryhtyivät hänen palvelijoikseen tai ääritapauksessa hänen sokeiksi orjikseen.

Neuvostoliitosta ei kuitenkaan koskaan tullut täysin ateistista valtiota. Maailman ainoa virallisesti täysin ateistinen valtio oli kommunistinen Albania, jossa vuonna 1967 kiellettiin lainsäädännöllä kaikki uskonnonharjoittaminen.


http://www.konevitsary.fi/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtioateismi
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#86443
Vanha Valamo

 on luostari Venäjän ortodoksisen kirkon luostari Valamon saarella Laatokan järven pohjoisosassa Karjalan tasavallan Sortavalan piirissä Venäjällä. Ortodoksisen perimätiedon mukaan kreikkalainen munkki Sergei asettui asumaan Valamon saarelle vuonna 992. Hän sai myöhemmin seuraajakseen munkki Hermanin, joka oli kristinuskoon kääntynyt karjalainen. Luotettavimmat lähteet ajoittavat luostarin perustamisen 1100-luvun puolivälin tienoille.

Valamon veljestöä vuonna 1906:
Kuva

Kuva


1900-luvun alussa ortodoksisen kirkon asema Venäjällä oli hyvä ja vakaa. Luostareita oli tuhansittain, munkkeja ja pappeja kymmeniä tuhansia. Ortodoksinen kirkko oli ylivoimaisesti valtion suurin uskonto. Neuvostoliitossa meno muuttui. Kommunismin aatteellisen isän Karl Marxin mukaan uskonto oli "kansan oopiumia", siis huumetta. Sisällissodan aikana 1918- 1921 kirkkoa ei systemaattisesti vainottu - se ainoastaan riisuttiin omaisuudesta ja se työnnettiin yhteiskunnan marginaaliin.


Kuva


Kommunistinen valtio aloitti välienselvittelyn kirkon kanssa sisällisodan jälkeen vuosina 1922-1923, jolloin Trotski masinoi konfliktin kirkon kanssa: Nuorelta neuvostovallalta loppuivat nimittäin rahat ja vuonna 1921 oli Volgan alueella nälänhätä. Nälkäisille pyrittiin saamaan ruokaa ja myös ortodoksinen kirkko auttoi. Trotskin johtama salainen ns. uskontokomissio suunnitteli kiristävänsä tilannetta ja provosoi lisää. Kirkolta vaadittiin myös ehtoollisessa käytettävät astiat, jotka ortodoksisen uskon mukaan olivat pyhitetyt. Syntyneet mellakat kukistettiin ja nälkäisten auttamisen tekosyyn nojalla pappeja alettiin pidättämään. Myös kirkon johtaja patriarkka Tihon pidätettiin.


Kuva


Tässä Trotskin johtamassa systemaattisessa operaatiossa kirkko yritettiin tuhota myös sisältäpäin. Zhivaja Zerkov eli "Elävä kirkko"-liike oli joukko nuoria ortodoksipappeja ja kirkon radikaaleja, jotka halusivat olla lojaaleja neuvostovallalle. Neuvostovalta taas käytti näitä hyväkseen tuhotakseen kirkon. Kirkolle koittivat vaikeat ajat: kirkkoja ja luostareita otettiin valtiolle tai tuhottiin.  Piispoja, pappeja ja munkkeja syytettiin - aiheellisesti tai aiheettomasti vastavallankumouksellisesta toiminnasta. Heitä teloitettiin tai karkotettiin Siperiaan. "Mitä enemmän pappeja eliminoimme, sitä parempi", kirjoitti Lenin. Kaikki julkinen uskonnonharjoitus kiellettiin.

Kunnostettua Luostarialuetta:
Kuva


Pahin vaino oli Neuvostoliitossa Stalinin aikana 1930-luvulla. Esim. Moskovan Kremlin suuri Kristus Vapahtajan -kirkko tuhottiin räjäyttämällä vuonna 1931. Kirkoista tehtiin elokuvateattereita, upseerikerhoja, tanssisaleja, viljavarastoja, sikaloita, navettoja ... Syrjäisistä luostareista tehtiin vanki- ja keskitysleirejä.

Neuvostoajan piittaamattomasta rappiosta ei näy enää jälkeäkään:
Kuva


1990-luvulla Venäjällä todettiin, että oma alkuperäinen kirkko, kansankulttuuri ja kansan moraali oli neuvostoaikana tuhottu. Sen seurauksena alkoholismi, prostituutio ja korruptio olivat saavuttaneet suunnattomat mittasuhteet.


Italialaisen tutkimuksen mukaan arviolta 45,5 miljoonaa kristittyä menetti henkensä 1900-luvun aikana uskonvainoissa. International Society of Human Rights -järjestön mukaan kaikista uskontonsa takia vainotuista maailman ihmisistä kristittyjen osuus on jopa 80 prosenttia.



http://www.valamo.fi/historia-sp-715447657.html
http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/venortod.html
Avatar
tekijänä Iggy.P
#86453
Solovetskin luostari



Solovetski sijaitsee edellä esiteltyjä luostareita pohjoisempana Vienan meren saarella. Luostarin perustivat 1400-luvulla munkit Savvati Solovetskilainen ja Herman Solovetskilainen. He asettuivat asumaan saarelle. Vähitellen väkeä kerääntyi lisää, ja saarelle rakennettiin Kristuksen kirkastumisen muistolle pyhitetty kirkko. 1500-luvulla saarelle rakennettiin jyhkeä linnoitus.

Kuva

Vuosisatojen ajan luostarin kronikoissa kerrottiin kuvausta vaikeakulkuisesta, hyisen arktisesta, susien ja karhujen hallitsemasta erämaasta, joka soveltui asuinsijaksi vain ankaraan askeesiin taipuville tai henkipatoille. Solovetskia on kirkollisissa teksteissä kutsuttu ”Pohjolan Thebaksi”, vastineeksi Egyptin aavikoille, jonne varhaiset kristityt pakenivat vainoja. Munkit viettivät erämaassa yksinkertaista ja vaiteliasta (hesykastista) elämää. He kalastivat elantonsa, keittivät suolaa – ja ”rukoilivat kirves kädessä metsässä”.

Kuva

Solovetskin pääluostarikokonaisuus on kolmiosainen. Keskellä on suljettu kirkkojen ja muiden luostarirakennusten reunustama pääaukio, ja sen sivuilla käsityöläispajojen ja talousrakennusten rajaamat pohjoinen ja eteläinen sivupiha. Kokonaisuutta kiertää kivenjärkäleistä muurattu vankka kivilinnoitus. Viisitorninen ja viisikulmainen linnanmuuri on alaosastaan seitsemän metrin paksuinen, ja sen sisäpuolelle jää lähes viiden hehtaarin laajuinen alue.

Keskusaukiolla sijaitsevat Novgorodin tyylinen Marian kuolonuneen nukkumisen kirkko (1557), Kristuksen kirkastumisen katedraali (1566), kellotorni (1777) ja Pyhän Kolminaisuuden, Sosiman ja Savvatin katedraali (1859).

Sergei Progudin-Gorskin värivalokuva sadan vuoden takaa:
Kuva


Luostarin toiminta lakkautettiin neuvostoaikana vuonna 1920. Vuosina 1923–1933 luostari toimi ojennus- ja pakkotyöleirinä, jota voi pitää Gulag-pakkotyöleirijärjestelmän prototyyppinä. Sittemmin leiri muutettiin vankilaksi, joka toimi talvisodan alkamiseen saakka 1939. Toisen maailmansodan jälkeen saaret olivat sotilaskäytössä. Luostareita ei arvostettu hengellisinä rakennuksina ja Neuvostoliiton yliopistoja puhdistettiin kaikesta jumalauskoon viittaavasta. Seurauksena olivat maailmanhistorian laajimmat ja verisimmät tiedevainot. Tieteellisen keskustelun taso romahti keskustelun ja kritiikin vapauden kieltävässä ilmapiirissä.


Kuva


Mm. genetiikan tutkimus kiellettiin ja sen edustajia erotettiin viroistaan, vangittiin ja jopa tapettiin, koska genetiikan katsottiin edustavan ”papillista taikauskoa”. Genetiikan teoreettisia rakennelmia verrattiin ”uskonnollisiin käsityksiin kuolemattomasta sielusta”. Ydinfyysikko sekä demokratia- ja ihmisoikeusaktivisti Andrei Saharovin mukaan pelon lamauttama tiedeyhteisö ”antoi yksimielisen tukensa” silloinkin kun puhdistusintoilijat ”puhuivat järjettömyyksiä”.


Kuva


Tieteen historian merkittävistä henkilöistä mm. Kopernikus, Kepler, Galilei, Isaac Newton, Michael Faraday ja James Clerk Maxwell rakensivat tutkimuksensa sen vakaumuksen varaan, että maailmankaikkeudesta on mielekästä etsiä lainomaista järjestystä, koska se on älykkään olennon luomusta.


Kuva


Luostarissa on sinne vuonna 1596 tuotu muinainen Manamansalon kirkon kello, jonka venäläiset ryöstivät 1580-luvulla. Suomalaisten tietoon kello tuli 1970-luvulla. Nykypäivänä Solovetsk on restauroitu ja osittain avoinna yleisölle. Saarten alueella toimivat niin luostari, museokompleksi, matkailupalvelu kuin vainojen uhreille perustettu muistolehto. Karun saariston kohtaaminen on omiaan kirvoittamaan esiin muutoin torjuttuja ja kohtaamattomia muistoja. Solovetskin historia on ilman muuta osa myös Karjalan ja koko Suomen historiaa.


http://www.gulag.fi/solovetsk.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sergei_Prokudin-Gorski
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#86474
Kuvia Karjalasta


Venäjän Karjalan kehitys on kärsinyt ennen kaikkea siitä, mistä muukin Venäjä, eli alkoholismista. Seuraavat kuvat ovat parin vuoden takaiselta matkalta.


Kuva


Venäläisten alkoholinkulutus ei ollut vielä 1900-luvun alussa hälyttävän korkealla. Neuvostoaikana viinasta tuli kuitenkin jopa rahan korvike.


Kuva

Made in CCCP:
Kuva


 Neuvostoliitto syntyi viinan voimalla ja myös tuhoutui Tiede-lehden artikkelin mukaan sen vuoksi. Lokakuussa 1917 vallankahvaan tarttuneet bolsevikit olivat virallisissa linjauksissaan jyrkästi alkoholia vastaan. He kielsivät kokonaan viinan tuotannon ja myynnin. Lenin julisti, että viina oli ollut ase alempien yhteiskuntaluokkien alentamiseen ja kontrollointiin.Kommunistisessa paratiisissa votkaa ei kaivattaisi, Lenin visioi. Uusi uljas ihmislaji, Homo sovieticus, olisi vaatimaton, uuttera, rehellinen ja raitis. Valtio tarjoaisi viinojen tilalle elokuvia, teatteria, koulutusta ja urheilua.


Kuva


Kuva


Elokuussa vuonna 1925, hieman Leninin kuoleman jälkeen, alkoholipolitiikan kurssi kääntyi totaalisesti. Neuvostojohtaja Josif Stalinin valtakaudella alkoholin osuus budjettituloista nousi 25–30 prosenttiin. Alkoholin kierto taloudessa oli ratkaisevassa asemassa, kun maan raskasta teollisuutta rakennettiin ensimmäisen viisivuotissuunnitelman aikana. Tällaisilla toimenpiteillä Stalin saavutti suurta suosiota.


Kuva


Stalinin metodeihin kuului juhlituttaa alaisiaan. Hän epäili, että jos joku ei juonut, tällä saattoi olla jotakin salattavaa. Se, että neuvostojohtajat joivat kuin sienet, kuvasti koko yhteiskunnan suhdetta alkoholiin. Yksi tunnetuimmista votkakriitikoista, kirjailija Aleksandr Solženitsyn, totesi vuonna 1973 kirjeessään Brežneville: ”Niin kauan kun votka on tärkeä tulolähde valtiolle, mikään ei ikinä muutu – me vain yksinkertaisesti tuhoamme ihmisten elinvoiman.”



Kuva


Kun Mihail Gorbatšov valtaan noustuaan vuonna 1985 käynnisti avoimuuspolitiikan eli glasnostin, hirvittävät luvut pääsivät esille. Tutkija Mark Schradin mukaan 30–35 miljoonaa neuvostokansalaista uhrattiin joko suoraan tai välillisesti votkalle ajanjaksolla 1960–1987. Moraalisella vimmalla Gorbatšov aloitti alkoholin vastaisen kampanjan ja perusti näyttävin menoin syksyllä 1985 Yleisliittolaisen raittiusyhdistyksen. Sille syntyi lyhyessä ajassa 400 000 solua ympäri Neuvostoliiton ja se sai nopeasti 13 miljoonaa jäsentä.Kieltolaki tuotti ensi alkuun hyviä tuloksia, mutta kansan kärsivällisyys oli koetuksella.


Kuva


Paljon puhuvaa on, että vuonna 1991, joka jäi Neuvostoliiton viimeiseksi, noin 400 000 ihmistä kuoli alkoholiperäisiin tauteihin tai alkoholimyrkytykseen. Alkoholipolitiikassa tehdyt virheliikkeet olivat avaintekijä viinavaltio Neuvostoliiton romahduksessa vuonna 1991.


Uusia kerrostaloja Petroskoissa:

Kuva



http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/art ... ie_venajaa


..............................................................................................................
Avatar
tekijänä Iggy.P
#95721
Nevajoen suulla sijaitseva Pähkinälinna on valjastettu turistikohteeksi.

Linna on ollut merkittävässä osassa useissa sodissa ja toiminut myös vankilana:
Kuva
Kuva: Juha Inkinen

Lähde: https://www.karjalainen.fi/teemat/vapaa ... riaa-kuvat
tekijänä bonk
#95735
Karjalan ongelma on sama kuin muualla, nuoret muuttavat kaupunkiin ja maaseudulle jää vaan vanhukset. Tämä ongelma oli jo ilmeinen kun kävin siellä vuonna 1993
Avatar
tekijänä Iggy.P
#95736
Tämä ei ole aivan Laatokan Karjalassa, mutta sopinee silti ketjun jatkoksi.

Petsamon luostari on ortodoksinen luostari Petsamon piirissä Murmanskin alueella Venäjällä. Vuosina 1920–1944 luostari kuului Suomeen.

Luostari perustettiin 1530-luvulla, mutta toiminta katkesi sen hävittämiseen vuonna 1589. Uudelleen luostaritoiminta alkoi 1886 päättyen käytännössä evakuointiin 1944. Nykyinen toiminta alkoi neuvostovallan jälkeen 1997.
Kuva

Vuonna 1939 luostari miehitettiin ja munkit jäivät neuvostojoukkojen vangiksi. Munkeille ei tehty väkivaltaa, mutta eräänä iltana igumeni Paisi vietiin pois eikä häntä enää nähty. Häntä syytettiin kommunismin vastaisuudesta ja luultavasti teloitettiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Petsamon_luostari
Eeros tykkää tästä