Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#85797
Dietrich kirjoitti:Onko tuo vaalea hökkeli kuvan oikeassa laidassa saanut vielä purkupäätöstä?
Tarkoitat varmaankin Morkkua? Kyllä se voimassa olevan kaavan mukaan puretaan. Kunhan tavara-aseman siirtoon saadaan rahat jostain. Tällä hetkellä Ratapihankatu kulkee alkuperäisimpien suunnitelmien mukaan tavara-aseman ja Morkun välistä. Väliaikaisesti.

Kaupunginhallituksen suunnittelukokous – muistaakseni – päätti aloittaa kaavamuutoksen, jolla mahdollistetaan korkea rakentaminen tavara-aseman ympäristöön. Tuleva rakennuttaja sitten siirtäisi tavara-aseman hotellinsa aularakennukseksi, vrt. Tornihotelli.
tekijänä Heikki K
#85803
henkka kirjoitti:
Dietrich kirjoitti:Onko tuo vaalea hökkeli kuvan oikeassa laidassa saanut vielä purkupäätöstä?
Tarkoitat varmaankin Morkkua? Kyllä se voimassa olevan kaavan mukaan puretaan. Kunhan tavara-aseman siirtoon saadaan rahat jostain. Tällä hetkellä Ratapihankatu kulkee alkuperäisimpien suunnitelmien mukaan tavara-aseman ja Morkun välistä. Väliaikaisesti.
Kaupungin virkamies puhui, että purkaisivat Morkun heti, jos saavat luvan, vaikka asemarakennusta ei siirrettäisikään. Tarkituksena olisi tehdä toimivampi liikennejärjestely. Katuhan mahtuu Morkun vierestä kyllä, mutta Vellamonkadun risteys on pyöräilyn pääreitin takia hankala, pyöräilijöille ei voi (käytännössä) laittaa väistämisvelvollisuutta. Lisäksi väiaikaisratkaisu (joka kuulemma suunniteltiin 2 tunnissa) jyrkentää mäkeä alas Rongantunneliin entisestään.
tekijänä Dietrich
#85804
Heikki K kirjoitti:
henkka kirjoitti:
Dietrich kirjoitti:Onko tuo vaalea hökkeli kuvan oikeassa laidassa saanut vielä purkupäätöstä?
Tarkoitat varmaankin Morkkua? Kyllä se voimassa olevan kaavan mukaan puretaan. Kunhan tavara-aseman siirtoon saadaan rahat jostain. Tällä hetkellä Ratapihankatu kulkee alkuperäisimpien suunnitelmien mukaan tavara-aseman ja Morkun välistä. Väliaikaisesti.
Kaupungin virkamies puhui, että purkaisivat Morkun heti, jos saavat luvan, vaikka asemarakennusta ei siirrettäisikään. Tarkituksena olisi tehdä toimivampi liikennejärjestely. Katuhan mahtuu Morkun vierestä kyllä, mutta Vellamonkadun risteys on pyöräilyn pääreitin takia hankala, pyöräilijöille ei voi (käytännössä) laittaa väistämisvelvollisuutta. Lisäksi väiaikaisratkaisu (joka kuulemma suunniteltiin 2 tunnissa) jyrkentää mäkeä alas Rongantunneliin entisestään.
Kiitos tyypeille tiedosta, vielä utelen onko morkun viereinen melkein samanlainen talo purettu jo?
Avatar
tekijänä henkka
#89069
Se on uusi, ei sillä ole muistaakseni vielä rakennuslupaakaan. On muuten ihan Pendolinon värinen.
Kuva
http://www.technopolis.fi/asemakeskus/

En tiedä miksi tuolla sivulla puhutaan kolmesta 9-kerroksisesta rakennuksesta, kun samassa mainitaan kymmenennen kerroksen VIP-tiloista. Kaavakin mahdollistaa yhden kymmenkerroksisen. Kaavan mukaan keskimmäinen torni se kymmenkerroksinen. Havainnekuvasta ei nyt saisi päätellä mitään mutta missä ne puuttuvat kerrokset sitten ovat? Pohjoisimman ja keskimmäisen tornin välinen lamellinkin pitäisi olla kolmikerroksinen. Ehkä ne ovat tuolla umpinaisen katutason takana?

Muutenkin tuon kuvan suhteet ovat vähän siellä päin kun autotkin ovat noin isoja.
Avatar
tekijänä grendy
#89071
Ratapihankadun varsi näyttää juuri niin karmealta kun osasi kuvitellakin. Eipä ole asiaa tai aihetta kulkea tuossa muulla kuin autolla.
Avatar
tekijänä henkka
#90537
Ratapihankadun pohjoisen osan kaavahan hyväksyttiin kahdessa osassa, eteläisestä osasta tehtyjen valitusten vuoksi. Eteläisessä osassa ovat Morkku, Tavara-asema ja se kolmas rakennus. Eteläisen osa kaava mahdollisti Ratapihankadun suoran linjauksen siten, että Tavara-asema olisi siirretty.

Selvityksissä kävi kuitenkin ilmi että Tavara-aseman siirtäminen olisi ollut liian kalliiksi. Tästä syystä eteläosan kaavoitus on aloitettu uudestaan. Vuodenko edellinen kaava ehti olla voimassa? Uudella kaavalla tavoitellaan Tavara-aseman säilyttämistä mutta niin, että joku muu maksaa sen. Käytännössä se tarkoittaisi veturitallien kaltaista uudelleenkäyttöä: Tavara-aseman liittämistä osaksi uutta (korkeampaa) rakentamista.

Uuden kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta järjestetään yleisötilaisuus Galleria Nottbeckissa maanantaina 11.9.
Avatar
tekijänä henkka
#90823
Tampereelle nousee jälleen torneja
Ainakin jos on Tamperelaista uskominen. Tosin Asemakeskuksen Technopolikseen ei ole tullut uusia kerroksia, kymmenen on edelleen korkeimman osan kerrosluku. Laatuun pyritään taas panostamaan, toivottavasti myös ulkoseinissä, koska Yliopistonrinteen Technopolis on materiaaleiltaan normaalia laadukkaampi.

Rakentamisen pitäisi alkaa vuodenvaihteessa ja valmista olla keväällä 2019.

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/5 ... en-torneja
Avatar
tekijänä huopa
#91300
Katutason näkymät asemakeskuksessa ovat havainnekuvissa yllättävän ankeat. Ei edes ikkunoita tai mitään, betoniseinää vaan. No, siihen toivottavasti tulee sitten nuorten taiteilijoiden seinämaalauksia mahdollisimman nopeasti jos koko seinään ei muuten mitään yksityiskohtia jää katsottavaksi. Muilta osin ihan mukiin menevät, vaikka tuo viistokatto olisi ollut toki mieluisampi kuin perinteinen tasakatto.
tekijänä Heikki K
#91307
huopa kirjoitti:Katutason näkymät asemakeskuksessa ovat havainnekuvissa yllättävän ankeat. Ei edes ikkunoita tai mitään, betoniseinää vaan. No, siihen toivottavasti tulee sitten nuorten taiteilijoiden seinämaalauksia mahdollisimman nopeasti jos koko seinään ei muuten mitään yksityiskohtia jää katsottavaksi. Muilta osin ihan mukiin menevät, vaikka tuo viistokatto olisi ollut toki mieluisampi kuin perinteinen tasakatto.
Rakennusten varsinainen katutaso on - tai siis toivottavasti on - Peltokadun puolella. En keksi mitään syytä, miksi kukaan kävelisi Ratapihankadun puolella tällä kohtaa. Pyörätietä siinä ei edes ole, se on Peltokadulla. Ratapihankatu on puhdas läpiajoväylä.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8