Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Mielummin vaikka pidempiaikainen valaisu tai ilotulitus. Ei mitenkään infra kestänyt tuota vaan esim autot ajelivat miten sattuu, kaaos kuvaisti paremmin. Miksei tuomiokirkolle tälläistä kun kestäisi paremmin. Tuolla nyt oli vähän liiankin kaaos.
Itse vähän samaa mieltä, että olisi voinut olla vaikka maaliskuun loppuun saakka, kyllä kaikki paikalliset sen linnan ovat nähneet normaaliasussaan ja turisteja ei talvella juurikaan ole. Tuollaisten valojen päälläpitäminenkään ei nykyään maksa mitään. Suomi on kuitenkin niin pimeä maa talvisin, että valo ei ole koskaan pahitteeksi.
Katedralskolanin vanhaa 1902 valmistunutta voimistelusalia korjataan parhaillaan. Rakennuksen alla on Turun rikkaimpia historiallisia kaupunkikerrostumia, joita nyt päästään kaivamaan täytemaan alta. Kaivauksia suorittaa Muuritutkimus, joka kertoo kaivausten edistymisestä omilla sivuillaan hienosti! Kaivaukset alkavat sivun alareunasta, ylhäällä näkyy viimeisimmät kuvat.
Tänään huomasin että föri oli korvattu jääsillalla, vissiin perjantaina. Pari viikko sitten kävin itse ekaa kertaa jäällä, varmasti jo kauemmankin aikaan jo ollut tarpeeksi vahvaa mutta harvemmin tuolla ihmisiä kävelee ellei tuota siltaa ole laitettu.
No pikaiset kännykkäräpsyt:
Jääsilta satamaan päin ja sitten keskustaan päin.
Sillan ramppi mielestäni ehkä hieman liian jyrkkä ja liukkas(ainakin jos vanhempia ihmisiä ajattelee) Vanhemman ruovashenkilön sain taluttaa sillalta jäälle kun siitä mistä helpoiten pääsee alas on liukasta jäätä eikä näitä tietenkään mitenkään hiekoiteta.
Sillan alla myöskin tietenkin liukasta kun sinne ei lunta sada.
Aamuisin jäänmurtaja käynyt förille jäätä avaamassa. Viimeksi förin on jääsilta korvannut tietääkseni 2013.
Viking Grace alkaa purjehtia Turusta Tukholmaan tuulen avustuksella – matkustaja-alusten ensimmäinen "purjetuutti" asennettiin kannelle
Viking Line -yhtiön Viking Grace alkaa ensimmäisenä matkustaja-aluksena maailmassa hyödyntää tuulen voimaa mekaanisen roottoripurjeen avulla. Alus kulkee Turun ja Tukholman välillä.
Alukseen asennettiin suomalaisen Norsepowerin kehittämä purje, jonka avulla Viking Line säästää polttoainetta ja vähentää päästöjään.
Viking Grace purjehtii ensimmäiselle matkalleen Turusta Tukholmaan tuulten avustamana 12. huhtikuuta torstaina.Viking Gracelle asennettavan 24 metriä korkean ja neljä metriä leveän roottoripurjeen toiminta perustuu Magnus-ilmiöön.
Purjeen pyöriessä sen pinta vetää ilmaa yhdellä puolella pienemmällä paineella kuin toisella puolella....
Kakolanmäeltä nähntynä vähän myöhemmin. Siljan Baltic Princess kääntymässä juuri Pikku Pukin mutkasta kuusen vasemmalla puolella. Aikataulun mukaisesti vaihteeksi. Toivottavasti vaikeudet ovat takana...
Turun kaupunkipyörien tuloon valmistaudutaan. Fölin osana toimivien kaupunkipyörien asemia on alettu rakentamaan. Sellainen osui eteen Läntisellä Rantakadulla, Förin vieressä.
Mikäli kaupunkipyörä saa vähänkään samanlaista suosiota kuin Ruissalo-lautta sai viime kesänä, menestys on taattu. Arvelen että osoittautuu erittäin suosituksi liikkumisvaihtoehdoksi?
Kantti kirjoitti:Arvelen että osoittautuu erittäin suosituksi liikkumisvaihtoehdoksi?
Lienee aika varma veikkaus. Suomalaisittain läheisin vertailukohta on Helsinki, missä pyöräjärjestelmä sai käyttäjiä yli odotusten, ja Turku on ainakin osittain helpompi pyöräilykaupunki kuin Helsinki. Tosin kaupunkipyöriä käytetään Helsingissä paljon joukkoliikenteen liityntänä, minkä vois veikata olevan Turussa vähäisempää, kun etäisyydet ovelta ovelle on pienempiä ja myöskään pitkän asemavälin lähijunia ja metroa ei ole. Vois luulla, että Turussa suhteessa useammalle on käytännöllistä ajaa omalla pyörällä ovelta ovelle.
Panimon myymälä on matalassa osassa. Paikan oma terassi avautunee vuoden parin kuluttua, kunhan Kakolan piha on sellaisessa kunnossa, että sinne voi terassin avata.
Myymälähenkilö joka oli yksi panimon perustajista, Eeva Torniainen , kertoi edellisenä päivänä asiakkaita virranneen paikalle noin 1000 kpl! Ostamani Riviera oli myyty jo niin vähiin, että viimeiset pullot olivat hyllyllä. Turkulaiset ovat olleet kiinnostuneita sekä paikasta, että tuotteista. Tyytyväisiä asiakkaita astumassa ulos minikokoisesta myymälästä.
Juu ei. Jostain syystä sekä nämä että Helsingin pyörät ovat todella räikeitä moniin ulkomaalaisiin verrattuna. Tai lienee samasta syystä kuin suomalaiset mainoskyltit ja -teippaukset yleensä. Peruskeltaista seinästä seinään -estetiikkaa. Turussa tosin noudatetaan joukkoliikenteen väritystä, Helsingissä vissiin vaan Alepan.
Fölin merellinen kaupunkiliikenne sai parisen viikkoa sitten vahvistusta Mikkelistä tulleella vesibussi Jaarlilla. Näillä keleillä riittää asiakkaita todella! Jaarli Forum Marinumin ponttonilaiturilla.
Aikataulu
Vesibussi liikennöi Turun keskustasta Martinsillalta (Itäisen Rantakadun puolelta) Ruissaloon. Matkan varrella vesibussi pysähtyy Forum Marinumin sekä Ruissalon telakan tai Hirvensalon Pikisaaren pysäkillä.
Matka-aika Martinsillalta Ruissalon Kansanpuistoon on noin 45 minuuttia.
Vesibussin liikennöinnissä on poikkeuksia muun muassa Ruisrockin aikana. Poikkeusaikatauluista ilmoitetaan tällä sivulla.
Turun vierasvenesataman laiturissa oli ehkä runsaan viikon verran pieni kaunis pursi runsas pari viikkoa sitten. Nimi oli Ponpon-sen. Peräpeilin mukaan purren kotisatama oli Vancouverissa. Mikäli omin voimin on kotoaan tullut, hattua pitää nostaa? Luultavasti kuitenkin rahtilaivan kyydissä euroopan puolelle. Nätti muista erottuva purjevene.