- 11.02.18 23:04
#92922
Käytän itse Varissuolle menevää bussilinjaa 32/42 satunnaisesti, ja se oli taas viimeksikin keskellä päivää tuulilasikuormassa. Linjaa ajetaan nykyisellään 10 minuutin vuorovälillä telibussilla, ja se ei selvästikään riitä.
Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.
Se on kylläkin totta, että Hervantaan verrattuna Varissuo ja Runosmäki ovat jämähtäneet täysin 80-luvulle ja muodostuneet huonomaineisiksi lähiöiksi. No Runosmäessä on ilmeisesti rakennettu jotain uuttakin viime vuosina, ja sinne on olemassa suunnitelmia uudistamisesta raitiotien yhteydessä. Tässä mielessä Skanssi on todellinen vikatikki, kuten olen täällä toistellut. Se panostus olisi pitänyt laittaa Varissuolle, mutta kiinteistökehittelijät kavahtavat somaliväestöä.
Clepe kirjoitti: Turussa ei ole mielestäni mitään kovinkaan selkeätä käytävää mihin se ratikka kannattaisi rakentaa.Ehdotettu ykkösvaihe on kyllä luonteva käytävä siinä kuin Tampereellakin. Toisessa päässä Varissuo, 9000 asukasta, toisessa Runosmäki, 8200 asukasta, matkan varrella teknologiakeskus, TYKS, yliopistot, keskusta ja pienempiä lähiöitä, joissa reilusti tiivistämisen varaa (Hepokulta, Pääskyvuori). Matka samaa luokka kuin Tampereen ykkösvaihe, eikä TYKSille tarvitse tehdä haaraa kuten Tampereella TAYSille. Teknologiakeskuksen ja Varissuon välillä on Itäharjun vanha teollisuusalue, joka on jo viime vuodet ollut muuttumassa uusiin toimintoihin ja kaupungilla on uskottavat suunnitelmat sen kehittämisestä. Alueella on paljon suht helposti sekoittuneeksi kaupunkirakenteeksi muutettavia tontteja, siis alikäytössä olevia teollisuushalleja, joiden paikalle rakentamisesta ei liene tulossa valitusta.
Käytän itse Varissuolle menevää bussilinjaa 32/42 satunnaisesti, ja se oli taas viimeksikin keskellä päivää tuulilasikuormassa. Linjaa ajetaan nykyisellään 10 minuutin vuorovälillä telibussilla, ja se ei selvästikään riitä.
Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.
Se on kylläkin totta, että Hervantaan verrattuna Varissuo ja Runosmäki ovat jämähtäneet täysin 80-luvulle ja muodostuneet huonomaineisiksi lähiöiksi. No Runosmäessä on ilmeisesti rakennettu jotain uuttakin viime vuosina, ja sinne on olemassa suunnitelmia uudistamisesta raitiotien yhteydessä. Tässä mielessä Skanssi on todellinen vikatikki, kuten olen täällä toistellut. Se panostus olisi pitänyt laittaa Varissuolle, mutta kiinteistökehittelijät kavahtavat somaliväestöä.
Viimeksi muokannut hmikko, 11.02.18 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.