Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#91136
Bernheart kirjoitti:Kuvittelin hämäläiset hitaaksi, mutta erehdyin, sillä "Turkkarin" aprillipila tulee vasta nyt:

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/35 ... ltuustossa
TS 19.10.2017
Lupasiko kokoomus vihreille raitsikan?
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/36 ... +raitsikan
tekijänä hmikko
#92257
Yle: Turussa ennakoidaan tunnin junayhteyttä Helsinkiin – ratapiha-alue pannaan uusiksi

Jutun mukaan päärautatieaseman ja Kupittaan aseman välille suunnitellaan kaksoisraide. Sillä välillä rata alittaa Aninkaistensillan, ylittää Aurajoen, Helsingintien (moottoritien alkukohta), yliopistolle menevän kevyen liikenteen väylän ja alittaa Hämeentien, TYKSin parkkitalon ja rakenteilla olevan sairaalan uuden osan. Aninkaistensillan, Hämeentien ja TYKSin osalta uuteen raiteeseen ollaan vissiin varauduttu, eli siltarakenteisiin ei ehkä tarvitse koskea, mutta muiden osalta tarvittaneen ainakin kolme uutta siltaa. Aurajoen kohdalta puuttuva kunnollinen kevyen liikenteen silta toivottavasti tulee hoidettua samalla.
Avatar
tekijänä Bernheart
#92561
Tämä juttu kannattaa lukea hyvin: Tämä on todennäköisesti ainoa kerta, kun Turussa nähdään moderni raitiovaunu kadulla, sekin tosin auton lavetilla.


http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... +Logomossa

Katso kuva erikseen
tekijänä James
#92579
Bernheart kirjoitti:Tämä juttu kannattaa lukea hyvin: Tämä on todennäköisesti ainoa kerta, kun Turussa nähdään moderni raitiovaunu kadulla, sekin tosin auton lavetilla.


http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... +Logomossa

Katso kuva erikseen
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1

Ei nyt mennyt tuo auton lavetilla kettuilukaan taas ihan putkeen, kyllä se sieltä on alaskin saatu ja Turussa edelleen. :roll:
Avatar
tekijänä Bernheart
#92593
James kirjoitti:
Bernheart kirjoitti:Tämä juttu kannattaa lukea hyvin: Tämä on todennäköisesti ainoa kerta, kun Turussa nähdään moderni raitiovaunu kadulla, sekin tosin auton lavetilla.


http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... +Logomossa

Katso kuva erikseen
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1

Ei nyt mennyt tuo auton lavetilla kettuilukaan taas ihan putkeen, kyllä se sieltä on alaskin saatu ja Turussa edelleen. :roll:
Ei se ollut kettuilua. En itse vilpittömästi usko, että linjuri-isännöitsijöiden luvatussa paikassa raitiovaunuja tullaan näkemään.
Avatar
tekijänä Bernheart
#92594
Ruutukaava kirjoitti:https://yle.fi/uutiset/3-10035395

Surullista, jos näin todellakin on, että tuoreemmat hankkeet voivat jyrätä tunnin junan.
Tavallaanhan kyse on samasta hankkeesta, jos pitkää aikaväliä katsotaan, sillä tunnin junalta pitäisi saada yhteys lentoasemalle menevään rataan, harmi, että varsinaissuomalaisten lobbauksen takia Rauno Saaren työryhmä ei lentoasemavaihtoehtoa kannattanut. Pirkanmaalla ymmärretään, että Tampere-Pirkkalan purjelentoasemalta ei voida saada kymmeniä kansainvälisiä yhteyksiä ja on parempi rakentaa lentorata.
Suurnopeaan (300 km/h) tai Turun
suunnasta lentoaseman kautta kulkevaan ratayhteyteen ei seurantaryhmän mielestä ole tarvetta
varautua
.
Helsingin ja Turun välisen nopean rautatieyhteyden toteuttamisvaihtoehdot, Liikenne -ja viestintäministeriö, 2006


Lentorata voittakoon.
#92595
Jos kaikki on kiinni noin pienestä radan poikkeamasta loppupäässä, niin huhhuh. Näen kuitenkin itse tärkeämpänä sen, että Eteläisestä Suomesta tulee yhtenäinen työssäkäyntialue, kuin sen että Tampereelta pääsee paremmin Helsinki-Vantaalle.
Avatar
tekijänä Bernheart
#92749
Turun poliittinen johto opintomatkalle Ranskan Nantesiin
Matkalla tutustutaan raitsikoihin ja superbusseihin.
Uutinen (Turun Sanomat, 1.2.2018)

Kaupunginhallituksen esityslista 5.2.2018

Oppia kannattaa ottaakin. Videon perusteella Nantes on on kaunis kaupunki, jossa on jätetty keskustan vanhat talot rauhaan.
Avatar
tekijänä Bernheart
#92802
Totesin aiemmin, että Turku ei ratikkaa saa, siihen suuntaan ollaan näköjään menossa.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... nattavampi (TS 5.2.2018)
Turku ja Raisio vertailivat raitiotietä ja superbussia – taloudellisesti superbussi on kannattavampi
Avatar
tekijänä OssiS
#92805
Erityisen rohkeaksi tai kokeilunhaluiseksikaan Turkua ei voi kutsua, joten näistä lähtökohdista on vaikea kuvitella kaupungin päätyvän superbussiin, kerta sen hyödyistä ei voida olla varmoja.

http://www.turku.fi/uutinen/2018-02-05_ ... usunnoille
Selvityksen mukaan raitiotie vastaa asetettuihin tavoitteisiin parhaiten seuraavien kriteerien valossa: kilpailukyky, kasvu ja vetovoima, kaupunkirakenteen tiivistäminen, joukkoliikenteen käytön lisääminen sekä kaupunkikuvan viihtyvyys. Monelta osin erot raitiotien ja superbussin välillä ovat kuitenkin melko pieniä ja perustuvat raitiotien hyviin kokemuksiin ja tunnettavuuteen. Superbussin osalta suurimpana riskinä on se, että tavoiteltuja ja arvioituja vaikutuksia ei saavuteta, erityisesti mikäli suunnitellusta laatutasosta tingitään.
Avatar
tekijänä Urbaani
#92806
Ei nyt mikään yllätys, että taas kerran turkulaiset ovat asettumassa raitiovaunua vastaan. Varmasti parannus nykytilanteeseen, mutta ei toimine samalla tavalla kaavoitusta ohjaavana voimana, eikä matkustusmukavuus ole juuri normidösiä parempi.

Ja jos vähän triviaalimpiin kohtiin mennään, niin eihän "superbussi" ole ollenkaan niin seksikäs, kuin eurooppalaista kaupunkitunnelmaa henkivä raitiovaunu. Keltainen kiitävä raitsikka näyttäisi Turun markkinointivideoissa paljon hienommalta, kuin tärisevä "superbussi".
tekijänä hmikko
#92808
Olen ratikan kannattaja, mutta seksikkyyden ei minusta kuulukaan olla peruste. Ihan faktisesti määriteltäviäkin perusteita päätökselle on kyllä riittävästi. Jos homma hoituu superbussilla, niin hyvä niin. Itseäni epäilyttää se, että superbussijärjestelmä on turhan helppo vesittää, siis tinkiä omien kaistojen määrästä ja laadusta, ja ajaa tavallisella bussilla jos superkalusto osoittautuukin turkulaisissa olosuhteissa hankalaksi. Riski on mainittu selvityksessäkin, vähän diplomaatisemmin sanankääntein, samoin kuin se, että bussin kapasiteettia ei voi kasvattaa yhtä suureksi kuin ratikan, eli kasvun varaa on vähemmän.

Ajetaanko noita selvityksen kuvissa näkyviä matalalattiaisia nivelbusseja muuten missään päin maailmaa lumisissa olosuhteissa?
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 62