Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#85256
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Vartiosaaaren 5000-7000 asukkaan lähiön rakentamisen viime yönä nukalla enemmistöllä 44-40. Kiinnostava episodi oli rakentamista kannattavan Osmo Soininvaaran poistuminen kokouspaikalta ennen äänestystä, jotta Vihreiden rakentamista vastustava kanta olisi yksimielinen.
Avatar
tekijänä RV
#85338
veka kirjoitti:Kaupunginvaltuusto hyväksyi Vartiosaaaren 5000-7000 asukkaan lähiön rakentamisen viime yönä nukalla enemmistöllä 44-40. Kiinnostava episodi oli rakentamista kannattavan Osmo Soininvaaran poistuminen kokouspaikalta ennen äänestystä, jotta Vihreiden rakentamista vastustava kanta olisi yksimielinen.
Voi voi, onko kukaan edes käynyt tsiigaan tästä "kaikkialle hypertehokkaita wow-arkkitehtuuri-umpikortteleita"-väestä Vartiosaaresta palaakaan, iten upea luonto siellä (oli)... Noh, Ode teki kyllä oikein. Ja nyt lisää ratikkasiltoja Vuokkiin? Ei niin itästadiset-etästadilaiset enää hyväksy, Yliskylän "bulevardi"kin lytättiin pelkästään sillä, ettämenes Otso ajelemaan Linnanrakentajantietä ruuka-aikaan...
tekijänä hmikko
#91290
Helsingin valtuustopuolueet ovat sopineet budjettineuvottelujen yhteydessä, että Vartiosaaren asemakaavoitus keskeytetään (osayleiskaava on kertaalleen hyväksytty). Vastustamassa olivat Vihreät etunenässä. Ylen jutussa on Otso Kivekkään suuhun laitettu sana "bussinperälähiö", mikä lienee huolimattomuutta. Ratikkahan sinne oli tulossa, nyt kun Yliskylän rata on päätetty.

https://yle.fi/uutiset/3-9906863
Avatar
tekijänä veka
#91295
Olin jotenkin kuvitellut, että lähinnä vihreiden voimin (Soininvaara, Sinnemäki) Vartiosaarta ylipäätään ryhdyttiin aikoinaan viemään eteenpäin. Tärkeätä oli löytää mahdollisimman paljon perusteluita kalliille ratikkalinjalle, jonka piti jatkaa Vartiosaaren kautta aina Vuosaareen asti. Saas nähdä, millainen vääntö saadaan vielä aikaiseksi, kun Yliskylän ratikkalinjaan pitää lopulta löytää rahat.

On kyllä aika erikoista, että ensin valtuusto hyväksyy Vartiosaari-suunnitelman (vain vuosi sitten), ja sitten jossain "on sovittu", ettei sitä viedäkään eteenpäin. Kaikki tuntuu olevan kaupan, kunnes rahat ovat budjetissa ja työt alkavat.
tekijänä hmikko
#91297
veka kirjoitti:Olin jotenkin kuvitellut, että lähinnä vihreiden voimin (Soininvaara, Sinnemäki) Vartiosaarta ylipäätään ryhdyttiin aikoinaan viemään eteenpäin.
Juuri Sinnemäki ja Soininvaara poikkesivat tuossa suunnilleen kaikista muista vihreistä. Kokoomus piti jossain vaiheessa Vartiosaarta raitiotien ehtona, mikä sitten sopi Soininvaaralle lautakunnassa niin päin, että raitiotie oli Vartiosaaren ehtona, ts. ei siltaa Vartiosaareen ilman ratikkaa. Vihreiden kumisaapasluonnonsuojelusiipi on vastustanut koko ajan.

Aika moni on tämän aikalisän suhteen sanonut, että ihan hyvä, koska suunnitelma oli huono ja joskus myöhemmin saadaan parempi. Itse epäilen sitä teoriaa aika voimakkaasti. Helsinki on aika monessakin paikassa kaivanut esiin kymmenen vuotta tms. jäissä olleita kaavoja ja ruvennut toteuttamaan ilman kummempaa päivitystä (esim. Lohiapajanlahti). Vartiosaari tietty on niin iso kokonaisuus, että luulis jonkun katsovan perään jos asiaan palataan vasta paljon myöhemmin.
tekijänä sekovene
#91319
veka kirjoitti:Olin jotenkin kuvitellut, että lähinnä vihreiden voimin (Soininvaara, Sinnemäki) Vartiosaarta ylipäätään ryhdyttiin aikoinaan viemään eteenpäin. Tärkeätä oli löytää mahdollisimman paljon perusteluita kalliille ratikkalinjalle, jonka piti jatkaa Vartiosaaren kautta aina Vuosaareen asti.
Sulla on kyllä vilkas mielikuvitus. Soininvaaralla ei ole lautakunnan rivijäsenenä mitään erityistä sananvaltaa siihen, mitä ksv suunnitelee tai "vie eteenpäin". Jos taas katsot esimerkiksi tämän ketjun ensimmäistä sivua, niin huomaat, että nykyiset suunnitelmat tuotiin julkisuuteen vuonna 2013 eivätkä ne siitä ole juuri muuttuneet. Sinnemäki aloitti apulaiskaupunginjohtajana vuonna 2015, joten aikamoista luovuutta vaatii syyttää häntä noista suunnitelmista.

(Hannu Penttilän fanipoikana sinulle on varmasti katkera pala myöntää, että tämäkin kuningasidea on hänen ja hänen puolueensa aikaansaannosta.)
tekijänä hmikko
#102961
Helsingin valtuustoryhmät ovat ilmeisesti sopineet Vartiosaaren kaavoittamisen pysyvän jäissä. Osayleiskaava siis hyväksyttiin niukalla enemmistöllä vuonna 2016 ja jos nyt alkanut kausi mennään tälleen, niin hanke on sitten ollut jäissä vuosikymmenen, ja ehtinee vakiintua virkistysalueeksi jos sitä sellaisena kehitetään.

HS: HS:n tiedot: Vartiosaari aiotaan pyhittää virkistysalueeksi, kuntaveroa ei koroteta ensi vuodeksi
tekijänä bonk
#102971
Nyt saari on vain kourallisen helsinkiläisten käytössä. Jos vartiosaareen ja sieltä ramsinniemeen menisi edes kevyenliikenteen sillat, voitaisiin luoda mahtava saariston virkistysreitti. Itse voisin sallia myös ihan asuinrakentamista hillityllä kaavalla ja saaristosporaa aina meri-rastilaan. Sen kannatavuus tietenkin vaatisi suurempaa uudisrakentamista.
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102977
^Vilkaisin Googlen kartan satelliittikuvasta, mimmoisilla kevyen liikenteen silloilla (ilman autoja ja ratikoita) Vartiosaaressa pärjättäisiin, jotta uusi mahtava saaristoreitti Laajasalosta Ramsinniemeen jne. syntyisi. Ja tosiaan, salmet ovat niin kapeita, että voisi jopa onnistua järkihinnoilla. Lisäksi tulisi vielä erinäisiä kilometrejä baanaa.

Goooglen kuvasta näke hyvin, miten veden väri vaihtuu Kulosaaren ja Laajasalon välissä aika dramaattisesti. Jopa lännnempänä Töölönlahdella on paremman näköistä vettä kuin Merihaan puolella. Tiedämme, mistä joesta ruskea liemi alueelle tulee.

https://www.google.fi/maps/@60.1849698, ... !1e3?hl=fi
tekijänä bonk
#102979
Taitaa olla vaan eri aikoina otettu kuvat. Ylemmässä kuvassa puissa ei ole lehtiä ja alemmassa kuvassa puut täydessä lehdessä.
Mutta kyllä olet oikeassa, vantaanjoen mukana tulee lietettä helsingin rantavesiin.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102985
Hyvin hoksattu! Oliskohan osakuvia jopa enemmän kuin kaksi? Jossain päin kuvaa on tosiaan kesä, lehdet puissa ja veneet laitureissa. Sitten on lehdettömien puiden aluetta (alkukevät?). Lisäksi paikoin on tuoreemman näköisiä lehtiä puissa ja vain vähän veneitä laitureissa (toukokuun loppu?). Tästä huolimatta itselleni syntyy vaikutelma, että paikoin kuva kuitenkin näyttää tutun ilmiön.

Olen veneillyt aika paljon saaristossa, myös Helsingin vesillä. Keväisin lumien sulaessa joet työntävät matkaan ruskean vyöryn, joka voi näkyä hyvinkin selvärajaisena sisäsaariston vesissä. Myös syksyllä voi syntyä sama ilmiö rankkojen sateiden aikana ja jälkeen. Aina ei tarvita edes jokivettä, vaan rantaan kallellaan oleva pelto voi värjätä viereisen järven tai merenlahden reunan paikallisesti vähäksi aikaa.
Avatar
tekijänä markusvalo
#102993
Googlen sijaan suosittelen Suomen Ympäristökeskuksen Tarkka-palvelua, jossa on korkearesoluutioisia satelliittikuvia jopa edelliseltä päivältä. Pilvisyydestä riippuen ne ovat joko käyttökelpoisia tai sitten eivät. Valittavana on 1 tai 3 päivän kooste, jälkimmäisessä on jotain älykkyyttä kuvien valinnassa.
Tässä linkki 19.4.2021 kuvaan, jossa keväisen Vantaanjoen vesi erottuu erinomaisesti.
Kuva
S2, LC8 & S3, 19.04.2021
Sisältää muokattua Copernicus-dataa & USGS/NASA Landsat program dataa, SYKE
veka, jfo, Pyöröovi ja 2 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7