Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#90769
Siltä näyttää. Kahlailin tikun kanssa havainnekuvia, eikä eroja viime talvena nähtyihin löytynyt. Edelleen vähän ihmettelen, missä tuolla on se haluttu kansainvälisen tason kilpapurjehduskeskus. Ja entäs NJK:n Koivusaaresta siirtyvät toiminnot?
Avatar
tekijänä veka
#91112
Tuorein Lauttasaari-lehti haastattelee NJK:n (Nyländska Jaktklubben, perustettu 1861) kommodoria, aiheena tietysti seuran uumoiltu siirtyminen Koivusaaresta Hernesaaren tulevaan veneilykeskukseen, kun Koivusaaren maansiirtotyöt alkavat. Ihme ja kumma, mitään ei ole vielä saatu sovituksi. Tarkoitus on päästä neuvottelemaan Jan Vapaavuoren (siis ei Anni Sinnemäen, jolle asia kai parhaiten kuuluisi) kanssa vielä kuluvan syksyn aikana.

Hankalan tuntuinen tilanne. Seuran jäsenistä suurin osa tulee Helsingin länsilaidalta ja Espoosta. Kilpatoiminnan rata-alueet ovat Lauttasaaren ja Westendin välisellä merialueella. Veneet säilytetään talvisin pääosin maissa Koivusaaressa, ja aktiivit kilpaveneet ovat maissa myös kesällä. Miten tämä tuleer onnistumaan Hernesaaressa? Kaiken lisäksi tarvittaisiin autopaikkoja, ja mahdollisuus päästä autoilla myös venealueelle. Osmo Soininvaaran tokaisu asiasta kertoo paljon: "Pursiseurat saavat rakentaa autopaikkoja niin paljon kuin haluavat. Ne maksavat niin paljon kuin ne maksavat. Kaupunki ei osallistu pysäköinnin operointiin. Tuolla alueella pysäköinnin järjestäminen on kallista."

Uusi tieto haastattelussa on vuorokäyttää risteilyalusten luona olevia kenttäalueita. Talvikaudella (15.9. - 15.5.), jolloin satamassa ei ole isoja aluksia, laivalaitureille voitaisiin nostaa veneitä talvehtimaan. Mainio idea, mutta NJK:n ongelmat eivät tällä ratkea. Lisäksi toukokuun puoliväli voi olla monille mahdoton aikaraja saada paatti veteen kevätkunnostusten jälkeen.

Ja mitä tapahtuu sitten kun uusi Koivusaari aikanaan valmistuu? Muuttaako NJK taas takaisin sinne?

http://www.lehtiluukku.fi/lue/lauttasaa ... 61228.html
Avatar
tekijänä Urbaani
#97289
Varsin positiiviset fiilikset suunnitelmista tässä vaiheessa ja tämä lienee kaupunkimaisinta, mitä Helsinkiin on 2010-luvun lopulla realistisista toteuttaa.
Paria pientä korjausliikettä ehdottaisin vielä:

-Hernesaari on sinänsä tyylikäs kokonaisuus,
mutta tuttuun tyyliin vähän vanhasta kaupunkirakenteesta irrallinen saareke. Eiranrannan ja telakan tuntuman mahtuisikin lisärakentamista.

-Siilojen viereisiin tornitaloihin muutama kerros lisää.

-En ole maisema-arkkitehti, enkä muukaan alan asiantuntija, mutta Hernesaaren kärki, jos mikä olisi mielestäni täydellinen paikka korkealle maamerkkirakennukselle. Lasikatto rikottu Länsisatamassa tunnetusti jo komeasti.
Risumies tykkää tästä
tekijänä Xerdoz
#97291
Eihän tuossa ole mitään tolkkua. Yksi tie / katu vaan tuonne niemeen. Pitäisi laittaa tuo katu kiertämään koko alue ja sitten keskeltä yhdistävä katu poikittain. Siinäpä sitä sitten ollaankin, kun joku linja-auto vetää talvella poikittain tuolla yhdellä kadulla.
Ja edelleenkään ei umpikortteleita tehdä vaan tuommoista semi-kaupunkimaista pistetalohelvettiä..
Tai siis minkäänlaisia kortteleita. Kyllä pitää arkkitehtuurin opetuksen tason olla heikkoa, mikäli noista kortteleita löytää.

"Tavallinen, tavallisesti neljän kadun rajoittama kaupungin tai muu, tai muuta (asuin)alueen osa." https://www.suomisanakirja.fi/kortteli

"Kortteli on katualueiden rajoittama kaupungin tai (asuin)alueen osa"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kortteli
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#97292
Tuonne muuttaisin, jos olisi rahaa. Ehdottomasti Helsingin parasta suunnittelua, jossa Jätkäsaaren virheet ovat tiessään, koska alue on kerralla laitettu kaavoihinsa. Jotain torneja voisi tietty jossain väleissä olla, mutta ennemmin olen hämmästynyt, kuinka sujuvasti aukiot ja puistikot soljuvat tiiviin rakentamisen seassa. Toivottavasti tästä tulisi hieman Hampurin HafenCitya muistuttava alue, vaikka saattaa olla liikaa vaadittu. Odotan innolla jatkoa.
Avatar
tekijänä veka
#97307
Renderissä on hyvän näköinen skaba menossa saaren itäpuolella olevalla rata-alueella. Mutta vieläkään ei löydy tietoa, missä tuolla on se kaavailtu kansainvälisen tason kilpapurjehduskeskus. Olisko se tuo pikkuinen aallonmurtajan suojaama poukama Löylyn pohjoispuolella (kartalla nro 16)? Vai onko siinä pelkästään jokin yhteysaluksien laituri (vesibussiliikenne)? Eteläkärjen venesatamakin on matkan varrella supistunut. Hernesaaren ranta on niin oivallinen paikka maailmanluokan kilpapurjehdukselle ja sen perässä liikkuvalle yleisölle, että tilaisuutta ei pitäisi hassata.
Avatar
tekijänä veka
#97418
Tämä porhaltaa nyt eteenpäin kuin junan vessa. Erityisen huomattavaa oli yksimielisyys hienon hankkeen puolesta.
Avatar
tekijänä Masoko
#97421
Toivottavasti Hernesaaresta tulee enemmän Tjuvholmenin kaltainen eikä vaan tylsä kopio Jätkäsaaresta. Havainnekuvien perusteella näyttää lupaavalta.
Avatar
tekijänä Urbaani
#99134
HS 9.12:
Hernesaaresta tulee yli 7 000 asukkaan asuinalue, jonne ei ole pakko rakentaa parkkipaikkoja

Uimaranta, eksoottiset kadunnimet, lumenkaato ja liikenne ovat närästäneet asukkaita suunnittelun loppumetreille asti.

Kuva

Marja Salomaa HS
Julkaistu: 9.12. 2:00 , Päivitetty: 9.12. 14:58


MUREENAKATU, Pallokalanpuisto, Atollikuja, Meduusankatu ja Miekkakalanaukio liittyvät Helsingin kadunnimistöön, kun Hernesaaren uuden asuinalueen rakentaminen alkaa 2020-luvulla.

Useiden vuosien monipolvinen suunnittelu-urakka on vihdoin loppusuoralla, kun viimeistelty asemakaavamuutos on etenemässä kohti kaupunginvaltuustoa. Asukkaita uudelle alueelle on tulossa noin 7 600 ja työpaikkoja 3 000.

Viime vaiheen muutoksista merkittävin on autopaikkavelvoitteen poisto. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että asuntorakentajat voivat tehdä autopaikkoja niin paljon kuin uskovat saavansa niitä kaupaksi. Mitään asuinneliömäärään perustuvaa pakkoa niiden tekemiseen ei ole.

Jos kysyntää on, autopaikat sijoittuvat pihakannenalaisiin pysäköintilaitoksiin ja erillisiin pysäköintitaloihin.

Markkinaehtoisen autopaikkavelvoitteen päänavaaja Helsingissä on Kalasataman Nihti, jonka asemakaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi marraskuussa.

Kuva

PARKKINORMIN poisto voi osaltaan ratkaista niitä liikenteellisiä riskejä, joita ison asuinalueen rakentaminen kapealle niemelle voi tuottaa. Suunnittelun aikana eteläisten kaupunginosien asukkaat ovat epäilleet, että Hernesaaren, Eiran, Punavuoren ja Ullanlinnan kaupunginosat tukehtuvat liikenteen ruuhkiin.

Konsulttiyritys WSP on syyskuussa valmistuneessa liikenneraportissa tarkastellut Telakkakadun ja Hietalahdenrannan katuverkon välityskykyä neljän eri tulevaisuusskenaarion perusteella.

Johtopäätöksenä on, ettei liikenne ruuhkaudu ainakaan silloin, jos ruuhkamaksut otetaan seudulla käyttöön. Autoliikenteen kulkutapaosuus pienenee liikenteen hinnoittelun myötä. Ruuhkamaksut jakavat kuitenkin poliittista kenttää voimakkaasti, eikä niiden käyttöönotto ole vireillä päätöksenteossa.

Jos nykymeno jatkuu ja autoliikenteen matkamäärä kasvaa suorassa suhteessa maankäyttöön, liikenne ruuhkautuu väistämättä. Tuolloin Hernesaaren rakentamisella ei ole kokonaisuuden kannalta enää merkitystä.


KAIKISSA tutkituissa liikenneskenaarioissa Hernesaaren alueen kulkutapajakauma painottuu kantakaupungin tavoin voimakkaasti kävelyyn, joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn. Uusi Telakkakadun raitiotie on jo rakenteilla, ja se ulottuu aikanaan aivan Hernesaaren kärkeen.

Helsingin seudun liikenne (HSL) on varautunut siihen, että raiteita pitkin voi tulevaisuudessa kulkea kaksikin raitiolinjaa. Tarkistetussa liikennesuunnitelmassa on vaalittu raitioliikenteen sujuvuutta sijoittamalla raitiovaunuvalot Telakkakadun ja Eiranrannan risteykseen.

Eiranrannan katulinjaus muuttuu siten, että katu siirretään myötäilemään Merikadun muuria. Tämä pienentää hieman koirapuistoa ja poistaa veneiden talvisäilytyspaikat. Uusia talvisäilytyspaikkoja on luvassa risteilylaitureiden tuntumaan.

Katulinjan siirron myötä rantapuiston alue kasvaa.

Liikenne-ennusteen perusteella kaksi kolmasosaa Hernesaaren autoliikenteestä kulkee Telakkakadun kautta ja kolmannes Eiranrannan kautta itään.


HERNESAAREN kaavoitus on herättänyt ristiriitaisia intohimoja alueen lukemattomissa yksityiskohdissa. Vielä viime vaiheen nähtävilläolon aikana kaavaesitys poiki yhdeksän muistutusta.

Niissä on lähinnä moitittu liikenteen lisääntymistä sekä rakentamisen määrää ja korkeutta, mutta myös alueen eksoottinen nimistö ja virkistysalueiden kohtalo ovat närästäneet pitkän suunnitteluprosessin aikana.

Esimerkiksi Eiranrannan nykyisen uimapaikan muutos viralliseksi uimarannaksi on harmittanut kylmävesiuimareita ja pelottanut joitakin asukkaita.

Uimareiden ja lähiasukkaiden järjestämässä tilaisuudessa vuosi sitten asukkaat olivat huolissaan siitä, että uimaranta toisi alueelle lisää kaupunkilaisia, liikennettä sekä järjestys- ja meluhäiriöitä. Rannalle on tulossa pieni pukuhuone- ja kahvilarakennus, mutta kaavoittaja tähdentää, ettei sen katolle sallita tarjoilualueita, joten huoli katolla raikaavasta musiikista on aiheeton.

Nykyisen rantakahvilan eli Cafe Birgitan omistaja varautuu rakennuksen laajentamiseen. Cafe Birgitan ja kaavassa suojeltavan Löyly-rakennuksen väliin on tulossa aallonmurtaja ja satama-allas, joka mahdollistaa säännöllisen veneliikenteen Hernesaaresta eri kohteisiin.

Ristiriitoja herättävä lumenkaato Hernesaaren kärjessä voi kaavan mukaan jatkua. Kaupunki etsii koko ajan uusia keinoja katulumen poistamiseen.


HERNESAAREN nykyisistä rakennuksista suojellaan sekä Fordin talo että Löyly, muttei Valtion viljavaraston siiloja. Viljasiilot on kuitenkin määrä ottaa huomioon jatkosuunnittelussa.

Hernesaaren esirakentamisesta on tulossa kaupungille iso lasku, sillä vanha maantäyttöalue on hankala rakennuskohde. Kaupunki laskee kaavaratkaisun maksavan 180–190 miljoonaa euroa.

Tonttituloja Helsinki arvioi saavansa 390–400 miljoonaa euroa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006336913.html
Vähemmän yllättävää, että lähitienoon nimbyt ovat edelleen pahoillaan suunnitelmista. Suunniteltu kadunnimistö ainakin minusta on mukavan virkistävä. :)

Itse kaava on tässä vaiheessa kääntymässä plusmerkkiseksi. Mikäli mahdollista, tehoja nostaisin edelleen hieman, ihan jo kalliiden maatäyttöjen takia ja tornitalojen kategorinen poisjättämisen harkitsisin niinikään uudelleen. -Tornitalot Hernesaaressa sulautuisivat tyylikkäästi Jätkäsaaren jo varsin näyttävään klusteriin.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#99135
Tande kirjoitti: 09.12.19 22:55 Itse kaava on tässä vaiheessa kääntymässä plusmerkkiseksi.
Jos kaavataloutta tarkoitat, niin se lienee ollut aika voimakkaasti plussalla koko ajan. Tässä versiossa näemmä saaman puolella 200 milliä. Suurin yksittäinen parannus taisi olla helikopterikentän poistaminen, joka sekä vähensi kustannuksia että mahdollisti lisää rakennusoikeutta.

Tosiaan turhaa valitusta nimistöstä. Nuohan ovat hauskoja ja ihan selvää suomea. Kummallisempia mun korvaani ovat Jätkäsaaren bermudankolmiot ja suezinkadut. Ei niissäkään mitään vikaa, ja kaukaisten maiden nimien käyttämisellä on perinteet (Arabia ja vastaavat).
tekijänä hmikko
#99999
Pienellä viivellä merkittäköön tiedoksi, että Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hernesaaren asemakaavan 22. huhtikuuta. Että sinne vaan lapio kädessä.
Avatar
tekijänä veka
#100001
Tätä odotellessa. Käyn Hernesaaressa kevelyllä aika usein, kun satun asumaan riittävän lähellä. Saari on nyt jämähtänyt kummaliseen välitilaan. Kaikki tietävät, että lähivuosina alkaa tapahtua, ja jotenkin sen oikeuttamana jotakuinkin kaikki paikat on siistitty vain hieman sinnepäin. Rannoille on levitelty vähän sepeliä ja soraa, mutta sen valmiimpia rantaraitteja ei ole välitetty tehdä. Roskaantumiseen ei puututa. Ei ole penkkejä joille istahtaa. Tunnelma on vähän samanlainen kuin metsälähiöiden kultakaudella rakentamisen alkaessa. Tätä tulee kuitenkin jatkumaan vielä vuosia, ehkä jopa kymmenen. Ei olisi iso juttu eikä kalliskaan tehdä Herniksessä jonkinlainen kevyttuunaus jo ennen isoa ryminää. Siellä ulkoilee runsaasti helsinkiläisiä, ja kaiketi jo 2021 risteilylaivat rantautuvat taas saaren laidoille.