Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#84552
Hernesaaresta olisikin voinut tehdä vaikka kokonaan autottoman kaupunginosan (Siis poislukien huoltoajo ja hälytysajoneuvot) ja hoitaa liikenteen parin minuutin välein menevällä pikaraitiovaunulla ja vetää tulevaisuudessa myös metro alueen kautta. Periaatteessa Hernesaarta voisi myös "leventää" maatäytöllä Merisataman ja Eiran suuntaan, jolloin alue ei enää olisi niin kapea niemi ja mahdollistaisi myös lisärakentamisen.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#84555
Joo, meritäyttöjä kaivattaisiin vähän joka paikkaan. Aloittaisin ensimmäisenä yhdistämällä Helsingin edustan saaria niemeen. Saataisiin mielettömästi lisää tonttimaata ja väyliä pikaraitiovaunuille ja miksei myös metrolinjoille. Ihan turhaa valitusta kuuluu merenkulun haittaamisesta ja maisemien pilaamisesta. Tässähän ollaan kuitenkin pelastamassa Helsinkiä asunnottomien kriisiltä eikä siihen auta ihan kevyet toimet!
tekijänä Kazaam
#89414
HSL-alueen lähijunaliikenteessä kulkee ainoastaan FLIRT-junia 19.6. alkaen

Kaikki HSL:n tilaamat lähijunaliikenteen vuorot ajetaan Sm5- eli FLIRT-junilla maanantaista 19.6. alkaen, mikä kohottaa merkittävästi kaluston palvelutasoa ja junaliikenteen ilmettä. Vanhimmat toistaiseksi liikenteessä olevat junat ovat Sm2-sarjaa 1970-luvulta.
[...]
HSL 8.6.2017
tekijänä Sam33
#90785
Kalasataman ja Pasilan välisen raitiotien suunnittelu on nyt virallisesti alkanut, karttapalveluun on tullut asemakaavoitukseen Kalasatamasta Kumpulan kampuksen kautta kulkeva raitiotie. Linjaus noudattelee pitkälti vanhaa satamarataa, mutta yhdistyy Mäkelänrinteessä olemassaolevaan verkkoon.

Reitin yleissuunnitelma / Hankekortti

Ainakin yleissuunnitelman mukaisesti tästä olisi mahdollisesti tehdä oikeasti nopea yhteys sekä Kalasataman että Arabian ja Pasilan välille, kunhan maltetaan pitää pysäkkimäärä kohtalaisena sekä valoetuisuudet kunnossa. Rahoitusta tälle ei vielä ole, mutta eikös Vapaavuori ja Sinnemäki yhdessä luvanneet aloittaa Kalasataman raitiotien tällä valtuustokaudella.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#90786
Tuossa tuon suunnitelman pätkässä nyt ei ainakaan pitäisi olla yhtään mitään kallista; valmis ratapohja ja pintarata. Kaksi risteysjärjestelyä, yksi polkupyöräsilta.
tekijänä pallo
#90788
Joo tuo pasila-meilahti-kalasatama-ruoholahti/jätkänsaari-kehä on itselläkin jatkuvan trafiikin kohteena niin työ- kuin vapaa-ajankin matkoilla. Erikoista, että se ei edelleenkään tunnu kiinnostavan päättäjiä joukkoliikenteen tasolla. Ei töölön metroa, jolla pääsisi meilahteen kampista tai etelä-helsingistä tai vihdoin ja viimein sieltä pasilasta. Ei U-metroa, saatikka keskustaa kiertävää O-metroa, joka olisi oikea pelastus saavuttaen mahdollisesti jopa kaikki näistä kohteista. Nyt joutuu työpäivän mitoittamaan yhteen/korkeintaan kahteen sijaintiin. Ei viitsi käyttää tuntia kaupunginosien väliseen matkustukseen ruuhka-aikoina.
tekijänä Sam33
#90789
pallo kirjoitti:Erikoista, että se ei edelleenkään tunnu kiinnostavan päättäjiä joukkoliikenteen tasolla. Ei töölön metroa, jolla pääsisi meilahteen kampista tai etelä-helsingistä tai vihdoin ja viimein sieltä pasilasta. Ei U-metroa, saatikka keskustaa kiertävää O-metroa, joka olisi oikea pelastus saavuttaen mahdollisesti jopa kaikki näistä kohteista.
Tämä on tosiaan suuri ongelma, Meilahti on varmasti Helsingin suurimpia ellei suurin työpaikka-alue, yksin HUS:lla n. 10 000 työntekijää Meilahdessa ja lisää tulossa. Tämän lisäksi Yliopisto sekä kaupungin toiminnot. Kamppi-Pasila metro olisi tähän ratkaisu, sillä työmatka liikennettä on paljon sekä Pasilasta erityisesti ruuhka-aikaan että Keskustasta. Kampin bussit lähes aina täynnä Meilahdessa ruuhka-aikana.

Myös ratikoiden oikeasta nopeuttamisesta ei ole viime aikoina ollut mitään puhetta. Suurin ongelma on valoissa seisominen, jolle ei ole mielestäni tehty mitään näkyvää moneen vuoteen.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#90794
Pisararadan kaatuminen valitettavasti aika tavalla lykkäsi myös vastaavien hankkeiden suunnittelua. Yleisessä keskustelussa ja etenkin mediassa hankkeet linkitetään menneisiin epäonnistumisiin, joita päättäjät eivät haluaisi kommentoida. Mene ja ehdota sitten U-metroa, kun seuraavan päivän lehdessä otsikkona on kuitenkin Pisararata 2.0.

Helsinki kasvaa nyt sellaista vauhtia, että myös vähän rohkeampien esitysten soisi saavan tilaa.
tekijänä pallo
#90796
Pisara ei olisi noita mainitsemiani alueita palvellut, paitsi ehkä Meilahtea. Siksi näen tämän toisen metrolinjan eri asiana.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#90797
Kantakaupungin uudella metrolinjalla on se ongelma, että sen rahoittaminen on vaikeaa. Uutta rakennusoikeutta ei synny kun kaikki on jo rakennettu täyteen, eikä jo rakennettujen kiinteistöjen arvonnousua pysty käyttämään metron rahoittamiseen. Lipputuloja metro ei tuota koskaan tarpeeksi, ja matka-ajassa saatavat säästöt ovat nekin melko teoreettisiä. Käytännössä metro olisi siis helvetin kallis tulonsiirto nykyisten maanomistajien taskuun.

Jos kiinteistöverosta tehtäisiin paljon nykyistä merkittävämpi kuntien tulomuoto ja verotusarvo määräytyisi markkinoilla, olemassaolevien kiinteistöjen arvoa nostavien investointien tekeminen olisi helpompaa.
tekijänä pallo
#90798
Tuolla perusteella ei mihinkään jo rakennettuun kaupunkiin kannattaisi rakentaa raideliikennettä, vaikka olisi kuinka tiheää.

Itseäni mietityttää Jätkänsaaren/Hernesaaren tilanne. Paljon uusia autoja jo ruuhkaisella niemellä ja muutama raitiovaunu seassa, mitenkähän tuo tulevaisuudessa toimii?
tekijänä hmikko
#90800
Jätkäsaaren ja Hernesaaren ratikkaliikenteen vauhtia ja kapasiteettia on mahdollista parantaa reilusti aika pienillä panostuksilla, jos poliittista halua on. Siis pidentää vaunuja ja hoitaa valoetuudet ja muut radan ongelmat kuntoon. Vaatii tietysti jokusen parkkipaikan poistamista, pidempiä pysäkkejä yms., mutta nämä ovat nappikauppaa tunneleihin verrattuna.
tekijänä shameinyou
#90808
Meilahden liikenneyhteydet paranee tulevaisuudessa. Ensimmäinen muutos on se että 7 jatkaa Pasilasta Meilahteen Tukholmankadun ja Haartmaninkadun risteykseen asti. Tämä odottaa käsittääkseni vain Pasilan katuverkoston valmistumista, menee varmaan kolmisen vuotta.

Toinen iso juttu on ensimmäinen kaupunkibulevardi (Vihdintie) ja sen vaikutus. Luulen että tähän samaan pakettiin laitetaan pitkään odoteltu läntisen kantakaupungin yhteys, mikä parantaa Meilahden etelä-pohjois yhteyksiä huomattavasti. Linjat 14 ja 18 korvataan sporalla, Fredan kiskot, Topeliuksenkadun ja Haartmaninkadun kiskot, ja sitten Huopalahdentieltä kiskot aina pohjois-Haagan asemalle asti. Yksi pitkä pikaraitiotielinja, joka on tietenkin vähän vähemmän "pika" eteläpäässä, mutta palvelee kuitenkin koko kantakaupungin etelä-Kamppi-Meilahti akselia.

Tähän vielä Pisara jonka uskon toteutuvan 20-30 -luvulla niin eiköhän Meilahti/Töölö pärjää ihan hyvin.
Avatar
tekijänä veka
#90809
hmikko kirjoitti:Jätkäsaaren ja Hernesaaren ratikkaliikenteen vauhtia ja kapasiteettia on mahdollista parantaa reilusti aika pienillä panostuksilla, jos poliittista halua on. Siis pidentää vaunuja ja hoitaa valoetuudet ja muut radan ongelmat kuntoon. Vaatii tietysti jokusen parkkipaikan poistamista, pidempiä pysäkkejä yms., mutta nämä ovat nappikauppaa tunneleihin verrattuna.
Jätkäsaareen on jo neljä ratikkalinjaa, eikä metrollekaan ole pitkä matka, ts. se on jo nyt saanut kokoonsa nähden enemmän apua tältä suunnalta kuin mikään muu kaupunginosa. Ihan ok varmaan lyhentää vuoroväliä tai yrittää pidentää ratikoita, mutta saaren liikenneongelmat eivät siitä muuksi muutu. Niin kauan kuin Via Baltican autoliikenne kulkee Suomeen tätä kautta, ruuhkat tulevat vain pahenemaan. Siksi kannatan tunnelia. Jollain tavallahan tämä ongelma on hoidettava, eikä toista toimivaa ratkaisua ole esitetty.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 26