Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
Tekijänä sam
#8655
Koskitien vartta Tuirassa aiotaan täydennysrakentaa. Tällä hetkellä nähtävillä olevassa kaavaehdotuksessa allaolevan, restauroitavan 1926 valmistuneen Oulun osuuskaupan talon viereen on piirretty pohja-alaltaan ja korkeudeltaan samanlainen rakennus.

Saneerattava "Osula".
Kuva

Tässä kanavan takaa kuvattuna, ko. talo peittynyt puskaan. Uudisrakennus tulisi valkoisen nelikerroksisen vasemmalle puolelle.
Kuva
Oulun kaupunki, tekninen keskus kirjoitti:Asemakaavan muutoksen tavoitteena on mahdollistaa täydennysrakentaminen muodostettavan korttelin osalle olemassa olevan rakennuksen ehdoilla siten, että alueesta muodostuu kaupunkikuvallisesti ehjä kokonaisuus.
Omasta mielestäni alue tulisi "kaupunkikuvallisesti ehjemmäksi", mikäli uudisrakennuksen koossa ja sijoittelussa otettaisiin huomioon myös viereinen 1938 valmistunut, vuoden 1915 kaavan mukaiseen korkeaan umpikortteliin kaavoitettu kivitalo, Koskitien varren ja ylipäätään Tuiran mittakaava sekä kaava-alueen luonne osana yleiskaavan CA-2-aluetta (Tuirassa on käytännössä myös korkeamman tason kaupallisia palveluita.)
Korkeutta voisi olla ainakin kolmen kerroksen verran Osuuskaupan rakennuksen aseman siitä kärsimättä, ja talo voitaisiin rakentaa kiinni valkoiseen kerrostaloon katulinjan selkeyttämiseksi ja palomuurin peittämiseksi. Myös kivijalkaliikkeet taloyhtiön tulonlähteenä ja katukuvan parantajina Merikoskenkadun kaupallisen keskittymän välittömässä läheisyydessä mahdollistuisivat paremmin kuin kaavaehdotuksessa.

Myönnetään, että painajaismaiset mielikuvat esimerkiksi Aleksanterinkadun varren betonisista rivitalohirvityksistä herättävät osaltaan vastareaktion nykytekniikalla toteutettuun puutalomittakaavan mukaiseen rakentamiseen, josta on keskusteltu täälläkin melkoisen vahvoilla äänenpainoilla. Puu-Tuiraa on tässä vaiheessa turha haikailla takaisin, joten miksi ei voitaisi rakentaa rohkeasti nykyistä ympäristöä parantaen?
Oulun kaupunki, tekninen keskus kirjoitti:Nähtävilläoloaikana on osallisilla ja kunnan jäsenillä mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun, arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta. Mielipiteet osoitetaan 12.12.06 klo 15.30 mennessä: Oulun kaupungin kirjaamo PL 27, 90015 OULUN KAUPUNKI.
Erittäin suositeltavaa, mikäli vähänkään kiinnostaa.

Linkki suunnitelmakorttiin: http://www.ouka.fi/tekninen/Suunnitelma ... asp?ID=112
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#8659
Tuo on osoitus pelkästään siitä että Oulun kaavoituksessa istuu vanhoja homekorvia.
Pitänee säilyttää mielessä tuo, jos vaikka kävisi jättämässä mielipiteen.

"Osulan" ikkunoita peittävissä levyissä on ihan hienoja egyptiläistyylisiä maalauksia.
Kuva

Kuva

Maalaukset joutunee ottamaan pois kun rakennukseen tulee toimintaa, mutta eipä sille mitään mahda.
Avatar
Tekijänä Klazu
#8663
Lidliin liittyen vielä: se ketjun käyttämä perushalli ratkaisu ei ole mikään Lidlin omituisuus. Ihan samalla kaavalla rakennetaan täällä Saksassa vaikka mitenkä Aldeja, Plussia, Edekoitakin... Mikähän lienee tuossa muodossa/pohjassa niin hyvää, että sitä on apinoitu niin laajalti?

Juu, menee nyt ohi topicin. Anteeksi. 8)
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9001
Oulun Portin rakentaminen alkaa ensi keväänä.

Kysymys on noin 5000 työpaikan alueesta Oulun keskustan ja lentokentän puolessa välissä. Alue on moottoritien länsipuolella noin 7km päässä keskustasta, vastapäätä Kaakkuria.

Yksi rakennuksista on 14 kerroksinen.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

En tiedä kuinka lopullisia nämä kuvat ovat. Ne näyttäisivät olevan vuodelta 2002 joten muutosta on voinut hyvinkin tapahtua.

Linkki:
http://www.laatioark.fi/finnish/projekt ... /419.shtml

Minusta olisi luonnollisestikin ollut mielekkäämpää toteuttaa ensin keskustan Oulun veturi. Se kannustaisi rautateiden käyttöön kun Oulun portti toimii moottoritien ja lentokentän varassa. Lisäksi työpaikkojen sijoittaminen keskustaan luulisi olevan työntekijöidenkin kannalta mielekkäämpi.


(kuvat. Arkkitehtitoimisto Laatio Oy)
Avatar
Tekijänä grendy
#9009
Iggy.P kirjoitti: Minusta olisi luonnollisestikin ollut mielekkäämpää toteuttaa ensin keskustan Oulun veturi. Se kannustaisi rautateiden käyttöön kun Oulun portti toimii moottoritien ja lentokentän varassa. Lisäksi työpaikkojen sijoittaminen keskustaan luulisi olevan työntekijöidenkin kannalta mielekkäämpi.
Niin no miten nyt sen ottaa... Keskusta-työpaikalla on hyvät ja huonot puolensa. Hyvinä tietysti se, että palveluita on ympärillä vaikka mitä eli ei tarvi miettiä että mitä ruokaa tois töihin kun voi mennä syömään rafloihin.

Mutta työmatkat on sitten kiinnostavin asia... Joukkoliikennettä suosivat tietysti hyötyvät keskustassa sijaitsevasta työpaikasta, mutta taas omalla autolla liikkuvat yleensä kärsivät asiasta koska keskustasta on tosi kallista/vaikeaa saada autopaikka ellei firman alakerrassa nyt satu oleen isoo parkkiluolaa ja työnantaja jakelee autopaikkoja ilmaseks.
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9014
Grendy kirjoitti:Niin no miten nyt sen ottaa... Keskusta-työpaikalla on hyvät ja huonot puolensa. Hyvinä tietysti se, että palveluita on ympärillä vaikka mitä eli ei tarvi miettiä että mitä ruokaa tois töihin kun voi mennä syömään rafloihin.

Mutta työmatkat on sitten kiinnostavin asia... Joukkoliikennettä suosivat tietysti hyötyvät keskustassa sijaitsevasta työpaikasta, mutta taas omalla autolla liikkuvat yleensä kärsivät asiasta koska keskustasta on tosi kallista/vaikeaa saada autopaikka ellei firman alakerrassa nyt satu oleen isoo parkkiluolaa ja työnantaja jakelee autopaikkoja ilmaseks.
Yit kirjoitti:Oulun Veturi tarjoaa pääkonttoritasoiset toimitilat kaupungin paalupaikalta, josta yrityksesi näkyy ja näkee kauas. Sijainti Etu-Lyötyssä kaupungin merkittävimpien sisääntuloväylien risteyksessä takaa sen, että luoksesi löytävät helposti niin asiakkaat kuin yhteistyökumppanit - eikä arvokasta aikaa tarvitse käyttää parkkipaikkojen etsimiseen.
Niinkuin Yit:n info kertoo parkkitilat eivät ole ongelma juuri rakennusten alle louhittavan parkkitilan takia.
Todellinen syy Oulun Portin toteutukseen lienee hinta. Onhan tonttihinnan oltava reilusti halvempi 7km päässä. Lisäksi rautatiellä alkaa olla vetovoimaa vasta sitten kun Oulu-Seinäjoki rata on modernisoitu ja Oulu-Helsinki pendolino yhteys nopeutuu reilusti.
Ja olisihan se yrityksen imagon kannalta parempi olla kaupungin paalupaikalla ja vieläpä ekologisesti, kuin 7km päässä.
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9278
Oulun projekteille kuuluu tänään hyvää. Matkakeskus saavutti taas yhden etapin kun Ympäristökeskus antoi rakentamista puoltavan lausuntonsa asiasta.
Päivän Kalevassa on paljon tarinaa myös kallioparkista ja ydinkortteleista. Niidenkin toteutus näyttäisi olevan ihan hyvässä myötätuulessa.

Kalevan julkaisema havainnekuva ydinkortteleista.
Kuva


Kauppuri tällähetkellä Isokadulta katsottuna.
Kuva


Havainnekuva samasta kohdasta. Positiivisena pidän kävelyputken säästämistä ja putkea ympäröivän pienen lasiseinämän säilyttämistä.
Kuva


Kauppurienkadun puolelta. Vanhan postitalon ja uuden rakennusmassan väliin on tehty postitalon korkuinen lasiosa.
Kuva


Sisäkuva korttelista.
Kuva
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9326
Kaleva kirjoitti:Oulu selvittäisi junien lähiliikenteen


Kaupunginhallitus otti tiistaina kantaa valtakunnalliseen Rautatieliikenne 2030 -suunnitelmaan. Oulussa toivotaan selvitettäväksi, onko rataliikenteessä mahdollisuuksia Oulun seudun lähiliikenteeseen.

Kaupunginhallitus ilmaisi huolensa Oulun ja Seinäjoen välisen radan parantamisen ja tason nostamisen riittämättömästä rahoituksesta. Kaupunginhallitus arvioi, että rahojen puuttuminen hidastaa vuosikaudet rataosan liikennettä, kun rataosuutta ei saada kuntoon. Oulu kiirehtiikin kaksoisraidetta Oulun ja Seinäjoen välille laajempana kokonaisuutena ja nopeammalla aikataululla.
Ootteko Sam ja Welissoni tietoisia yhdystornikorttelin suunnitelmista?
Luultavasti ette, ellette ole viimeaikoina jutelleet siitä vastaavan kaavoitusarkkitehdin kanssa. No minäpä kävin teknisestä virastosta kyselemässä asiaa.
Siihen ei ole suunnitteilla mitään korkeaa vaan viidenkerroksen korkuinen rakennus "seinämäksi" Torikadun puolelle. Korttelin sisällä uusi rakennusmassa tulee olemaan 3 kerroksista.

Minusta tämä on kuitenkin ihan positiivinen juttu. Uudesta rakennusosasta tulee samankorkuinen kuin Pakkahuoneenkadun ja Torikadun kulmassa olevasta ruskeasta talosta. Siitä missä on Filmtown.

Tämän enempää tietoa siitä ei vielä saa. Ennen kesää tullee kuitenkin nähtäville jotakin.
Avatar
Tekijänä sam
#9335
Jes. Onkin jo korkea aika saada noita kaavoja etenemään. Vaikka tuo Kauppurin uudisrakennuksen havainnekuva ei suuremmin ulkomuodoltaan puhuttele, räystäskorkeus on hyvä ja Postitaloon liittyminen näyttää luontevalta. Rakennusmääräykset taitavat poistaa ns. Pohjan-talosta asuntoja, sillä havainnekuvassa valopiha näyttää ulottuvan ainakin viidenteen kerrokseen... olisikin varmaan aika villiä yhtäaikaisesti laittaa ruokaa ja kyylätä sisäpihalla shoppailevia. :D

Yhdystorni-korttelin kehittämistä rajoittaa varmaan eniten itse torni, johon ei voi oikein luontevasti rakentaa mitään kiinni. Kuitenkin Torikadun puoleinen uudisrakennus voitaisiin liittää kiinteästi Hallituskadun ja Torikadun kulmassa sijaitsevaan rakennukseen, sillä allaolevan kuvan Filmtownin talon korkuisena rakennettuna uudisrakennuksen räystäslinja ei olennaisesti poikkeaisi kyseisestä kulmatalosta. Myös kuvassa keltaisen rakennuksen takana näkyvän Nordean karmean lootan soisi sulautuvan osaksi kadunvarren rakennusrivistöä sekä Kirkko- että Pakkahuoneenkadulla, sillä Erkkikään ei viitsi katsella kävelyalueilta sisäpihan parkkikansia ja umpiseiniä. Molemmille sivuille mahtuisi helposti uutta rakennusmassaa.
Kuva
Tekijänä Welissoni
#9336
Enpä kyllä ollut kuullut tuosta yhdystornin suunnitelmasta yhtään mitään. Torikadun puoli kaipaakin vähän seinämää ympärilleen. Tällä hetkellä se on niin epäyhtenäinen.

Tuossa Pallaksen, Kauppurin ja Gallerian suunnitelmassa olisi ainesta. Keskustan yleisilme kohenisi huomattavasti, ja Oulu näyttäisi monin paikoin jopa hyvin kaupunkimaiselta. Sitten, kun tuosta Isokadusta tulee kävelykatu, niin tuo Pukinsarvi näyttää hieman hölmöltä :D .
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9416
Sam kirjoitti:Kuitenkin Torikadun puoleinen uudisrakennus voitaisiin liittää kiinteästi Hallituskadun ja Torikadun kulmassa sijaitsevaan rakennukseen, sillä allaolevan kuvan Filmtownin talon korkuisena rakennettuna uudisrakennuksen räystäslinja ei olennaisesti poikkeaisi kyseisestä kulmatalosta.
Tuntuisi loogiselta rakentaa uudisrakennus kiinteästi ympäröivään rakennuskantaan, mutta sitähän ei koskaan tiedä miten käy. Olivat niin vaitonaisia siitä etten udellut mitään tarkempia yksityiskohtia. Yhdystorni-korttelin rakentaminen on kokonaisuutena kuitenkin hyvin mielenkiintoinen. Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan. Varsinainen asiani mitä kävin sieltä kysymässä oli se että mitkä ovat nämä 6 kehitettävää liiketoimintakorttelia joista puhutaan. Selvisi että niillä tarkoitetaan Pallas/Kauppuri/Galleria lisäksi Anttila/Hammar/Stockmann-kortteleita. Eli yhdystornia ei lueta nk. "ydinkortteleihin". Ilmeisesti myös Hammariin on jotain suunniteltu.

Entä mitäs olette mieltä mahdollisesta paikallisjunien tulosta Ouluun?
Tekijänä Welissoni
#9420
Sellanen paikallisjuna vaikkapa Linnanmaan ja keskustan välillä olisi äärimmäisen kätevä. Sen verran realisti olen kuitenkin, etten jaksa uskoa tuollaisen toteutumiseen näillä leveysasteilla. Positiivisin seikka tuollaisessa liikkumismuodossa olisi juuri sen nopeus.
Avatar
Tekijänä Klazu
#9422
Vähän vaikea uskoa ainakaan kovinkaan kiinteä liikenteiseen paikallisjunaan (ja ketä kiinnostaa/palvelee kerta/tunti tason yhteydet?). Tosin on niitäkin monenlaisia. Dortmundissa on monia pieniä vain tiettyjä pienasutus taajamia ja lähiöitä palvelevia junalinjoja, jotka palvelevat vain 30min välein. Ne ovat suorina keskustan yhteyksinä hyviä vaihtoehtoja bussi/metro vaihtoruljanssiin ja palvelevat hyvin kaupungin laitoja, joista keskustaan muuten kestää lähemmäs tunti.

Mutta silti se, että Oulussa olisi jotain vastaavaa tuntuu vähän kaukaiselta ajatukselta.
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9427
Minä näkisin tuon paikallisjunaehdotelman ihan luonnollisena kehitysvaiheena tämän kokoiselle kaupunkialueelle. Paljon pienemmissäkin paikoissahan noita järjestelmiä on käytössä. Oulun seutu käsittää kuitenkin yli 200 000 asukasta.
Kysymys onkin minusta nimenomaan siitä ryhdytäänkö sitä tosissaan kehittämään vai ei. Jos siihen halutaan panostaa täytyy tietenkin myös kaavoituksen sitoutua asiaan. Tällähetkellä tilanne on sikäli hyvin että aluekeskuksina kehitettävät Kaakkuri etelässä ja Linnanmaa pohjoisessa ovat jo radan varressa. Niiden osalta kaavamuutoksia ei tarvitse tehdä. Etelässä seudun nopeiten kehittyvä(yksi Suomen nopeimmin kehittyvistä kunnista) Kempele on myös radan varressa. Joten kyllä minä näen alueella potentiaalia olevan ihan hyvin. Mitään kovin kummaisia ratainvestointejahan se ei vaatisi.

Junat tulisivat kulkemaan Oulusta kolmeen suuntaan. Pohjoiseen ainakin Haukiputaalle, ehkä Kemiin asti, Etelässä Kempeleen suuntaan ja idässä Muhokselle päin. Kaikista näistä suunnista käydään jo nyt laajalti Oulussa töissä. Heistä osa siirtyy varmasti mielellään junan käyttäjiksi kunhan bensan hinta alkaa tosissaan kallistua. Nämä ympäryskunnat ovat lisäksi hyvässä kasvussa. Tänä vuonna Oulun seutu on kasvanut jo 2666 asukkaalla marraskuun loppuun mennessä.

Muutoksia kaavoihin tarvittaisiin ainakin siten että Hiukkavaaraan suunniteltu yli 10 000 asukkaan alue olisi hyvä hajauttaa siten että kaavoitettaisiin näitä Hiukkavaaraan aiottuja asuntoja enempi ratojen varteen. Tämähän on ainut radoista sivuun jäävä kasvusuunta.

Jos Oulunseutu päättää ryhtyä samantapaiseen päästöjenvähennysohjelmaan kuin pääkaupunkiseutu, eli 39% vähemmän kasvihuonepäästöjä asukasta kohden vuoteen 2030 mennessä, on lähijunaliikenteen käyttöönotto ehkä sen ehdoton edellytys.
Muussa tapauksessa rakennuskantaa olisi ryhdyttävä tiivistämään todella reilusti enkä usko että siihen ryhdytään ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Oulunseudun valtteja kasvukeskusten välisessä kilpailussa ovat nimenomaan helposti saatavat pientalotontit. Sen luulisin olevan viimeinen asia mistä halutaan tinkiä.

Tuntuu että te ette ota huomioon sellaista vaihtoehtoa ollenkaan että ilmastonmuutosta vastaan jotain alettaisiin tehdä.
Avatar
Tekijänä sam
#9430
Maankäyttö ei nykyisellään ole oikein keskittynyt rautateiden varteen, ja raskaat liityntäjärjestelyt lienisivät ainoa tapa haalia riittävästi matkustajia tiheään, paikkurityyppiseen junaliikenteeseen. Myös kaksoisraiteen puute suurimmalta osalta matkaa ja paikallisjunaliikennöintiin haluttoman VR:n nykyinen monopoli henkilöjunaliikenteeseen muodostanevat aika ratkaisevan esteen tälle liikennemuodolle Oulun seudulla.

Kuitenkin näkisin, että vanhan lättähattuliikenteen kaltaiselle taajamajunaliikenteelle välille Raahe-Tornio (joustavaan akselivälin muutokseen vaadittavan tekniikan kehittyessä ja tämän toteuduttua mahdollisesti Luulajaan tai Skellefteå:n asti) voisi jopa olla käyttöä, sillä työmatkaliikenne välillä Raahe-Oulu-Kemi-Tornio-Piteå on alueellisesti jossain määrin merkittävää. Myös EU:n Interreg-hankkeena käynnistynyt Perämerenkaari-yhteistyö tukee infran kehittämistä, ja nykyisellään Raaheen ja Tornioon ei ole minkäänlaisia henkilöjunayhteyksiä. Matkan varrella muun muassa Liminka on rakentunut tiiviisti radan ympärille, ja myös Kempeleestä ja etenkin tulevalta Oulunportin työpaikka-alueelta ja Teknologiakylästä olisi varmaankin käyttäjiä molempiin suuntiin. Raahen ja Tornion suunnan taajikset korvaisivat kaukojunien aikatauluihin sovitettuina myös JunaBussit näiltä väleiltä. Vuoroväli voisi olla jotain nykyisen Z-junan luokkaa, ja kalusto jotain Sm1- tai entisten Dm7-junien kaltaista sähköistyksestä ja liikennöitsijästä riippuen.

Oulussa ainakin Mäntylä, Tuira, Alppila ja osa Toppilaa ovat kävelymatkan päässä radasta, mutta yli 13 000 asukkaan Pateniemen suuralue ja Haukipudas ovat kasvaneet tiiviihkösti lähinnä vanhan nelostien ympärille radan kulkiessa auttamattomasti sivussa. Mikäli liikenteellä ei pyrittäisikään palvelemaan kuin Perämerenkaaren yhteyksiä, asia ei lienisi ongelma, mutta järkevintä olisi varmaan miettiä jonkinlaista duoratikkaa, joka palvelisi paremmin paikallista liikennettä ja myös esimerkiksi Oysin, lentokentän ja yliopiston suuntia. Ratikan voisi ainakin Pateniemen alueella viedä Haukiputaantien liikennekäytävään, missä liikennöi nykyään suurin osa alueen busseista ja minne kävelymatkat eivät ole suurelle osalle asukkaita noin 700 metriä pidemmät.

Olen taannoin Tramwestistä innostuneena hahmotellut omaksi ilokseni jonkinnäköistä rautateistä erillistä pikaraitioverkostoa, jossa pääasialliset linjat keskustasta seurailisivat lähiöketjuja tyyliin

A pohjoiseen:Tuira-Toppila-Yliopisto-Pateniemi-Haukipudas
etelään: Etu-Lyötty-Oulunportti-Lentoasema

B pohjoiseen:Tuira-Puolivälinkangas-Yliopisto-Kaijonharju-Ritaharju
etelään: Raksila-OYS-Maikkula-Hiukkavaara

C pohjoiseen: Intiö-Myllyoja-Kiiminki
etelään: Raksila-OYS-Kaukovainio-Kaakkuri-Kempele

...tai jotain, ja kiskot olisi vedetty lähinnä työpaikkakeskittymien ja tiheimmin asuttujen alueiden kautta viheralueita ja tienpenkkoja pitkin. Linjoja olisi mahdollisuus ajaa myös "ristiin" tyyliin Lentoasema-Maikkula tai OYS-Myllyoja-Hiukkavaara, ja väkirikkaimmilla ja laajimmalle levinneillä alueilla linjat voitaisiin haarauttaa loppupäistään tai keskeltä. Myös vaihdot olisi synkattu verkoston solmukohdissa.

Innostus tämän viritelmän kehittämiseen kaatui kuitenkin pisimmillään noin kilometrin mittaisiin kävelymatkoihin ja mahdottomuuteen saada muutamaa linjaa kiertämään kaikkien olennaisten paikkojen kautta riittävän kuormituksen mahdollistamiseksi. Myös paikkatietojen puute vesitti osaltaan idean jatkokehittelyä. Olkootkin kuinka utopistista tahansa, tämmöisiä on aina hauska pyöritellä. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 67