Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#88528
tontzae kirjoitti:Toi valittaminen pitäis saada maksulliseksi, muutanan tuhannen euron kynnysraha hommaan niin loppuis turha rutina
Eli vain rikkaat voisivat valittaa ja köyhät tukkia suunsa? Mielestäni jokin kynnysraha olisi hyvä, mutta muutama tuhat euroa lopettaisi jo monet oikeutetutkin valitukset.
Avatar
tekijänä hylje
#88530
Itse en suinkaan ymmärrä, miksi naapureilta pitää lähtökohtaisesti kysyä yhtään mitään. Eikö ihmisille riitä, että heillä on valtaa oman tonttinsa kohdalla?
tekijänä hmikko
#88532
hylje kirjoitti:Itse en suinkaan ymmärrä, miksi naapureilta pitää lähtökohtaisesti kysyä yhtään mitään. Eikö ihmisille riitä, että heillä on valtaa oman tonttinsa kohdalla?
Kyl tää nyt on ihan oikeusvaltion periaatteita. Eli ihan varoittamatta ei voi pykäistä sellutehdasta omakotitalon seinänaapuriksi, ja jos pykäisee, niin asia pitää korvata jollain lailla tai saada päätös pakkolunastuksesta.

Eri asia sitten, onko ratikan tapauksessa naapurien valituksissa päätä taikka häntää, tai kaupunkien vuorovaikutusprosesseissa. Niissä tuntuu olevan yleisestikin vikana se, että ns. subsidiariteetin taso on väärä. Koko kaupungin strategian kannalta ratkaisevista asioista ensin kysytään joltain asukasyhdistykseltä, ja sitten sivutetaan asukasyhdistyksen mielipide, kun strateginen linja on kumminkin ilmiselvästi tärkeämpi. Lopputulemana on lähinnä, että yhdistyksen porukoille tulee paha mieli. En tiedä, miten tämmöiset sitten pitäisi ratkaista. Naapurit pitäisi saada tietoisiksi ja mukaan siinä vaiheessa, kun valtuusto tekee ison päätöksen, ja hyväksymään, että se tarkoittaa jotain omallakin takapihalla.
Avatar
tekijänä hylje
#88538
hmikko kirjoitti:Kyl tää nyt on ihan oikeusvaltion periaatteita. Eli ihan varoittamatta ei voi pykäistä sellutehdasta omakotitalon seinänaapuriksi, ja jos pykäisee, niin asia pitää korvata jollain lailla tai saada päätös pakkolunastuksesta.
Oikeusvaltio ei sano mitään siitä, että mihin sellutehtaan saa laittaa. Yhtä lailla sellutehtaan perustajallakin on oikeuksia. Tiettävästi Tampereen ydinkeskustassa on sellutehdas, joten en usko että sellutehdas itsessään on niin iso ja vakava ongelma että siitä pitäisi välttämättä säätää lakia ja vuorovaikutusta.
tekijänä hmikko
#88540
hylje kirjoitti:Tiettävästi Tampereen ydinkeskustassa on sellutehdas, joten en usko että sellutehdas itsessään on niin iso ja vakava ongelma että siitä pitäisi välttämättä säätää lakia ja vuorovaikutusta.
Ihanko totta? Tampellalla on ollut keskustan tehdasalueella puuhiomo, mutta käsittääkseni ei sellutehdasta. Lielahdessa oli sellutehdas. Ja oli miten oli, Tampellan puuhiomo perustettiin luemma 1872, kauan ennen nykymallista kaavoitusta.

Pointti oli, että naapurin tontille on aika helppo aiheuttaa häiriötä ja on ihan kohtuullista, että semmoista rajoitetaan lailla.
hylje tykkää tästä
tekijänä Heikki K
#88541
hmikko kirjoitti:
hylje kirjoitti:Tiettävästi Tampereen ydinkeskustassa on sellutehdas, joten en usko että sellutehdas itsessään on niin iso ja vakava ongelma että siitä pitäisi välttämättä säätää lakia ja vuorovaikutusta.
Ihanko totta? Tampellalla on ollut keskustan tehdasalueella puuhiomo, mutta käsittääkseni ei sellutehdasta. Lielahdessa oli sellutehdas. Ja oli miten oli, Tampellan puuhiomo perustettiin luemma 1872, kauan ennen nykymallista kaavoitusta.

Pointti oli, että naapurin tontille on aika helppo aiheuttaa häiriötä ja on ihan kohtuullista, että semmoista rajoitetaan lailla.
Toisaalta usein kuulee, miten kaavoitus on yhteiskunnan mielivaltaista säätelyä, joka pitäisi rajoittaa minimiin, koska jokaisen pitäisi voida rakentaa tontilleen mitä haluaa. Kivoja ristiriitoja ja paljon tilaa nimbyilylle ja populismille.
grendy tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#88581
hmikko kirjoitti:Pointti oli, että naapurin tontille on aika helppo aiheuttaa häiriötä ja on ihan kohtuullista, että semmoista rajoitetaan lailla.
Olen eri mieltä kohtuullisuudesta. Häiriötöntä maankäyttöä ei ole olemassa. Jotta suosituimmilla paikoilla olisi tilaa kaikille, pitää sietää koko ajan enemmän ja enemmän häiriöitä. Muuten tila loppuu kesken ja se on ikävää.

Toisaalta vähemmän suositummilla paikoilla naapurien häiriöitä voi välttää isommilla tonteilla. Eiköhän kaikille löydy omaan häiriönsietokykyyn ja muihin arvovalintoihin parhaiten sopiva paikka asua, vaikkei sitä erityisesti säännteltäisikään.

Nykymallissa mm. minulle ei löydy kovin sopivia paikkoja, joten se on haitallinen. Minulla on yhteiskunnan mielestä väärät arvovalinnat. Että sellainen oikeusvaltio.
Avatar
tekijänä Oskari
#88585
hylje kirjoitti:Nykymallissa mm. minulle ei löydy kovin sopivia paikkoja, joten se on haitallinen. Minulla on yhteiskunnan mielestä väärät arvovalinnat.
Sun hölynpölystä päätellen ko. yhteiskunta lienee täysin oikeassa.
Avatar
tekijänä 16valve
#88590
Tästä kuvasta näkee muuten hienosti myös Taysin uudisrakennuksen korkeus. Vanhan 14 kerroksisen päärakennuksen viereen on kohonnut uusi yhtä korkea rakennus. Tämä nyt hiukan offtopic, kun ei liity raideliikenteeseen.
henkka kirjoitti: Kuva
Heikki K tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#88604
Oskari kirjoitti:Sun hölynpölystä päätellen ko. yhteiskunta lienee täysin oikeassa.
Saat pitää sanojani hölynpölynä ja arvovalintojani vääränä, mutta en palauta kohteliaisuutta.

Muut saavat omasta puolestani elää ja tehdä sellaisia oman elämänsä ratkaisuja kuten itse haluavat. Sen he ansaitsevat. Vastenmielistä on, kun muut eivät salli minulle samaa.
tekijänä Turisti
#88606
Palstalta on kiva seurata eri kaupunkien kehitystä. Vaikka filosofinen arvokeskustelu onkin (joidenkin mielestä) mielenkiintoista, niin niille voisi perustaa tarvittaessa oman topicin...? Täytyy myöntää etten kyllä tsekannut vaikka sellainen jo olisikin.

Sinällään nuo erilaiset luvat, valitusoikeus ja niiden käsittely on aikamoinen ikuisuus kysymys. Oikeaa ja väärää vastausta ei varmasti ole. Valitusoikeus usein kirittää laadukasta toteutusta, mutta "turhat", lähinnä kiusanteoksi luokiteltavat valitukset, tulisi käsitellä merkittävissä hankkeissa niin kiireellisesti, että veivaajien valitusmotivaatio laskisi. Jonkinlainen symboolinen esim. 1000-2000e takuuraha karsisi Hannu Karpon ohjelmista tutut ammattivalittajat pois. Rahan saisi takaisin, jos valitus menee läpi.

Yleensä ottaen minusta Suomi on aika reilu paikka (joskus liiankin), mitä tulee oikeuksiin, velvollisuuksiin, arvoihin yms. Jos täältä ei sopivaa paikkaa/lokeroa tunnu löytyvän, niin kyllä sitä kaukaa saa lähteä hakemaan, mutta ehkäpä kannattaa käydä kaupan kautta peiliostoksilla.

Omalta jätän tämän viisaammille ja siirryn odottelemaan mielenkiintoisia ratikkapäivityksiä tämän topicin alle. Kiitos jo etukäteen!
Avatar
tekijänä henkka
#88850
Työt alkoivat vuoden vaihteessa ja nyt ollaan asentamassa ensimmäisiä kiskoja, tosin vain 22,5 metrin matkalle. Ensimmäiset kiskothan saapuivat Tampereelle Vapun aikoihin ja ensimmäiset kiskot asennetaan Hervantaan Kanjoninkadun ja Insinöörinkadun risteykseen.
Kiskot tuodaan Hervantaan rekan lavetilla, josta ne nostetaan paikoilleen ja asemoidaan betonivalua varten. Kiskojen asennus on tarkkaa työtä, sillä valuvaiheessa kiskon on sijaittava millimetrin tarkkuudella oikeassa kohdassa. Betonivalu toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen kestää noin neljästä kuuteen tuntia. Ensimmäisen valun jälkeen betonin annetaan kuivua yhdestä kolmeen vuorokautta, jonka jälkeen toteutetaan pintaosan valaminen. Sen jälkeen alue pinnoitetaan asfaltilla, jotta se voidaan ottaa jälleen ajoneuvoliikenteen käyttöön. Kaikkiaan työ kestää noin kaksi viikkoa.

Hervannan ensimmäisen kiintoraidelaatan pituus on 22,5 metriä. Kiskot ovat ns. urakiskoa, jotka asennetaan 18 metrin pituisina paloina ja hitsataan jatkuviksi paikan päällä. Kiskot myös eristetään kumilla, millä hallitaan sähkön hajavirtoja, vähennetään kiskopyöräkontaktista aiheutuvaa ääntä ja tärinää sekä lisätään matkustusmukavuutta.
http://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet ... ervantaan/

Lisäksi Raitiotieallianssin Facebook-sivulla alkaa livelähetys, luultavasti kiskoja koskien noin kymmenen aikoihin.

https://www.facebook.com/treratikka/
hmikko, Heikki K, Janne76 ja 3 muuta tykkää tästä
tekijänä erk75
#88975
Huomasiko joku, että tämänpäiväisessä Lauri Lylyn pormestariohjelman julkistuksessa oli mielenkiintoisia kohtia liittyen raitiotiehen:
klo 11:21: Ratikka tehdään Hiedanrantaan saakka, jatkolinjat suunnitteluun. Lylyn mukaan raitikka on yksi kipeimmistä asioista. - Nyt kun päätös on tehty, tehdään se Hiedanrantaan saakka. Katsotaan se runko sellaiseksi, että se toimii ja saadaan se hyöty. Nyt neljän vuoden aikana kun rakennetaan, voi vastustusta olla, kun tiet ovat auki, Lyly sanoo.
Olisipa aikamoinen märkä rätti lentävänniemeläisten naamalle, jos raitiotie jäisi siihen parin-kolmen kilometrin päähän eikä perille asti, kuten tähän asti on ajateltu. Lentävänniemeen on rakennettukin viime aikoina aika paljon uusia asuntoja, joten siitäkin näkökulmasta olisi hassua jos näin kävisi.

Voisiko taka-ajatuksena olla, että Hiedanrannassa mietittäisiin jatkoa uudelleen? Siitähän pääsee niin Lentävänniemeen, Ylöjärvelle kuin Lamminpää-Tohloppi-Haukiluoma-Ikuri -kaistaleelle. Tesoma hoidettaneen lähijunan voimin sitten aikanaan.

Tätä teoriaa voisi ehkä tukea seuraava kohta ohjelmanjulkistuksessa:
klo 11:22: Ratikan jatkosuunnittelun paikkoja on, jatketaanko ratikkaa aikanaan Härmälän suuntaan, Linnainmaalle, Ylöjärvelle vai mihin. - Jos pitäisi veikata, Härmälän suunta on todennäköisin, Lyly sanoo.
Tässä vielä lähde, eli Aamulehti.
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 82