Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#87396
Ausser kirjoitti: toivon että myös Raide-Jokeri etenee maaliin asti.
Tokko sitä mikään enää pysäyttää, ellei nyt sitten Paavo Väyrystä valita kunnallisvaaleissa Helsingin kuninkaaksi. Helsinki kaavoittaa uutta asumista pysäkkien ympärille täyttä päätä ja raidehankkeen hankintoja valmistellaan. Ks. http://raidejokeri.info/
tekijänä Josu
#87587
Pientä päivitystä projektin etenemisestä:
Viime viikolle postilaatikkoon ilmestyi ilmoitus, että raitiotien räjäytystyömaiden läheiset asunnot tarkastetaan ennen töiden alkua.
Hervannan Sanomien juttu
Tällä viikolla on aloitettu Kekkosentien ylittävän raitiotiesillan rakentaminen Teiskontien sillan viereen.
Tampereen kaupungin tiedote
Muotialan pohjoispuolella Hervannan valtaväylän varressa on kaivettu ja siirretty maata raitiotien linjauksella jo parin viikon ajan.
tekijänä erk75
#87647
Linkitetäänpä tänne: Raitiotieallianssi on julkaissut web-sivut, josta voi seurata hankkeen etenemistä.

Pikku hiljaa tässä kevään mittaan alkaa ensimmäisiä merkkejä rakentamisesta jo näkyäkin, kuten vaikka Raitiotieallianssin työmaakopit jne. Tästä se lähtee! :smt025
Heikki K, jfo tykkää tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#87822
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005135839.html
Tamperelaiset valmistautuvat vuosien työmaahan – historiallinen ratikkaurakka alkaa lähipäivinä

Julkaistu: 21.3. 14:37

Tampere. Tampereella valmistaudutaan nyt monen vuoden työmaahan useissa eri paikoissa Hervannan ja keskustan välillä, kun raitiotien rakentaminen lähipäivinä alkaa.

Urakka näkyy laajasti kaupungilla ja todennäköisesti myös koettelee monen Tampereella liikkuvan hermoja. Kaupunki kertoi ensimmäisen vaiheen työmaista tiistaina.

Tämä tarkoittaa alkuun viittä eri lohkoa, jotka ovat keskusta, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta sekä varikko, joka tulee niin ikään Hervantaan. Työmaita nousee näillä lohkoilla muun muassa Hämeenkadulle, Itsenäisyydenkadulle, Sammonkadulle ja Insinöörinkadulle.

Ratikan rakentaminen on siten kuin palapeli, jossa nämä lohkot lähivuosina tullaan liittämään vaiheittain toisiinsa.

Työt kestävät alkuvaiheessa neljä vuotta, ja liikenteen on määrä avautua vuonna 2021. Tällöin siis keskustan ja Hervannan sekä Taysin välillä kulkevat raitiovaunut. Raitiotie laajenee myöhemmin kaupungin länsipuolelle.

Ensimmäisenä työstä näkee tukikohtien perustamisen, työmaiden aitaamisen ja puiden kaadon. Samoin johtoja ja putkia siirretään pois tulevan radan alta. Liikenne häiriintyy töiden vuoksi. Kaupunki lupaa, että töitä tehdään pääasiassa päiväaikaan, mutta tarvittaessa myös öisin, jotta liikennettä häiritään mahdollisimman vähän.

Keskustassa, esimerkiksi Hämeenkadun länsipäässä työt alkavat kesäkuun alussa. Raitiotietyöt toteutetaan kadun keskialueella niin, että kadusta rajataan työmaa-alue. Sille rakennetaan kiintoraidelaatta ja raitiotien päällysrakenne. Autoliikennettä ja pysäköintiä tullaan rajoittamaan, bussiliikenteen aikataulujen muutoksiin on myös hyvä varautua.

Sammonkadulla työt alkavat jo tätä ennen, siellä työtä tehdään kadun keskialueella. Kadun on silti määrä olla ajettavissa molempiin suuntiin. Hervannan valtaväylällä on väljempää rakentaa, mutta sinne nousee myös useita uusia siltoja, nykyisiä taas muokataan raitiotielle sopiviksi.
Turku jäi, jää ja tulee jäämään. Tervemenoa turkuraattorit suunnittelemaan looppeja, superbusseja ja muuta hömppää
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#88271
Ratikan rakennustöitä on nyt tehty muutama kuukausi, lähinnä Hervannan valtaväylän varrella. Viime viikoilla työt ovat alkaneet myös Kalevassa ja Itsenäisyydenkadulla sekä Pirkankadulla.

Hervannassa Insinöörinkadun varrelta on kaadettu puita. Näkymät eivät juuri eroa normaalista syys- tai kevätpäivästä kun koivuissa ei ole lehtiä.

Kuva

Hervannan valtaväylällä maisema on jo ehtinyt muuttua enemmän puiden kaatamisenkin johdosta.

Kuva
Kuva

Hervannan valtaväylällä ratikkakiskot täytyy mahduttaa useammankin sillan alta ilman että siltoja tarvitsee pidentää tai purkaa ja rakentaa uudestaan. Vuohenojan alikulkusillan (Jyväskylän rata) ja Vuohenojan risteyssillan (Messukyläntie) alitse täytyy mahtua kiskojen lisäksi jalkakäytävä+pyörätie. Molemmissa silloissa kiskot vedetään aukosta, jossa aiemmin kulki vain jk+pp. Etelästä katsottuna vasemmalla kulkee jalkakäytävä+pyörätie käsittääkseni lähes entisellä tasollaan ja oikealla ratikkakiskot lähes Hervannan valtaväylän tasossa.

Kuva

Vuohenojan risteyssillan pohjoispuolella rakennetaan tukiseinää Vuohenkujan viimeisen pihan suojaksi. Tässäkin jalkakäytävä+pyörätie kulkee vasemmalla ylempänä ja ratikkakiskot oikealla Hervannan valtaväylän tasossa.

Kuva

Rieväkadulla kiskot kulkevat vasemmalla ja ajorata on oikealla.

Kuva

Sammonaukiolla ja Itsenäisyydenkadulla aloitellaan.

Kuva

Kuva

Myös Pirkankadulla on aloiteltu.

Kuva
Pyöröovi, hmikko, Heikki K tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#88340
Vihreät nyt vihreilevät. Mielenkiintoista on, mitä tapahtuu kun ratikka alkaa liikkumaan. Konkreettinen ratikka nostaa yleensä ratikan kannatusta olennaisesti.

Tampereella sinänsä on potentiaalia useammallekin ratikkalinjalle, kunhan kaavoittajilla on rahkeita kirjoittaa isoja tehokkuuslukuja.
grendy tykkää tästä
tekijänä Heikki K
#88341
Vihreillä lienee ajatuksena, että jos ja kun ensimmäinen linja nostaa kannatusta, niin lähes valmiita suunnitelmia löytyy pöytälaatikossa. Nythän on nähty, että kun puhtaalta pöydältä lähdetään, menee ratikkalinjan suunnitteluun ja lupaprosesseihin helposti 3-4 vuotta.
tekijänä Heikki K
#88342
Hankkeen tilanteesta on nyt saatavilla yhteenveto, kun kaupunginhallituksen suunnittelukokous (joka ymmärtäkseni on keskeinen päätöksentekoelin) käsitteli tilanteen ja päätti joistain muutoksista. Pöytäkirjasta nähdään, että Vihreät vaativat osin sellaista, mihin suuntaan juuri otettiin askelia.

Luonnonsuojelulakiin ja liito-oraviin liittyvät luvat on nyttemmin saatu lainvoimaisiksi, ja valitusten alla on enää varikon ja Hallilan asemakaavat. Näistä varikko tuli juuri HO:sta ja menee KHO-kierrokselle, eli siellä päästäneen töihin syksyllä. Tästä on se harmi, että allianssi joutuu ostamaan mursketta, kun ei pääse louhimaan omaa kalliotaan. Ilmeisesti aikataulu ei sentään ole vaarassa vielä. Hallilan kaavan kanssa kävi niin, että uutta Hervannan valtaväylän alikulkua ei päästy rakentamaan nyt kun kaukolämpöputkia uusitaan, saadaan siis kahtena vuonna autoilijoiden harmiksi työmaa siihenkin. Kaava meni juuri HO:een eli varmaan ensi kevääseen menee ennen kuin KHO:lta lupa tulee. Paikka on aika kriittinen joten itse olen hieman huolissani, tämä varmaankin on kriittisellä polulla nyt kun se pisin 250-metrinen siltakin on päistään valituksen alaisella kaava-alueella. Toivottavasti hankkeessa mukana olevat tietävät paremmin.

Oma lukunsa on Hervantajärven asuntoalueen kaava. Vaikuttaa siltä, että alue ei ehdi toteutumaan ratikan aikataulussa, jolloin pääte ei voi olla siellä. Siksi (tämä on oma tulkintani) Hermiankadun pysäkki rakennetaan heti (piti olla vain varaus) ja varaudutaan liikennöimään aluksi sinne.
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... sau(17841)
Avatar
tekijänä henkka
#88344
Heikki K kirjoitti:Paikka on aika kriittinen joten itse olen hieman huolissani, tämä varmaankin on kriittisellä polulla nyt kun se pisin 250-metrinen siltakin on päistään valituksen alaisella kaava-alueella. Toivottavasti hankkeessa mukana olevat tietävät paremmin.

Oma lukunsa on Hervantajärven asuntoalueen kaava. Vaikuttaa siltä, että alue ei ehdi toteutumaan ratikan aikataulussa, jolloin pääte ei voi olla siellä. Siksi (tämä on oma tulkintani) Hermiankadun pysäkki rakennetaan heti (piti olla vain varaus) ja varaudutaan liikennöimään aluksi sinne.
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... sau(17841)
Hallilan kaavan valitukset hylättiin hallinto-oikeudessa. Mikäli valituksen kohteena oli taas jonkun toisen vaihtoehdon paremmuus, niin todennäköisyys korkeimman hallinto-oikeuden vastakkaiselle päätökselle on pieni. Hallinto-oikeudet ottavat ainoastaan kantaa päätöksenteon laillisuuteen.

Hermiankadun pysäkin rakentamisesta suunnittelukokous lisäsi siis ponnen päätökseensä:
Toteutetaan infrarakenteet, jotka mahdollistavat raitiotien matkustajaliikenteen Hervannassa Etelä-Hervannan lisäksi myös Hermiankadulle heti liikenteen käynnistyessä.
Myöhemmin kehitysohjelmassa Hermiankatu mainitaan synergisten rinnakkaishankkeiden ja muutosten osana:
Pysäkkivarauksen toteuttaminen heti liikennöitäväksi - avoinna
Tila on kuitenkin vielä avoin, eli Hermiankatua ei ole vielä hyväksytty suunniteltavaksi. Sen päätöksen tehnee joku muu toimielin (YLA?).
Avatar
tekijänä grendy
#88346
Nuo valitukset ja niiden aiheuttamat odottamiset ovat hyvä esimerkki siitä, miksi valmiita suunnitelmia on hyvä olla pöytälaatikossa mieluiten jo valitukset käsiteltyinä. Mutta kyllä, aivan varmasti tuleva valtuusto on entistä "vihreämpi" ratikkaa kohtaan!
tekijänä Heikki K
#88353
henkka kirjoitti:
Heikki K kirjoitti:Paikka on aika kriittinen joten itse olen hieman huolissani, tämä varmaankin on kriittisellä polulla nyt kun se pisin 250-metrinen siltakin on päistään valituksen alaisella kaava-alueella. Toivottavasti hankkeessa mukana olevat tietävät paremmin.

Oma lukunsa on Hervantajärven asuntoalueen kaava. Vaikuttaa siltä, että alue ei ehdi toteutumaan ratikan aikataulussa, jolloin pääte ei voi olla siellä. Siksi (tämä on oma tulkintani) Hermiankadun pysäkki rakennetaan heti (piti olla vain varaus) ja varaudutaan liikennöimään aluksi sinne.
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... sau(17841)
Hallilan kaavan valitukset hylättiin hallinto-oikeudessa. Mikäli valituksen kohteena oli taas jonkun toisen vaihtoehdon paremmuus, niin todennäköisyys korkeimman hallinto-oikeuden vastakkaiselle päätökselle on pieni. Hallinto-oikeudet ottavat ainoastaan kantaa päätöksenteon laillisuuteen.
Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen luonnonsuojelulain poikkeamisluvasta, joka on nyt lainvoimainen. Sen sijaan asemakaava 8604, joka jouduttiin prosessin aikana laittamaan kertaalleen uusiksi, on hyväksytty valtuustossa 20.2.2017. Siitä on valitus tehty vasta 24.3.2017 eli tuosta voi laskeskella puolisen vuotta per oikeusaste, jos hyvin menee niin päästään metsätöihin ennen maaliskuun loppua 2018, sitten tulee pesintäsjat ja seuraava mahdollisuus on kesälomien jälkeen 2018. Jos siihen asti menee, olisin jo hieman huolissani. Voihan toki olla, että korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti ei mennä.

Hervannassa oli Allianssin järjestämä yleisötilaisuus pari viikkoa sitten. Siellä kerrottiin mm. seuraavaa:
- Hervannassa on kiskoja jo tämän vuoden elokuussa. paikka jäi hieman epäselväksi, luulisin tarkoitetun osuutta paloasema/Mikontalo/Atomipolku
- 2018 on tarkoitus olla varikolta Kalevan Prismalle koeajokelpoinen rata.
Avatar
tekijänä pks
#88430
DR kirjoitti:??? Please tell us...they are not doing the tramstation to Pyynikintori while the competition regarding the Tampere Art Museum and Pyynikintori arrangements is still open ?????
The tram route and the location of the stop were fixed in the competition program.
DR tykkää tästä
Avatar
tekijänä DR
#88431
Right. We thought it was just a preliminary plan since the program stated:
"The City of Tampere is organising a single-stage open international competition regarding the design of the extension of Tampere Art Museum, as well as the development and infill of Pyynikintori Square and the area surrounding the museum " Well, we guess the escalators can actually be fixed to that position as well.

https://ibb.co/hDuNRQ
Avatar
tekijänä henkka
#88451
Hervannassa tehdään johtosiirtoja Insinöörinkadulla. Kanjoninkadun ja Insinöörinkadun risteyksessä tehdään johtosiirtoja, siirretään yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, rakennetaan lisäkaistoja sekä rakennetaan ratapohjaa.

Kuva
Kuva

Vuohenojalla on otettu pois käytöstä etelään johtava kaista mutta käsittääkseni se ei liity ratikan rakentamiseen vaan maakaasuputken/kaukolämmön rakentamiseen. Vuohenojan Hervannan valtaväylän alittavan putken pidennys alkaa vasta entisen jk+pp:n länsipuolelta. Vuohenojan bussipysäkki on siirretty väliaikaisesti Messukyläntien sillan alle, jossa se muistaakseni oli ennen kuin se siirrettiin nykyiselle paikalleen.

Kuva

Turtolan alikulkukäytävän pidennys on saanut valumuotit ainakin osittain.

Kuva

Kekkosentien ylittävä silta on rakenteilla ja samalla on raivattu väylä Teiskontieltä sillalle.

Kuva

Ensimmäisen ratikkapysäkin paikkakin alkaa muotoutua. Kyseessä on Turtolan pysäkki ja se tulee ylemmässä kuvassa näkyvän portaikon ja alemmassa kuvassa näkyvän kauimmaisen autotallin välille. Samalla Laulunmaan bussipysäkki on siirretty Nekalantien sillan pohjoispuolelle.

Kuva
Kuva
grendy, hmikko, Heikki K tykkää tästä
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 82