- 12.10.16 10:52
#84984
Toisaalta Qatar antaa Finnairille myös uusia codeshare-yhteistyömahdollisuuksia erityisesti Lähi-Itään ja Afrikkaan päin. Kun tuonne päin on ollut asiaa, yleensä ainoat järkevät lentoyhteydet ovat olleet Turkishilla Istanbulin kautta.
Klazu kirjoitti:Uudet koneet eivät itse asiassa ole samanlaisia leveyden suhteen. A350:ssä kaikki operaattorit käyttävät vähintään 18 tuuman istumaleveyttä, koska siinä ei saa tungettua ylimääräistä rinnakkaista istuinta kuin kaventamalla istuimen jopa 16,5 tuumaan, joka on liikaa jo lentoyhtiöillekin. Näin piti olla myös 787:ssa, mutta siinä kävi Boeingille vähän hassusti. Alun perin 787:n matkustamo oli mitoitettu 18 tuuman istuimille ja 8 rinnan -konfiguraatioon. Viime hetken suunnittelumuutoksilla, joilla kevennettiin konetta, aihettivat myös matkustamon levenemisen joitain senttejä. Boeingin idea oli, että tämä käytettäisiin istuimien leventämiseen, jotta saataisiin mukava 8 rinnan 18,5 tuuman istuimilla. Mutta vain JAL osti tällaisella konfiguraatiolla (JALin 787 onkin hyvin mukava), kun muut lentoyhtiöt näkivät, että sehän mahdollistaa siedettävän 9 rinnan -konfiguraation 17 tuuman istuimilla, jota ei-halpalentoyhtiöt ovat käyttäneet tähän mennessä vain lyhyillä lennoilla. Paljon matkustavien muassa 787:n economy onkin saanut todella huonon maineen muihin laajarunkokoneisiin verrattuna.Etika kirjoitti:Kuusi tuntia A320:ssa on itse asiassa samalla tasolla kuin kuusi tuntia 787:ssa, jos ei istu business-luokassa. JAL:ia lukuunottamatta kaikki Dreamlineria operoivat yhtiöt ovat päätyneet economyssä 9-rinnan istuinvaihtoehtoon, kun Boeing tarkoitti sen alun perin olevan 8-rinnan.Olet ihan oikeilla jäljillä, mutta pitkiä lentoja paljon lentäneenä voin sanoisin, että normaali- ja laajarunkokoneen välillä on suuri ero matkustajamukavuudessa. Jalkatila sekä penkkien leveys on tosiaan kaventunut hyvin samoihin lukemiin kaikissa uusissa istuinkonfiguraatioissa, mutta laajarunkokoneissa on kabiinissa silti eri tavalla tilaa sekä käytävä- ja saniteettitiloja. Myös viihdejärjestelmät ovat eri tasolla sekä usein myös lennolla tarjoiltava ruoka (tosin tämä ei aina riipu konetyypistä vaan lentoyhtiöstä).
Parhaita koneita ovat toki vanhemmalla istuinkonfiguraatiolla (vielä tällä hetkellä) varustetut hieman vanhemmat koneet, kuten 767:t, mutta nämä käyvät yhä harvinaisemmaksi. Dreamlinerin ja A350:in etuja ovat myös hiljaisuus verrattuna vanhempiin koneisiin sekä kosteampi ilma, joka ei ole vain mainospuhetta vaan oikeasti piristävä ominaisuus.
Uuden Dohan reitin yhteyteen sanoisin, että siinä piilee suuri vaara Finnairille sekä Helsinki-Vantaalle. Hiekkalentoyhtiöt ovat epäreilulla kilpailuasetelmalla (huomattavasti halvemmat hinnat huonompien työlakien, valtiontukien sekä pilkkahintaisen polttoaineen vuoksi) härskisti syöneet monien lentoyhtiöiden kannattavuutta Euroopan ja Aasian/Afrikan/Oseaanian välillä. Open Skies -sopimukset mahdollistavat näiden lentoyhtiöiden lennättää kohdemaihinsa ylisuuria koneita, joilla voidaan kannibalisoida monien perinteisten lentoyhtiöiden markkinaosuuksia. Kannattaa katsoa mitä nämä lentoyhtiöt ovat tehneet useille kansallisille lentoyhtiöille esimerkiksi Euroopan ja Australian välisellä legendaarisella kengurureitillä.Toisaalta Lähi-Idan kentät ovat paljon paremmassa paikassa Australian ja Afrikan kannalta kuin Aasian osalta, varsinkin Itä-Aasian osalta. Ne ovat jo niin etelässä, että lyhimmät reitit Itä-Aasiaan koukkaavat jo pitkälle pohjoiseen ja tulevat suhteessa pitkiksi. Esim. VIE-HEL-PEK on 4839 mailia, kun VIE-DOH-PEK on 6647 mailia. Tuossa puhutaan jo selkeästi pidemmästä lennosta. Helsingistä verrattuna ero on vielä isompi - Helsingistä on esim. Hongkongiin yhtä pitkä matka Dohan kautta kuin olisi Frankfurtin kautta.
Qatarin tulo on suuri uhka Finnairille, sillä halvat hinnat houkuttavat monet harkitsemaan vain pari tuntia pidempää lentoa Lähi-Idän kautta Aasiaan. Onneksi vielä Qatar pitää Suomen markkinaa auttamattomasti liian pienenä ja pieni kone Helsingin reitillä ei muodosta vielä suurta riskiä, mutta Finnairia huomattavasti halvemmat hinnat ja parempi palvelu tulevat ehdottomasti houkuttelemaan monia matkustajia. Lähi-Itä on hyvin kätevä reitti Euroopasta Aasiaan.
Toisaalta Qatar antaa Finnairille myös uusia codeshare-yhteistyömahdollisuuksia erityisesti Lähi-Itään ja Afrikkaan päin. Kun tuonne päin on ollut asiaa, yleensä ainoat järkevät lentoyhteydet ovat olleet Turkishilla Istanbulin kautta.