Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä grendy
#85865
Huvittavaa tuo Aamulehden autonostalgiointi.. Kaikkien tuntema silta? Katsokaa nyt sitä! Normaali 70-luvun siltahirvitys :lol:

Aamulehti on niin surullisen pohjalla laadussaan että en oikein enää edes tiedä mitä siitä pitäisi kommentoida. :shock:
kotreant tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#86037
Kuva

Näsinkeulan työmaalta on viety pois peruskiven muurauksen suojana käytetty teltta. Nostokurjen pätkä odottaa luultavasti edelleen jalustansa valmistumista.

Kuva

Myllysaaren alikulkukäytävä on kaivettu osittain esille mutta sitä ei ole alettu purkaa.

Kuva

Kanavanvahdin tontilla on porauskärry mutta en osaa sanoa onko se jo porapaalutusta varten vai Myllysaaren alikulkusillan työmaan vuoksi.

Kuva
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#86278
Laniitti kirjoitti:http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tata-mi ... -24167682/
Kari Pitkänen / Aamulehti kirjoitti:Tunnelin valmistumisen piti helpottaa liikenteen painetta keskustassa. Mites tässä näin kävi?
Ratkaisu tunnelin aiheuttamiiin ongelmiin on tietysti lisää tunnelia. Mites tässä mikään voisi mennä vikaan?

En usko, että tuommoinen yksittäinen putki Satakunnankadulta tunneliin auttaisi asiaa, ja saattaisi jopa pahentaa. Ennen tunnelin rakentamista sen matkalla oli Kekkosentielle kolme tasoristeystä ruutukaava-alueen katuverkon reunalla, mistä näin äkkiseltään karttaa katselemalla luulis liikenteen päässeen jakautumaan tasaisemmin. Nyt ne ovat poissa pelistä, eikä yksi putki keskeltä Satakunnakatua palauttaisi tilannetta, vaan keskittäisi tunneliin menevää/tulevaa liikennettä Satakunnankadulle.
Avatar
tekijänä henkka
#86311
hmikko kirjoitti:En usko, että tuommoinen yksittäinen putki Satakunnankadulta tunneliin auttaisi asiaa, ja saattaisi jopa pahentaa. Ennen tunnelin rakentamista sen matkalla oli Kekkosentielle kolme tasoristeystä ruutukaava-alueen katuverkon reunalla, mistä näin äkkiseltään karttaa katselemalla luulis liikenteen päässeen jakautumaan tasaisemmin. Nyt ne ovat poissa pelistä, eikä yksi putki keskeltä Satakunnakatua palauttaisi tilannetta, vaan keskittäisi tunneliin menevää/tulevaa liikennettä Satakunnankadulle.
Noista kolmesta liittymästä kaksi – Sepänkadun ja Mustalahden – ovat edelleen käytössä. Kolmas, Tampellan Esplanadin liittymä on poissa käytöstä siihen asti kun Naistenlahden liittymä saadaan valmiiksi. Suurimmat ruuhkat Satakunnankadulle tällä hetkellä aiheuttanee idästä tuleva, Hämeenpuiston seudulle suuntautuva liikenne. Tällä liikenteellä on kaksi reittiä: toinen kulkee tunnelin kautta Santalahden liittymään ja siitä takaisin Sepänkadun tai Mustalahden risteykseen, toinen kulkee kaupungin läpi Teiskontieltä Satakunnankadulle. Toisessa joutuu tekemään ylimääräisen kahden kilometrin lenkin, toisessa pääsee lyhintä mahdollista reittiä mutta joutuu istumaan ruuhkassa. Nyt on nähty kumman autoilijat valitsevat.

Näsinkeulan työmaalla on nostokurki, josta on pystyssä tällä hetkellä vain torni. En tiedä miksi se on jätetty noin puolitiehen.

Kuva

Myllysaaren alikulkukäytävä on purettu entisen Paasikiven-Kekkosentien eteläisen kaistan kohdalta.

Kuva

Radan vartta seuraavaa Helmisenraittiakin on rakentaa todenteolla. Teräsponttiseinä liittynee myös alkavaan Kanavavahdin rakentamiseen.

Kuva
Kuva
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#86626
Nyt on saatu Ranta-Tampellan ensimmäisen talonkin torninosturi pystyyn kokonaisuudessaan.

Toinen talokin on ennakkomarkkinoinnissa! Tällä kertaa ensimmäinen näistä 14 kerroksisista, joita tulee ilmeisesti yhteensä 8kpl.
http://www.yitkoti.fi/yit_koti/hakutulo ... navanvahti
Tarjolla olisi taas hienoja penthouseja ;)
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#86635
grendy kirjoitti:Nyt on saatu Ranta-Tampellan ensimmäisen talonkin torninosturi pystyyn kokonaisuudessaan.

Toinen talokin on ennakkomarkkinoinnissa! Tällä kertaa ensimmäinen näistä 14 kerroksisista, joita tulee ilmeisesti yhteensä 8kpl.
http://www.yitkoti.fi/yit_koti/hakutulo ... navanvahti
Tarjolla olisi taas hienoja penthouseja ;)
Radanvarren korkeampia rakennuksia on itse asiassa yhdeksän ja syistä joita en muista, kaavassa niille ei ole määritetty kerroslukua, ainoastaan räystäskorkeus, joka on radan puolella 143,50 mpy. Koska rakennusten edessä kulkeva Koelaitoksenkadun korkeusasema vaihtelee pääosin 98 ja 99 metrin välillä, niin luultavasti kaikissa tulee kuitenkin olemaan noin 14 kerrosta.

Kanavavahdin tontilla oli jo paalutuskone mutta en huomannut kuinka paljon paaluja oli jo maassa.

Kuva

Näsinkeulan nostokurjella ei ollut puomia vielä lauantaina. Ensimmäiset elementit olivat kuitenkin jo pystyssä.

Kuva
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä RV
#86763
Mähän sanoin, että se liittymä olisi tullut toteuttaa heti ja että tuolla liikennemäärällä tunneli on ahdas ja siten vaarallinen vain nelikaistaisena! Nyt tulee tuplasti kalliimmaksi rakentaa uusi liittymä kuin jos se oltaisiin toteutettu heti. Samanlaisia fiaskoja tulevat olemaan Lahden ja Klaukkalan kaksikaistaiset kehätiet.
Avatar
tekijänä grendy
#86789
RV kirjoitti:Mähän sanoin, että se liittymä olisi tullut toteuttaa heti ja että tuolla liikennemäärällä tunneli on ahdas ja siten vaarallinen vain nelikaistaisena! Nyt tulee tuplasti kalliimmaksi rakentaa uusi liittymä kuin jos se oltaisiin toteutettu heti. Samanlaisia fiaskoja tulevat olemaan Lahden ja Klaukkalan kaksikaistaiset kehätiet.
Mitä sää horiset? Hyvinhän se tunneli vetää ja toimii. Ja kun tunnelin päiden liittymät saadaan valmiiksi niin kaikki pelaa vielä paremmin.
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä RV
#87023
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Mähän sanoin, että se liittymä olisi tullut toteuttaa heti ja että tuolla liikennemäärällä tunneli on ahdas ja siten vaarallinen vain nelikaistaisena! Nyt tulee tuplasti kalliimmaksi rakentaa uusi liittymä kuin jos se oltaisiin toteutettu heti. Samanlaisia fiaskoja tulevat olemaan Lahden ja Klaukkalan kaksikaistaiset kehätiet.
Mitä sää horiset? Hyvinhän se tunneli vetää ja toimii. Ja kun tunnelin päiden liittymät saadaan valmiiksi niin kaikki pelaa vielä paremmin.
Sitä mää horisen mitä henkka jo otti esille. Lähivuosien liikenne-ennusteella se ei todellakaan pelaa hyvin ja vetää liikenteen kaduille. Jo nyt ollaan siellä rajoilla. Kaikki tulisi vaan tehdä kerralla kunnolla, etenkin kun kyseessä on suuriliikennemääräinen tunneli. Liittymien väliset sekoittumiskaistat olisivat kylläkin jo huomattava parannus tätä silmälläpitäen, ja mahtuisivat ihan nykyisiin kaukaloihin, mutta ilmeisesti byrokratia iskee piennarten leveysvaatimuksilla (Länsimaissa näin yleensähän levennykset tehdään juuri näin, tai maalaamalla kaistat kapeammiksi, tai käyttämällä keskikaistaa eli käytännössä tarvitaan vain maalareita).
Avatar
tekijänä henkka
#87060
Naistenlahdessa rakennetaan liittymäalueelle ensimmäisenä jalkakäytävää ja pyörätietä. Ennenkuulumatonta.

Kuva

Helmisenraitin alla kulkeva kaukolämpöputki näyttäisi tulevan betonisen pohjan päälle, kuinka ne sitten peitetään jää nähtäväksi.

Kuva

Näsinkeulan tontilla ei ole tapahtunut juurikaan.

Kuva

Kanavanvahdin paalutus on kuitenkin edennyt. Kuvasta näkyy myös hyvin kuinka paljon Myllysaaren alikulkusiltaa täytyy siirtää, jotta se osuisi uudelle Verstaankadun linjaukselle. Verstaankatu tulee kulkemaan kuvan oikeasta reunasta Kanavanvahdin ja Tampereen Takomon välistä.

Kuva
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#88269
Ranta-Tampellassa Rantaväylän eteläinen ajorata on poissa. Pohjoinen ajorata odottanee vielä rantaan tulevaa väliaikaista jalkakäytävä+pyörätietä.

Kuva

Rakentamisen aikainen väliaikainen jalkakäytävä+pyörätie on jo rakentumassa Näsinkeulan ja Näsijärven väliin.

Kuva

Näsinkeulan itäpuolelle tulevan rakennuksen, Tampereen Ykköspurjeen, rakennuslupa oli käsittelyssä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostossa ja se hyväksyttiin. Samalla hyväksyttiin muutama poikkeama kaavasta, muun muassa viherkaton rakentamisessa matalien osien katoille. Pöytäkirjoissa ei ole mukana liitteitä, joten en tiedä tuleeko katolle rakennettavaksi sallittu oleskelutila viherkaton tilalle.

Ykköspurje tulee siis kuvan oikeaan reunaan kiinni rakenteilla olevaan Näsinkeulaan.

Kuva

Kanavanvahdissa on pystyssä katutason liiketilan seinien pylväät. Kaava velvoittaa rakentamaan kanavan, Ahdinrännin eteläpuolella katutasoon liiketilaa ainoastaan Kanavanvahdin korkeaan osaan. Markkinointimateriaalissa YIT kuitenkin on piirrättänyt liiketilaa jokaisen Ahdinrännin eteläpuolisen rakennuksen katutasoon. Toivottavasti heillä on halua toteuttaa liiketiloja muuallekin.

Kuva

Tampereen Takomon pihalta löytyi myös betonielementtejä, joista yhdessä oli alueen kaiteita vastaavat metalliosat.

Kuva
Alueelle on suunniteltu oma kaidetyyppi, joka muuntuu paikan erityspiirteiden ja teknistoiminnallisten tarpeiden mukaan. Hiotuista pyöreistä rst-umpitangoista koostuva kaide muodostaa hillittyä ja harsomaista pintaa heijastellen pehmeästi ympäristön sävyjä.
Elementit itseasiassa näkyvät edellisen postauksen viimeisessä kuvassa oikeassa alakulmassa pystyssä. Toivottavasti kyseessä on vain säätesti, sillä alueen rantarakenteiden, kanavan ja siltojen yleissuunnitelmassa kanavan seinät on suunniteltu toteutettavan reliefikuvioituina betonielementteinä.
Avatar
tekijänä henkka
#88453
Ranta-Tampellassa Näsinkeula alkaa muotoutua alueelle tyyppilliseksi matala-korkea -vaihteluksi. Kaava ei anna tarkkoja kerroslukuja, ainoastaan räystäskorkeudet. YIT:n esitteessä kuitenkin kerrotaan Näsinkeulan olevan 2-8 kerroksinen ja kuvien perusteella siten että kaksi kerroksiset osat ovat kaksikerroksisia pihanpuolella. Rannan puolella samalla kohtaa on kolme kerrosta eli yksi kellarikerros on rannan puolelta asuinkäytössä. Näin ollen korkeammasta osasta puuttuu vielä kolme kerrosta.

Kuva

Kanavanvahdille on rakentumassa väestönsuoja.

Kuva

Kiintoisampaa on kuitenkin Kanavanvahdin edessä tapahtuva ponttiseinän rakentaminen, joka sijainniltaan vastaa Ahdinrännin eteläseinää.

Kuva
Avatar
tekijänä huopa
#88930
Ranta-Tampella näyttää nousevan aika vauhdilla. Nyt vasta tuli katseltua noita rendauksia vähän tarkemmin. Kanava näyttää eri mukavalta, asukastiheyskin taitaa tulla ihan kohtuulliseksi. Jos jotain huonoa hakee, niin näitä rendauksia katsellessa tulee mieleen vertaus 2000-luvun itä-pasilaan:
Kuva

Itä-Pasila on itse asiassa minusta ihan mukava paikka, mutta ehkä yleiseltä ilmeeltään se on monille liian monotoninen. Hieman nuo rendaukset myös näyttävät siltä, että tuo 14-kerroksisten rakennusten rivi on lievästi monotoninen, vaikkakin kaupunkimaisen muhkea.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 48