Ranta-Tampellassa Rantaväylän eteläinen ajorata on poissa. Pohjoinen ajorata odottanee vielä rantaan tulevaa väliaikaista jalkakäytävä+pyörätietä.
Rakentamisen aikainen väliaikainen jalkakäytävä+pyörätie on jo rakentumassa Näsinkeulan ja Näsijärven väliin.
Näsinkeulan itäpuolelle tulevan rakennuksen, Tampereen Ykköspurjeen, rakennuslupa oli käsittelyssä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostossa ja se hyväksyttiin. Samalla hyväksyttiin muutama poikkeama kaavasta, muun muassa viherkaton rakentamisessa matalien osien katoille. Pöytäkirjoissa ei ole mukana liitteitä, joten en tiedä tuleeko katolle rakennettavaksi sallittu oleskelutila viherkaton tilalle.
Ykköspurje tulee siis kuvan oikeaan reunaan kiinni rakenteilla olevaan Näsinkeulaan.
Kanavanvahdissa on pystyssä katutason liiketilan seinien pylväät. Kaava velvoittaa rakentamaan kanavan, Ahdinrännin eteläpuolella katutasoon liiketilaa ainoastaan Kanavanvahdin korkeaan osaan. Markkinointimateriaalissa YIT kuitenkin on piirrättänyt liiketilaa jokaisen Ahdinrännin eteläpuolisen rakennuksen katutasoon. Toivottavasti heillä on halua toteuttaa liiketiloja muuallekin.
Tampereen Takomon pihalta löytyi myös betonielementtejä, joista yhdessä oli alueen kaiteita vastaavat metalliosat.
Alueelle on suunniteltu oma kaidetyyppi, joka muuntuu paikan erityspiirteiden ja teknistoiminnallisten tarpeiden mukaan. Hiotuista pyöreistä rst-umpitangoista koostuva kaide muodostaa hillittyä ja harsomaista pintaa heijastellen pehmeästi ympäristön sävyjä.
Elementit itseasiassa näkyvät edellisen postauksen viimeisessä kuvassa oikeassa alakulmassa pystyssä. Toivottavasti kyseessä on vain säätesti, sillä alueen rantarakenteiden, kanavan ja siltojen yleissuunnitelmassa kanavan seinät on suunniteltu toteutettavan reliefikuvioituina betonielementteinä.