Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#82189
hmikko kirjoitti:Tuo kysymys Vartiosaaresta on ihan aiheellinen. Jos se päätetään uhrata, niin miksei sitten otettaisi kaikkea hyötyä irti? Itse joko säästäisin ja rakentaisin Laajasalon todella tehokkaasti, tai sitten jos Vartiosaari on ihan pakko rakentaa, niin kunnolla ja raitiotie Vuosaareen asti, jotta ei tule pussinperää. Siinä tulisi sitten Ramsinniemeen raitiotie ja niin paljon uutta virkistyskäyttöä, että sen luonne muuttuisi myös, vaikka ei rakennettaisikaan.
Jotakuinkin noin ajattelen itsekin. Jos jokin alue kaupungissa päätetään rakentaa, tehdään se sitten tehoilla. Jos siihen ei ole valmiutta, on parempi jäädä odottelemaan. Vartiosaaressa kai pelättiin vastalausemyrskyä ja sen takia päädyttiin ehdottamaan alhaisia väestömääriä. Ehkä seuraavassa yleiskaavassa erehdys voidaan korjata.

Koivusaaressa tätä valinnan mahdollisuutta ei edes ollut, kun on se metroasema. Sitten ei kuitenkaan uskallettu tarjota tornitaloja, jotka ehkä olisivat saaneet aikaan isomman metelin. Lopputulos on tuttua ja turvallista pienkerrostaloa yli äyräiden.
Avatar
tekijänä RV
#82244
Mitä minua tähän yhdistellään? Mielestäni vain kaupungin läntinen ohitustie voisi kulkea luontoarvottoman Seurasaaren kautta. Vartiosaari jalavalehtoineen taas on luonnoltaan hyvin arvokas.

Koivusaaressa ei luontoa ole, kaivuri käyntiin.
Avatar
tekijänä veka
#84458
Tuoreita kuvia Koivusaaresta. Hiljaiselo jatkuu. Vähän arvelen, ettei tulevalla talvikaudella 2016-2017 tulla näkemään suuria avauksia kevään vaalien takia. Suosittelen käymään Koivusaaressa, jos näitä hienoja kelejä vielä piisaa. Tunnelma on hyvä motarista huolimatta, ja eteläkärjen lohkare pienine rantaniittyineen on Helsingin helmiä.

KuvaKoivusaaren Pursiseuran mastoviidakkoa saaren itäreunalla. Taustalla näkyy Lauttasaari. Koivusaaren metroaseman sisäänkäynti häämöttää tummana punaisen keulapurjeen kohdalla.

KuvaKoPu:n veneiden talvisäilytysalue on kesäisin vain laaja hiekkakenttä, joka toimii veneilevän kansan parkkipaikkana. Mitähän veneille tapahtuu, kun tehorakentaminen käynnistyy? KoPu:lle näyttäisi löytyvän laituritilaa, mutta isojen purjeveneiden kuljettaminen muualle talveksi ei ole vähäinen juttu. Niitä on tuossa satamassa toista sataa.

KuvaNJK:n puolella näkymät ovat toisenlaiset. Rannalla on myös kesäisin runsaasti veneitä, nytkin ehkä 60, suurin osa kevytveneitä. Myös kilpakäytössä olevia köliveneitä säilytetään kesäisinkin maissa. Saas nähdä, mitä tälle kulttuurille tapahtuu, jos ja kun NJK siirtyy Hernesaareen. Helsingin nykykäytännön mukaan veneet on laitettava veteen noin juhannukseen mennessä tai ne siirretään ties minne.

KuvaKoivusaaren eteläkärjen upea siirtolohkare ja sen takana suojeltu rantaniitty.

KuvaKoivusaaren metroasema Lauttasaaren puolella näyttää olevan jotakuinkin valmis. Komea rakennus on Pekka Helinin toimiston käsialaa. Ihan toista maata kuin itäsuunnan maanpäälliset metroasemat Kalasatamasta alkaen.
hmikko tykkää tästä
tekijänä pallo
#84468
Vierailisin koivusaaressa mielelläni Helsingissä käydessäni, mutta kun ei tuo metro kulje vieläkään. :/ Suurkaupungissa en lähde millään bussilla sompailemaan kun ei ikinä tiedä mikä on oikea pysäkki ja missä milloinkin mennään.
Avatar
tekijänä MindW
#84482
Oletko kuullut pyörästä? Tai reittioppaasta? Entä puhelimen paikannusominaisuudesta?
tekijänä Xerdoz
#84484
veka kirjoitti: KuvaKoivusaaren metroasema Lauttasaaren puolella näyttää olevan jotakuinkin valmis. Komea rakennus on Pekka Helinin toimiston käsialaa. Ihan toista maata kuin itäsuunnan maanpäälliset metroasemat Kalasatamasta alkaen.
Ihan hieno tönö on, mutta näyttää ainakin tuon kuvan perusteella olevan varsin hyvin eristetty muusta kaupunkirakenteesta.

Eikö metron tarkoitus ole palvella tiheästi asutun alueen henkilöitä, jotka todennäköisimmin saapuvat paikalle kävellen, ettei autoa tarvittaisi. Näin ainakin tuolla muualla maailmassa on.
tekijänä hmikko
#84486
Xerdoz kirjoitti: Ihan hieno tönö on, mutta näyttää ainakin tuon kuvan perusteella olevan varsin hyvin eristetty muusta kaupunkirakenteesta.

Eikö metron tarkoitus ole palvella tiheästi asutun alueen henkilöitä, jotka todennäköisimmin saapuvat paikalle kävellen, ettei autoa tarvittaisi. Näin ainakin tuolla muualla maailmassa on.
Tuo on siis toinen sisäänkäynti. Toinen tulee keskelle Koivusaaren uutta rakentamista kansitasolle. Ks. osayleiskaavan havainnekuva aiemmin tässä ketjussa. Sinänsä tietysti melko takaperoista, että kun sisäänkäynneistä säästetään ja muualle tehdään yhden sisäänkäynnin asemia, niin tuohon sitten laitetaan kaksi. Helsingissä tarpeellisempia olisivat mm. Ruoholahden ja Helsingin yliopiston (Kaisaniemi) asemien toiset sisäänkäynnit.
tekijänä hmikko
#86704
Asemakaava lautakunnan listalla. Näköjään asemakaavoittavat koko osayleiskaavan alueen yhtenä pottina. Havainnekuva kokonaisuudesta näyttää jokseenkin täsmälleen samalta. En löydä selostuksesta valmiita teholukuja, mutta mainituista hehtaareista äkkinäinen jakolasku näyttää aluetehoksi 0,86, mikä ei kyllä ole häävi.
Selostus kirjoitti: Suunnittelualueen pinta-ala on noin 85 hehtaaria, josta merialuetta on noin 69 hehtaaria ja maa-aluetta noin 17 hehtaaria.

Suunnitelman mukainen Koivusaaren maapinta-ala on noin 34,7 hehtaaria. Maapinta-ala suurenee meritäytöin noin 17,7 hehtaaria.

Kaavaratkaisun myötä Koivusaaren alueen rakennusoikeus kasvaa 297 000 k-m2, josta 194 100 k-m2 on asuntorakentamista, 3 300 k-m2 julkista rakentamista ja 99 600 k-m2 toimisto- ja liikerakentamista (sisältää keskustatoiminnoille merkityn alueen, joka voi sisältää liike- ja toimitilojen lisäksi muitakin toimintoja, esim. hotellin, asuntoja tai palvelurakentamista).

Koivusaaren asukasmäärä on n. 5 000 asukasta. Koivusaaren työpaikkamäärä on n. 3 300–4 000 (25–30 m2 /työntekijä).

[...]

Kokonaisuudessaan kustannuksia on arvioitu aiheutuvan noin 160 miljoonaa euroa. Uutta kaavoitettavaa kerrosalaa kohden aiheutuu kustannuksia noin 550 euroa/k-m2. Kaupungille kohdistuu tuloja kaavoitettavan rakennusoikeuden myymisestä ja vuokraamisesta. Rakennusoikeuden arvoksi voidaan arvioida noin 200–220 miljoonaa euroa pohjautuen Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman (2016) mukaiseen hallinta- ja rahoitusmuotojakaumaan
Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä veka
#86708
Minustakin suunnitelma näyttää entiseltä. Varsinkin Lauttasaaressa harrastettu älämölö ei näytä jättäneen tähän jälkiä. Vai onko tämä nyt vain tuotu sen enempiä säätämättä keskusteluun ja ehkä päätettäväksi. Hesarin tuoreessa uutisessa Rautava ja Sinnemäki pyörittelevät sanojaan vähän siihen malliin, että Koivusaari nyt toteutetaan, vaikka Länärin osalta ei olekaan uuden yleiskaavan mukainen. Metroasema on saatava asianmukaiseen käyttöön. Sinänsä on kyllä mielenkiintoista ja tietysti reiluakin, että tämä on näin tapetilla vaalien alla. Ainakin lauttasaarelaisilla ehdokkailla on miettimistä, miten päin sanansa laittavat.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005065079.html
tekijänä Etika
#86724
Mitenköhän nuo toimistorakennukset menisivät kaupaksi tuolla paikalla. Onko tuossa nyt noin kolmasosa niitä ja kun ottaa huomioon esimerkiksi Keilaniemen tilanteen, niin rakentuminenkin näyttää minusta vähän epävarmalta. Mitenkäköhän koko projektin kanssa tulee menemään, jos nuo tökkivät.

Muutenkin koko rakentamislogiikka on ihan pähkähullu. Koivusaaren metroasemaa alunperin ehdotettiin toteutettavan asemavarauksena, mutta se jossakin välissä haluttiinkin heti toteutettavaksi asemaksi ihan, jos Koivusaarta halutaan rakentaa. Toisaalta nyt sitten Koivusaari onkin pakko toteuttaa heti, kun se asema on tehty.

Kun koko saaren rakenne on mitä on vain sen takia, koska Länsiväylä ja sen liittymä laittavat niin pahat rajoitukset suunnittelulle, niin Koivusaaren tunkeminen tässä vaiheessa läpi suunnittelusta vaikuttaa täysin älyttömältä.
tekijänä hmikko
#86725
Etika kirjoitti: Toisaalta nyt sitten Koivusaari onkin pakko toteuttaa heti, kun se asema on tehty.
Ei tietty ole mikään tosiasiallinen pakko. Se, että on hussattu 50 miljoonaa ei ole hyvä syy hussata enempää, eli heittää hyvää rahaa huonon perään, jos selvästi on nähtävissä, että kansirakennelmat sun muut ei kannata.
Avatar
tekijänä veka
#86737
Jotenkin haistelen päättäjien puheista, ettei sitä bulevardia tohon paikkaan ihan lähivuosikymmeninä tule. Ja että Koivusaari larulaisten (ja minunkin) vastustuksesta huolimatta laitetaan nyt vauhtiin esitetyn kaltaisena.
RV tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#86742
Typerää kyllä, että kaupunki on luonut pakonomaisen tarveen rakentaa heti paikalla vain yhden metropysäkin vuoksi. Moottoritien ja sen ramppien vuoksi Koivusaaresta on tulossa aivan oma lähiönsä, joka on heikosti kytköksissä kantakaupunkiin. Tarkoitus taisi kuitenkin olla aika lailla päinvastainen. Järkevintä olisi mielestäni jättää Koivusaaren suunnitelmat lokerikkoon hetkeksi odottamaan valoisampaa aikaa.
tekijänä hmikko
#87321
Asemakaava on ollut pöydällä ja tulee käsiteltäväksi lautakunnassa tiistaina. Soininvaaran mielestä kaava pitäisi palauttaa valmisteluun (ja ELY tolkun piiriin). Vihreät saattavat ilmeisesti ajaa palautusta puolueena, mutta eivät vissiin voi saada läpi ilman kokoomusta.

http://www.soininvaara.fi/2017/02/26/ka ... 28-2-2017/
Osmo Soininvaara kirjoitti:Koivusaaren asemakaavaluonnos

Esitin tätä viimeksi palautettavaksi valmisteltavaksi niin, että moottoritieliittymä supistetaan olennaisesti pienempään tilaan. Kokoomus pyysi tämän sen jälkeen pöydälle. Pidimme tästä palaveria kaupunkisuunnitteluryhmämme kanssa emmekä ajatelleet luopua palautuksesta. Risteystä pitää pienentää – miksi Hanasaaren liittymässä sallitaan paljon pienemmät kaarresäteet ja miksi Länsiväylä on oltava tässä olennaisesti leveämpi kuin se on myöhemmin Salmisaaren sillan kohdalla? Samalla voisi laittaa baanan kulkemaan suoraan sen sijaan, että siinä tehdään sadan metrin kierros liittymän kohdalla. Autoja ei voisi koskaan simputtaa noin pahasti. Olisi myös hyvä, jos metroasemalta pääsisi saaren pohjoispuolelta nousematta ensin ylös kannelle.

Tässä ELY-keskus on toiminut aika itsepintaisesti. Niillä on vain malliliittymiä, jotka on suunniteltu toteutettavaksi avoimella preerialla, jossa maa on ilmaista. ELY haluaa varautua autoliikenteen kasvuun Länsiväylällä. Mihinköhän ne autot olisivat matkalla? Tekemään U-käännöksen Porkkalankadun kohdalla. katuverkkoon ei voida ottaa enempää autoja, joten Porkkalankadun risteykseen ne jumittuisivat.

Miten muuten voi olla niin, että ELY-keskukset käyttävät valtiollista valtaa, johon mikään demokraattisesti valittu elin ei voi puuttua? Yleensä perustuslakijuristit pitävät kiinni tarkasti siitä, ettei näin voi käydä kuin oikeuslaitoksen kohdalla, mistä on perustuslaissa omat pykälänsä. ELY-keskusten autonomisesta vallankäytöstä ei perustuslaissa ole mitään mainintaa. Ilmaisestyi oli tarkoitus poistaa puuttumismahdollisuudet ympäristöministeriöltä, mutta samalla tiehallinnosta tuli myös täysin itsenäinen vallankäyttäjä.
tekijänä hmikko
#87408
Kaava ja liikennesuunnitelma pistettiin toissapäiväisessä lautakunnan kokouksessa näköjään edelleen pöydälle 25.4. asti. Tässähän saattaa vielä jonkunlainen järki voittaa.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14