Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Kaikenlaista rakentamiseen ja remontointiin liittyvää keskustelua voit käydä täällä vapaasti.
#86592
arkkinikkari kirjoitti:
Ville kirjoitti:Alla hieman 3D rendereitä mitä olen kokeillut Sketchup ohjelmassa Lightup pluginilla.
Ei kauhean realistinen tuo sinun renderisi. LED-nauhan madaltava vaikutus perustuu siihen, että se tekee seinästä heti listan yläpuolella tolkuttoman kirkkaan jolloin se yhdistyy visuaalisesti kattoon. Vastaavasti listan alle jää tumma raita.

Tässä olisi vähän realistisempi versio valon jakautumisesta parilla eri valaistusvaihtoehdolla (joo, kiinnostava aihe...)

LED-nauha: http://vrais.io/?ZizzCy
roikkuvat valaisimet: http://vrais.io/?Mr0A5V
spottikisko: http://vrais.io/?w48ouj
Kiitos! Antoi miettimisen aihetta. :)

Spottikiskot on poissa pelistä meillä, vaimo ei hyväksy. :)

Katosta roikkuvia valoja en kyllä mielellään laita mihinkään missä on kävelyliikennettä. Ruokapöydän ylle voi kyllä laittaa, varmaan laitetaankin.

Minun renderihän voi olla "realistinen" riippuen himmennystasosta. Ei niitä nauhoja ole pakko pitää 100% teholla. Jos se näyttää paremmalta pienemmällä teholla niin sehän on vain hyvä kun se myös pidentää niiden elinikää. Mutta joo, kyllä hyväksyn sen että olohuone ei välttämättä kuitenkaan siltä näyttäisi miltä minun rendereissä näyttää.

Olen nyt tullut siihen tulokseen että ehdottomasti laitan värilämpötilaltaan muunneltavan LED-nauhan ainakin ikkunanpuoleiselle seinälle ja katonrajassa kulkevan kaapiston alle. Kyseinen LED-nauha mahdollistaa korkealaatuisen, himmenetyn ja värilämpötilaltaan muunneltavan valaistuksen suhteellisen energiatehokkaasti, esim. illalla 3000K ja aamulla 6000K. Tämä ei ole tietääkseni millään muulla teknologialla mahdollista toteuttaa (Huom. CRI >90).

Jos nämä osuudet toteutetaan niin ei ole minusta kauhean iso ylimääräinen kustannus eikä asunnon sisustuksen kannalta haitallista laittaa myös kahdelle muulle seinälle, vaikka olisikin niin että kaikki samaan aikaan päällä näyttäisivät kauhealta.
#86593
Pyöröovi kirjoitti:Parketti on aina vähän makuasia. Jos keittiökalusteet ovat sen päällä, tulee parkettiin väkisinkin pikkuisia kolhuja sun muuta aika nopealla tahdilla, mutta toisaalta pienen roson voi ajatella kuuluvankin käytössä olevaan kotiin. Oman kokemukseni perusteella kuitenkin välttäisin parkettia keittiössä. Ruuanlaitosta tulee huomattavasti mukavampaa, kun ei tarvitse varoa joka käänteessä pilaamasta lattiaa.
Kiitos! Mistä ne kolhut tulevat? Kalusteiden painosta?

Parkettia sinne on tulossa, se on lyöty lukkoon. Eli pitää vaan yrittää saada se toimimaan niin pitkään kuin mahdollista. Joku räsymatto sinne on varmaan pakko laittaa.
#86595
Silloin pitäisi käytännössä tehdä lattialämmityskin (kylmät laatat eivät ole kivoja paljasjaloin), keittiötilaan tulisi silloin jonkunlainen kynnys. Mielummin uusitaan lattiat sitten joskus kun että kynnys ärsyttää koko ajan. Niin ja se matala katto vielä.
#86597
Parkettiin tulee todella helposti kunnon kuoppa jos vaikka paistinpannun pudottaa. Sitten tietenkin aina on se mahdollisuus, että vaikka astianpesukone leviää ja lattialle tulee paljon vettä. Jos ette ihan maantasolla ole niin ei se lattia ihan älyttömän kylmä ole. Toki voi asentaa sinne laatan alle mukavuuslämmittimen joka on siis ohut kalvo. Siihen ei tasoitetta kovin paljon tarvitse joten kynnys jää melko pieneksi.
Ville tykkää tästä
#86598
Ja onhan laatan paksuus aika paljon ohuempi kuin parketin, ei siihen kynnystä oikein saa aikaiseksi ellei halua vesikiertoista lattialämmitystä. Toisaalta jos nyt jokatapauksessa olette piikkaamassa keittiön lattiaa saarekkeen sähköistämiseksi, niin siinä samalla tulee urat vesikierrollekin...
Ville tykkää tästä
#86601
Ville kirjoitti: Olen nyt tullut siihen tulokseen että ehdottomasti laitan värilämpötilaltaan muunneltavan LED-nauhan ainakin ikkunanpuoleiselle seinälle ja katonrajassa kulkevan kaapiston alle. Kyseinen LED-nauha mahdollistaa korkealaatuisen, himmenetyn ja värilämpötilaltaan muunneltavan valaistuksen suhteellisen energiatehokkaasti, esim. illalla 3000K ja aamulla 6000K. Tämä ei ole tietääkseni millään muulla teknologialla mahdollista toteuttaa (Huom. CRI >90).
Älä nyt ainakaan mitään sinistä 6000K valoa käytä kun 5500K on lähinnä päivänvaloa ;).. Ja kannattaa muistaa sitten se, että jos kaikkia muitakin kämpän valoja ei pysty säätään värilämpötiloiltaan niin on melko irstaan näköistä jos jossain on 2800K ja toisella seinällä onkin 6000K.
#86602
arkkinikkari kirjoitti:Ja onhan laatan paksuus aika paljon ohuempi kuin parketin, ei siihen kynnystä oikein saa aikaiseksi ellei halua vesikiertoista lattialämmitystä. Toisaalta jos nyt jokatapauksessa olette piikkaamassa keittiön lattiaa saarekkeen sähköistämiseksi, niin siinä samalla tulee urat vesikierrollekin...
Tuo on ihan totta, hyvä pointti. Pitää keskustella tuosta.
#86603
grendy kirjoitti:
Ville kirjoitti: Olen nyt tullut siihen tulokseen että ehdottomasti laitan värilämpötilaltaan muunneltavan LED-nauhan ainakin ikkunanpuoleiselle seinälle ja katonrajassa kulkevan kaapiston alle. Kyseinen LED-nauha mahdollistaa korkealaatuisen, himmenetyn ja värilämpötilaltaan muunneltavan valaistuksen suhteellisen energiatehokkaasti, esim. illalla 3000K ja aamulla 6000K. Tämä ei ole tietääkseni millään muulla teknologialla mahdollista toteuttaa (Huom. CRI >90).
Älä nyt ainakaan mitään sinistä 6000K valoa käytä kun 5500K on lähinnä päivänvaloa ;).. Ja kannattaa muistaa sitten se, että jos kaikkia muitakin kämpän valoja ei pysty säätään värilämpötiloiltaan niin on melko irstaan näköistä jos jossain on 2800K ja toisella seinällä onkin 6000K.
Siinä LED-nauhassa mitä olin miettinyt se lämpötilaskaala on 3200-6500K, siinä välissä on varmaan hyvä liikkua.

Keittiötilassa mietin että kaikki valot voisivat olla 4000K (GU10 spotit + yksi LED paneeli).
#86610
Ville kirjoitti:
grendy kirjoitti:
Ville kirjoitti: Olen nyt tullut siihen tulokseen että ehdottomasti laitan värilämpötilaltaan muunneltavan LED-nauhan ainakin ikkunanpuoleiselle seinälle ja katonrajassa kulkevan kaapiston alle. Kyseinen LED-nauha mahdollistaa korkealaatuisen, himmenetyn ja värilämpötilaltaan muunneltavan valaistuksen suhteellisen energiatehokkaasti, esim. illalla 3000K ja aamulla 6000K. Tämä ei ole tietääkseni millään muulla teknologialla mahdollista toteuttaa (Huom. CRI >90).
Älä nyt ainakaan mitään sinistä 6000K valoa käytä kun 5500K on lähinnä päivänvaloa ;).. Ja kannattaa muistaa sitten se, että jos kaikkia muitakin kämpän valoja ei pysty säätään värilämpötiloiltaan niin on melko irstaan näköistä jos jossain on 2800K ja toisella seinällä onkin 6000K.
Siinä LED-nauhassa mitä olin miettinyt se lämpötilaskaala on 3200-6500K, siinä välissä on varmaan hyvä liikkua.

Keittiötilassa mietin että kaikki valot voisivat olla 4000K (GU10 spotit + yksi LED paneeli).
Joo tärkeintä on että lämpötila olisi tasainen ainakin kaikissa avoimissa tiloissa, ei se vessassa niin haittaa vaikka oliskin vähän eriväristä :D.. Itsehän pelleilin pitkän aikaa vanhassa kämpässä pelkillä 5500K päivänvalolampuilla, mutta kun niiden hankkiminen ja tarjonta on kuitenkin sen verran rajoittunutta niin päätin uuteen kämppään ottaa kompromissiksi 4000K, jota on nykyään tarjolla jo ihan perusmarketeissakin hyvin. On E27:aa, GU10 jne.

Tosta CRI:stä en oo niin perehtynyt, että kuinka paljon oikeasti se vaikuttaa kokonaisuuteen että millanen esim noiden itellä käytössä olevien Airamin E27 ledien cri 80-89 on verrattuna siihen että olis yli 90? Ja jos haluaa lähteä hifistelemään niin onko tollasia CRI yli 90 tarjolla jossain taas erikoiskaupoissa jos lähtee etsiin? ;)
#86613
grendy kirjoitti:
Ville kirjoitti:
grendy kirjoitti:
Ville kirjoitti: Olen nyt tullut siihen tulokseen että ehdottomasti laitan värilämpötilaltaan muunneltavan LED-nauhan ainakin ikkunanpuoleiselle seinälle ja katonrajassa kulkevan kaapiston alle. Kyseinen LED-nauha mahdollistaa korkealaatuisen, himmenetyn ja värilämpötilaltaan muunneltavan valaistuksen suhteellisen energiatehokkaasti, esim. illalla 3000K ja aamulla 6000K. Tämä ei ole tietääkseni millään muulla teknologialla mahdollista toteuttaa (Huom. CRI >90).
Älä nyt ainakaan mitään sinistä 6000K valoa käytä kun 5500K on lähinnä päivänvaloa ;).. Ja kannattaa muistaa sitten se, että jos kaikkia muitakin kämpän valoja ei pysty säätään värilämpötiloiltaan niin on melko irstaan näköistä jos jossain on 2800K ja toisella seinällä onkin 6000K.
Siinä LED-nauhassa mitä olin miettinyt se lämpötilaskaala on 3200-6500K, siinä välissä on varmaan hyvä liikkua.

Keittiötilassa mietin että kaikki valot voisivat olla 4000K (GU10 spotit + yksi LED paneeli).
Joo tärkeintä on että lämpötila olisi tasainen ainakin kaikissa avoimissa tiloissa, ei se vessassa niin haittaa vaikka oliskin vähän eriväristä :D.. Itsehän pelleilin pitkän aikaa vanhassa kämpässä pelkillä 5500K päivänvalolampuilla, mutta kun niiden hankkiminen ja tarjonta on kuitenkin sen verran rajoittunutta niin päätin uuteen kämppään ottaa kompromissiksi 4000K, jota on nykyään tarjolla jo ihan perusmarketeissakin hyvin. On E27:aa, GU10 jne.

Tosta CRI:stä en oo niin perehtynyt, että kuinka paljon oikeasti se vaikuttaa kokonaisuuteen että millanen esim noiden itellä käytössä olevien Airamin E27 ledien cri 80-89 on verrattuna siihen että olis yli 90? Ja jos haluaa lähteä hifistelemään niin onko tollasia CRI yli 90 tarjolla jossain taas erikoiskaupoissa jos lähtee etsiin? ;)
Noilla värilämpötilaltaan säädettävillä LED-nauhoilla haen juuri tuota päivänvalolamppu mahdollisuutta, kuitenkaan sitoutumatta siihen 5500K värilämpötilaan. Vaimo ei hyväksy 5500K valaistusta (4000K keittiöön ja eteiseen on jo vähän niin ja näin) mutta kun se lämpötila niillä LED-nauhoilla on säädettävissä niin kaikki ovat tyytyväisiä :)

Koskien CRI arvoja
Hyvä pitää mielessä että se on vain yksi numero kuvaamaan värintoistokykyä tietyille ennalta valituille väreille. Siihen CRI arvoon ei (ymmärtääkseni) esim. sisälly kirkas punainen. Yksi CRI 90 lamppu voi olla surkea toistamaan kirkasta punaista kun taas toinen CRI 80 voi olla siinä parempi. Tosin en tiedä kuinka todennäköistä tämä olisi, mutta CRI arvo ei kerro kaikkea.

En sitten tiedä mitän nämä hyödyt muuttuvat suhteessa CRI arvoon. Voi olla että valonlaadun ero 80-90 välillä on silminnähden olematon. Voi olla että se suuri ero on 90-100 välillä. Minun käsitys on kuitenkin että hyvänlaatuinen valo toistaa värejä tasaisesti (eli ei niin että tietyn värin kohdalla värintoistokyky tippuu kuin kivi), korkeammalla CRI arvolla tämä on todennäköisempää.

Minulla nyt kuitenkin ollut tässä suunnittelussa lähtökohtana että haluan hyvänlaatuista valoa kun kuitenkin ne kiinteät ledit ovat kymmeniä vuosia käytössä ja tässä käytännössä aloitetaan puhtaalta pöydältä. Sama juttu vaihdettavilla lampuillakin, mitä nyt olen katellut niin korkealaatuiset GU10 lamput joissa on pitkä elinikä odote ja korkea CRI arvo eivät ole erityisen kalliita.
grendy tykkää tästä