Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Kaikenlaista rakentamiseen ja remontointiin liittyvää keskustelua voit käydä täällä vapaasti.
#86430
Terve,

Ajattelin että olisi kiva saada palautetta meidän suunnitelmista, josko on jotain mitä ei ole tullut mieleen. Nämä on vielä aika aikaisessa vaiheessa.

Eli kyseessä on 1968 rakennettu kerrostalon kolmio (82m2) johon on tulossa putkiremontti tänä vuonna. Meillä on aikomuksena toteuttaa samaan aikaan oma remontti joka sisältää mm.: lattioiden uusiminen, keittiöremontti, väliseinän purku, seinien ja katon maalaaminen, uudet kaapit, uudet ovet ja jonkun verran sähkötöitä. Väliseinän purku ja sen korvaaminen saarekkeella on varmaan suurin yksittäinen muutos.

Alla päälimmäiset huolet/mietteet:
Suunnitelmamme on siis muuttaa asunto paljon avoimemmaksi; vähän tosin huolestuttaa josko siitä tulee liian avoin? Leviävätkö ruokahajut koko asuntoon? Kuuluuko kaikki äänet joka puolelle?

Putkiremontin yhteydessä eteisen katto lasketaan alas (noin 15-20cm), muodostaen kattoon ikään kuin kynnyksen olohuoneen/keittiön ja eteisen välille; kun sitten suunnitellussa saarekkeessa kokkailee ja ruokahöyryt leviää katon kautta niin vaikuttaisi loogiselta laittaa ilmanvaihtoaukko siihen lasketun katon rajaan. Ruokahajut jotka aktiivihiili-liesituuletin sitten ei puhdista niin napattaisiin ennen kuin ne leviävät eteiseen ja makuhuoneisiin. Onko tässä järkeä?

Taloyhtiöstä ovat suositelleet että kannattaa käyttää putkiremonttiin valittua urakoitsijaa; onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta jossa putkiremontin yhteydessä tehdään omat remontit? Eli kannattaako lähteä kilpailuttamaan ulkopuolisilla tai suosiolla ottaa urakoitsija?

Onko kenelläkään kokemusta LED-nauhojen käytöstä pääasiallisena valonlähteenä? Vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta vähän huolestuttaa että niin paljon valoa menee "hukkaan" jos valon heijastaa katon kautta; ensin diffuusori imee osan valosta ja sitten vain osa (70-80%?) valosta heijastuu katosta.

Minkälaista valvontaa on toteutuksen aikana hyvä tehdä? Kannattaako käydä työmaalla viikottain?

Onko jotain muuta mitä on hyvä tietää remontista? Kyseessä on siis ensimmäinen koti ja ensimmäinen remontti.

Kuva

Kuva
#86438
Epäsuora valaistus huoneen reunoilta ei riitä yleisvaloksi; tuollainen LED-nauhaviritys on lähinnä koriste. Ja mille korkeudelle ajattelit nauhan asentaa, jos pitää katon kautta heijastaa? Tulee vähän jännä aihe jos huonetta kiertää lista jossain parikymmentä senttiä katonrajan alapuolella...

Ilmeisesti liesituuletin on aiemmin ollut kytkettynä suoraan hormiin? Itse kyllä pitäisin hormiin kytketyn liesituulettimen, ja lieden tuolla seinän puolella. Ulospuhaltava liesituuletin on monin verroin parempi aktiivihiilisysteemeihin verrattuna, eikä tuohon saarekkeen yläpuolelle tarvitsisi silloin asentaa muuta kuin valot. Ei tarvitsisi myöskään piikata lieden sähköjä lattiaan. Käyttöturvallisuussyistä ei myöskään suositella lieden ja altaan sijoittamista eri tasojen yhteyteen, mutta se nyt on tietysti remontin yhteydessä ns. oma riski.

Vaihtoehtoisesti voisi laajentaa tuon alaslaskun saarekkeen yläpuolelle, jolloin siihen saa samalla asennettua sekä liesituulettimen hormeineen että valaistuksen; samalla saa katosta piiloon puretun seinän kohdalla todennäköisesti olevat sähkön reiät.

Vähän riippuu tietysti huonekorkeudesta.

Lisäksi tietysti pitää miettiä, mihin siirtää tuossa purettavassa seinässä olevat pistorasiat ja katkaisimet.
#86445
Kiitos palautteesta!

LED-nauha
Nauha olisi tarjoitus asentaa noin 20cm katosta listan taakse, eli 2,3m korkeuteen

Olin ajatellut käyttää tätä nauhaa: http://adlux.fi/tuote/ledinauha-varilam ... 72-w-ip20/
Eli 20m tuota nauhaa pitäisi tuottaa noin 20.000lm täydellä teholla, jos katto heijastaa noin 70% (puolikiiltävä maali) niin noin 14.000 lumenin pitäisi langeta noin 6x6m alueelle.
14.000/36= noin 380 lux per neliömetri

Tietenkin voi olla että diffuusori ottaa tuosta vielä jonkun verran pois ja että tavallisesti käyttäisimme pienempää tehoa mutta eikö tuo nyt ole aika ok yleisvalaistustaso? Tosin aika kallis investointi siihen että saisi ok valaistustason. Pitää ehkä miettiä enemmän, jotenkin olen kuitenkin jämähtänyt tähän. Tykkään ajatuksesta että valaistus tulisi laajalta alueelta parin lampun sijaan.

Mitä tarkoitat sillä että katon läheisyys LED-nauhalle olisi jännä aihe? Aiheuttaako se paloriskin?

Liesi
Liesi on tällä hetkellä seinää vasten ja sen kohdalla on kupu hormin kohdalla. Asuntoyhtiössä ei saa asentaa liesituuletinta joka poistaisi ilman hormin kautta, mutta kuitenkin saa olla aktiivihiilituuletin hormin läheisyydessä. Eli jos tuuletin on saarekkeen yläpuolella ero on lähinnä etäisyys hormiin.

Huonekorkeus on 2,5m, eli aika matala. En miellellään madaltaisi kattoa jos ei ole pakko. Toisaalta voisi olla ihan järkevää laittaa ilmapoistohormi myös saarekkeen yläpuolelle.

Mitä tarkoitat käyttöturvallisuussyillä?
#86451
Jos ei saa laittaa liesituuletinta hormiin niin sitten tietysti aktiivihiili on ainoa vaihtoehto.

LED-nauhan kohdalla "jännä aihe" tarkoittaa sitä, että itse en ainakaan laittaisi tuollaista huonetta kiertävää listaa seinälle. Ihan vain ulkonäkö/makukysymys. Eikä ledeillä oikein paloriskiä saa aikaan, ledit menee rikki ennen kuin ne kuumenevat tarpeeksi.

Keittiösuunnittelussa lieden ja altaan sijoittamisessa samalle tasolle pointtina on keitinveden poiskaatamisen turvallisuus, eli ei tarvitse nostaa kattilaa lattian (ja jaloissa vipeltävän kakaran) yli. Mutta tosiaan en itse näe sitä minään niin suurena riskinä, etteikö tuollaista ratkaisua voisi omaan keittiöönsä tehdä. Ainakaan tietääkseni mikään virallinen taho ei valvo keittiöitä.
#86452
Ville kirjoitti: Huonekorkeus on 2,5m, eli aika matala. En miellellään madaltaisi kattoa jos ei ole pakko.
Led-nauha/lista on todella voimakas visuaalinen vaakasuuntaa korostava linja. Itse olen nähnyt näitä parissa paikassa, jossa ne madaltavat huoneen korkeusvaikutelmaa aika tuntuvasti (tyyliin vanhan omakotitalon pitkänpuoleinen olohuone). Efekti riippuu tietty huoneen mittasuhteista muuten, ja varmaan kattomateriaalista ja -kuviosta. Itsekin pidän epäsuorasta valosta kovasti, mutta näitä listoja en laittaisi omaan kämppään missään tapauksessa.
#86459
arkkinikkari kirjoitti:Jos ei saa laittaa liesituuletinta hormiin niin sitten tietysti aktiivihiili on ainoa vaihtoehto.

LED-nauhan kohdalla "jännä aihe" tarkoittaa sitä, että itse en ainakaan laittaisi tuollaista huonetta kiertävää listaa seinälle. Ihan vain ulkonäkö/makukysymys. Eikä ledeillä oikein paloriskiä saa aikaan, ledit menee rikki ennen kuin ne kuumenevat tarpeeksi.

Keittiösuunnittelussa lieden ja altaan sijoittamisessa samalle tasolle pointtina on keitinveden poiskaatamisen turvallisuus, eli ei tarvitse nostaa kattilaa lattian (ja jaloissa vipeltävän kakaran) yli. Mutta tosiaan en itse näe sitä minään niin suurena riskinä, etteikö tuollaista ratkaisua voisi omaan keittiöönsä tehdä. Ainakaan tietääkseni mikään virallinen taho ei valvo keittiöitä.
Ok, kiitos.

Keittiön kanssa taidamme vain hyväksyä riskit koska A) jos laittaisimme sekä lieden että altaan seinää vasten koko keittiön leveys alkaa levitä liian paljon ikkunan suuntaan (pienentäen ruokailualuetta) ja B) lieden ollessa saarekkeella kokki näkee koko olohuoneen.

LED-nauhalle tulee nyt niin paljon negatiivista palautetta että pitää ehkä miettiä jos se ylipäätäänsä kannattaa. :)
#86460
hmikko kirjoitti:
Ville kirjoitti: Huonekorkeus on 2,5m, eli aika matala. En miellellään madaltaisi kattoa jos ei ole pakko.
Led-nauha/lista on todella voimakas visuaalinen vaakasuuntaa korostava linja. Itse olen nähnyt näitä parissa paikassa, jossa ne madaltavat huoneen korkeusvaikutelmaa aika tuntuvasti (tyyliin vanhan omakotitalon pitkänpuoleinen olohuone). Efekti riippuu tietty huoneen mittasuhteista muuten, ja varmaan kattomateriaalista ja -kuviosta. Itsekin pidän epäsuorasta valosta kovasti, mutta näitä listoja en laittaisi omaan kämppään missään tapauksessa.
Kiitos!

Näetkö ongelman siinä että tässä ehdotuksessa nauha kiertää koko tilan? Toimiiko tällainen valaistus paremmin jos se olisi vain yhdellä seinällä? Tai onko ongelma ne listat?

Vaikeata sanoa kuinka paljon tuon korkeusvaikutelman pitäisi painaa vaakakupissa. Ensireaktiona minusta tuntuu että katto on niin korkea kuin se on ja se ei siitä muutu vaikka se miltä vaikuttaisi. :)

Aika monessa kohteessa olen nähnyt että kaapiston ylle sijoitetaan LED-nauhat epäsuoralle valaistukselle, me olemme tosin ajatelleet sulkea kaapiston ja katon välisen tilan kun sinne muuten kerääntyy pölyä. Muutenkin sen tilan saa parempaan hyötykäyttöön jos kaapit saa niin lähelle kattoa kuin mahdollista.
Viimeksi muokannut Ville, 16.01.17 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#86470
Sanoisin tosta valojutusta vielä että suosittelen sellaista valaistusta, mihin pystyy vaihtamaan valonlähteen ilman, että tarvii vaihtaa koko valaisinta. Eihän ne ledit välttämättä vuodessa hajoa, mutta niiden laatu nyt on yleensä erittäin vaihtelevaa, että kyllä se sitten kolmen vuoden päästä ottaa päähän jos joudutkin koko systeemin repiin irti ja asentaan uuden tilalle. Verrattuna siihen että lamppu palaa=vaihdat lampun :D

Kyllä LED-nauhat voi olla jossain keittiössä tms lisävalona/koristeena, mutta kyllä se pääsääntöinen valonlähde kannattaa olla joku muu.
#86475
grendy kirjoitti:Sanoisin tosta valojutusta vielä että suosittelen sellaista valaistusta, mihin pystyy vaihtamaan valonlähteen ilman, että tarvii vaihtaa koko valaisinta. Eihän ne ledit välttämättä vuodessa hajoa, mutta niiden laatu nyt on yleensä erittäin vaihtelevaa, että kyllä se sitten kolmen vuoden päästä ottaa päähän jos joudutkin koko systeemin repiin irti ja asentaan uuden tilalle. Verrattuna siihen että lamppu palaa=vaihdat lampun :D

Kyllä LED-nauhat voi olla jossain keittiössä tms lisävalona/koristeena, mutta kyllä se pääsääntöinen valonlähde kannattaa olla joku muu.
Tuossa nauhassa mitä olin ajatellut odotettu elinikä on "vähintään 55.000 tuntia". Jos käyttää esim 5h-10h päivässä niin pitäisi kestää 15-30 vuotta.

Pääasiallisesti olen samaa mieltä, mitä helpompi ja halvempi huoltaa sitä parempi ja suurin osa asunnon valaistuksesta onkin tarkoitus hoitaa esim. pallolampuilla. Tämä LED-nauha viritelmä tosin tarjoaisi hyvää valonlaatua (CRI >90), säädettävyyttä (sekä valon lämpötila ja himmennys) ja tulisi laajalta alueelta. Tätä samaa ei oikein saa pallolampuista.

En nyt ymmärrä miksi kaikki ovat laittamassa LED-nauhoja "koriste kategoriaan". Ihan varteenotettavalta valonlähteeltä se vaikuttaa. :)
#86476
Eiköhän led-nauhoista oo olemassa ihan laadukkaitakin vaihtoehtoja(?), mutta ledeistä 80% on jotain karmeaa kuraa joka lupaa mutta ei toimita. Ehkä syypäänä tähän mielipiteeseen on se, että usein oon tilannut netistä led-nauhaa ja polttimoita, jotka onkin osoittautunut sitten ihan muuksi kuin mitä piti. 5500K on jotain 6500K ja elinikä onkin jotain vuosi eikä 10vuotta.

Uuden kämpän keittiössä on esim led-valot työtasolla ja yksi niistä on jo pimeänä ja toinen vilkkuu välillä siihen malliin että en tiedä koska pimenee. Ei tietoa kuinka vanhat ne ovat kun on edellisen asukkaan jäljiltä, mutta sen verran tutkin että niissä ei ole juuri vaihdettavaa polttimoa, joten pitäisi vaihtaa koko upotettu valoyksikkö. Mistä saan sitten samanlaisen kuin muut ovat? Tuskin mistään kun on jo jotain vuosia vanhaa mallistoa.

Nyt kun on kämpän valaistusta muuten suunnitellut ja toteuttanut niin lähtökohta kaikkeen on ollut se, etten osta mitään valaisimia missä on kiinteä polttimo vaan kaikkiin on saatava vaihdettua se :D.. Nyt on jo aika hyvin kuitenkin tarjolla jopa ihan normi kaupoissa kohtuu hyvänväristä valoa, eikä pelkästään vaan keltaista. Ja Airamin ja Osramin ledit on ainakin ihan hyvän näköisiä omaan silmään.
Janne76 tykkää tästä
#86478
grendy kirjoitti:Eiköhän led-nauhoista oo olemassa ihan laadukkaitakin vaihtoehtoja(?), mutta ledeistä 80% on jotain karmeaa kuraa joka lupaa mutta ei toimita. Ehkä syypäänä tähän mielipiteeseen on se, että usein oon tilannut netistä led-nauhaa ja polttimoita, jotka onkin osoittautunut sitten ihan muuksi kuin mitä piti. 5500K on jotain 6500K ja elinikä onkin jotain vuosi eikä 10vuotta.

Uuden kämpän keittiössä on esim led-valot työtasolla ja yksi niistä on jo pimeänä ja toinen vilkkuu välillä siihen malliin että en tiedä koska pimenee. Ei tietoa kuinka vanhat ne ovat kun on edellisen asukkaan jäljiltä, mutta sen verran tutkin että niissä ei ole juuri vaihdettavaa polttimoa, joten pitäisi vaihtaa koko upotettu valoyksikkö. Mistä saan sitten samanlaisen kuin muut ovat? Tuskin mistään kun on jo jotain vuosia vanhaa mallistoa.

Nyt kun on kämpän valaistusta muuten suunnitellut ja toteuttanut niin lähtökohta kaikkeen on ollut se, etten osta mitään valaisimia missä on kiinteä polttimo vaan kaikkiin on saatava vaihdettua se :D.. Nyt on jo aika hyvin kuitenkin tarjolla jopa ihan normi kaupoissa kohtuu hyvänväristä valoa, eikä pelkästään vaan keltaista. Ja Airamin ja Osramin ledit on ainakin ihan hyvän näköisiä omaan silmään.
No joo, luulisi että monesta asiasta löytyy sekä huonoja ja hyviä esimerkkejä.

Nimenomaan minulla on siis tarkoituksena ostaa hyvänlaatuinen LED-nauha. Soitin vielä kauppaan ja kysyin tuosta 55.000 tunnista se on kuulema testattu 25 asteen lämpötilassa. Lämpö kun on LED komponenteille huonoa niin potentiaalia olisi vielä parempaan elinikään.

Nyt olen lueskellut vähän lisää ja olen vielä enemmän (korkealaatuisten) LED-nauhojen kultissa. Tuohan on aivan mahtava vapauttava teknologia; monet vuodet ihmiskunta ollut riippuvainen pistemäisistä valonlähteistä, nyt voi suunnitella siten että valoa tulee kaikkialta. :smt024
#86556
arkkinikkari kirjoitti:Se, että valoa tulee kaikkialta, ei tosiaankaan ole mikään erityisen tavoiteltavan arvoinen asia. Yhden pistemäisen valonlähteen ja jokapuolelta tulevan valon väliin mahtuu aika paljon skaalaa.
Tuo voi olla ihan totta, ilmaisin tosin itseäni vähän kärjistäen. Suunnitelmana on kyllä tehdä LED-nauhasta erikseen ohjattavia osuuksia, kaikkien osuuksien ei tarvitse olla päällä samaan aikaan. Kuitenkin se että valo tulee laajalta alueelta on minusta parempi kuin että se tulisi yhdestä pisteestä.

Kävin LED-kaupassa ja suunnitelmat alkavat hieman kirkastua. Olen nyt vielä enemmän vakuuttunut kiinteiden LED valojen hyödyistä (LED-nauhat ja paneelit). Kuumuus on LED komponenttien kuolema ja kiinteissä LED komponeteissä jännitelähde (sähkönmuuntaja?) ja itse valonlähde ovat erillään, kun taas perinteisessä LED-pallolampussa kaikki on samassa paketissa. Itse asiassa kaikki asunnon LED komponentit voisi saada 24V sähkön yhdestä isosta jännitelähteestä tuoden vielä parempaa energiatehokkuutta.

Alla hieman 3D rendereitä mitä olen kokeillut Sketchup ohjelmassa Lightup pluginilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Minusta LED-nauha ei ole ongelma korkuusvaikutelman kannalta? Tuossa on nyt vain LED komponentteja. Jos vertaa ensimmäisessä viestissä olevaan kuvaan jossa on valopaikat merkattu niin olohuoneessa vain yksi kattopaikoista on käytettynä, jättäen vielä 3 mahdollista normaalia kattopaikkaa.

Parkettikysymys
Kannattaako keittiökalusteet asentaa parketin päälle tai kannattaako parkettiin jättää reikä kalusteita varten? Mikä on paras ratkaisu lattian pitkäikäisyyden kannalta? Tulemme siis asentamaan parketin myös keittiöön eli sille tulee varmaan roiskumaan jonkun verran vettä ja öljyjä. Netissä on mielipiteitä vähän suuntaan ja toiseen ja K-raudan myyjä ei oikein antanut hyvää vastausta suuntaan tai toiseen.
#86564
Parketti on aina vähän makuasia. Jos keittiökalusteet ovat sen päällä, tulee parkettiin väkisinkin pikkuisia kolhuja sun muuta aika nopealla tahdilla, mutta toisaalta pienen roson voi ajatella kuuluvankin käytössä olevaan kotiin. Oman kokemukseni perusteella kuitenkin välttäisin parkettia keittiössä. Ruuanlaitosta tulee huomattavasti mukavampaa, kun ei tarvitse varoa joka käänteessä pilaamasta lattiaa.
#86568
Ville kirjoitti:Alla hieman 3D rendereitä mitä olen kokeillut Sketchup ohjelmassa Lightup pluginilla.
Ei kauhean realistinen tuo sinun renderisi. LED-nauhan madaltava vaikutus perustuu siihen, että se tekee seinästä heti listan yläpuolella tolkuttoman kirkkaan jolloin se yhdistyy visuaalisesti kattoon. Vastaavasti listan alle jää tumma raita.

Tässä olisi vähän realistisempi versio valon jakautumisesta parilla eri valaistusvaihtoehdolla (joo, kiinnostava aihe...)

LED-nauha: http://vrais.io/?ZizzCy
roikkuvat valaisimet: http://vrais.io/?Mr0A5V
spottikisko: http://vrais.io/?w48ouj
grendy, Pyöröovi, Kantti ja 1 muuta tykkää tästä