- 27.12.16 16:32
#86251
HS.fi 27.12.2016 kirjoitti:
Valtio yrittää kaataa kaupunkibulevardeja – Helsinki ajaa omaa etuaan, ely-keskus syyttää
Ely-keskus ja Liikennevirasto ovat valittaneet hallinto-oikeuteen Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän suunnitelmista.
Uudenmaan ely-keskus ja Liikennevirasto ovat valittaneet Helsingin uuteen yleiskaavaan sisältyvistä kaupunkibulevardeista Helsingin hallinto-oikeuteen. Kaupunkibulevardeilla tarkoitetaan Helsingin suunnitelmaa muuttaa moottoritiemäiset sisääntuloväylät asuinkaduiksi.
Kaavapäätöksiin tyytymättömillä on lain mukaan oikeus pyrkiä muuttamaan päätöksiä valittamalla niistä hallinto-oikeuteen ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Ely-keskukset ja Liikennevirasto ovat valtion laitoksia.
”Valitus koskee neljää väylää eli Länsiväylää, Turunväylää, Hämeenlinnanväylää ja Lahdenväylää”, Uudenmaan ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Minna Weurlander sanoo.
Ely-keskus perustelee valitusta sillä, että sen tehtävänä on huolehtia seudullisista ja valtakunnallisista yhteyksistä. Ely-keskuksen mukaan kaupunkibulevardit aiheuttaisivat merkittäviä liikenteellisiä ongelmia. Näihin lukeutuu ely-keskuksen mukaan muun muassa tavaraliikenteen ja pitkän matkan linja-autoliikenteen hidastuminen sekä liikenneturvallisuuden heikkeneminen. Liikenneturvallisuuden heikkenemistä perustellaan muun muassa sillä, että bulevardit loisivat lisää tilanteita, joissa autoliikenne, pyöräily ja jalankulku sekoittuvat.
”Liikenneturvallisuuden heikkeneminen todetaan kaavaa varten tehdyissä selvityksissäkin”, Weurlander sanoo.
Käytännössä ely-keskus syyttää Helsinkiä siitä, että se ajaa uudessa yleiskaavassaan omaa etuaan unohtaen seudullisen ja valtakunnallisen edun.
”Valituksessa tukeudutaan siihen, että vaikutusten arviointi ei ole ollut bulevardeja varten tehdyissä selvityksissä riittävän kattavaa”, Weurlander sanoo.
Helsinki kaavailee kaupunkibulevardeja myös Itäväylälle, Tuusulanväylälle ja Vihdintielle. Ely-keskus ja Liikennevirasto eivät kuitenkaan valittaneet niistä, koska väyliä ei pidetty valtakunnallisesti yhtä merkittävinä kuin Länsiväylää, Turunväylää, Hämeenlinnanväylää ja Lahdenväylää.
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta on kerrottu, että ensimmäisenä bulevardisoitavaksi väyläksi voisi sopia Vihdintie.
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen kertoo, että Helsingillä on erilainen käsitys bulevardien negatiivisista vaikutuksista seudulliseen ja valtakunnalliseen liikenteeseen. Manninen sanoo myös uskovansa, että uusi yleiskaava on oikeudellisesti kelvollinen.
”Ei tämän ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni, että emme olisi selvittäneet riittävästi.”
Helsingin ja valtion välisen erimielisyyden tekee erityisen hankalaksi se, että bulevardeiksi suunnitellut tiet sijaitsevat suurimmalti osin kaupungin maalla, mutta ovat valtion hallinnoimia. Helsingin ja valtion pitäisi siis pystyä tekemään yhteistyötä, jos liikennejärjestelmään dramaattisesti vaikuttava muutos aiotaan toteuttaa.
Ulospäin tilanne näyttää jo nyt tulehtuneelta, mutta sekä Manninen että Weurlander korostavat, että yhteistyötä aiotaan jatkaa hyvässä hengessä.
”Tätä ei voida missään nimessä suunnitella ilman valtiota”, Manninen sanoo.
”Emme me halua missään nimessä olla minkäänlainen jarru. Keskustelemme Helsingin kaupungin kanssa jo tällä hetkellä bulevardeista. Ja olemme olleet tiiviisti mukana keskusteluissa myös kaavan valmistelun aikana”, Weurlander sanoo.
Helsingillä on helmikuun loppuun asti aikaa vastata hallinto-oikeudelle tehtyihin valituksiin. Mitä sitten tapahtuisi, jos hallinto-oikeus katsoisi, ettei yleiskaavaa ole valmisteltu lain mukaisesti?
Periaatteessa olisi mahdollista, että yleiskaavasta rajattaisiin ongelmalliset osat ulos. Helsingin kannalta tilanne olisi kuitenkin erittäin vaikea, koska kaupunkibulevardit ovat tärkeä osa yleiskaavan asuinrakentamis- ja liikennejärjestelmäsuunnitelmia.
Kaikkiaan yleiskaavasta laadittiin valitusajan aikana 50 valitusta. Vartiosaaren osayleiskaavasta tehtiin kymmenen valitusta. Kaupunginsihteeri Hannu Hyttinen kertoo, että valtiollisten tahojen lisäksi valituksia laativat kansalaisjärjestöt, asukasjärjestöt ja yksityishenkilöt.
Valitukset koskivat muun muassa Malmin lentokentälle, Tuomarinkartanon pelloille ja Keskuspuiston laitamille suunniteltua rakentamista.