sekovene kirjoitti:Ripeästi kasvavalla Seattlen metropolialueella hyväksyttiin tiistaina Sound Transit 3 -ehdotus, joka panostaa raideliikenteeseen 54 miljardia dollaria seuraavan 25 vuoden aikana.
Seattlessa usein käyvänä tämä on erittäin hyvä uutinen. Kaupungin liikenne on lukuisista uusista tiehankkeista huolimatta todella ruuhkainen aivan eri tavalla kuin Suomessa voi edes kuvitella ja liikenne perustuu pitkälti yksityisautoiluun. Matka-ajat ovat todella pitkät, koska vaihtoehtoisia reittejä ei hankalan maaston sekä vesistöjen vuoksi juuri ole. Kyseessä on silti merkittävästä summasta, joka tulee ulottamaan nykyiset kaksi linjaa sekä rakenteilla olevat kaksi uutta linjaa metropolialueen kaikkiin kulmauksiin.
Summa on tietenkin kova, mutta siihen vaikuttaa suuresti metropolialueen valtava koko. Nauhakaupunkimainen Seattle on yli 100 kilometriä pitkä ja 40 kilometriä leveä. Etäisyyttä siis kertyy ja lisäksi monin paikoin raitiovaunulinjoille ei ole mitään olemassaolevia väylävarauksia vaan linjat joudutaan rakentamaan mutkaisia reittejä. Tämän vuoksi esimerkiksi iso osa lentokentälle johtavasta linjasta kulkeekin kohoratana, mikä on kalliimpi rakentaa kuin maantasolla. Tässä on kuitenkin etunsa, sillä ratikat voivat näin kulkea pysähtymättä risteysten ylitse.
Ehdottoman positiivinen uutinen ja tosiaan samaan aikaan Seattle panostaa myös tieverkoston uudistamiseen. Isossa kaupungissa summat ovat isoja ja eipä tuo ole kuin 2 miljardia per vuosi.
Myös Los Angeles (of all places!) hyväksyi viime viikolla pienen veronkorotuksen, jolla tullaan rahoittamaan melkoinen raideliikenteen (sekä myös autoliikenteen) laajennus. Alkaa Losinkin raidekartta näyttämään kokoiseltaan kaupungilta.