Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#83027
Onpas linjakkaan näköinen rakennus. Muotoja on näköjään haettu vähän kauempaa historiasta, mutta ainakaan minua se ei häiritse yhtään, päinvastoin. Pidän tästä jopa enemmän kuin siitä Hesan Hernesaaren vastaavasta, joka tuo mieleen jonkinlaisen häivehävittäjän (pidän siitäkin).

Hernesaaressa 'sauna' näyttäisi olevan suuressa määrin nokkela markkinointijippo. Kyseessä on paremminkin rantakahvila/ravintola hienoine terasseineen. Kuinkas Tampereella?
tekijänä Jussi
#83730
Muutama räpsy viime viikolta.

Aiemmin ketjussa mainittu Lapintie 9 ei ole vieläkään täysin valmis, mutta sentään loppuunmyyty. Voisi olla kaupunkimaisempaakin tuohon kohtaan, mutta tervettullutta täydennystä joka tapauksessa tuohon paikkaan.

Kuva

Täydennyksestä puheenollen pohjois-Kyttälässä on tällä hetkellä useita pienehköjä rakennushankkeita käynnissä. Tässä klassillisen koulun uusklassista päärakennusta ja uudempaa lisärakennusta yhdistetään keskenään tällaisella lasisella yhdystunnelilla/rakennuksella. Voi herättää monenlaisia tunteita, mutta omasta mielestäni on asiallisen näköinen tähän paikkaan.

Kuva

Ratapihankatu tekeytyy pikkuhiljaa, talojen rakentamisesta kadun varteen ei vielä ole mitään merkkejä. Maisema remontissa olevalta Erkkilän sillalta tulee kyllä muuttumaan radikaalisti lähivuosina. Parhaiten kadun muutosta voi seurata Tornin kamerasta: http://skyviewlive.roundshot.com/tampere/

Kuva

Rastin tontin tapahtumia ei skyviewistä sen sijaan enää voi nähdä Rastin tornin purkamisen jälkeen. Vielä on hotelli Viktoriaa hieman jäljellä, Luminaryn paalutus alkaa jo ennenkuin talo on kokonaan maan tasalla.

Kuva
hmikko peukutti tätä
Avatar
tekijänä henkka
#85619
Lapintie 9 näyttää olevan ulkoapäin muutamaa laattaa vaille valmis.

Kuva

Kuva

Amurin Hurmuri on tainnut päästä jo ylimpään kerrokseensa.

Kuva

Postitalolla on nostokurki ja toinenkin kerros jo tulossa.

Kuva
Kuva

Keidaskorttelin ensimmäisessä kohteessa on jo toinenkin lisäkerros hyvässä vauhdissa. Ylimmän kerroksen viistous on näkyvissä.

Kuva
Kuva

Sitten taas yksi täydennyrakennuskohde, joka on valmistelussa. Tässäkin on kyseessä olemassa olevan rakennuksen korotus kahdella kerroksella 4-5 kerroksesta 5-7 kerrokseen. Osoite on Aleksis Kiven katu 15 ja se sijaitsee ihan Laukontorin naapurissa.

Kuva

http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8621
hmikko, grendy peukutti tätä
Avatar
tekijänä grendy
#85691
Tuosta Aleksis Kiven Kadun korotuksesta pakko kyllä todeta että wtf mikä havainnekuva. Massanhan siitä hahmottaa joo, mutta valkoinenko siitä tulee ilman ikkunoita? :D.. Vähän nyt pitäisi panostaa.
Avatar
tekijänä Joggi
#85701
grendy kirjoitti:Tuosta Aleksis Kiven Kadun korotuksesta pakko kyllä todeta että wtf mikä havainnekuva. Massanhan siitä hahmottaa joo, mutta valkoinenko siitä tulee ilman ikkunoita? :D.. Vähän nyt pitäisi panostaa.
Toisaalta. Olettaen että asiaa käsittelee ammattilaiset, tuohan on juuri oikea esitystapa: näytetään vain se mistä ollaan (asemakaavoituksessa) sopimassa. Eli lisäkerroksista.

Julkisivut jää sitten rakennussuunnitteluun, ja rakennusvalvonnalle. Minne ne oikeastaan kuuluukin. Olisi erittäin hyvä jos asemakaavamääräykset pidettäisiin mahdollisimman yksinkertaisina, niin jää suunnittelullekin pelivaraa. Tampereellakin on kaupunkikuvavalvonta, siellä voidaan hioa estetiikka kohdilleen.
Avatar
tekijänä grendy
#85712
Joggi kirjoitti:
grendy kirjoitti:Tuosta Aleksis Kiven Kadun korotuksesta pakko kyllä todeta että wtf mikä havainnekuva. Massanhan siitä hahmottaa joo, mutta valkoinenko siitä tulee ilman ikkunoita? :D.. Vähän nyt pitäisi panostaa.
Toisaalta. Olettaen että asiaa käsittelee ammattilaiset, tuohan on juuri oikea esitystapa: näytetään vain se mistä ollaan (asemakaavoituksessa) sopimassa. Eli lisäkerroksista.

Julkisivut jää sitten rakennussuunnitteluun, ja rakennusvalvonnalle. Minne ne oikeastaan kuuluukin. Olisi erittäin hyvä jos asemakaavamääräykset pidettäisiin mahdollisimman yksinkertaisina, niin jää suunnittelullekin pelivaraa. Tampereellakin on kaupunkikuvavalvonta, siellä voidaan hioa estetiikka kohdilleen.
Paitsi että rakennustapaohjeet kyllä ovat kaavavaiheessa jo vahvasti läsnä ;).. Kaupunkikuvatoimikunnalla ei käsittääkseni ole kuitenkaan lähes mitään oikeaa auktoriteettia ja tuntuvat muutenkin päästävän läpi ihan kaiken mahdollisen?
Avatar
tekijänä henkka
#85713
Joggi kirjoitti:
grendy kirjoitti:Tuosta Aleksis Kiven Kadun korotuksesta pakko kyllä todeta että wtf mikä havainnekuva. Massanhan siitä hahmottaa joo, mutta valkoinenko siitä tulee ilman ikkunoita? :D.. Vähän nyt pitäisi panostaa.
Toisaalta. Olettaen että asiaa käsittelee ammattilaiset, tuohan on juuri oikea esitystapa: näytetään vain se mistä ollaan (asemakaavoituksessa) sopimassa. Eli lisäkerroksista.

Julkisivut jää sitten rakennussuunnitteluun, ja rakennusvalvonnalle. Minne ne oikeastaan kuuluukin. Olisi erittäin hyvä jos asemakaavamääräykset pidettäisiin mahdollisimman yksinkertaisina, niin jää suunnittelullekin pelivaraa. Tampereellakin on kaupunkikuvavalvonta, siellä voidaan hioa estetiikka kohdilleen.
Massoittelumalliksihan tuota pitäisi kutsua havainnekuvan sijaan.

Asiaa käsittelevät ammattilaiset mutta OAS on tarkoitettu ihan tavallisille kaupunkilaisille ja osallistumisen väline. Siksi sen täytyisi olla ymmärrettävä mahdollisimman monelle.

Tampereella kaavamääräykset ovat nykyiselläänkin melko yksinkertaisia, eivätkä rakentamismääräyksetkään sitovia ole. Ne jättävät suunnittelulle pelivaraa mutta tuloksena on silti elementtisaumattua ja vesitettyä modernismibulkkia. Kaupunkikuvatoimikunta ei tähän ole saanut juurikaan muutosta.
grendy peukutti tätä
Avatar
tekijänä Joggi
#85839
grendy kirjoitti:
Joggi kirjoitti:
grendy kirjoitti:Tuosta Aleksis Kiven Kadun korotuksesta pakko kyllä todeta että wtf mikä havainnekuva. Massanhan siitä hahmottaa joo, mutta valkoinenko siitä tulee ilman ikkunoita? :D.. Vähän nyt pitäisi panostaa.
Toisaalta. Olettaen että asiaa käsittelee ammattilaiset, tuohan on juuri oikea esitystapa: näytetään vain se mistä ollaan (asemakaavoituksessa) sopimassa. Eli lisäkerroksista.

Julkisivut jää sitten rakennussuunnitteluun, ja rakennusvalvonnalle. Minne ne oikeastaan kuuluukin. Olisi erittäin hyvä jos asemakaavamääräykset pidettäisiin mahdollisimman yksinkertaisina, niin jää suunnittelullekin pelivaraa. Tampereellakin on kaupunkikuvavalvonta, siellä voidaan hioa estetiikka kohdilleen.
Paitsi että rakennustapaohjeet kyllä ovat kaavavaiheessa jo vahvasti läsnä ;).. Kaupunkikuvatoimikunnalla ei käsittääkseni ole kuitenkaan lähes mitään oikeaa auktoriteettia ja tuntuvat muutenkin päästävän läpi ihan kaiken mahdollisen?
Ja toisaalta, rakennustapaohjeilla ei juurikaan ole mitään oikeaa auktoriteettiä. Eli ne eivät ole juridisesti sitovia. Oikeastaan (hieman kärjistäen), ainoat asiat joista asemakaavassa voi oikeasti päättää, ovat tontin rajat ja rakennusoikeuden määrä. Ja ehkä pysäköintipaikkojen rakentamisvelvoite. Kaiken muun voi haastaa, tai poikkeamisluvalla/rakennusvalvonnan/lautakunnan päätöksellä muuttaa. Ja asemakaavankin tietenkin, mutta se on pidempi prosessi.

Eli edelleenkin, tuo "havainnekuva" pitää minusta fokuksen hyvin siinä, mistä ollaan sopimassa. Toisaalta, hieman ihmetyttää että OAS-vaiheessa on edes tuollainen kuva esillä. Periaatteessahan OAS on "suunnitelma osallistumisen ja arvioimisen menetelmistä". Tässä vaiheessa asemakaavaprosessia ei MRL:n mukaan oikeastaan saisi olla olemassa mitään sopimuksia siitä, millaista kaavaa ollaan laatimassa.
Avatar
tekijänä henkka
#86036
Amurin täydennysrakennuskorttelissa Amurin Hurmuri odottaa seinien rappausta.

Kuva

Metsonkulma korttelin toisella puolella on tulossa jossain vaiheessa ennakkomyyntiin. Vielä paikalla sijaitsevalla Pelastusarmeijan kirpputorilla oli muuttomyynti.

Kuva

https://www.srv.fi/asunnot/tampereen-metsonkulma
Avatar
tekijänä henkka
#86313
Voimakatu 18:n tontti on aidattu mutta en käynyt lukemassa kylttejä, joten en tiedä missä vaiheessa työt ovat alkamassa.

Kuva

Postitalo on nyt neljännessä kerroksessa ja jotenkin tuntuu että suunnitelmat olisivat hieman muuttuneet pohjoisseinän kohdalta. Ekassa kuvassa näkyviin syvennyksiin on tulossa havainnekuvan mukaan parvekkeet, joiden ulkoreuna samalla tasalla ulokkeiden kanssa mutta parvekkeilla ei ole vielä ainakaan lattioita. Joko syvennysten eteen tulee leikkiseinä Sykkeen tapaan tai sitten pohjoisseinällä on kunnon syvennykset. Syvennykset parantaisivat huomattavasti rakennuksen ilmettä.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#86535
Uusi täydennysrakennushanke Tammelassa on OAS-vaiheessa. Tämäkin sijaitsee Kullervonkadulla, aiemmin täälläkin uutisoidun Tammelanhovin korttelin itäpuolella. Kuvassa Tammelanhovi on vasemmanpuoleinen kortteli.

Kuva

Nykyisin tontilla sijaitsee kolmikerroksinen, ihan kivan näköinen rakennus vuodelta 1951, joka siististi keskellä tonttia. Suunniteltu täydennysrakentaminen edellyttäisi rakennuksen purkamista. Tällä hetkellä rakennuksessa toimii huoneistohotelli.

https://www.google.fi/maps/@61.5030836, ... 312!8i6656

Täydennysrakentamishanke kulkee nimellä Pinkola ja sisältää kaksi yhdeksänkerroksista taloa, joita yhdistää kaksikerroksinen lamelli Kullervonkadun puolella.

Kuva

http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8119
hmikko peukutti tätä
Avatar
tekijänä MindW
#86538
Olisin ennemmin nähnyt korttelin täydentyvän Tammelan yleissuunnitelman lailla. Sääli, että kun täydennysrakentamiseen päästään, niin uhri on alueen rakennusrannasta positiivisesti poikkeava 50-lukulainen talo 70-luvun bulkin sijaan.
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 152