- 09.10.15 19:26
#77264
Viimeiset vajaat kymmenen vuotta on ollut hienoa aikaa, enkä olisi koskaan uskonut että omalta kotikentältä voisi koskaan lentää suoraan ja vieläpä edullisesti kohteisiin kuten Lontoo, Rooma, Malaga, Milano, Pisa jne. Ja kyllähän Ryanairia on tullut käytettyä, käytännössä Aasian lentoja lukuun ottamatta lähtökenttänä on ollut lomareissuilla aina TMP.
Ryanair tottakai lentää niitä reittejä, joista se saa parhaan tuoton. Se ei tarkoita sitä, ettei Tampereelta lentäminen olisi kannattavaa liiketoimintaa. Ihan varmasti Ryanairkin lentää monia reittejä selkeästi tappiolla strategisista syistä, kasvattaakseen markkinaosuuksia jne. kuten yhtiön historia on osoittanut useat kilpailijat ovat kaatuneet Ryanairin syliin. Kuten grendy totesi, eihän siinä mitään järkeä esitetyillä perusteluilla ole että lentäminen 30 min. lähempää Hki-Vantaalta olisi kannattavampaa. Ryanairilla on ollut Tampereelta suorien lentojen monopoli ja monilla reiteillä törkeilläkin hinnoilla on saatu koneet täyteen myös lomasesongin ulkopuolella.
Ja vaikka mediassa Tampere-Pirkkala on viimeiset vuodet ollut yhtä kuin Ryanair, niin edelleen sieltä ykkösterminaalista pääsee pompun kautta kotimaisen yhtiön lisäksi SAS:n siivillä sinne ja tänne.
Kehärata jonkin verran helpottaa Hki-Vantaalle pääsyä, mutta oikeasti toimiva junayhteys vaatii lentoradan rakentamista. Varmaankin jo pikapuolin Paunun monopolin poistuessa Onnibus luo toimivan suoran ja nopean kumipyöräyhteyden Tampereelta Hki-Vantaalle. Autonvaihtoa Keimolanportissa, kiertelyä pikkukylissä ja kovia tariffeja ei tule ikävä.
grendy kirjoitti:Onhan tämä kova isku Tampere-Pirkkalalle ja kaikille Ryanairin asiakkaille. Nyt kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen, paremmat ajat palaavat vielä.
Kyllä tässä taas alkaa olla Tampere-Pirkkalan historia taputeltu. Sääli kyllä koska pieneltä kentältä matkustaminen on niiiiiiin paljon nopeampaa ja rennompaa, eikä Rynkyssä itsessäänkään oo ollut mitään negatiivista vaan homma on mennyt koko ajan toimivampaan suuntaan muutenkin. Onneksi sentään VR on järkevöittänyt hinnoitteluaan ja kehärata auttaa Hki-Vantaalle matkustamisessa, mutta se tuo kuitenkin tunteja lisää matkustusaikaa joka ei hirveesti napostele, eikä kyllä kovin moni lentoyhtiö muutenkaan yllä Rynkyn hintatasoon.
Kiinnostava noiden logiikka vaan, että Tampereelta 4h lennot ei kannata, mutta Helsingistä ne sitten kannattaa jo valmiiksi kilpailluilla reiteillä? On se kumma kun käytännössä monopoliasemassa oleva yhtiö Tampereella ei tykkää vaan pakko päästä muita yhtiöitä vastaan kilpaileen.
Viimeiset vajaat kymmenen vuotta on ollut hienoa aikaa, enkä olisi koskaan uskonut että omalta kotikentältä voisi koskaan lentää suoraan ja vieläpä edullisesti kohteisiin kuten Lontoo, Rooma, Malaga, Milano, Pisa jne. Ja kyllähän Ryanairia on tullut käytettyä, käytännössä Aasian lentoja lukuun ottamatta lähtökenttänä on ollut lomareissuilla aina TMP.
Ryanair tottakai lentää niitä reittejä, joista se saa parhaan tuoton. Se ei tarkoita sitä, ettei Tampereelta lentäminen olisi kannattavaa liiketoimintaa. Ihan varmasti Ryanairkin lentää monia reittejä selkeästi tappiolla strategisista syistä, kasvattaakseen markkinaosuuksia jne. kuten yhtiön historia on osoittanut useat kilpailijat ovat kaatuneet Ryanairin syliin. Kuten grendy totesi, eihän siinä mitään järkeä esitetyillä perusteluilla ole että lentäminen 30 min. lähempää Hki-Vantaalta olisi kannattavampaa. Ryanairilla on ollut Tampereelta suorien lentojen monopoli ja monilla reiteillä törkeilläkin hinnoilla on saatu koneet täyteen myös lomasesongin ulkopuolella.
Ja vaikka mediassa Tampere-Pirkkala on viimeiset vuodet ollut yhtä kuin Ryanair, niin edelleen sieltä ykkösterminaalista pääsee pompun kautta kotimaisen yhtiön lisäksi SAS:n siivillä sinne ja tänne.
Kehärata jonkin verran helpottaa Hki-Vantaalle pääsyä, mutta oikeasti toimiva junayhteys vaatii lentoradan rakentamista. Varmaankin jo pikapuolin Paunun monopolin poistuessa Onnibus luo toimivan suoran ja nopean kumipyöräyhteyden Tampereelta Hki-Vantaalle. Autonvaihtoa Keimolanportissa, kiertelyä pikkukylissä ja kovia tariffeja ei tule ikävä.