Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#79892
Leppävaaran uimahalli avaa ovensa ylihuomenna kahden vuoden remontin ja laajennuksen jälkeen. Uusi maauimala avataan ensi kesänä. Maauimalasta tulee varmasti hyvin vilkas, sillä tähän asti pk-seudun miljoonaa asukasta on palvellut vain Uimastadikka ja Kumpulan maauimala.

Kuva

Kuva

Kuva

Uimahalli sijaitsee Leppävaaran urheilupuistossa.
Kuva

Kuva
tekijänä JamoL
#80624
Onko tuo radan pohjoispuolen kortteli vasta idea-asteella, vai missä vaiheessa se etenee? Olisi mainio lisä sitomaan radan eri puolet yhteen.
Avatar
tekijänä Urbaani
#80625
Jollain asteella ollut vireillä jo useita vuosia. En tiedä ollaanko pian kaavamuutosvaiheessa jne. Todella hyvältä kyllä näyttää.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#80630
Ei tosta tosiaankaan voi sanoa vielä yhtään mitään miltä se näyttää, kyseessä on todella varhaisessa vaiheessa oleva massoittelu (joka ei muuten edes vastaa JKMM:n omaa massoittelukuvaa?), johon joku harjoittelija on lätkinyt ikkunoita ja tekstuurit tuota interaktiivista mallia varten.

Sinänsä JKMM on kovan luokan tekijäporukka, eli hyvää on lupa odottaa, mutta mitään valmiiseen viittaavaakaan ei noissa kuvissa ole.

Noin muuten on kyllä harvinaisen paska esitys tuo cityplanner; ulkonäkö täyttä sontaa, ja mitään linkkejä tarkempiin suunnitelmiin ei näy missään. Miten mitään vähänkään vakavasti otettavaa kansalaispalautetta voidaan olettaa saavan tuollaisen kikkareen kautta?
Avatar
tekijänä RV
#81058
Hieno suunnitelma on! Toivottavasti rakentaminen alkaa pian. Näyttää 20 krs mennä useammassa tornissa rikki! Toki olisin toivonut jotakin erityisen erottuvan korkeaa tornia Kehän viereen.
Avatar
tekijänä Urbaani
#81432
9.3.2016 - 08.30 Puheenaihe

Sello kurottautuu yli Turuntien Leppävaarassa

Kuva

RAKENTAMINEN Leppävaara yhdistetään maan alta ja päältä. – Tämä on suuralueen tärkein hanke, projektipomo arvioi.

Kertaalleen romukoppaan heitetyt suunnitelmat Turuntien ylittävästä kävelysillasta on taas mukana Leppävaaran keskuksen kehityshankkeessa.

– Sellon mukaantulo alueen suunnitteluryhmään viime syksynä mahdollisti siltavaihtoehdon mukaan oton, Leppävaara-projektinjohtaja Mika Rantala iloitsee.

Suunnitelmissa silta ylittäisi Turuntien suunnilleen nykyisen Lintuvaarantien ja Turuntien risteyksen kohdalta. Nopeimmillaan sillan rakentamiseen voitaisiin päästä jo parin vuoden kuluttua.

– Sillalla ja sinne johtavilla kävelyväylillä saataisiin Läkkitorin ja Viaporintorin välille suora yhteys, Rantala kertoo.

Katettavasta sillasta tulee niin leveä, että sinne mahtuisi esimerkiksi pieni kahvila ja kioski.

– Vähän kuin Dixiessä Tikkurilassa, Rantala vertaa.

Sillan rakentaminen edellyttää Turuntien siirtämistä Leppävaaran aseman kohdalla aivan radan viereen.

Radan eteläpuolella Sello kurottuisi noin 5 000 neliön lisätilallaan osin bussiterminaalin päälle

Pyöräilijät ohjattaisiin edelleen Turuntien ali, mutta nykyiseen synkkään tunneliin Rantala lupaa kokonaisilmeen kohotusta ensí vuonna.

– Leppävaara on jo nyt 50 000 päivämatkustajallaan kolmanneksi suurin joukkoliikenteen solmukohta pääkaupunkisedulla, Rantala perustelee kehitystarpeita.

Melkoinen rakennusmylläkkä on edessä Turuntien pohjoispuolella, jossa nykyisen paloaseman ja Alepan kiinteistöjen paikalle nousisi muun muassa kaksi 20-kerroksista asuinkerrostaloa, useita 6–8 -kerroksisia asuintaloja, 8-kerroksinen Scandikin hotelli sekä kolme toimistotaloa, kerroskorkeudeltaan nekin 8.

Asuntoja alueelle tulisi noin tuhannelle ihmiselle.

Huutavaa parkkipaikkapulaa Turuntien molemmilla puolilla aiotaan helpottaa rakentamalla radan eteläpuolelle noin 355 auton pysäköintilaitos. Reilu sata paikkaa saataisiin Sellon uudisosan katolle.

Turuntin pohjoispuolelle on suunnitteilla maanalainen reilun 1 000 auton pysäköintiluola, joka palvelisi paitsi liityntäliikennettä, toimisi vuoropysäköintiperiaatteella myös asuntojen ja toimistojen parkkitiloina.

Toteutuessaan hankkeet edellyttäisivät nykyisen Lintuvaarantien risteyksen sulkemista ja ajoneuvoliikenteen ohjaamistaTuruntielle Portinvartijantien kautta.

– Autoliikenteelle hankkeiden toteuttaminen merkitsisi pientä lisämutkaa. Jalankulku-ja pyöräliikenne sen sijaan saataisiin Leppävaaran keskuksessa nivottu erinomaisesti yhteen.

Nopeimmillaan uudistunut Leppävaaran keskus voisi olla valmis 2022–2023.

Kaupunkisuunnittelulautakunta lyö ensi viikolla lukkoon omat linjauksensa alueen kehittämistavoitteista.
600 asuntoa

Leppävaaran keskukseen on tulossa uutta asuntorakentamista noin 35 000 kerrosneliötä eli noin 600 asuntoa.

Uusia toimistotiloja rakennetaan 22 000 kerrosneliötä.

Scandikille tulee 8 000 kerrosneliön hotelli aivan Turuntien tuntumaan.

Sellon vuokrapinta-ala laajenisi noin 5 000 kerrosneliötä.

Alueen kehittämishankkeessa ovat kaupungin lisäksi mukana Lemminkäinen Talo Oy, Skanska CDF Oy, Scandik Hotels Oy, Sponda Oyj sekä Koy kauppakeskus Sello.

Hankkeseen voi tutustua Facebookissa oheisesta linkistä: https://www.facebook.com/tehtavaleppavaarassa

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/3726 ... pavaarassa
Kuva
tekijänä jenu
#81453
Tässä keskeinen ja loistava muutos Leppävaaran keskukseen,toivottavasti rakentaminen alkaisi suunnitelmien mukaisesti"ensitilassa", ja luvattu alikulku saisi kaipaamansa muutoksen jo ensivuonna.
Avatar
tekijänä RV
#81565
Espoo on kyllä todella vauhdittanut suunnitelmiensa toteuttamista viimeaikoina (esim. Keilaniemi ja Tapiola)! Sellainen kutina on, että tämän toteuttaminen alkaa varsin pian :) Lepuskia kai sitten ei voi kutsua enää miksikään nukkumalähiöksi.

Tapiolan suuntaan voitaisiin toteuttaa jatkuvaa kaupunkia Kehän nyt alkavan tuplatunneloinnin (Kalevalantien etl toteutetaan samalla kuin Keilaniemen tunneli on valmistumisvaiheissa eli jo parin vuoden päästä ja samalla alkaa jo toisen tunnelin rakentaminen), ja sen ansiosta päälle rakennettavan kaupunkibulevardin voisi hyvin johtaa Lepuskiin asti, kun Kehän remppaan jää tuolloin puuttumaan vain yksi eritasoliittymä Maarissa. Espoo olisi aito kaupunki tai oikeastaan Helsingin jatke niemen takana! Todella paljon peukkua Espoon kaupungille ripeistä toimenpiteistä. Kaavaillun tapaista bulevardisointia on toteutettu yleisesti Euroopassa ja sellaista kannatan!

Btw, tornit näyttäisivät itse asiassa kurottautuvan 25 kerrokseen!
Viimeksi muokannut RV, 14.03.16 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tekijänä Darkmage7280
#81569
Positiivista kehitystä Lepuskiin. Iso peukku minulta.
Varsinkin tuo Sellon silta parantaa aluetta. Jos siis toteutuu.
Avatar
tekijänä RV
#81570
Varsinkin tämä on muuten hyvä esimerkki siitä, kuinka kaupunkimaisempaa ympäristöä voidaan hyvin luoda haittaamatta autoilua/kaventamatta katuja! Ero Helsingin plääneihin on kyllä selvä.
tekijänä hmikko
#81571
RV kirjoitti: Tapiolan suuntaan voitaisiin toteuttaa jatkuvaa kaupunkia Kehän nyt alkavan tuplatunneloinnin (Kalevalantien etl toteutetaan samalla kuin Keilaniemen tunneli on valmistumisvaiheissa eli jo parin vuoden päästä ja samalla alkaa jo toisen tunnelin rakentaminen), ja sen ansiosta päälle rakennettavan kaupunkibulevardin voisi hyvin johtaa Lepuskiin asti, kun Kehän remppaan jää tuolloin puuttumaan vain yksi eritasoliittymä Maarissa.
Kehä ykköstä jää suunnitellun Maarinsolmun ja Leppävaaran välille avoimen taivaan alle kolme kilometriä ja matkalla on Turunväylän neliapilaliittymä. Äkkiähän ne tietysti tunneliin laittaa kun infrarakentaminen kannattaa aina.
Avatar
tekijänä RV
#81572
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti: Tapiolan suuntaan voitaisiin toteuttaa jatkuvaa kaupunkia Kehän nyt alkavan tuplatunneloinnin (Kalevalantien etl toteutetaan samalla kuin Keilaniemen tunneli on valmistumisvaiheissa eli jo parin vuoden päästä ja samalla alkaa jo toisen tunnelin rakentaminen), ja sen ansiosta päälle rakennettavan kaupunkibulevardin voisi hyvin johtaa Lepuskiin asti, kun Kehän remppaan jää tuolloin puuttumaan vain yksi eritasoliittymä Maarissa.
Kehä ykköstä jää suunnitellun Maarinsolmun ja Leppävaaran välille avoimen taivaan alle kolme kilometriä ja matkalla on Turunväylän neliapilaliittymä. Äkkiähän ne tietysti tunneliin laittaa kun infrarakentaminen kannattaa aina.
Ironiasävystäsi huolimatta olen sitä mieltä, että kannattaa.

Kehä I:n länsipuolella kuitenkin avautui uusi yhteys (Turvesolmu), joka tietää liikennettä. Turunväylän yli aikaisemmin suunniteltua kaupunkirakennetta kannattaisi ehdottomasti mielestäni harkita. Kehä I kuitenkin kulkee myös sellaisten ympäristöjen kuten Lepuskin kartano ja Laajalahti - suojeltuja - hyvin liki, eikä siihen voi rakentaa, aivan oikeassa olet. Mutta uuden yhteyden varteen, joka vie Tapiolaan, mahtuu kuitenkin hyvin kaupunkia. Tällainen visioni olisi, että Lepuski ja Tapiola yhdistyisivät rakenteellisesti.

En usko sinun vastustavan tiivistä ja tehokasta rakentamista Espoossakaan.
tekijänä hmikko
#81575
Yritin löytää jotain tarkempia suunnitelmia ja lukuja tuosta Maarinsolmu-Hagalundinkallio -välin kannesta, mutta semmoisia ei taida vielä olla kovin valmiina. Arkkitehtitoimisto A-konsulttien kilpailuvoittajasuunnitelmassa vuodelta 2009 on luemma 80 000 k-m2 ja tunnelia n. 1,2 km. Jos tuosta rahastaa vaikka 2000 euroa per kerrosneliö tunnelin maksamiseen, niin tulee kokoon 160 miljoonaa, millä ei vielä saane yli kilometrin tunnelia liittymineen läheskään. Viime syksyn päätöksissä Espoon valtuutetut ovat näemmä laittaneet ehdoksi, että kehän kattaminen pitää saada maksettua tonttituloilla ja maankäyttömaksuilla. Sanoisin, että ainakin tuon suunnittelukilpailun voittajan voi nakata suoraan ö-mappiin ja kolminkertaistaa kerrosneliöt jos tuon yhtälön meinaavat saada toimimaan (ja Tapiola Killalle voi toimittaa valmiiksi kuorma-autollisen uusia pelihousuja).
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 54