RV kirjoitti:Helsingin suurin ja lyhytnäköisin tuhlaus kautta aikojen. Tuolla summalla koko Kehä I oltaisiin saatu kunnolla remontoiduksi!
Juuri eilen sinä mouhosit, että Suomella olisi varaa käyttää miljardikaupalla enemmän rahaa infraan. Mutta nyt kaikki kaatuukin yhteen raitiotiehen, joka maksaa pähkinöitä fanittamiisi metrotunneleihin verrattuna? Sitä paitsi se Kehä I:n pullonkaulan remontti alkaa parin viikon päästä.
http://yle.fi/uutiset/8669309
veka kirjoitti:Suomessa ja Helsingissä on iät ajat kitsasteltu kunnollisen liikenneinfran rakentamisessa. Nyt sitten yhtäkkiä piikki on ihan auki ja väärässä paikassa.
Kyllä tämä on ihan oikea paikka käyttää sitä fyrkkaa. Ilman raitiotietä Kruunuvuorenrannasta ja Nihdistä tulee pussinperiä, vaikka alueet ovat vain 3-5 kilometrin päässä keskustasta. Raitiotie kasvattaa kaupungin saamia tontinluovutustuloja arviolta 120 miljoonalla eurolla, mikä on helppo ymmärtää, sillä ilman raitiotietä Kruunuvuorenranta on ~jakomäki ja raitiotien kanssa ~munkkieniemi. Nihti on raitiotien ansiosta käytännössä osa Hakaniemeä. Lisäksi raitiotiellä on suotuisia vaikutuksia Kruunuvuorenrannan asukkaiden kulkumuotoihin, mikä vähentää osaltaan Itäväylän ruuhkia ja poistaa tarpeen Herttoniemen 150 miljoonaa euroa maksaville moottoritiejärjestelyille. Näin raitiotie maksaa itsensä takaisin heti kättelyssä.
veka kirjoitti:Laajasalon ratikkalinjan on esimerkiksi sanottu lisäävän saarella jo olevien asuntojen arvoa merkittävästi. En oikeastaan kiistä edes tuota väitettä. Vaikka silla lailla voidaan kai laskea jopa motari Rovaniemelle asti "kannattavaksi", kun kaikkien sen vaikutuspiirissä olevien asuntojen ja kesämökkien arvot nousevat.
En epäile, etteikö jossain olisi noin sanottu ja etteikö noin myös tapahtuisi. Tietenkin raitiotie ja nopea yhteys kantakaupunkiin nostaa alueen statusta, mikä taas nostaa asuntojen arvoa. Raitiotie rakennetaan kuitenkin ennen kaikkea Kruunuvuorenrannan ja Nihdin asuinalueita varten, joten tuolla Laajasalo-argumentilla ei ole sinänsä merkitystä suuntaan tai toiseen. Tuollaiseen kuriositeettiin takertuminen kertoo minusta siitä, että niihin todellisiin perusteluhin sinulla ei ole vastaansanomista.
veka kirjoitti:Espoon metrossa ja Kruunusiltojen ratikkalinjassa on kyse niin eri mittaluokan liikenteestä, ettei niitä kannata verrata keskenään. Länsimetron vaikutuspiirissä on ainakin puolet espoolaisista ja lisäksi Hesan kautta tulevia. Heistä toivottavasti suuri osa muuttaa liikkumistapojaan (autosta metroon) Ratikkalinja palvelee vain Laajasalon asukkaita, jotka ovat jo vanhastaan metron vaikutuspiirissä. Autosta ratikkaan siirtymistä ei tapahtune merkittäviä määriä.
Länsimetron vaikutuspiirissä on tosiaan puolet espoolaisista, mutta kävelyetäisyydellä asemista asuu alle 50 000 ihmistä. Tämän takia metron YVA-selostuksessa (raide-YVA) ennustettiin metron
pienentävän joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta Länsiväylän käytävässä. Nythän sitä palvelee Suomen toimivin bussijärjestelmä, joka ei ole läheskään täydellinen, mutta toimi Etelä-Espoon kaupunkirakenteessa aivan loistavasti.
Nyt varmaankin perustelet, miksi asia on oikeasti ihan päinvastoin? Tee se vaikka
tässä ketjussa. Odotan mielenkiinnolla.
Ja sitten varmaan kerrot, miksi Laajasalon raitiotie ei lisää joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi (liityntäliikenteeseen verrattuna), vaikka se luo Kruunuvuorenrannassa asuville 10-15 minuuttia säästävän oikotien kaikilla länteen suuntautuvilla matkoilla.
veka kirjoitti:Sama kokoluokkaero on myös vaikutuksilla kaavoitukseen ja rakentamiseen. Onneksi Laajasalo on valtavan iso saari, ja ehkä siellä ajan oloon päästään kaapimaan isompia hyötyjä. Pelkkä Kruunuvuorenranta on tässä ihan nappikauppaa.
Paitsi että se kokoluokkaero on Laajasalon eduksi. Kruunuvuorenranta ja Nihti ovat yhteensä noin 14 000 asukasta ja Laajasaloon mahtuu täydennystä vaikka millä mitalla. Kruunuvuorenrantaan olisin toivonut vähän tehokkaampia kaavoja, jotta sillasta saataisiin enemmän irti, mutta se juna taisi mennä. Joka tapauksessa kyse on vähintään 20 000 asukkaasta. Skaalapa tuo Länsimetron (50 000 asukasta on luvattu, en tiedä paljonko tulee) hintaan.
veka kirjoitti:Löysin netistä tilastokeskuksen luettelon väkiluvusta postinumeroalueittain 2011. Laajasalossa oli tuolloin 16 500 asukasta, ja luvussa ovat mukana myös Jollas (3100) ja Santahamina (500). Esimerkiksi Lauttasaaren väkiluku oli 20 800. Kruunuvuorenranta tuo porukkaa lisää, mutta yhä jäädään Lauttasaaren tasolle tai vähän alle.
Tuo ei mennyt kovin vahvasti, suosittelen laskemaan uudestaan.