Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#80742
sekovene kirjoitti:tämä tulee näkymään myös kaupungin saamissa tontinluovutustuloissa.
...paitsi että tällä menolla kaupunki on tonttinsa luovuttanut ennen kuin sillasta on päätös. Mutta ei hätää, kyllä hyödyn joku laittaa asuntojen hintaan.
tekijänä sekovene
#80798
hmikko kirjoitti:
sekovene kirjoitti:tämä tulee näkymään myös kaupungin saamissa tontinluovutustuloissa.
...paitsi että tällä menolla kaupunki on tonttinsa luovuttanut ennen kuin sillasta on päätös. Mutta ei hätää, kyllä hyödyn joku laittaa asuntojen hintaan.
Riippuu tietenkin siitä, milloin päätös raitiotiestä saadaan aikaiseksi. Raitiotien vastustajillehan tämä tilanne kelpaa, kun viivyttelemällä sen taloudelliset hyödyt saadaan minimoitua. Joka tapauksessa iso osa Kruunuvuorenrannan kaavoista on vielä hyväksymättä, joten niiden osalta tontinluovutuksiin on vielä ainakin pari vuotta aikaa. Myös Nihti, josta on linnuntietä yli kilometrin matka Kalasataman metroasemalle, on toistaiseksi kokonaan kaavoittamatta. Sinne on tämän havainnekuvan perusteella tulossa aika perhanasti kemmejä (pinta-ala on noin 130 000 m² ja jos tuohon kuvaan on luottamista, aluetehokkuus on hyvinkin luokkaa 2 -> yli 250 000 k-m², joiden arvoa raitiotie myös nostaa). Jonkin verran tontteja on Gunillankalliosta ehditty jo luovuttaa, mikä on toki uskomattoman typerää.
tekijänä hmikko
#80800
sekovene kirjoitti:Myös Nihti, josta on linnuntietä yli kilometrin matka Kalasataman metroasemalle, on toistaiseksi kokonaan kaavoittamatta. Sinne on tämän havainnekuvan perusteella tulossa aika perhanasti kemmejä (pinta-ala on noin 130 000 m² ja jos tuohon kuvaan on luottamista, aluetehokkuus on hyvinkin luokkaa 2 -> yli 250 000 k-m², joiden arvoa raitiotie myös nostaa).
Oho, todella. En ollut tuota versiota nähnyt. Kiitos linkistä.
Avatar
tekijänä RV
#80849
Äänettömät raitiovaunut. Ah ma nauran hahahaha. Niiden vieressä on tullut kyllä oleskeltua ja asuttuakin. Hirveä tuhlaus koko silta.

"Sillalla et edes joudu näkemään koko autoja tai haistelemaan niiden pakokaasuja". Eli kaikki autoilevat asukkaat ovat B-luokan ihmisiä Uudessa Uljaassa Helsingissä. Minäpä rupean suunnittelemaan pois muuttoa tuolta ratikkaparatiisista.
Avatar
tekijänä veka
#80851
RV kirjoitti:Äänettömät raitiovaunut. Ah ma nauran hahahaha. Niiden vieressä on tullut kyllä oleskeltua ja asuttuakin. Hirveä tuhlaus koko silta.

"Sillalla et edes joudu näkemään koko autoja tai haistelemaan niiden pakokaasuja". Eli kaikki autoilevat asukkaat ovat B-luokan ihmisiä Uudessa Uljaassa Helsingissä. Minäpä rupean suunnittelemaan pois muuttoa tuolta ratikkaparatiisista.
Taidat tässä viitata runsaan viikon vanhaan kirjoitukseeni, jossa latelin tällä lailla
veka kirjoitti:Sillalla et kuule autojen pörinää etkä joudu haistelemaan niiden pakokaasuja. Itse asiassa et edes näe autoja lainkaan. Sillalla kulkevat ainoastaan jalankulkijat, pyöräilijät ja lähes äänettömät raitovaunut.
Tuon kirjoituksen tarkoitus oli vähän keventää keskustelua ja tyylilaji jonkinlainen humoristinen satiiri. Ymmärrän nyt, ettei sitä pidä viljellä ollenkaan ainakaan netissä, ja olen todella pahoillani, että tulin niin tehneeksi.
Avatar
tekijänä RV
#80854
veka kirjoitti:
RV kirjoitti:Äänettömät raitiovaunut. Ah ma nauran hahahaha. Niiden vieressä on tullut kyllä oleskeltua ja asuttuakin. Hirveä tuhlaus koko silta.

"Sillalla et edes joudu näkemään koko autoja tai haistelemaan niiden pakokaasuja". Eli kaikki autoilevat asukkaat ovat B-luokan ihmisiä Uudessa Uljaassa Helsingissä. Minäpä rupean suunnittelemaan pois muuttoa tuolta ratikkaparatiisista.
Taidat tässä viitata runsaan viikon vanhaan kirjoitukseeni, jossa latelin tällä lailla
veka kirjoitti:Sillalla et kuule autojen pörinää etkä joudu haistelemaan niiden pakokaasuja. Itse asiassa et edes näe autoja lainkaan. Sillalla kulkevat ainoastaan jalankulkijat, pyöräilijät ja lähes äänettömät raitovaunut.
Tuon kirjoituksen tarkoitus oli vähän keventää keskustelua ja tyylilaji jonkinlainen humoristinen satiiri. Ymmärrän nyt, ettei sitä pidä viljellä ollenkaan ainakaan netissä, ja olen todella pahoillani, että tulin niin tehneeksi.

Luulin että kyseessä oli aito KSV:n kirjoitus, eihän tyyli eroa yhtään :) Se yhdistettynä siihen, että satiirista ja ironiasta joutuu täällä usein bannatuksikin, sai minut näin luulemaan. Pahoittelen! Tiedän sinut järkevien linjauksien kannattajaksi. Tosin aivan taatusti KSV:ssa aidosti ajatellaan tasan kirjoituksesi tavoin.
sekovene kirjoitti:
Tande kirjoitti:On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.
Helsinkiä ei ole yksinkertaisesti kiinnostanut ratikkaliikenteen kehittäminen. Tästä hyvänä osoituksena se, että KSV:llä ei ollut 2000-luvun alussa ollenkaan liikenneinsinööriä, joka tajuaisi raitioteistä jotain. Siksi Jätkäsaareenkin piirrettiin mutkitteleva rata ja liian kapeat kaistat. Puuhastelun maailmanennätys.

Tämä johtuu siitä, että Helsingissä oli tuolloin linjana järkevä raskasraiteisiin ja autoiluun perustuva liikennesuunnittelu. Nyt ollaan palattu 1910-luvulla about, silloinhan ei meillä ratikkaa parempaa tunnettu, kun ei autoja kauheasti kaupunkikuvassa näkynyt. Erona 1910-lukuun on toki se, ettei uskota enää uuteeseen uljaaseen tulevaisuuteen edes.
tekijänä hmikko
#80875
Uutta Helsinkiä: Kruunusillat-hankkeen raitiotien yleissuunnitelma on valmistunut

Yleissuunnitelma (PDF, 12 MB)

Uutissivulta:
Suunnitelmassa esitellään keskustan ja Laajasalon yhdistävät raitiolinjat Rautatieasema–Yliskylä sekä Kolmikulma–Haakoninlahti.

Suunnitelma esittää, että uusi raitiotie keskustasta Laajasaloon kulkisi Hakaniemen kautta. Suunnittelun aikana tutkittiin keskustan päässä kolmea vaihtoehtoista linjausta.

Yliskylän päässä on tutkittu kahta vaihtoehtoista linjausta, joista nyt on valittu pohjoisempi, Yliskylän keskustan kiertävä vaihtoehto.

Hankkeen rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 259 M€. Lisäksi raitiovaunukaluston ja varikon kustannukset ovat yhteensä noin 100 M€.
Siltojen hinnat ovat arviossa näin (M€):

Merihaka-Nihti 27
Nihti-Korkeasaari 22
Korkeasaari-Kruunuvuorenranta 131,4

eli sillat yht. 180,4, mistä jää muun raitiotien osuudeksi 78,6.
Avatar
tekijänä RV
#80882
Helsingin suurin ja lyhytnäköisin tuhlaus kautta aikojen. Tuolla summalla koko Kehä I oltaisiin saatu kunnolla remontoiduksi!
Avatar
tekijänä veka
#80905
Olen vähän samoilla linjoilla. Ehkä ei sentään lyhytnäköisin - kun tuhlaus on tehty ja silta siinä, kukaan ei enää vilkuile taaksepäin ja muistele menneitä, vaan keskittyy nauttimaan hienosta sillasta, ainakin näkymistä ja pääsystä Korkeasaareen kivasti.

Mutta onhan kyseessä aivan valtaisa investointi, jolla ei saada kovin paljoa. Aikaisemmin laskeskelin kustannukseksi helsinkiläisille per nenä, vauvasta vaariin keskimäärin 400 euroa. Sillä näköjään saakin vain sillan. Kun laitetaan ratikat ja varikot siihen päälle, hintalapussa lukeekin 600 euroa kaikilta.

Suomessa ja Helsingissä on iät ajat kitsasteltu kunnollisen liikenneinfran rakentamisessa. Nyt sitten yhtäkkiä piikki on ihan auki ja väärässä paikassa.
tekijänä hmikko
#80908
veka kirjoitti:Kun laitetaan ratikat ja varikot siihen päälle, hintalapussa lukeekin 600 euroa kaikilta.
Näytä jyvityslaskuja voi laskea erinäisille hankkeille, myös niille kehäteiden parannuksille. Pelkkien siltojen hinta vastaa suunnilleen Musiikkitaloa. Senkin olisi voinut jättää tekemättä ja olisi saatu vanhuksille monta vaippaa.

Vrt. Matinkylän metro: 1024 milliä, mistä valtio maksaa 200 ja Espoon osuus on 85 %. Jää 700,4 milliä, mikä tekee 2600 euroa per espoolainen, vauvasta vaariin. Mukana ei ole bussiterminaaleja, katujärjestelyjä, kalustoa eikä automaattiseikkailua. Kivenlahden vaihe varikkoineen tekee 2070 euroa per espoolainen lisää, kolme vuotta vanhan arvion mukaan, ilman kalustoa.

Helsingin arvion mukaan Laajasalon raitiotien hyötypuolella on perittävää tonttien hintaa/kaavoitusmaksua määrä, joka vastaa isoa osaa tuosta kustannusarviosta (vaikka Helsinki ei nähtävästi ole edes perinyt raitiotien hintaa takaisin rakennusyhtiöiltä mitenkään innokkaasti). Varmaan näin lasketaan myös Etelä-Espoon rakentamisen yhteydessä.
Avatar
tekijänä veka
#80911
hmikko kirjoitti:
veka kirjoitti:Kun laitetaan ratikat ja varikot siihen päälle, hintalapussa lukeekin 600 euroa kaikilta.
Vrt. Matinkylän metro: 1024 milliä, mistä valtio maksaa 200 ja Espoon osuus on 85 %. Jää 700,4 milliä, mikä tekee 2600 euroa per espoolainen, vauvasta vaariin. Mukana ei ole bussiterminaaleja, katujärjestelyjä, kalustoa eikä automaattiseikkailua. Kivenlahden vaihe varikkoineen tekee 2070 euroa per espoolainen lisää, kolme vuotta vanhan arvion mukaan, ilman kalustoa.

Helsingin arvion mukaan Laajasalon raitiotien hyötypuolella on perittävää tonttien hintaa/kaavoitusmaksua määrä, joka vastaa isoa osaa tuosta kustannusarviosta (vaikka Helsinki ei nähtävästi ole edes perinyt raitiotien hintaa takaisin rakennusyhtiöiltä mitenkään innokkaasti). Varmaan näin lasketaan myös Etelä-Espoon rakentamisen yhteydessä.
Tuo on kaikki aivan totta, ja kaavoituksen ja rakentamisen kautta saadaan ajan oloon ehkä "kaikki" takaisin. Itse kukin voi tykönään laskeskella, mitä kaikkia hyötyjä syntyy.

Laajasalon ratikkalinjan on esimerkiksi sanottu lisäävän saarella jo olevien asuntojen arvoa merkittävästi. En oikeastaan kiistä edes tuota väitettä. Vaikka silla lailla voidaan kai laskea jopa motari Rovaniemelle asti "kannattavaksi", kun kaikkien sen vaikutuspiirissä olevien asuntojen ja kesämökkien arvot nousevat.

Itse kannataan kauttaaltaan nykyistä rivakampaa satsausta liikenneinfraan, jopa jonkin toisen asian (esimerkiksi päivähoidon yms. palvelujen ja etuuksien tarjoaminen sellaisillekin, jotka pärjäävät omillaan) kustannuksella. Kyse on vain siitä, mihin resurssit allokoidaan kun niitä on niukasti.

Espoon metrossa ja Kruunusiltojen ratikkalinjassa on kyse niin eri mittaluokan liikenteestä, ettei niitä kannata verrata keskenään. Länsimetron vaikutuspiirissä on ainakin puolet espoolaisista ja lisäksi Hesan kautta tulevia. Heistä toivottavasti suuri osa muuttaa liikkumistapojaan (autosta metroon) Ratikkalinja palvelee vain Laajasalon asukkaita, jotka ovat jo vanhastaan metron vaikutuspiirissä. Autosta ratikkaan siirtymistä ei tapahtune merkittäviä määriä.

Sama kokoluokkaero on myös vaikutuksilla kaavoitukseen ja rakentamiseen. Onneksi Laajasalo on valtavan iso saari, ja ehkä siellä ajan oloon päästään kaapimaan isompia hyötyjä. Pelkkä Kruunuvuorenranta on tässä ihan nappikauppaa.
tekijänä hmikko
#80912
veka kirjoitti:Autosta ratikkaan siirtymistä ei tapahtune merkittäviä määriä.
Sanoisin, että tuo on kyllä huomattavasti todennäköisempää kuin autosta Länsimetroon siirtyminen. Laajasalossa raitiotie on oikeasti suoremmalla reitillä keskustaan, Länsimetro taas moottoritien varressa.

Ja kyllä nämä investointeina liikenneverkkoon ovat vertailukelpoisia ja näitä kaupungit joutuvat ihan käytännössäkin laittamaan tärkeysjärjestykseen. Länsimetron 1 825 miljoonaa euroa (molemmat vaiheet) ilman kalustoa ja liityntäinfraa on setsemän kertaa Laajasalon ratikan hinta, ilman kalustoa. Laajasalon ratikalle on arvioitu 30 000 matkustajaa (ilmeisesti nousua) per päivä. Seitsemänkertainen lukema on 210 000, mikä on enemmän kuin nykyisellä itämetrolla. Länsimetron arviot ovat aika kaukana tästä.
Avatar
tekijänä veka
#80913
hmikko kirjoitti:
veka kirjoitti:Autosta ratikkaan siirtymistä ei tapahtune merkittäviä määriä.
Ja kyllä nämä investointeina liikenneverkkoon ovat vertailukelpoisia ja näitä kaupungit joutuvat ihan käytännössäkin laittamaan tärkeysjärjestykseen. Länsimetron 1 825 miljoonaa euroa (molemmat vaiheet) ilman kalustoa ja liityntäinfraa on setsemän kertaa Laajasalon ratikan hinta, ilman kalustoa. Laajasalon ratikalle on arvioitu 30 000 matkustajaa (ilmeisesti nousua) per päivä. Seitsemänkertainen lukema on 210 000, mikä on enemmän kuin nykyisellä itämetrolla. Länsimetron arviot ovat aika kaukana tästä.
Juu, olen nähnyt tuon luvun 30 000 matkustajaa ratikkalinjan esittelyissä ja muussa tiedottamisessa. Kuinkahan se on syntynyt? Kaupunkisuunnitteluvirastolla on muutenkin ärsyttävä tapa kaunistella lukuja omia linjauksiaan tukevaan suuntaan. Metron nopeus kerrotaan vähän alakanttiin, ratikan vähän yläkanttiin. Asukasmäärät arvioidaan suuriksi, kun se sopii omiin ratkaisuihin, bulevardien aiheuttamat ruuhkat pieniksi jne.

Löysin netistä tilastokeskuksen luettelon väkiluvusta postinumeroalueittain 2011. Laajasalossa oli tuolloin 16 500 asukasta, ja luvussa ovat mukana myös Jollas (3100) ja Santahamina (500). Esimerkiksi Lauttasaaren väkiluku oli 20 800. Kruunuvuorenranta tuo porukkaa lisää, mutta yhä jäädään Lauttasaaren tasolle tai vähän alle.
Lisäksi Yliskylä ja muu Laajasalon keskustan alue on jo niin lähellä Herttoniemen metroasemaa, ettei ratikka varmaan kaikkia jaksa kiinnostaa.

Oliskohan tuossa 30 000:ssa mukana myös keskustan alueella tuolla linjalla tehtävät matkat, Kalasatamasta kyytiin nousevat ratikan ystävät ynnä Korkeasaareen menijät? Ihmeellinen luku tuo 30 000.
tekijänä hmikko
#80917
veka kirjoitti: Juu, olen nähnyt tuon luvun 30 000 matkustajaa ratikkalinjan esittelyissä ja muussa tiedottamisessa. Kuinkahan se on syntynyt?
Oletan, että näillä paljon parjatuilla liikennemalleilla, mistä nämä kaikki tulee. Malleista kyllä saa lähtöoletuksia manipuloimalla aina ulos sitä mitä tilaa, vrt. tapaus Pisara. Siinäkin kuitenkin täyskäännöksen syy oli selvä, kun tarkastelun nollavaihtoehto oli ensin täysin epärealistinen ja sitten se vaihdettiin siihen, mitä todellisuudessa oltiin tekemässä (lähijunien päättäminen Pasilaan vs. ratapihan remontti). Pitänee kuitenkin uskoa, että ammattilaiset näitä malleja tekee ja julkaisee tositarkoituksella ja virkavastuulla, ja jos näyttää kovin oudolta, niin ryhtyä laatimaan jonkunlaista vallankumousta.
veka kirjoitti: Kaupunkisuunnitteluvirastolla on muutenkin ärsyttävä tapa kaunistella lukuja omia linjauksiaan tukevaan suuntaan.
Tämä on tietysti taipumuksena kaikilla organisaatioilla, myös yksityisellä puolella. Pisaran valmistelu on aika mainio/räikeä esimerkki. Kannattavuuslaskelmat heittivät kertaalleen häränpyllyä täysin, ja Liikenneviraston sisällä näytti olevan aika lailla köydenvetoa aiheesta.
veka kirjoitti: Metron nopeus kerrotaan vähän alakanttiin
En ole kyllä tämmöistä havainnut missään. Noin yleisesti pysäkkitoiminnoissa varmaan kaikessa raideliikenteessä tulee säästöä hiljaisempina aikoina, kun taas aikatalut tehdään enempi ruuhkan mukaan. Laituriovet olivat kylläkin vähällä tärvellä metron nopeat pysähdykset kerralla, ja ilmeisesti jonain päivänä tulevat tärvelemäänkin.

Edellisellä kerralla, kun Helsingissä avattiin kokonaan uusi ratikkalinja, eli 9, arviot menivät rajusti alakanttiin ja vaunuihin tuli ruuhkaa käsittääkseni melkein alusta asti. Se on sittemmin pahentunut kun linjaa on jatkettu Länsiterminaaliin. Ysi ei kyllä tietenkään ole vertailukelpoinen uudelle asuinalueelle rakennettavan lähiölinjan kanssa.
veka kirjoitti: Löysin netistä tilastokeskuksen luettelon väkiluvusta postinumeroalueittain 2011. Laajasalossa oli tuolloin 16 500 asukasta, ja luvussa ovat mukana myös Jollas (3100) ja Santahamina (500). Esimerkiksi Lauttasaaren väkiluku oli 20 800. Kruunuvuorenranta tuo porukkaa lisää, mutta yhä jäädään Lauttasaaren tasolle tai vähän alle.

Oliskohan tuossa 30 000:ssa mukana myös keskustan alueella tuolla linjalla tehtävät matkat, Kalasatamasta kyytiin nousevat ratikan ystävät ynnä Korkeasaareen menijät? Ihmeellinen luku tuo 30 000.
Varmasti koko linjan matkustajat on mukana, ja Kalasatamaan tulee aika tuntuva määrä rakentamista. Ennusteethan on pakkokin tehdä niin, kun vertaillaan linjausvaihtoehtoja. Vantaalla taidettiin muuten tehdä juuri raskasraide, jonka ennuste oli aika pitkälle tulevaisuuteen alle puolet tuosta määrästä.

Tuolla Uutta Helsinkiä -sivulla sanotaan näin:
Ennusteiden mukaan raitioyhteyttä käyttäisi Kruunuvuorenrannan, Yliskylän täydennysrakentamisen ja Kalasataman valmistuttua keskimäärin noin 37 000 matkustajaa vuorokaudessa vuonna 2040. Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita olisi Kruunuvuorensillalla ennusteiden mukaan keskimäärin noin 3 000 vuorokaudessa.
Laajasalon asukasmäärän ennustetaan kasvavan nykyisestä 16 000:sta noin 35 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä.
Näin jossain esityksessä tai videossa silmiinpistävän suuren luvun Kruunuvuorenrannan asukasmääräksi, mutta en nyt löydä sitä tähän hätään. Mutta siis tuon mukaan +19 000 kolmessakymmenessä vuodessa. Kruunuvuorenrannan uudet alueet ois käsittääkseni kaavailujen mukaan luokkaa 11 000, mutta tosiaan jossain näin vilaukselta selvästi isomman luvun. Ja siis nämä matkustajat ilman Vartiosaarta.
Viimeksi muokannut hmikko, 16.02.16 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä sekovene
#80918
RV kirjoitti:Helsingin suurin ja lyhytnäköisin tuhlaus kautta aikojen. Tuolla summalla koko Kehä I oltaisiin saatu kunnolla remontoiduksi!
Juuri eilen sinä mouhosit, että Suomella olisi varaa käyttää miljardikaupalla enemmän rahaa infraan. Mutta nyt kaikki kaatuukin yhteen raitiotiehen, joka maksaa pähkinöitä fanittamiisi metrotunneleihin verrattuna? Sitä paitsi se Kehä I:n pullonkaulan remontti alkaa parin viikon päästä. http://yle.fi/uutiset/8669309
veka kirjoitti:Suomessa ja Helsingissä on iät ajat kitsasteltu kunnollisen liikenneinfran rakentamisessa. Nyt sitten yhtäkkiä piikki on ihan auki ja väärässä paikassa.
Kyllä tämä on ihan oikea paikka käyttää sitä fyrkkaa. Ilman raitiotietä Kruunuvuorenrannasta ja Nihdistä tulee pussinperiä, vaikka alueet ovat vain 3-5 kilometrin päässä keskustasta. Raitiotie kasvattaa kaupungin saamia tontinluovutustuloja arviolta 120 miljoonalla eurolla, mikä on helppo ymmärtää, sillä ilman raitiotietä Kruunuvuorenranta on ~jakomäki ja raitiotien kanssa ~munkkieniemi. Nihti on raitiotien ansiosta käytännössä osa Hakaniemeä. Lisäksi raitiotiellä on suotuisia vaikutuksia Kruunuvuorenrannan asukkaiden kulkumuotoihin, mikä vähentää osaltaan Itäväylän ruuhkia ja poistaa tarpeen Herttoniemen 150 miljoonaa euroa maksaville moottoritiejärjestelyille. Näin raitiotie maksaa itsensä takaisin heti kättelyssä.
veka kirjoitti:Laajasalon ratikkalinjan on esimerkiksi sanottu lisäävän saarella jo olevien asuntojen arvoa merkittävästi. En oikeastaan kiistä edes tuota väitettä. Vaikka silla lailla voidaan kai laskea jopa motari Rovaniemelle asti "kannattavaksi", kun kaikkien sen vaikutuspiirissä olevien asuntojen ja kesämökkien arvot nousevat.
En epäile, etteikö jossain olisi noin sanottu ja etteikö noin myös tapahtuisi. Tietenkin raitiotie ja nopea yhteys kantakaupunkiin nostaa alueen statusta, mikä taas nostaa asuntojen arvoa. Raitiotie rakennetaan kuitenkin ennen kaikkea Kruunuvuorenrannan ja Nihdin asuinalueita varten, joten tuolla Laajasalo-argumentilla ei ole sinänsä merkitystä suuntaan tai toiseen. Tuollaiseen kuriositeettiin takertuminen kertoo minusta siitä, että niihin todellisiin perusteluhin sinulla ei ole vastaansanomista.
veka kirjoitti:Espoon metrossa ja Kruunusiltojen ratikkalinjassa on kyse niin eri mittaluokan liikenteestä, ettei niitä kannata verrata keskenään. Länsimetron vaikutuspiirissä on ainakin puolet espoolaisista ja lisäksi Hesan kautta tulevia. Heistä toivottavasti suuri osa muuttaa liikkumistapojaan (autosta metroon) Ratikkalinja palvelee vain Laajasalon asukkaita, jotka ovat jo vanhastaan metron vaikutuspiirissä. Autosta ratikkaan siirtymistä ei tapahtune merkittäviä määriä.
Länsimetron vaikutuspiirissä on tosiaan puolet espoolaisista, mutta kävelyetäisyydellä asemista asuu alle 50 000 ihmistä. Tämän takia metron YVA-selostuksessa (raide-YVA) ennustettiin metron pienentävän joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta Länsiväylän käytävässä. Nythän sitä palvelee Suomen toimivin bussijärjestelmä, joka ei ole läheskään täydellinen, mutta toimi Etelä-Espoon kaupunkirakenteessa aivan loistavasti.

Kuva

Nyt varmaankin perustelet, miksi asia on oikeasti ihan päinvastoin? Tee se vaikka tässä ketjussa. Odotan mielenkiinnolla.

Ja sitten varmaan kerrot, miksi Laajasalon raitiotie ei lisää joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi (liityntäliikenteeseen verrattuna), vaikka se luo Kruunuvuorenrannassa asuville 10-15 minuuttia säästävän oikotien kaikilla länteen suuntautuvilla matkoilla.

Kuva
veka kirjoitti:Sama kokoluokkaero on myös vaikutuksilla kaavoitukseen ja rakentamiseen. Onneksi Laajasalo on valtavan iso saari, ja ehkä siellä ajan oloon päästään kaapimaan isompia hyötyjä. Pelkkä Kruunuvuorenranta on tässä ihan nappikauppaa.
Paitsi että se kokoluokkaero on Laajasalon eduksi. Kruunuvuorenranta ja Nihti ovat yhteensä noin 14 000 asukasta ja Laajasaloon mahtuu täydennystä vaikka millä mitalla. Kruunuvuorenrantaan olisin toivonut vähän tehokkaampia kaavoja, jotta sillasta saataisiin enemmän irti, mutta se juna taisi mennä. Joka tapauksessa kyse on vähintään 20 000 asukkaasta. Skaalapa tuo Länsimetron (50 000 asukasta on luvattu, en tiedä paljonko tulee) hintaan.
veka kirjoitti:Löysin netistä tilastokeskuksen luettelon väkiluvusta postinumeroalueittain 2011. Laajasalossa oli tuolloin 16 500 asukasta, ja luvussa ovat mukana myös Jollas (3100) ja Santahamina (500). Esimerkiksi Lauttasaaren väkiluku oli 20 800. Kruunuvuorenranta tuo porukkaa lisää, mutta yhä jäädään Lauttasaaren tasolle tai vähän alle.
Tuo ei mennyt kovin vahvasti, suosittelen laskemaan uudestaan.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19